kindermishandeling , wat doe jij ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:35

_O-

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 18:42

Ik zeg niet dat het not done is en ik vind ook dat er echt te weinig mag tegenwoordig
Ik heb ook het idee juliie denken dat het wel wat meeviel wat ik gezien heb
En geloof me .... nee dat viel niet mee , ik ben niet afkeurend over een tik en schrik daar dus echt niet van
Ook kan ik me echt wel indenken dat het voor een moeder ook eens een keer genoeg is dus daar zal ik ook niet over oordelen

Voor mijn idee ging de moeder buiten haar boekje en samen met mij dachten anderen die het ook zagen er ook zo over

Ik snap dat de discussie deze kant op gaat nu en dat vind ik ook zeker interessant

Mijn vraag was dus ook wat jullie doen in zulk soort situatie's
Stappen jullie eropaf of niet
En de vraag wat jullie zien als kindermishandeling is natuurlijk zeker relevant

_Bitje_

Re: kindermishandeling , wat doe jij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:45

ik vind kindermishandeling kindermishandeling als
het kind geslagen/uitgescholden/geschopt word terwijl
het niet eens nodig hoeft te zijn.
dat klinkt al aardig flax..maar ik kan het niet anders verwoorden :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:48

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een kind kan ook mishandeld worden zonder aanrakingen! Psygische mishandeling is ook mishandeling! ;)

Ik werk met kinderen, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken dat er kinderen door ouders worden mishandeld. Als wij het vermoeden, en als het kind veel blauwe plekken heeft etc, dan moeten wij daar wel een melding van maken!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:52

blauwe plekken kunnen ook van binnen zitten,
en dat is moeilijk te achterhalen...

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:53

Ik vind verwaarlozing net zo goed kindermishandeling. Een kind dat geen of niet genoeg aandacht krijgt van zijn ouders kan hier ook trauma's aan overhouden.
Ik heb wel eens kinderen meegemaakt, die van huis uit niet goed verzorgd werden door hun ouders. Er is helaas heel moeilijk iets aan te doen.
Gelukkig krijg ik hier ook les in, vanuit mijn PABO.
Het kind moet zelf aangeven dat er iets aan de hand is en dat mag je ook niet uit het kind trekken, het moet er helemaal zelf mee komen. Vermoedens moet je heel voorzichtig mee zijn.
Daarnaast zijn er nog heel veel van die regeltjes, wat het erg moeilijk maakt er daadwerkelijk wat aan te doen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:56

tja..das waar..
maar ja wat als die vermoedens daadwerkelijk mishandeling
of verwaarlozing (wat ik ook het zelfde vind)
is, en het te laat is ben je ook niet al te blij meer en dacht je,
had ik maar alles uit dat kind getrokken :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:58

Ja je kunt het er wel uit trekken, maar ook dan is het al gebeurd. Er kan pas wat mee gedaan worden als het kind jou in vertrouwen erover verteld. Tenminste, dat is wat ik op mn opleiding geleerd heb.
Zelfs als ze zichtbare tekenen hebben van mishandeling, dan nog moet het kind zelf naar jou toe komen.

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:04

Ik vind het altijd erg moeilijk, vooral omdat het nu een moment opname is,maar zoals jij het beschrijft vind ik niet kunnen.

Ik heb 2 neefjes, en die kunnen af en toe behoorlijk het bloed onder mn nagels vandaan halen, pfff.

Maar een corrigende tik op de kont, is af en toe echt gewoon nodig, maar in een gezicht slaan :n

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:14

In dit geval ging ik geen vertrouwensarts bellen. Overigens helpt dat ook geen zak. Been there, done that. En daar was wel echt van alles aan de hand en iedereen wist ervan maar niemand deed iets. (kinderbescherming/school etc.) Kinderen zijn door de buurt en een paar vrienden steeds opgevangen, zo goed en zo kwaad als het ging.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:19

als een kind echt niet luisterd en al een hele tijd aan de gang is, mag het van mij bet een tik krijgen

als een kind een klap of uitbrander krijgt als het niks doet, dan zal ik wel wel wat van zeggen

een draai om de oren en kinderwagen ingooien en rotkop zeggen is mss net te ver, maar kan begrijpen dat moeder behoorlijk gefrustreerd raakt als het kind zo blijft doorgaan ( na waarschuwingen)

wat ik erger vind, zijn ouders die het kind erna gelijk geven
Bij mij in de winkel gebeurd het regelmatig dat ze om snoep zeuren, ouders zeggen 3 keer nee, kind gaat schreeuwen en kopen ze het snoep ineens
Zooooo verkeerd!!!!
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 30-08-09 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:28

Oehoe, iedereen heeft zo zijn mening uiteraard...

Ze zeggen altijd negeren... Heb ik gedaan, maar op een gegeven moment ben ik dan ook zo al sta ik in een winkel en 1 van mijn kinderen luistert niet, pak ik ze bij de arm en ga op ooghoogte 'staan' en spreek ze toe, ook al hoort iedereen het, zal mij niets uitmaken.
Weet je wat de andere kant is als ik het niet doe en mijn kind is vervelend, dan wordt er gezegd, kijk die moeder eens, die kan ook de hele kudde niet bij zich houden...

Ik ben best wel streng denk ik, ik doe mijn best om mijn kinderen zoveel goeds mee te geven maar makkelijk is het echt niet altijd!

En nu ga ik een hoop bokkers zonder kids over me heen krijgen :) als je nog geen kids hebt, weet iedereen het altijd zo goed, had ik zelf ook, maar als het zover is, het is heel wat hoor!

Ik geniet van mijn kinderen maar het is soms gewoon een beroep... ;)

Ik vind beleefdheid bijvoorbeeld erg belangrijk, zo kwam laatst hier iemand voor de ketel na te kijken, ik geef die man een hand en loop vooruit.
Hoor ik mijn dochter van 4 haar naam zeggen, gaf ze hem ook een hand! :D
Dat vind ik geweldig! :j

Maargoed, ik wijk wat af! :Y)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 23:28

geerke schreef:
het is tegewoordig not-done om een kind een optater te geven....waarom weet ik eigelijk niet...

De reden is vrij simpel: er zijn betere alternatieven. Mogelijkheden om een kind grenzen op te leggen zonder dat je het kind fysiek pijn doet en zonder dat je hem leert dat fysieke pijn dus deel uitmaakt van de omgang met mensen. Mogelijkheden die MINSTENS zo duidelijk en effectief zijn, als ze consequent worden toegepast uiteraard.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 23:35

Ik hoorde een x van een moeder wiens kind ook aan het zeuren was voor iets lekkers. Krijsen en op de grond gaan liggen spartelen enzo. Moeder is toen wijs geweest en heeft precies hetzelfde gedaan als het kind. Hij heeft nooit meer iets gedaan...

Heb ook wel zoiets meegemaakt. Kind vroeg heel voorzichtig omiets en werd gelijk uitgescholden en meegesleurd. Stond aan de grond genageld, iedereen stond er naar te kijken maar niemand durfde er iets van te zeggen. Heb nu tegen me zelf gezegd dat als zoiets weer gebeurd dat ik er dan wel iets van zeg en wel voor dat kind opsta :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 06:59

Shadow0 schreef:
geerke schreef:
het is tegewoordig not-done om een kind een optater te geven....waarom weet ik eigelijk niet...

De reden is vrij simpel: er zijn betere alternatieven. Mogelijkheden om een kind grenzen op te leggen zonder dat je het kind fysiek pijn doet en zonder dat je hem leert dat fysieke pijn dus deel uitmaakt van de omgang met mensen. Mogelijkheden die MINSTENS zo duidelijk en effectief zijn, als ze consequent worden toegepast uiteraard.

dat zal echt niet voor de hartnekkige dramkonten werken vrees ik.
niet dat je ze dan lens moet meppen,maar een tikje op de billen is,mits in een correcte situatie toegepast,niet traumatiserend denk ik.

en ik kan nu wel roepen dat ik er wat van zou zeggen,maar je kan van 1 moment op straat niet oordelen hoe de situatie is(tot op zekere hoogte uiteraard)
het is anders als het bv bekenden van je zijn en het gebeurd structureel.

de moeder uit het voorbeeld ging wel te ver,maar aan de andere kant kan ik ook begrijpen dat het heel frustrerend moet zijn als je kind steeds het bloed onder je nagels vandaan haalt.

ik heb nog geen kinderen,dus verder is het ook moeilijk oordelen voor mij.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 07:15

Ik ben tegen elke vorm van geweld. Dus ook slaan. En al helemaal van kinderen. De machtsverhouding is volledig zoek.
Hoe kan een kind ooit leren dat hij zijn frustraties, boosheid of zin niet kan doordrammen door er maar op los te meppen, als zijn ouders het verkeerde voorbeeld geven.
Ik sla mijn kind niet. Al vraagt het soms veel geduld en zelfbeheersing van mijn kant. Mijn zoon is 14 en een zalige puber. Maar ik heb hem nooit geslagen en zal het ook nooit doen.

Waarom zou je wel je kind mogen meppen als hij/zij het bloed onder je nagels vandaan halen, terwijl je op straat niet een volslagen vreemde op zijn bek mag rammen als hij/zij het bloed onder je nagels vandaan haalt. Waar ligt het verschil?
Bij mij heb je geen enkel recht wie dan ook lichamelijk of geestelijk te mishandelen.

In geval van TS zou ik er ook zeker iets van gezegd hebben. Waarschijnlijk is de moeder nog zo gefrustreerd dat ik ook de volle laag schelden zou krijgen. Maar ik weet zeker dat als ze na een paar uur is afgekoeld, dat ik haar toch aan het denken heb gezet.
En ik geef het kind de boodschap dat slaan geen oplossing is. Dat er mensen zijn die er anders over denken.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 07:15

Shadow, er wordt nergens in het topic gezegd dat je het kind pijn moet doen. Je kan ook een tik geven zodat het schrikt maar niet zo hard dat het pijn doen. Een tik op de vingers bijvoorbeeld doet echt geen pijn en als ik dan zou moeten kiezen tussen de vingertjes op de stoof omdat die niet luistert of een tik op de vingers dat het even duidelijk is dat NEE ook echt NEE is dan wordt het mij toch wel die tik hoor.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 07:42

Ik weet ook niet goed wat ik in deze situatie gedaan zou hebben. Ik hóóp dat ik in ieder geval op een bepaalde manier duidelijk zou kunnen maken aan die moeder wat ik van de situatie vind.

Een paar jaar geleden heb ik wel melding gedaan van een vorm van kindermishandeling. Ik heb me op de hoogte laten brengen van de stand van zaken, en ook al mogen ze weinig inhoudelijke info geven, ze hebben me wel laten weten dat de melding terecht was en dat er wat mee gedaan werd.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 07:56

Ik vind een pedagogische tik geen kindermishandeling. Zodra een kind weet dat hij iets gedaan heeft en daarna een tik krijgt, dan is t zijn eigen schuld. Slaan en geweld gebruiken om niets dat keur ik wel af.
Een tik is voor mij ook geen klap, maar net even een tik met je hand zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:08

MamboBeach schreef:
Oehoe, iedereen heeft zo zijn mening uiteraard...

Ze zeggen altijd negeren... Heb ik gedaan, maar op een gegeven moment ben ik dan ook zo al sta ik in een winkel en 1 van mijn kinderen luistert niet, pak ik ze bij de arm en ga op ooghoogte 'staan' en spreek ze toe, ook al hoort iedereen het, zal mij niets uitmaken.
Weet je wat de andere kant is als ik het niet doe en mijn kind is vervelend, dan wordt er gezegd, kijk die moeder eens, die kan ook de hele kudde niet bij zich houden...

Ik ben best wel streng denk ik, ik doe mijn best om mijn kinderen zoveel goeds mee te geven maar makkelijk is het echt niet altijd!

En nu ga ik een hoop bokkers zonder kids over me heen krijgen :) als je nog geen kids hebt, weet iedereen het altijd zo goed, had ik zelf ook, maar als het zover is, het is heel wat hoor!

Ik geniet van mijn kinderen maar het is soms gewoon een beroep... ;)

Ik vind beleefdheid bijvoorbeeld erg belangrijk, zo kwam laatst hier iemand voor de ketel na te kijken, ik geef die man een hand en loop vooruit.
Hoor ik mijn dochter van 4 haar naam zeggen, gaf ze hem ook een hand! :D
Dat vind ik geweldig! :j

Maargoed, ik wijk wat af! :Y)

*\o/*

Ik wou dat iedereen het zo deed!!!!

Goed opgevoede kinderen zijn zó leuk, echt :D Is gewoon een plezier om mee te maken, en dan heb ik echt niks tegen kinderen.

Heb een keer een kindje meegemaakt dat me heel netjes een hand gaf, en toen vroeg of ze mijn hond mocht aaien...... natuurlijk, en als ik dan ook nog ze mag leren hoe, is het voor zowel het kind als de hond alleen maar leuk :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:35

Ik ben ook niet perfect uiteraard, maar ik doe mijn best!
Mijn oudste is wat meer verlegen dus moet ik hem nog wel eens herinneren aan wat 'beleefd' is! :)

En slaan en slaan vind ik ook weer zo'n verschil!
Voorbeeld: Kindje is rond een jaar en gaat lopen, je denkt toch niet dat ik mijn salontafel leeg ruim, nee hoor, afblijven.
Ik zeg dan constant nee en als dat niet voldoende is geef ik een tikje op de vingers.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:38

het is wel grappig....mensen zonder kinderen mogen vaak geen oordeel geven omdat ze ze zelf niet hebben....
juist mensen zonder kinderen zin vaak beter in staat dit soort dingen nuchter te bekijken zonder emotioneel belast te zijn....hiermee bedoel ik niet mijzelf hoor....als ik een kind een dier met opzet zie pijnigen kan het van mij een roei krijgen....niet echt educatief verantwoord dus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:45

Denk wel dat het zo is, dat mensen zonder kinderen gewoon niet beseffen wat een inspanning en energie het kost. Denk wel dat iemand zonder kinderen best in kan zien wanneer een kind zich misdraagt en wanneer niet, en wanneer iemand consequent is en wanneer niet.

@ MamboBeach: dat met die salontafel is idd zoiets, kind moet ook leren dat ze gewoon niet overal aan mag komen. Dat is zelf s beter als alles steeds maar wegpakken :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:46

Is er dan niemand die even naar de moeder durft te stappen en vragen of het met haar wel gaat? Ik denk dat die ook aan het eind van haar latijn zal zijn als ze zo tekeergaat, en niet weten zal waar ze het moet zoeken.

Wat absoluut niet goed praat wat ze deed, alleen niet iedereen heeft het geduld om een drammend, jankend, dreinend, blerend, negatieve aandacht trekkend kind voor de zoveelste keer die dag te negeren....

Ik kan dat heel erg goed, draai me om en negeer, maar er zijn er veeeeel meer waarvan het theewater uiteindelijk over zal koken. En begrip (niet voor de handeling) voor mams zal dan beter aankomen (met daarachter uiteraard wel de raad om toch eens hulp te zoeken) dan meteen van alles en iedereen te bellen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:46

geerke schreef:
het is wel grappig....mensen zonder kinderen mogen vaak geen oordeel geven omdat ze ze zelf niet hebben....juist mensen zonder kinderen zin vaak beter in staat dit soort dingen nuchter te bekijken zonder emotioneel belast te zijn....hiermee bedoel ik niet mijzelf hoor....als ik een kind een dier met opzet zie pijnigen kan het van mij een roei krijgen....niet echt educatief verantwoord dus..

Het zijn niet mijn woorden gelukkig! :D