Hoofdoekenverbod op middelbare school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:03

Ik heb de reacties hier niet gelezen, omdat ik daar over het algemeen een hoge bloeddruk van krijg hier op bokt.

Maar goed, ookal ben ik het niet eens met de manier van actie voeren, ik ben het al helemaal niet eens met dit achtelijke hoofddoeken verbod!
Kunnen mensen zich niet beter zorgen maken over andere dingen dan de kleding van moslima's :roll:
Hoezo voelt iemand zich geintimideerd door een stuk stof op iemands hoofd?!?!

Anoniem

Re: Hoofdoekenverbod op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:05

belachelijk verbod, dit valt gewoon onder discriminatie.
Daarnaast een beetje jammer dat het bericht wat geplaatst is (de quote) niet objectief is (frustratie is duidelijk terug te vinden).. :+

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:07

ik vind het eigenlijk vrij correct zoals het nu beslist is. geen religieuze symbolen meer in het gemeenschapsonderwijs.

Voor mij betekent gemeenschapsonderwijs nl. dat je je persoonlijk geloof niet mee in de klas neemt, maar dat iedereen daar samen komt om onderwijs te krijgen. Je geloof is iets van jouw, maar daar heeft de school, noch je klasgenoten wat mee te maken eigenlijk...

Ofwel zo, ofwel net het omgekeerde, nl. geen kledingregels en dergelijke en iedereen laten doen waar hij zin in heeft. Wat mij betreft zou dat laatste ook mogen. Ik heb nx tegen een hoofdoek, maar dan vind ik ook dat mijn vriendin haar neuspiercing mag inhouden of dat het iemand toegestaan is gothic gekleed rond te lopen op school. Helaas werkt de maatschappij nu eenmaal niet zo. Hoe je het ook draait of keert, er wordt van ons allemaal een bepaalde 'dresscode' verwacht als we uit werken gaan. Ik zou even hard kunnen mekkeren over het feit dat mijn eigenlijke kledingstijl niet geschikt is om mee uit werken te gaan en dat ik heel mijn werkcarrière mezelf 'neutraal' ga moeten kleden. ik kan ook zeggen dat dat mijn eigenheid aantast, maar de realiteit is dat we met veel mensen samenleven en samenkomen op allerlei plaatsen en in allerlei situaties en dat je soms dus compromissen sluit.

Dat is net de moeilijkheid aan samenleven met zoveel verschillende meningen en groepen... er is nood aan een semi-neutrale publieke ruimte of er is geen houden meer aan...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:07

Zaina schreef:
Ik heb de reacties hier niet gelezen, omdat ik daar over het algemeen een hoge bloeddruk van krijg hier op bokt.

Maar goed, ookal ben ik het niet eens met de manier van actie voeren, ik ben het al helemaal niet eens met dit achtelijke hoofddoeken verbod!
Kunnen mensen zich niet beter zorgen maken over andere dingen dan de kleding van moslima's :roll:

Het probleem ligt bij diegene die dat stukje stof draagt ;). Zij stellen zich boven andere, dát is het probleem en dat wordt door hen gerelateerd aan het hoofddoekje.

kyshiri, ik vind dat je het mooi verwoord. Geloof is iets dat voor jezelf is. Als iedereen het geloof nu eens opzichzelf betrekt en het daar ook houdt, dan maakt het niet meer uit of je geloofskenmerken draagt of niet. Echter schijnt men hun eigen beleving van geloof op andere te moeten projecteren en daar gaat het imo fout :)
Laatst bijgewerkt door zap op 11-09-09 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:08

__Laura schreef:
belachelijk verbod, dit valt gewoon onder discriminatie.
Daarnaast een beetje jammer dat het bericht wat geplaatst is (de quote) niet objectief is (frustratie is duidelijk terug te vinden).. :+

Het toestaan van het ene en het niet toestaan van het andere is ook discriminatie. :)
Waarom mag één religie boven de andere staan.

Waarom word er alleen bij sommige uiterlijkheden of geloofsuitingen geklaagd en andere niet. Wanneer iemand zijn kruis niet meer mocht dragen kraaide er geen haan naar.....
Laatst bijgewerkt door lesilla op 11-09-09 22:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:09

Het is toch enkel op gemeenschapsscholen? Wil je een hoofddoek, ga je naar een moslimschool, is die niet te vinden in de buurt, dan doe je aan priveleraren. In belgië is immers geen schoolplicht maar leerplicht: Leer dan maar thuis. Kan je doen wat je wil.. Wil je een groot kruis dragen, ga je naar een christelijke school. Probleem opgelost.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-09-09 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:10

Het uitsluiten van openbare scholen betekend dat er speciale moslimscholen moeten komen voor het deel dat wel een hoofddoek draagt. Willen we dan dat deze groep nog meer buitengesloten wordt of helemaal geen scholing krijgen?

Zaina

zap schreef:
Zaina schreef:

Het probleem ligt bij diegene die dat stukje stof draagt ;). Zij stellen zich boven andere, dát is het probleem en dat wordt door hen gerelateerd aan het hoofddoekje.

Hoe kom je bij deze waan-ideeen?

jameyskatje

gelukkig ken ik geen moslima die haar hoofddoek om die reden zou thuislaten.. onzin allemaal joh

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:12

nee ik ook niet, gelukkig!

jameyskatje

Zaina schreef:

heeey zayna, asalaamoe alaykum. dat ik jou nog eens tegenkom op bokt :D
(aangezien ik me noooooiiit meer in dit soort discussies heb gemengd :Z )

ik hoop dat het allemaal goed met je gaat, en je paardjes!! en de ramadan natuurlijk! en we moeten nog eens afspreken he. misschien naar horseevent?? ik ga morgen! ennne, ben benieuwd naar de bron van de hadith in jou profiel! kan je me die pb-en als je die kan vinden?? hij is namelijk prachtig :+:
okii.. excuse me voor de offtopic reactie 8-)
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 11-09-09 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Zaina schreef:
Hoe kom je bij deze waan-ideeen?

Dan misschien toch maar even het topic doorlezen misschien voordat je mij beschuldigt van waan-ideeen? ;) Ik heb mijn stukje hierboven namelijk wel gebaseerd op antwoorden uit dit topic (kanttekening: aangenomen dat die dichtbij de waarheid liggen ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:14

Hoeveel moslima's ken jij die hun hoofddoek dragen omdat ze zich boven anderen stellen?

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:15

jameyskatje schreef:
heeey zayna, asalaamoe alaykum. dat ik jou nog eens tegenkom op bokt :D
(aangezien ik me noooooiiit meer in dit soort discussies heb gemengd :Z )

ik hoop dat het allemaal goed met je gaat, en je paardjes!! en de ramadan natuurlijk! en we moeten nog eens afspreken he.

okii.. excuse me voor de offtopic reactie 8-)

Wa aleikoum salaam! :D

Ik ook niet, alleen kon het deze keer niet laten :Y)

Gaat goed met me alhamdoulilaah, met jou ook ? Ik heb helaas Nour verkocht, morgen wordt hij opgehaald inshallah.. (daarom gaat meeten op HE niet lukken jammer genoeg)
Sultan hou ik en dat gaat erg goed, met jouw paardje ook alles goed?

Als ik mijn rijbewijs nou eens een keertje haal, dan kan ik bij je op visite komen :D

Ja en die hadith.. zou ik voor je moeten opzoeken, want die heb ik uit een boek, maar welke dat ook alweer was... :o
Laatst bijgewerkt door Zaina op 11-09-09 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:16

ik pb je sis!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:16

pharagirlke schreef:
Wil je een groot kruis dragen, ga je naar een christelijke school. Probleem opgelost.

zoals diene meneer uit dat verhaal met zijn kruis op dien berg??

sorry, kon het echt niet laten :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:17

kynshiri schreef:
pharagirlke schreef:
Wil je een groot kruis dragen, ga je naar een christelijke school. Probleem opgelost.

zoals diene meneer uit dat verhaal met zijn kruis op dien berg??

sorry, kon het echt niet laten :o

Ik vat em niet geloof ik?

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:17

tja, er zijn hier in België zoveel scholen waar men geen hoofddeksel mag dragen dus ook geen hoofddoeken, dit was het geval op mijn vorige school en opnieuw op mijn huidige school, beiden wel katholiek overigens.
Vind het allemaal wat overdreven, hoewel er wél in de grondwet staat dat ieder mens vrij is in zijn keuze van godsdienst en deze mag belijden. Wat dus voor moslims een hoofddoek kan inhouden.
De hele discussie is dus erg dubbel, langs de ene kant heb je de grondwet wel, maar langs de andere kant is dat nu eenmaal het reglement van de school en dat hoor je te respecteren als je naar die school wilt gaan.
Ik moet deze discussie toevallig volgen voor geschiedenis maar vind ze sowieso erg interessant om te volgen en verschillende meningen te horen :)

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:18

sja ik zou dan ook gewoon niet naar die school gaan. gelukkig is mijn school-tijd al een aantal jaar voorbij ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:19

Terecht! als wij niet met een petje op in de klas mogen zitten?
Ongeacht het geloof,je kan niet de een wel en de ander niet,of allemaal wel of allemaal niet.

RavenIris

Ik vind het hoofddoekenverbod eerlijk gezegd belachelijk. Het is een (onschadelijke en respectvolle!) uiting van geloof die helemaal niet ingaat tegen westerse ethische overtuigingen, wat is daar mis mee?
Volgens de directrice van de school waar alle ellende begon voelden de leerlingen zonder hoofddoek zich geïntimideerd en buitengesloten. Het feit dat de hoofddoeken verdwijnen gaat daar imo niks aan veranderen. De "moslimkliekjes" blijven kliekjes hoor, hoofddoek of niet. Ze hebben nu eenmaal dezelfde interesses en leefwijzen, door gewoon een uiting (de hoofddoek dus) daarvan weg te nemen zal er vast niets veranderen.

Anderen zijn dan weer van mening dat je gewoon geen hoofddeksels mag opzetten in de klas, een pet mag immers ook niet. Maar komaan, dit is de 21e eeuw, wat maakt het uit dat iemand een pet opzet.. Zie het maar als een fashionstatement ^^
Nee, ik ben van mening dat als je geloofsovertuigingen gaat afschaffen, je weer helemaal tegen de vrije keuze van geloof in gaat. Dan kan je beter elke vorm van geloven afschaffen. Ik weet dat velen het hier misschien niet mee eens zijn, maar ik heb persoonlijk echt nooit last gehad van mensen omdat ze een hoofddoek droegen. En ik woon in hartje Antwerpen vlakbij de bewuste school, dus ik kom er aardig wat tegen! ;)

Anoniem

Grondwet is belangrijker dan een schoolregel :+ Ik vind het respectloos & behoorlijk uit de tijd van scholen die dit verbieden. Ook een katholieke school moet open staan voor andere geloven, er wordt in de bijbel niet gezegd dat dit het enige goede geloof is & dat de rest ontweken moet worden. Waarom past een school dan zulke regels toe?

Daarnaast, een hoofddoek vergelijken met een petje.. :x

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:21

IMO is dat een van de weinige stukjes respect die nog overblijven... Laten we die maar gewoon afschaffen? :oo Vreemde redenering.

Gezien de regel mag in gaan, lijkt het me dat het niet in gaat tegen de grondwet.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:21

pharagirlke schreef:
Ik vat em niet geloof ik?

Jezus weet je wel...die heeft ook ooit is met een heel groot kruis rondgezeuld (en twas dan nog bergop) ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:22

zit nog wel opschool.. en bij mij in de buurt heb je op de meeste scholen zelfs gebedsruimtes.. scholieren presteren nu eenmaal beter met een goed welzijn.. en als scholieren op het schoolplein mogen roken,, mogen we dus ook in de pauzes bidden.. wie heeft er last van? Godzijdank, moslims horen nu eenmaal bij die stad,, bij nederland zelfs.. dus een hoofddoekverbod kan ik me niet voorstellen. en anders laat maar komen, ik doe m toch niet af :D