Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Roxx schreef:Tja, iedereen verdedigt zijn eigen belangen. Studenten willen niet dat er op studie bezuinigd wordt, politieagenten willen niet dat er bij de politie bezuinigd wordt, mensen die in de zorg werken of afhankelijk zijn van zorg willen niet dat er op zorg bezuinigd wordt, ik wil niet dat er op mijn salaris bezuinigd wordt. Zo heeft ieder zijn eigen belang. Maar feit is wel dat er toch ergens op bezuinigd zal moeten worden. Dan vind ik het persoonlijk toch eigenlijk niet zo heel raar dat er slechts één studie betaald wordt. Eigenlijk is dat aleen hele smak geld dat je per jaar vergoed krijgt. Het moet wel allemaal betaald worden door de relatief kleine groep werkenden.
Blue_Eyes schreef:Je betaalt als student voor een tweede studie al heel veel zelf. Je krijgt namelijk al geen stufi meer. Dan kun je wel heel hard iets roepen over lenen, maar dat bedrag loopt heel hard op als je er behalve 15.000 euro aan collegegeld (!) ook nog je boeken en hele levensonderhoud van moet betalen.
Billy, je zult mij niet horen roepen dat je dom bent. Maar onthoud wel dat er mensen zijn die twee (drie) studies doen entoch niet tot hun 30ste op school zitten. Ik heb ook twee volledige studies gedaan en ben een jaar in Engeland au pair geweest, waar ik ook nog taalmodules gevolgd heb - en ik was op mijn 23ste toch echt aan het werk.
Buiten dat blijf ik echt bij mijn mening dat we vaak veel te jong moeten kiezen hier in Nederland. Ik kwam op mijn 16e van het VWO af, moet je dan weten wat je met je leven wilt?
nixx schreef:Roxx schreef:Tja, iedereen verdedigt zijn eigen belangen. Studenten willen niet dat er op studie bezuinigd wordt, politieagenten willen niet dat er bij de politie bezuinigd wordt, mensen die in de zorg werken of afhankelijk zijn van zorg willen niet dat er op zorg bezuinigd wordt, ik wil niet dat er op mijn salaris bezuinigd wordt. Zo heeft ieder zijn eigen belang. Maar feit is wel dat er toch ergens op bezuinigd zal moeten worden. Dan vind ik het persoonlijk toch eigenlijk niet zo heel raar dat er slechts één studie betaald wordt. Eigenlijk is dat aleen hele smak geld dat je per jaar vergoed krijgt. Het moet wel allemaal betaald worden door de relatief kleine groep werkenden.
Er zijn genoeg andere dingen waar bezuinigd kan worden, jij noemt nog belangrijke punten.
Wat dacht je van al die belachelijke bonussen laat hun maar eens bezuinigen! Ik werk naast mijn studie en betaal daar ook gewoon belasting over. Ik betaal liever voor studenten dan mensen die te lui zijn om te werken want die lopen ook genoeg rond! (Tuurlijk zijn er genoeg mensen die door bepaalde redenen niet kunnen werken maar er zijn echt veel mensen die wel kunnen maar niet willen)
faye1995 schreef:sporter schreef:En terecht moet maar eens over zijn met de pret. Als men echt zo graag een 2e studie doet mogen ze lekker zelf dokken
zo, lekker onderbouwd stukje
faye1995 schreef:Blue_Eyes schreef:Je betaalt als student voor een tweede studie al heel veel zelf. Je krijgt namelijk al geen stufi meer. Dan kun je wel heel hard iets roepen over lenen, maar dat bedrag loopt heel hard op als je er behalve 15.000 euro aan collegegeld (!) ook nog je boeken en hele levensonderhoud van moet betalen.
Billy, je zult mij niet horen roepen dat je dom bent. Maar onthoud wel dat er mensen zijn die twee (drie) studies doen entoch niet tot hun 30ste op school zitten. Ik heb ook twee volledige studies gedaan en ben een jaar in Engeland au pair geweest, waar ik ook nog taalmodules gevolgd heb - en ik was op mijn 23ste toch echt aan het werk.
Buiten dat blijf ik echt bij mijn mening dat we vaak veel te jong moeten kiezen hier in Nederland. Ik kwam op mijn 16e van het VWO af, moet je dan weten wat je met je leven wilt?
helemaal mee eens... een 2de studie zelf betalen?
Dan mag je wel eerst 30 jaar aan het werk voordat je goed en wel jezelf in levensonderhoud kan voorzien en daarbij nog eens
collegegeld en boekengeld kan betalen!
Brainless schreef:@Faye1995 en Blue-eyes
Ja, wij zaten ook "opgescheept" met een flinke!! studieschuld, maar dat doe je wel voor je eigen toekomst.
Mijn man volgt nog jaarlijks cursussen om bij te kunnen blijven en die moeten wij ook zelf betalen.
Blue_Eyes schreef:Brainless schreef:@Faye1995 en Blue-eyes
Ja, wij zaten ook "opgescheept" met een flinke!! studieschuld, maar dat doe je wel voor je eigen toekomst.
Mijn man volgt nog jaarlijks cursussen om bij te kunnen blijven en die moeten wij ook zelf betalen.
Dat is vervelend voor je, maar ik zie er dus echt de noodzaak niet van in om alle jongeren die een tweede studie willen doen, met zo'n schuld op te zadelen. Realiseer je wel dat die nog moeten beginnen met hun grotemensenleven. Als je al begint met een schuld van 60.000 euro, kun je bijv. al geen huis kopen.
neinie schreef:En hoe zit het met de mensen die uitgeloot worden voor een studie met numereus fixus? Ik ben gedwongen geweest 2 jaar een andere studie te doen, voordat ik uiteindelijk met geneeskunde mocht beginnen. Telt dat dan ook als 2 studies? Beetje rare zaak!
Ook ik vind dat sommige mensen best wat bewuster over hun studiekeuze na mogen denken, maar zelfs dán kan iets toch heel erg tegen vallen..
Nederland, kennisland...
Billy schreef:Sja, ik vind het niet zo gek...
Mensen moeten ook eens gebruik maken van hun studies, dus ermee aan het werk.
De tijd van de eeuwige studenten is voorgoed voorbij. Het kan niet meer zoals vroeger dat je op je 30e of 35e nog steeds studeerde. Dat wordt terecht uitgebannen op deze manier.
Citaat:In de nieuwe wet staat dat hogescholen en universiteiten niet meer gebonden zijn aan het wettelijk collegegeld van 1620 euro per jaar als de student al een diploma heeft behaald. Aan studenten die al eerder een bachelor of master hebben behaald kan het instellingscollegegeld worden gevraagd. Dit varieert per instelling tussen de vijf- en dertigduizend euro per jaar.