Ganzen levend geplukt voor dons

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 22:05

Riejanne1990 schreef:
ik sliep zo lekker onder mn donzen dekbedje...

Gewoon lekker blijven slapen ;) kun je nu toch niets meer aan doen. Ik ga mijn jas ook niet wegdoen, want hij is wel lekker warm in de winter :P
Maar ik zal zelf geen nieuwe meer kopen..

Shadow0

Re: Ganzen levend geplukt voor dons

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:07

Ik zou wel meer willen betalen voor een keurmerk op de juiste soort dons... (met voldoende toezicht dan!) maar synthetisch vind ik helaas toch geen prettig alternatief.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:08

Ik koop nooit meer dons. Bah bah

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:05

Ach drama....zo'n drama wordt er hier niet van gemaakt. En dan nog: omdat er ergere dingen gebeuren in de wereld, mag hier geen ruchtbaarheid aan gegeven worden?

Ik ben juist blij dat dit bekend is geworden, want ik wist het echt niet. Ik koop dus nooit meer dons.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:08

Dit is echt absurd inderdaad. Hoe die beesten ook meegenomen worden aan hun vleugels, alsof ze voor hun al dood zijn. Toch bizar wat we beesten aan kunnen doen... :\

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:12

Deze reportage is in, volgens mij maart, al uitgezonden in Duitsland. IKEA is daarna onmiddelijk gestopt met het verkopen van dit dons. En heeft het ook gelijk uit de winkels gehaald. Helaas is het voor hun onmogelijk om alle toeleveranciers te kontroleren. Wel staan dit soort zaken altijd in de contracten die IKEA maakt met hun leveranciers dat dit, en nog veel meer dingen, niet mag.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:13

dat is volgens mj al zolang het donsendekbed bestaat....ik heb altijd al geweigert eronder te slapen....vroeger gewoon wollen dekens en de laatste 20 jaar gewoon syntetisch dekbed,net zo warm...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:19

Pin_ schreef:
Ik denk dat je er nooit zeker van kunt zijn of het dons dat je koopt afkomstig is van dode dieren, wáár je het ook koopt.

Sterker nog, uit die reportage bleek ook dat de toeleveranciers papieren vervalsen op verzoek van groothandels maar ook uit eigen beweging en dat fabrikanten van dekbedden of andere donsartikelen, die ter goeder trouw menen dons van dode dieren te ontvangen, gewoon levend geplukt dons krijgen.
Dus zelfs als de fabrikant zégt dat zij alleen dons van dode dieren gebruiken, kun je daar niet zeker van zijn en is de kans groot dat het dus juist niet zo is. (vrij logisch als je nagaat dat er 4 keer zo veel levend geplukt dons is dan dat er dode dieren dons is, ze worden eerst 4x levend geplukt voordat ze dood de 5e keer dons leveren.
(en ik weet niet of dat in dit filmpje te zien is, heb em niet gekeken, maar in de documentaire was ook te zien hoe ganzen gewoon kapot getrokken huid hadden die door de plukkers zelf provisorisch met draad en naald weer aan elkaar genaaid werden, uiteraard zonder verdoving of iets.)

Pin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 14:15

Shadow0 schreef:
maar synthetisch vind ik helaas toch geen prettig alternatief.

Synthetisch heb ik ook een tijdje gehad, maar beviel ook niet zo.. Nu heb ik een wollen dekbed, die is wel heel fijn. Is ook een optie?

Pin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 14:17

Francis schreef:
(en ik weet niet of dat in dit filmpje te zien is, heb em niet gekeken, maar in de documentaire was ook te zien hoe ganzen gewoon kapot getrokken huid hadden die door de plukkers zelf provisorisch met draad en naald weer aan elkaar genaaid werden, uiteraard zonder verdoving of iets.)

Dat zie je in dit filmpje niet, maar heb ik in de documentaire inderdaad ook gezien.. Bah :S

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:27

Ik werk bij Lafuma ook een outdoorzaak als fjallraven en ook wij verkopen eenden en ganzendonzen-jassen.
En ik vind het vreselijk wat er met die dieren gebeurd.
Alleen denkt ik dat winkels er vaak niks aan kunnen doen, ze moeten gewoon dit soort praktijken verbieden.
Hier moesten zwaardere straffen op komen.
Het is gruwelijk hoe dit gebeurd.
Hetzelfde is dat er vaak op eieren staat dat het scharreleieren zijn maar in werkelijkheid valt dat vies tegen.
Vaak lopen ze met veel te veel op een stukje buiten, dat helemaal volgescheten is en waar ze dus nog niet veel kunnen bewegen.
Als je dat dan een scharrelei moet noemen..........................

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:31

jesito schreef:
Ik werk bij Lafuma ook een outdoorzaak als fjallraven en ook wij verkopen eenden en ganzendonzen-jassen.
En ik vind het vreselijk wat er met die dieren gebeurd.
Alleen denkt ik dat winkels er vaak niks aan kunnen doen, ze moeten gewoon dit soort praktijken verbieden.
Hier moesten zwaardere straffen op komen.
Het is gruwelijk hoe dit gebeurd.
Hetzelfde is dat er vaak op eieren staat dat het scharreleieren zijn maar in werkelijkheid valt dat vies tegen.
Vaak lopen ze met veel te veel op een stukje buiten, dat helemaal volgescheten is en waar ze dus nog niet veel kunnen bewegen.
Als je dat dan een scharrelei moet noemen..........................

Ben je niet in de war met vrije uitloop eieren?
hoe dan ook: dat is dus waarom ik altijd biologische eieren koop.

Ik slaap overigens onder een donzen dekbed. Ik wist dit helemaal niet, dat ganzen levend geplukt werden. Wat een gruwel.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:33

Heb ik nog nooit hier op een doosje zien staan vrije uitloopeieren.
Maar ja, als dat al vrije uitloop wordt genoemd.
Hier in de buurt zitten zo van die kippen buiten.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:34

Daarom voor mij geen fout dons.. helaas bestaat dat begrip nog niet zo heel lang en slaap ik nog lekker onder mijn synthetische dekbedje en heb ik geen met dons gevoerde jassen :) Hopelijk worden mensen zich naast mensenleed steeds bewuster van dierenleed en gaan ze er ook naar handelen. Kijk goed naar wat je koopt en of je daar achter staat :)

Edit: Vrije uitloopeieren zijn beter dan scharreleieren.. dat is inderdaad nog in kleine rotruimtes.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:35

Het is volledig offtopic, maar het werkt alsvolgt, in volgorde van 'prettigheid voor de kip' 1 is het best:
3. vrije uitloop
2. scharrel
1. biologisch

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:19

Shadow0 schreef:
Ik zou wel meer willen betalen voor een keurmerk op de juiste soort dons... (met voldoende toezicht dan!) maar synthetisch vind ik helaas toch geen prettig alternatief.

koop wol dat is natuurlijk en het schaap is blij er van af te zijn ;)

dit is al jaren bekent en ik koop dus ook nooit dons

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:26

Ik weet niet beter dat dons altijd van een levende gans werd geplukt. Dus ik schrik hier niet van... wel dat de ganzen geplukt worden buiten de broedtijd om. Dat is verboden in veel landen tja,... China die lapt zoveel aan zijn laars.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:28

Wat vreselijk zeg. Ik ging er (misschien inderdaad heel naïef) altijd van uit dat het van dode dieren werd geplukt. Ik ben blij dat dit geplaatst is, ben nu weer wat wijzer en zal inderdaad wel 3x nadenken voor ik ooit nog dons koop.