Ontgroening loopt uit de hand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: Ontgroening loopt uit de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:49

Ik bedoelde ook niet specifiek jou hoor :P Maar dat had je vast wel begrepen :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:51

Lyonesse schreef:
Ik bedoelde ook niet specifiek jou hoor :P Maar dat had je vast wel begrepen :D

ja, zeker! ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:52

Mensen die anderen op zo'n manier kunnen behandelen, zou ik sowieso niet bij willen horen... :n

Sedaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:37

Adil18 schreef:
Lyonesse schreef:
Niemand slaat elkaar de kop in hoor :n
Bovendien zijn er (hier iig) regels en protocollen waar je je aan moet houden als je als vereniging wél aan ontgroening doet. Zo is bijv alcohol (waar de meeste slachtoffers door zijn gevallen) niet meer toegestaan en wordt dat ook niet meer gegeven. Je krijgt gewoon water te drinken, wat ook verplicht is, en wordt er gewoon gecontroleerd dat alles verloopt zoals het volgens de regels moet.

En wederom: je HOEFT je niet aan te sluiten bij zo'n vereniging, heb je ook geen last van ontgroening.

Oh, maar ik zou me ook niet aan willen sluiten bij een kudde schapen die het oke vinden zich te laten vernederen om erbij te horen...heb net een beetje te veel trots en eergevoel voor dat soort sh*t :o ;)

De vraag is ook niet of jij een ontgroening zou willen doorstaan.. Een ontgroening is een ontgroening en hoort bij het corps dat weet een ieder die lid WIL worden.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:39

Ik snap niet waarom sommige zo ver moeten gaan met ontgroening..
Je kan toch ook een andere manier vinden die ook leuk is en minder gevaarlijk?

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:54

Ik ben toevallig net klaar met mijn ontgroening. Zaterdag was het afgelopen. Het was flink afzien, maar ik ben heel blij dat ik het heb gedaan.

Mensen die zeggen; 'Een ontgroening hoort leuk te zijn' , snappen er niets van. :+ Een ontgroening hoort juist niet leuk te zijn, het is gewoon kl*te, maar daarna heb je jaren voor de boeg die wel heel leuk zijn.

Tegenwoordig zijn er allemaal regels wat betreft de ontgroening, zo mag er geen alcohol worden gedronken enz... Bij ons werden de meisjes zelfs elke nacht thuis gebracht door de jongens, ivm mogelijk gevaar op de weg. ;)

'Ik heb teveel eergevoel om mee te doen aan een ontgroening', kom op zeg! :D Denk je dat iedereen die meedoet aan een ontgroening een grijs muisje is die niet voor zichzelf durft op te komen? :)) Ik werd tijdens mijn ontgroening wel eens 'arrogantje' genoemd, dit omdat ik me niets aantrok van wat er tegen me gezegd/gedaan werd. En zo waren er nog veel meer. ;)

De studenten die andere studenten ontgroenen, gedragen zich vervelend (op zijn zachtst gezegd) naar de nieuwe leden toe tijdens de ontgroening. Dat moet ook, hoort erbij. Leedvermaak, ja dat kennen ze wel daar. En dat begrijp ik ook goed, ik zou me ook kapot lachen als je mensen dat soort dingen kunt laten doen. En na de ontgroening sta je als nieuw lid gewoon gezellig te praten met diezelfde mensen die je zo rot hebben behandeld. Het is allemaal maar een spel, vergeet dat niet. ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:03

Inge_ schreef:
Het is allemaal maar een spel, vergeet dat niet. ;)

Spelletjes waar bij doden en gewonden (kunnen) vallen, noem ik geen spelletjes meer.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:05

Inge_ schreef:
'Ik heb teveel eergevoel om mee te doen aan een ontgroening', kom op zeg! :D Denk je dat iedereen die meedoet aan een ontgroening een grijs muisje is die niet voor zichzelf durft op te komen? :)) Ik werd tijdens mijn ontgroening wel eens 'arrogantje' genoemd, dit omdat ik me niets aantrok van wat er tegen me gezegd/gedaan werd. En zo waren er nog veel meer. ;)

Ik heb niet gezegd dat ik te veel eergevoel heb mee te doen aan een ontgroening, want er zullen er zeker een paar zijn die best leuk zijn. Bij de roeivereniging bijv. werd je gewoon vroeg uit je bed gesmeten en moest je een end roeien, helemaal super.

Ik zeg enkel dat ik inderdaad te veel eergevoel en trots heb me bij een groep mensen aan te sluiten die je eerst opnemen wanneer je je laat vernederen, en erger nog, bij een groep mensen die zich al heeft laten vernederen om er bij te horen! Kuddegedrag noem ik dat, en dat vind ik vreselijk zielig en primitief, individualiteit is wat tegenwoordig telt...!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:06

Diablo schreef:
Inge_ schreef:

Spelletjes waar bij doden en gewonden (kunnen) vallen, noem ik geen spelletjes meer.

Helemaal mee eens!

Sedaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:09

Diablo schreef:
Inge_ schreef:

Wanneer is de laatste dode bij een Nederlandse ontgroening gevallen? En zijn juist daarna de regels niet aangescherpt? En gewond, zelden en tsja bij een potje voetbal loop je ook het risico gewond te raken..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:16

Lyonesse schreef:
Zo is bijv alcohol (waar de meeste slachtoffers door zijn gevallen) niet meer toegestaan en wordt dat ook niet meer gegeven. Je krijgt gewoon water te drinken, wat ook verplicht is, en wordt er gewoon gecontroleerd dat alles verloopt zoals het volgens de regels moet.

Citaat:
In 2005 raakte een jongen anderhalve dag in coma na het drinken van zes liter water.

Leuk joh, water drinken...

@ Sedaru: Hier heb je een antwoord, in 2005 is dus nog een jongen in coma geraakt door dit soort geintjes....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:18

inderdaad, als je weet hoeveel mensen ontgroent worden per jaar. Eigenlijk is het raar dat het bij jullie ontgroening noemt bij ons is dat iets na de doop en dan is het bv zout met bier ofzo.

Verder heb je het nog altijd enorm in de hand, verder is er wel groepsdruk maar het contract laat dat ook weer dalen (en die is er dus ook voor die reden). Waarom hebben die mensen nooit eens nee gezegd. Je krijgt een stop bij teveel bier idem bij teveel water waarom blijven die mensen doordrinken?

Als ik op cantus ben drink ik ook niet meer dan één liter 1.5 liter water

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:22

Ontgroenig kan soms dramatisch aflopen. Een aantal jaren terug is een student gestikt omdat die een roetkap over zijn hoofd kreeg, de sukkels hadden er alleen niet aan gedacht dat in roet tegenwoordig ook resten olie zit. Laatst is een student tijdens de ongroening van een trap "gevallen", deze ligt nu in coma en zal het waarschijnlijk niet halen.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:25

Diablo schreef:
Inge_ schreef:

Wanneer is de laatste dode gevallen bij een Nederlandse ontgroening? Juist omdat er in het verleden mensen zijn overleden, wordt er nu heel goed rekening mee gehouden wat het menselijk lichaam wel en niet aan kan.

Een gewonde, ja dat kan gebeuren. Zo was er bij ons een jongen die zijn enkel had gekneusd, omdat hij was gevallen. Maar dat kan in het dagelijks leven ook gebeuren. Die jongen is gewoon met de ontgroening doorgegaan trouwens.
Bij ons was er een commissie aangesteld die ervoor zorgde dat de mensen die ontgroend werden wel goed in de gaten werden gehouden. Als je je niet lekker voelde oid, dan mocht je gewoon even pauze nemen. Die zorgde er ook voor dat we genoeg te eten en te drinken kregen.
De verenigingen in Nederland weten maar al te goed wat er in het verleden is gebeurd tijdens de ontgroeningen in Nederland en houden daar ontzettend goed rekening mee. Dat soort dingen willen zij echt niet op hun geweten hebben. En dat geldt voor heel Nederland, want door het hele land ken ik wel mensen die lid zijn van een studentenvereniging en wat zij hebben meegemaakt tijdens de ontgroening.

Ik ben overigens niet lid geworden bij een of andere roeivereniging, maar bij het corps. Waar, dat hou ik liever voor me.
Laatst bijgewerkt door Inge_ op 15-09-09 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sedaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:28

Ikima schreef:
Ontgroenig kan soms dramatisch aflopen. Een aantal jaren terug is een student gestikt omdat die een roetkap over zijn hoofd kreeg, de sukkels hadden er alleen niet aan gedacht dat in roet tegenwoordig ook resten olie zit.

Dat was in 1965 en zoals ik zei zijn de regels/protocollen de laatste paar jaren niet sterk aangescherpt..?!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:29

Inge_ schreef:
Diablo schreef:

Wanneer is de laatste dode gevallen bij een Nederlandse ontgroening? Juist omdat er in het verleden mensen zijn overleden, wordt er nu heel goed rekening mee gehouden wat het menselijk lichaam wel en niet aan kan.

Een gewonde, ja dat kan gebeuren. Zo was er bij ons een jongen die zijn enkel had gekneusd, omdat hij was gevallen. Maar dat kan in het dagelijks leven ook gebeuren. Die jongen is gewoon met de ontgroening doorgegaan trouwens.
Bij ons was er een commissie aangesteld die ervoor zorgde dat de mensen die ontgroend werden wel goed in de gaten werden gehouden. Als je je niet lekker voelde oid, dan mocht je gewoon even pauze nemen. Die zorgde er ook voor dat we genoeg te eten en te drinken kregen.
De vereniging weet maar al te goed wat er in het verleden is gebeurd tijdens de ontgroening en houden daar ontzettend goed rekening mee. Dat soort dingen willen zij echt niet op hun geweten hebben.

Ik ben overigens niet lid geworden bij een of andere roeivereniging, maar bij het corps. Waar, dat hou ik liever voor me.

Dat zeg ik, een ontgroening van een roeivereniging of iets in die geest is leuk, corpsen sporen vaak in mijn ogen niet...

En er is nog veel meer vreselijke rotzooi te lezen in het internet:

Citaat:
Er is een lijst van waargebeurde ontgroenings-excessen in België en Nederland gepubliceerd op een Belgische internetsite: http://www.studentstart.be/DossierStudentendopen Varia/10899. Bij een ontgroening of 'studentendoop' in Vlaanderen raakte in 1987 een jongen zwaargewond aan zijn halswervels toen hij in een modderbak met eieren moest springen. Bij de voorbereiding van de ontgroening in het daaropvolgende jaar stierven twee studenten doordat enkele rookpotten ontploften. In 1991 en 1992 liepen slachtoffers brandwonden op. Eerst twee meisjes omdat ze in een kuip met fosforzuur moesten zitten, en in het jaar daarna 25 studenten. Deze waren bespoten met een mengsel van zwarte zeep, biergist, melk en eieren. Of ze daarvan de brandwonden opgelopen hebben blijft onduidelijk.
In 2002 was het weer zover: 37 'schachten', ofwel Vlaamse eerstejaars, kwamen in het ziekenhuis terecht met allergische reacties. Zij waren overgoten met een mengsel van chemische producten (de bron voor deze lijst is De Standaard, 9-10 en 10-10-2002.) Ook was deze 'doop' niet aangevraagd: "Als een club doopactiviteiten op de openbare weg wil organiseren, dan moet ze hiervoor eerst een vergunning aanvragen bij de lokale overheid, net zoals elke Belg dat moet doen. Bij het incident in Lier vorig jaar was dit niet gebeurd." (http://www.studentstart.be/DossierStudentendopen/10944).
Ook in Nederland was het een paar keer goed raak. Het Utrechts Universiteitsblad publiceerde een lijst met ongevallen en wantoestanden die plaatsvonden bij ontgroeningen. De lijst begint met de al genoemde roetkapaffaire van 1965 en daarop volgend het geval van Reinout Pfeiffer die in 1997 stierf aan alcoholvergiftiging. In Rotterdam zijn in 1998 twee corpsstudenten zo dronken geworden dat zij in coma raakten. In het jaar daarop zijn er twee voorvallen. In Maastricht moet een student naar het ziekenhuis na een val in een greppel, en bij het corps van Delft wordt een nul op krukken mishandeld door twee ouderejaars. De jongen moet zich tijdelijk in een rolstoel verplaatsen.
De mishandeling gaat verder in 2000, wanneer een Nieuwe Revu-verslaggever undercover bij het Utrechtsch Studenten Corps gaat. Hij doet verslag van de mishandelingen. De berichten werden ontkend door het USC maar dit corps stelde daarna wel een boete in van 25.000 gulden voor toekomstige 'undercoverfeuten.' Ondertussen bij Veritas in Utrecht kreeg een eerstejaars een peuk op zijn arm uitgedrukt. Het is echter niet bewezen dat dit met opzet gebeurde. Ook werden in Rotterdam feuten mishandeld: dezen mochten o.a. 12 uur niet drinken.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:46

Mijn eerste doop was niet zo heftig. Er mocht geen lookwater ed gebruikt worden doordat wij in het eerste semester al stage moesten lopen. Natuurlijk was er de nodige vettigheid en viezigheid en moesten we de ouderejaars meester en meesteres noemen.
Het enige wat wel vervelend was, was de schachtenpap.. Echt ranzig maar ze stonden aan de zijlijn klaar met bekertjes water.

Ik ben nu veranderd van studierichting (archeologie) en ga mij opnieuw laten dopen. Het zal wel een stuk heftiger worden maar ik heb het voordeel (en nadeel) dat ik al volk ken van die vereniging. Ik heb gewoon schrik voor de schachtenpap weer

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:50

Niemand is verplicht om mee te doen aan een ontgroening. Vind je het allemaal verschrikkelijk, doe je het niet. Vind je het halverwege allemaal té, ga je naar huis. Zo ingewikkeld is het allemaal niet.

Maar goed, wat weet ik er ook van. Ik ben iemand zonder eigen mening, trots en eergevoel (en waarschijnlijk heb ik ook geen vrienden) die wel aan een ontgroening heeft deelgenomen. En het helemaal niet zo verschrikkelijk heeft gehad. :?

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:52

Om bij een vereniging te gaan kies je zelf voor. Ook meedoen aan zo'n ontgroening kies je zelf voor.

Maar snappen? Je laat je toch niet vernederen door een stel ongewassen bier drinkende studenten? Heel idioot..

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:55

Ach bij de meeste Korpsballen is het een hoop geschreeuw en weinig wol! Als je op die manier je moet bewijzen om ergens bij te mogen horen daar heb ik altijd een beetje moeite mee.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:56

Ik snap dat er ontgroeningen zijn, die niet zo heftig zijn dat je het met de dood (of verwonding) moet bekopen, zou me ook wat zijn zeg....

Maar die incidenten díe gebeurd zijn, vind ik erg genoeg om te zeggen: ontgroeningen, neuh....

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:59

Ik snap de drang van 'ergens bijhoren' al helemaal niet. Laat staan bij een club die ontgroeningen nodig acht omdat ze vinden dat iemand zich moet bewijzen :?
Je accepteert mensen zoals ze zijn, als ze je liggen kunnen het vrienden worden en anders blijven het gewoon medestudenten.
Het kan er bij mij niet in dat er ieder jaar weer mensen zijn die zich überhaupt bij zoiets willen aansluiten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:03

eknein schreef:
Om bij een vereniging te gaan kies je zelf voor. Ook meedoen aan zo'n ontgroening kies je zelf voor.

Maar snappen? Je laat je toch niet vernederen door een stel ongewassen bier drinkende studenten? Heel idioot..

Helemaal mee eens!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:15

Anoeska schreef:
Niemand is verplicht om mee te doen aan een ontgroening. Vind je het allemaal verschrikkelijk, doe je het niet. Vind je het halverwege allemaal té, ga je naar huis. Zo ingewikkeld is het allemaal niet.

Maar goed, wat weet ik er ook van. Ik ben iemand zonder eigen mening, trots en eergevoel (en waarschijnlijk heb ik ook geen vrienden) die wel aan een ontgroening heeft deelgenomen. En het helemaal niet zo verschrikkelijk heeft gehad. :?

Ja, jij en ik willen dolgraag ergens bij horen, omdat we vriendloos zijn en geen zelfrespect hebben.

Mensen die dat soort uitspraken doen, weten niet waar ze het over hebben. Echt niet.

De ontgroening is niet leuk, maar wat je er daarna voor terugkrijgt wél. En iedereen die lid is bij een studentenvereniging, is het daarmee eens. Lijkt me sterk dat al die duizenden mensen die lid zijn van een studentenvereniging geen eergevoel, geen trots, geen zelfrespect hebben. :D Mensen die lid zijn, weten wel beter.

Die verhalen van mensen die dood zijn gegaan tijdens de ontgroening, zijn van jaren terug. De laatste dode in Nederland was in 1997. Daarna waren er nog wel incidenten, maar niet met een dodelijke afloop. Een ook die incidenten komen nu niet meer voor, omdat er nu allerlei regels zijn, waaraan de vereniging is gebonden.
Voor meisjes is de ontgroening vooral geestelijk zwaar, voor de jongens is het af en toe wel wat fysieker. Maar die worden ook echt niet de hoek in geslagen oid, dan heb ik het meer over dingen als opdrukken e.d. En oh wat is dat erg. Mensonterend gewoon, he?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:46

Inge_ schreef:
Ja, jij en ik willen dolgraag ergens bij horen, omdat we vriendloos zijn en geen zelfrespect hebben.

Mensen die dat soort uitspraken doen, weten niet waar ze het over hebben. Echt niet.

De ontgroening is niet leuk, maar wat je er daarna voor terugkrijgt wél. En iedereen die lid is bij een studentenvereniging, is het daarmee eens. Lijkt me sterk dat al die duizenden mensen die lid zijn van een studentenvereniging geen eergevoel, geen trots, geen zelfrespect hebben. :D Mensen die lid zijn, weten wel beter.

Die verhalen van mensen die dood zijn gegaan tijdens de ontgroening, zijn van jaren terug. De laatste dode in Nederland was in 1997. Daarna waren er nog wel incidenten, maar niet met een dodelijke afloop. Een ook die incidenten komen nu niet meer voor, omdat er nu allerlei regels zijn, waaraan de vereniging is gebonden.
Voor meisjes is de ontgroening vooral geestelijk zwaar, voor de jongens is het af en toe wel wat fysieker. Maar die worden ook echt niet de hoek in geslagen oid, dan heb ik het meer over dingen als opdrukken e.d. En oh wat is dat erg. Mensonterend gewoon, he?

Ik ben echt erg benieuwd wat dan die geweldige dingen zijn, die je terugkrijgt voor het jezelf laten vernederen. Want dat moet inderdaad wel heel wat zijn.....
En ik ben ook oprecht benieuwd wat voor ontgroening jij bijv. hebt moeten doorstaan, wil je dat vertellen? en wat je er nu voor terug krijgt?