Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 00:42

tja wee je wat het is.. die foto's worden allemaal via google gevonden.. zo moeilijk is het niet

ben dan ook van mening dat, als je niet wilt dat je foto's gebruikt worden, je OF een supergrote wazige copyright door je foto moet plaatsen, of gewoon helemaal niet

want deze foto's komen ongetwijfeld voor 99% via google

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 00:45

silvana schreef:
Ik zal wel blond zijn,maar als je niet wilt dat een ander je foto's gebruikt zet ze dan niet op een openbaar net en forum.Risico loop je nu eenmaal.
Hoewel ik niet in zie wat voor kwaad het kan,kinderen verdienen hun brood er niet mee.

Dus als ik een winkel heb waar ik bijvoorbeeld shampoo verkoop, en ik wil niet dat het gestolen word, dan moet ik het maar niet open en bloot in de winkel zetten? Want dan loop ik nou eenmaal het risico? Of moet ik dat ook maar niet erg vinden, want degene die het jat gebruikt het alleen maar en verdient er zijn brood niet mee?

Auteursrecht werkt hetzelfde. Ik ben als fotograaf eigenaar van de foto's die ik maak. Nou maakt het met mijn foto's weinig uit, ik hoef mijn eten er niet mee te verdienen. Maar professionele fotograven verdienen er wel hun eten mee, en dan wil niet je niet waren overal gebruikt, verpest (om het er slecht overheen gooien van filters maar zo te noemen) en onder ANDERMANS copyright op het internet terug vinden. Want al die kinderen zetten er wel onder dat je absoluut hun foto/bewerking niet mag jatten.

Vjestagirl

Re: Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 00:45

@LimbaMambo, maar google geeft ook overal aan dat er auteursrecht op de foto KAN zitten. Google heeft geen enkel recht over deze foto's. Ze gebruiken ze ook niet, ze laten enkel zien waar ze staan op het internet.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 00:50

Vjestagirl schreef:
@LimbaMambo, maar google geeft ook overal aan dat er auteursrecht op de foto KAN zitten. Google heeft geen enkel recht over deze foto's. Ze gebruiken ze ook niet, ze laten enkel zien waar ze staan op het internet.

ja maar dat weten die kinderen van 13 niet ;)
en wat verdient een fotograaf aan een foto dat op een website staat?
die foto was gemaakt voor een opdracht, waar voor betaald is
Laatst bijgewerkt door Limanade op 04-09-09 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 00:51

Maar ze kunnen wel lezen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 00:52

LimaMambo schreef:
Vjestagirl schreef:

Maar die kinderen van 13 weten wel het copyrightje van de fotograaf eruit te filteren en zetten er vervolgens heel groot onder dat er copyright op zit en dat niemand het mag gebruiken.

13 is wel tweede klas middelbare school hé? Dat zijn echt geen kleine kinderen meer...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 01:20

jeetje ik zat even te kijken. wat ernstig zeg! je zult je paard er maar tegen komen en tegen zo'n koppig kind aan lopen die te eigenwijs is en het 'vervelend' commentaar noemt! ik had even op een van die links gekeken (eerst aangemeld trouwens onder dezelfde als mijn boktnaam). *gaat ook rondsnuffelen*

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 01:38

Ik speel - tegenwoordig minder als voorheen - ook nog af en toe Horsetycoon. Precies om de reden die in de openingspost wordt genoemd ''koop'' ik sowieso al geen paarden mét foto en zet ze er zelf ook niet bij. Ik wil er geen gelul mee. Maar ja, je kan niet verwachten dat iedereen dit doet. Ondanks dat het strafbaar is. Eigenlijk is het jammer dat het beheer van dit soort spellen er niks mee doet. Eigenlijk moet het hele fotogebeuren gewoon afgeschaft worden want enig nut hebben de foto's toch niet. Ja ze verdienen er geld aan, dan zoeken ze maar een andere LEGALE manier van geld verdienen toch? Er moet vast nog wel genoeg te verzinnen zijn lijkt me.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 01:45

hoe denk je dat bokt de boel kan betalen? dat is ook niet gratis, althans. niet voor de beheerders! maar zij doen het tenminste op een legale manier!

Maar hoe moet ik eigenlijk weten dat iets van een professionle fotograaf is? niet om 't een of het ander, maar ik herken helaas niet alle foto's van een proffesionle fotograaf. Ik herken hoogstens een foto als ik 'm 'ooit' eerder gezien heb. Oftewel hoe wordt ik geacht te zoeken :+ want ik wil maar al te graag meehelpen mits iemand mij tenminste een duwtje in de goede richting kan geven, want ik snap het niet helemaal om heel eerlijk te zijn

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 01:51

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 02:06

Nee ik snap dat niet alle foto's herkend worden maar laten we even eerlijk wezen, 9 van de 10 foto's die nu nog op spelletjes ed verschijnen zijn van anderen. En vaak weten de mensen die de foto's van internet halen zelf wel dat er een © oid bij staat en dus van een ander is. Vaak wordt de copyright gewoon weggehaald.

En bij bokt hoef je geen foto bij je ''paard'' te plaatsen. Hier gaat t volledig op de legale manier. Daar grotendeels niet denk ik. Kwa foto's tenminste dan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 02:23

Ik heb ondertussen héél veel foto's gezien.. en ik snap ondertussen wel wat er bedoelt wordt. Als er in 1 iemands profiel 10 paarden staan en op een géweldige manier gefotografeerd etc. dan moet ik indd zeggen dat er ergens iets niet klopt :+ maar bedoel je 'zoiets' (zoals dat ene profiel met die 10 foto's) dat euhm.. opsturen? / hier plaatsen die link?

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 02:48

Ik loop al een aantal jaar daar rond, en in eerste instantie aangemeld omdat een van mijn animaties was gejat en ik die eraf wilde hebben. Tot op de dag van vandaag ben ik nog actief in het forum, en check ik altijd wekelijks de topics bij het handelen van deze bewerkingen en houd ik enkele fotografen op de hoogte hoe of wat er met hun foto's is gebeurd, en ik reageer ook redelijk vaak, denk ook niet dat ik erg geliefd ben op dat subforum. :') Anyway, ik vind dit een zeer goed initiatief!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 04:01

ergens snap ik de hele ophef wel..ik ben ook al eens in een advertentie van iemand die een verzorgpaardje zocht een foto tegengekomen die ik genomen heb! maar ach...

ik denk dat als mn eigen paard zonder mij en geblend dan wel dus vooral zoals op het voorbeeld op zoon site terecht kwam dit juist ergens ook een eer zou vinden... maar ik snap het wel!!!!
voor fotograven snap ik het ook..alleen snap ik ook dat deze kinderen vaan 9 /13 jarige echt niet van de rassen die ze daar hebben allemaal verschillende foto's hebben, dus ze halen de paarden die hun mooi vinden van internet en bewerken ze ook met veel pijn en moeite om hun leven in het spel zo dicht mogelijk bij de realiteid te brengen, vaak mensen die of gewoon knettergek van paarden zijn, geen eigen hebben enc enc...

De kinderen zelf letten er nog niet zo op dat het t paard van bv anky zou zijn ofzo.. ze zien het gewoon als een mooi paardje.
Hoe moeten die kinderen dan aan al die foto's komen... het is tenslotte maar een spelletje....waar voornamelijk kleine kinderen op spelen.

verder vind ik wel dat ze de kinderen geen geld mogen afnemen!!!! ze bellen idd voor credits die duur zijn!!!! en voor 10 credits mag je een foto bij je paard plaatsen. Deze word vervolgens weggehaalt omdat jij perongelijk via google hem gevonden hebt en dr geen c ofzo instond en hem gebruikt hebt (wat onderaan de foto staat geschreven inplaats van in de foto zie je vaak niet als je gewoon ff snel een foto zoekt! zowieso opent het zich bij mij in een apart veltje vaak met alleen een foto) ik vind dat de kinderen waarvan een betaalde foto weggehaalt word (wat soms idd gebeurt)

Internet is nu helaas eenaam iets waar men veel over mensen kunt vinden, veel van mensen kunt wegnemen enc enc het internet maakt dit allemaal een stuk makkelijker. ik denk dus dat er niks aan valt te doen, alleen de fotograven erop wijzen dat ze met doorzichtige letters over hun hele foto hun naam/de C met t rondje (vind hem ff niet snel) of copyright erop zetten zodat het met bewerken ook niet meer mooi weg te halen valt!

ze zijn het ergens ook zelf schult! ze kunnen het de mensen moeilijker maken, dan kunnen die die echt graag die foto willen hebben alsnog vragen of ze aub je foto;s mogen gebruiken en kan de fotograaf de foto's mailen indien ze hiermee instemmen...(al vind ik het allemaal wat omslachtig voor een simpel spelletje

ja maar het is toch logisch dat je de mooie foto's kiest van de paarden...het moet zogenaamt profecioneel lijken en tja denk je werkelijk dat de gewone mensen (geen fotgraven enc maar de particulieren) de aparatuur hebben de mogelijkheid enc om al die rassen en dan vaak ook nog meer paarden van een ras foto;s die ze zelf gemaakt hebben krijgen!!!! net die mooie foto;s die dus van een echte fotograaf zijn zijn die mooie die iedereen wilt...

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 07:26

Ik vind het ook een goed initiatief Femke, of het nou kinderen zijn of niet, dit is gewoon niet toegestaan.
Ik heb een profiel gevonden waarvan ik vrijwel zeker weet dat ál die paardenfoto's gestolen zijn: http://www.horsetycoon.nl/profiel/index ... 1&paarden=
Ik ben niet zo op de hoogte van de Bokt-paarden, dus misschien dat iemand hier de paarden herkennen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 07:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:22

LimaMambo schreef:
en wat verdient een fotograaf aan een foto dat op een website staat?
die foto was gemaakt voor een opdracht, waar voor betaald is

1. Het staat in de Nederlandse wet, en íedere Nederlander dient die wet te kennen.
2. Je leert van je ouders al lang voor je 13e dat stelen verboden is.
3. Zowel op google, als in de algemene voorwaarden & regels van horsetycoon (waar je voor registratie mee akkoord moet gaan), als op de sites van de fotografen staat dat de foto's niet gebruikt mogen worden. In makkelijk leesbaar Nederlands. En op sommige foto's staan zelfs copyright logo's, en zelfs die worden er gewoon vanaf gesloopt.
4. En het gaat zelfs een stapje verder; veel deelnemers claimen zélf copyright over de bewerkte foto's, dus ze weten donders goed waar het over gaat.

En was de fotograaf voor de foto's al betaald?
Niet alle fotografen werken zo hoor....

Ik persoonlijk doe heel veel vrij werk. Onbetaald werk dus.
Omdat die foto's dan in mijn archief komen staan, en bladen en paarden bedrijven die foto's dan kunnen kopen.
Daar steek ik dus zelf tijd en geld in, en voor die foto's heb ik dus nog geen cent betaald gekregen.

Tja, fotografen die álleen betaalde fotoshoots doen zijn inderdaad al eens door de eigenaar van het paard betaald.
Maar als je 1x bent betaald voor je foto's, betekend niet dat ze daarna gratis door iedereen gebruikt mogen worden.
Zou toch leuk zijn, als je dan ineens een foto van je levensgroot op een gigantisch billboard in New York zag staan voor Coca Cola ofzo, en ze hebben er niet voor betaald; "omdat er al eens voor betaald is door de eigenaar van het paard".

Zo werkt 't niet hoor ;)

ColourFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:30

klopt je hebt er helemaal gelijk in, ik zal vandaag nog eventje door kijken wat voor foto's ze nog hebben .

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:34

Helaas is mijn dochter permanent verbannen op horsetycoon voor iets banketstaaf maar dat terzijde dus kan helaas niet kijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:36

Prrrr schreef:
Goed initiatief. Ik denk dat het verzamelen van voorbeelden, waarna de paardenspellen wel in actie - moeten - komen, de beheerders van die spellen uiteindelijk wel tot structurele actie zal bewegen. Het moet voor hun zo irritant worden dat regels hanteren minder werk wordt.

Precies! :)
En de regels aanpassen, zodat gebruikers zware straffen krijgen als ze auteursrechten schenden.
Op die manier passen ze wel op.
Nu komen ze er zelfs zonder waarschuwing vanaf....
Terwijl het wettelijk gezien zelfs gewoon een misdrijf is!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:42

Ik ben er een tijdje mee bezig geweest.... Was echt onbegonnen werk....
Ik had eens foto's gemaakt voor de verkoop en die hebben op Marktplaats gestaan. 3x raden waar ik ze terug vond..... inderdaad bij dat spel.
Heb de gebruikers een bericht gestuurd dat zij de foto's moesten verwijderen, en kreeg berichten terug waar de honden geen brood van lusten. Wie ik wel niet dacht dat ik was.....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:42

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:43

ik wil wel meehelpen zoeken naar fotos van bokkers?

Maar hoe kom ik op profielen van mensen?
Heb me inmiddels wel geregristreerd.

Enne, kinderen van 13 (zoals ik) wéten echt wel dat ze iets fout doen hoor :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:53

Je komt op de profielen door op de naam van diegene te drukken!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:54

Het beheer doet trouwens net zo hard mee.
Als je kijkt onder winkel en dan onder auto's....
Als zij die foto's zelf hebben gemaakt, ben ik een kameel!