Het ga je goed, lieve Evelien ...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 16:10

Ik weet er helaas sowieso 3. 1 ouder echtpaar die samen in bed hand in hand dood is aangetroffen. Ze hadden geen kinderen maar hun 8 dwerggeitjes en 2 hangbuikzwijntjes betekende alles voor hen. Ze zaten binnen een 2 km gebied van een besmet bedrijf dus de dieren moesten helaas geruimd worden. Dat heeft ook echt héél veel indruk gemaak, is ook in het nieuws geweest volgens mij...

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 16:13

zij schreef:
KMZ??? MKZ neem ik aan (eerste regel van je citaat ;) )
Zo staat het toch echt in het boek (citaat komt van internet) maar dat komt wellicht omdat MKZ in de medische wereld (eerst) KMZ werd genoemd. Ik heb ook studieboeken waarin over KMZ wordt gesproken ;)

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:13

Uthrick schreef:
Ik weet er helaas sowieso 3. 1 ouder echtpaar die samen in bed hand in hand dood is aangetroffen. Ze hadden geen kinderen maar hun 8 dwerggeitjes en 2 hangbuikzwijntjes betekende alles voor hen. Ze zaten binnen een 2 km gebied van een besmet bedrijf dus de dieren moesten helaas geruimd worden. Dat heeft ook echt héél veel indruk gemaak, is ook in het nieuws geweest volgens mij...

Ik krijg tranen in mijn ogen als ik dit lees.. wat moet het zwaar geweest zijn voor alle berokken mensen..
Ik twijffel of ik het boek ga kopen.. het ligt erg gevoelig.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:56

Dit boek hakt er inderdaad in. Ik ken Jaap persoonlijk, het is een ontzettend rustige stabiele man, maar wat een klap heeft hij van dit alles gehad.... Ik ben als de dood dat er binnenkort weer iets uitbreekt en ik er naar toe zou moeten, ik weet echt niet of ik het zou trekken. Het leek toen ook allemaal zo nutteloos.... al die levens die zomaar weggegooid werden. Natuurlijk gaan er dagelijks ook duizenden dieren naar het slachthuis, maar dan wordt er in ieder geval nog enig nut gedoend, dat ruimen was allemaal zo kil en zinloos....

Chefke

Re: Het ga je goed, lieve Evelien ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 10:27

Als het weer uitbreekt, Gaan ze dan weer alles ruimen of valt er niks te veranderen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 10:57

Ze gaan weer alles ruimen. Ik geloof dat er als enige verandering besloten is om zeldzame dieren in de dierentuinen te gaan intenten tegen MKZ. Maar op het randje van uitsterven staande huisdiersoorten gaan er helaas aan moeten geloven.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:11

Wesseltje schreef:
Alleen de voorkant van het boek met de tekst erbij vind ik al aangrijpend..
Ik zag het wel bij bol.com staan, alleen dan als tweedehands.

Ik ook, de rillingen liepen al over mijn lijf heen. Ik zou het boek niet willen lezen, veel te emotioneel denk ik.
Maar vreselijk wat er is gebeurd.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:11

ik weet het ook nog wel...
Bij ons ging de manege op slot, paarden mochten erf niet meer op of af.
En dat vanwege enkele schapen die er liepen.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:21

wat erg! ik ga het boek denk ik niet lezen, maar als er weer zoiets gebeurt heb je dus niets te zeggen over je eigen dieren(paarden, koeien schapen enzo)???
maken ze ook huisdieren af? daarmee bedoel ik katten(die lopen toch ook vaak op straat, bij ons iig ook tussen de koeien en paarden) konijnen enzovoort?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:21

Oh echt verschrikkelijk, de voorkant van het boek met die titel zegt al genoeg, echt erg. Hier is het gelukkig nog geen enkele keer dichtbij geweest, maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen het dan echt niet meer zien zitten en er een einde aan maken, je hele levenswerk in 1 klap zomaar weg is toch verschrikkelijk..

kidding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:29

De dierenarts die dit boek geschreven heeft, was bij de ruiming van ons bedrijf.Was een erg aardige man met veel medeleven die het er ook niet mee eens was! Hij gaf ons op dat moment veel steun, en heeft daarna nog contact gehad met de mannen.We staan ook nog ergens in het boek...

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:55

Lijkt me een heftig boek.
De voorkant vind ik ook erg verdrietig. De foto en de (grote) titel hadden alleen net zo goed over een slachtkoe kunnen gaan. Maar dat maakt het beeld niet minder rot, toch...?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:33

Nevernooitniet dat ik dat boek ga lezen :n

Kan me er nog zo vreselijk kwaad over maken. Al dat machtsvertoon vanwege dat smerige kl*tengeld terwijl het om een te genezen, ongevaarlijke ziekte gaat.

Het heeft me nog meer afkeer van geld en deze hele geldaanbiddende wereld doen krijgen.
Geld gaat voor alles, niets is zo belangrijk dan geld. Wij zijn zover afgedwaald van wat belangrijk is en van wat en wie we zijn.

De hypocratie van politici en hun ziekelijke regeldrift. Hun arrogantie te denken dat wij niet voor ons zelf kunnen beslissen en zij het maar voor ons moeten doen.

Dieren zijn volstrekt nodeloos afgemaakt en mensen die geen uitweg zagen besloten tot zelfmoord. Ik hoop dat ze trots op zichzelf zijn in Den Haag. De economie is gered! En die mensen die zelfmoord pleegden? Ach wat zou het.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:35

Marchador schreef:
Wesseltje schreef:
Alleen de voorkant van het boek met de tekst erbij vind ik al aangrijpend..
Ik zag het wel bij bol.com staan, alleen dan als tweedehands.

Ik ook, de rillingen liepen al over mijn lijf heen. Ik zou het boek niet willen lezen, veel te emotioneel denk ik.
Maar vreselijk wat er is gebeurd.

Was ook mijn gedachte.

Verder zie ik het nog wel gebeuren dat er straks iets uitbreekt waarbij paarden betrokken zijn. Laten we wel wezen, de rest van de veestapel is al eens aan de beurt geweest in het politieke spelletje wat er gespeeld werd en wordt!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:53

ranna schreef:
Nevernooitniet dat ik dat boek ga lezen :n

Kan me er nog zo vreselijk kwaad over maken. Al dat machtsvertoon vanwege dat smerige kl*tengeld terwijl het om een te genezen, ongevaarlijke ziekte gaat.

Het heeft me nog meer afkeer van geld en deze hele geldaanbiddende wereld doen krijgen.
Geld gaat voor alles, niets is zo belangrijk dan geld. Wij zijn zover afgedwaald van wat belangrijk is en van wat en wie we zijn.

De hypocratie van politici en hun ziekelijke regeldrift. Hun arrogantie te denken dat wij niet voor ons zelf kunnen beslissen en zij het maar voor ons moeten doen.

Dieren zijn volstrekt nodeloos afgemaakt en mensen die geen uitweg zagen besloten tot zelfmoord. Ik hoop dat ze trots op zichzelf zijn in Den Haag. De economie is gered! En die mensen die zelfmoord pleegden? Ach wat zou het.

ga hier helemaal mee in!
er is een smerig spelletje gespeelt waar de boeren de dupe van zijn geworden, net zoals het vee.
den haag is een pot nat. laat de PvdD daar ees naar vragen, hoe dat is gegaan, doen ze nog wat zinnigs ook.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:14

Wat een rotperiode was dat...

Wij hebben thuis stallen en een postzegelweitje en even verderop 2 hectare land. Daar tussen loopt een spoorlijn. Onze schapen (slechts 3 hobbyschaapjes) liepen op de 2 hectare. We waren thuis helemaal in paniek. Heb vreselijk gehuild met mijn moeder, want we mochten ze niet meer naar huis halen en we waren bang dat onze 2 hectare in het te ruimen gebied zou vallen. (In die driehoek)

En toen bleek dat de spoorlijn de grens aangaf. Ons huis kwam daardoor binnen de driehoek te liggen en onze 2 hectare viel er echt exact buiten. Dit betekende dat onze 3 ooien bleven leven, maar dat een bevriende boer (die ons hielp met het onderhouden van het land) aan de andere kant van de spoorlijn ALLES kwijtraakte... Onze 3 schapen bleven leven en zijn complete veestapel werd geruimd. Het verschil? Enkele meters... Hoe cru kan het zijn?

Wij konden niet rijden en de pony's en schapen mochten niet verplaatst worden. Alles moest constant ontsmet worden. Daarnaast werden we om de haverklap opgebeld dat ze onze geit kwamen ruimen. Wij hebben nooit een geit gehad en als we die al hadden, dan stond hij niet thuis in het te ruimen gebied. Maar dat zijn kleinigheidjes. Wij hebben ontzettend veel geluk gehad.

We voelde ons toch zo beroerd. :\ Het was niet eerlijk. De boeren verloren alles! Daarbij vielen onze zorgen en ongemakken in het niet. De boeren hebben er een gigantische klap van meegekregen. Financieel, maar psychisch nog zoveel meer. Horrorverhalen... Veel boeren wilden niet eens meer verder. Het lijkt me voor een boerengezin zo vreselijk om dat mee te maken! (Voor andere betrokkenen bij de MKZ crisis lijkt het me overigens ook een ramp.)

Ik ben nog steeds bang voor een soortgelijke situatie.

Het boek lijkt me behoorlijk heftig, maar wel erg ' mooi' .

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:07

Wat een verhaal lorette. wat een geluk van jullie ooien maar wat vreselijk voor de buurman! Ik denk dat een boer die geruimt is, al die koeien niet vergeet. Wat moet het ontzettend klote zijn als je voor het laatst in de melkput staat en dat je weet dat alle koeien er niet lang meer zullen zijn...
Erger kun je het volgens mij niet meemaken.