Festivals en feesten alcoholvrij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 23:53

Ik denk ook niet dat je al het kwaad tegen houdt, want idd, als men het dan toch binnen wil smokkelen/indrinken lukt dat echt wel. Maar het schrikt wel af denk ik.

Blauwoogje: van te voren plannen hebben ok, maar alcohol vervaagt je grenzen wel ernstig en maakt mensen die er slecht tegen kunnen sneller agressief.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 00:14

Heino schreef:
Maartje: mja, maar we dragen ook autogordels om de schade bij een evt. ongeval te beperken. En we krijgen niet voor niets een hele berg lessen en theorie voor we überhaupt de weg op mogen. Dat soort controle en preventieve maatregelen is er bij alcoholgebruik niet (muv de wet dat je onder de 16/18 geen (sterke) drank mag kopen).

Overigens vind ik het sowieso een beetje jammer dat je dit op deze manier aanhaalt, omdat de discussie nu naar een vergelijking tussen twee zaken (alcohol en autorijden) verlegd wordt ipv inhoudelijk in te gaan op de vraag :)

Ik ging wél inhoudelijk in op de vraag. Maar om het dan nog even duidelijker te stellen, ik vind het belachelijk ten eerste het gaat toch niet werken, ten tweede je hebt met zóveel dingen ongelukken ook met een dodelijke afloop, maar dat wordt evenmin verboden :) je kunt hoogstens regels stellen. Zoals de riem om in de auto, of je cap op met paardrijden of niet onder de 16 alcohol. Wellicht verhogen naar 18 etc. (meer) voorlichting geven op scholen. Dát soort dingen voor álles want niet iedereen draagt een gordel :n maar dus niet op 1 ding gericht. En al zeker niet op 1 ding iets 'heel heftigs' want dat werkt zeker niet.

RoodZonnetje

Re: Festivals en feesten alcoholvrij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 00:18

Waarom zou het niet werken? Ik denk dat heel idd heel lastig zal zijn, maar onmogelijk lijkt het me niet. Bovendien vind ik het nogal jammerlijk dat initiatieven door overdreven pessimisme geen kans krijgen.

Ik zie autorijden als vervoersmiddel, als iets dat de mens nodig heeft om te kunnen functioneren. Er zijn alternatieven, natuurlijk, maar an sich zijn auto's ongevaarlijk. Alcohol daarentegen staat bekend om de geestveranderende werking (in positieve en negatieve zin) en is in mijn ogen niet nodig.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 00:44

dat de mens nodig heeft om te kunnen functioneren? sinds wanneer dat dan? sinds de tijd dat er nog geen eens auto's bestonden? :+

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 00:52

Ik vind het jammer dat je enkel ingaat op de offtopic stukken. Of auto's nu wel of niet noodzakelijk zijn om te kunnen functioneren als mens (zie het niet zo zwart wit, een auto helpt de mens in eerste instantie, alcohol niet) vind ik een heel andere discussie dan degene die ik probeer te voeren.

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:16

Ik vind het idee goed, maar ik denk dat volledig alcohol vrije feesten erg overbodig is. Het probleem zit hem er geloof ik bij dat die mensen niet hun eigen grenzen kennen. Zou het geen betere oplossing zijn als er op grote feesten en festivals meer ehbo-posten komen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:20

Heino schreef:
Ik vind het jammer dat je enkel ingaat op de offtopic stukken. Of auto's nu wel of niet noodzakelijk zijn om te kunnen functioneren als mens (zie het niet zo zwart wit, een auto helpt de mens in eerste instantie, alcohol niet) vind ik een heel andere discussie dan degene die ik probeer te voeren.

ik ga niet 'enkel in op offtopic stukken' imo ga ik de discussie aan maar blijkbaar niet op de manier die jou aanstaat ;)
Ik denk trouwens dat er genoeg mensen zijn die allicht beweren (ik niet hoor!) dat alcohol wél helpt. bijv voor een beetje wat meer de 'sfeer' mee te pakken. Maar álles heeft een grens en ook alcohol maar daarom moet je 't nog niet verbieden!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 01:29

Polly_ schreef:
Zou het geen betere oplossing zijn als er op grote feesten en festivals meer ehbo-posten komen?

Maar dan los je eventuele problemen op, en pak je de oorzaak niet aan. Lijkt mij dat de oorzaak aanpakken effectiever is :)

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:43

Heino schreef:
Polly_ schreef:
Zou het geen betere oplossing zijn als er op grote feesten en festivals meer ehbo-posten komen?

Maar dan los je eventuele problemen op, en pak je de oorzaak niet aan. Lijkt mij dat de oorzaak aanpakken effectiever is :)

Dat is waar, voorkomen is beter dan genezen. Maar de fout begint bij de 'alcoholdrinker' zelf, ze zouden hun eigen grenzen moeten weten, en als ze die nog niet weten, dat dan in een veilige omgeving met vertrouwelijke mensen eromheen moeten ontdekken. Zo heb ik het ook gedaan, bij een vriendin thuis en ik ben er blij om dat dat niet ergens op een feest was omdat je daar toch zonder dat je het door hebt meer drinkt dan wanneer je in een rustige omgeving bent...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 01:46

Mja, maar jij bent (wat alcohol betreft) verstandig :) Alcoholgebruikers kan je niet dwingen hun eigen grenzen te verkennen en zich daar aan te houden, je kan ze wel dwingen zich te houden aan een 'zero tolerance' beleid wat betreft feestjes/festivals.

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:49

Heino schreef:
Mja, maar jij bent (wat alcohol betreft) verstandig :) Alcoholgebruikers kan je niet dwingen hun eigen grenzen te verkennen en zich daar aan te houden, je kan ze wel dwingen zich te houden aan een 'zero tolerance' beleid wat betreft feestjes/festivals.

Dat is waar, maar dat is wat ze zouden moeten leren na zo'n ervaring. :) Het is natuurlijk te laat voor het slachtoffer, maar bij de mensen die dit nieuws hebben meegekregen zou er nu een belletje horen te gaan rinkelen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 01:50

Dat gebeurt ook, bij de meesten, voor een paar weken. Daarna is men het weer vergeten helaas...
Overigens, er was ook een slachtoffer bij dat drie kogelgaten had in zijn lichaam en nog steeds door wilde feesten aldus de krant :?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:14

Ik denk dat het probleem in de mensen zit, niet in de alcoholische dranken.
Niemand die ik ken is ooit agressief geworden van alcohol. De mensen die dit wel worden hebben of een agressieprobleem of zijn psychisch niet helemaal 100.

Net zoals de aanstichter van dit drama. Iemand die z'n grenzen niet kent. Om daardoor nou alle alcoholische dranken op festivals en feesten te verbieden vind ik persoonlijk van geen enkel nut. Je beperkt er alleen alle mensen die hun grenzen wel kennen mee. Beetje overtrokken. Bovendien, de mensen die problemen willen maken doen dat toch wel. Met of zonder alcohol.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:06

Xyris schreef:
, ze zouden de bewaking wat aan moeten scherpen eerlijk gezegd, zou er veel minder ellende zijn.

!

Kom solliciteren zou ik zeggen , zul je zien hoe " makkelijk" het is (not)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 12:48

Sok schreef:
Ik denk dat het probleem in de mensen zit, niet in de alcoholische dranken.

Eens

Sok schreef:
Om daardoor nou alle alcoholische dranken op festivals en feesten te verbieden vind ik persoonlijk van geen enkel nut

Je kan er levens mee redden, vind ik toch wel nuttig, opzich

Sok schreef:
Bovendien, de mensen die problemen willen maken doen dat toch wel. Met of zonder alcohol

Niet mee eens. Alcohol vervaagt je grenzen en wekt agressiviteit op bij bepaalde mensen. Dat je het nooit volledig kan voorkomen ben ik met je eens. Maar geen alcohol meer schenken draagt denk ik heel sterk bij aan de veiligheid op dergelijke feesten.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:53

Het zal zeker bijdragen aan veiligheid. Aan de ene kant tenminste. Er zijn ook genoeg mensen die de feesten zullen vermijden of in het ergste geval willen verpesten omdat er geen alcohol meer geschonken wordt.

Nee, ik denk niet dat het bijdraagt aan een leuker uitgaans/feest-circuit..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:55

Oplossing waar ik werk is vrij simpel, mensen die aangeschoten zijn krijgen gewoon geen druppel alcohol meer. Blijven ze i.i.g. gezellig en voorkomt een hoop narigheid :)
En nee de reacties daarop zijn niet altijd even leuk, maar nu na een tijdje vind iedereen het gewoon en schakelen ze zelf al over op non alcoholische dranken :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 13:01

Sok, er zijn toch ook geen mensen die de horeca saboteren omdat je er niet meer mag roken? Dat ze er niet meer komen, tja, jammer dan.

Maar hoe controleer je die aangeschotenheid, Nijn? Denk dat daar sneller problemen rondom ontstaan dan wanneer je voor iedereen dezelfde grens (geen alcohol) trekt.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:50

Oef.. Denk dat je je daarin zwaar vergist.. :=
Ken er genoeg die er keihard lak aan hebben en de boel teisteren door zoveel mogelijk sigaretten tegelijkertijd in 1 club aan te steken..

Nee, ik vind geen alcohol geen oplossing. Net als met drugs. Dat wordt toch ook genoeg gedaan voordat men naar feestjes gaat. Net als het bekende indrinken. Denk dat je dat geen oplossing kunt noemen.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:13

Ik vind het wel een goed idee.
Afgelopen week ben ik naar een festival geweest waar je alleen op de camping alcohol mocht drinken (m.u.v. sterke alcohol) en op het festival terrein was het verboden.
Drugs was net als sterke alcohol helemaal verboden, en volgens mij kan het op andere festivals ook werken.

Al kwam op dit festival wel ander publiek als op de meeste festivals. ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 18:22

Sok schreef:
Nee, ik vind geen alcohol geen oplossing. Net als met drugs. Dat wordt toch ook genoeg gedaan voordat men naar feestjes gaat. Net als het bekende indrinken. Denk dat je dat geen oplossing kunt noemen.

Maar ben je het wel met me eens dat er íets moet veranderen of niet wat betreft aanpakken van criminaliteit op feestjes? Zo ja, hoe zou je dit doen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:46

het probleem is niet de alcohol

maar de combi DJ festivalletje met takkeherrie(house, trance weet ik het hoe ze het tegenwoordig noemen)
en gratis entree is gewoon vragen om gedonder,

ga maar eens kijken welke feestjes er gedonder is (goed gedonder) en welke niet

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:49

Ik denk dat die mensen geen alcohol nodig hebben om zo te ontvlammen. Het zit er vaak al wel in, al versnelt het natuurlijk wel met wat drank.
De mensen die niet geweldadig van nature zijn, zijn dat ook niet met drank op. Het vonkje is al aanwezig, alcohol ontvlamt het alleen wat sneller...

Probleem zit niet in drank, maar in de ellendelingen die zich niet gewoon kunnen gedragen. Die mogen ze harder aanpakken!

Ik ehbo nu op een vrij groot festival en zelfs met drank op een keurig publiek! Ondanks dat er veel mensen opeengepakt zijn, hebben wij, de beveiligers en de politie niets te doen. Heerlijk! Zet er echter 2 groepen tegenover elkaar die graag met elkaar op de vuist gaan en het zal misgaan. Drank of geen drank...

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:56

Ik ben het eens met bovenstaande reactie van Welshcobfan.
Het zit toch ook in de mensen denk ik, die hebben weinig nodig om zo te kunnen ontploffen..

Alcohol verbieden zou misschien wel helpen, maar ik ben bang dat je hiermee niet alle problemen kunt oplossen die voor kunnen komen op feesten. Je hebt helaas mensen die graag roet in het eten gooien, degene die de jongen bij HVH heeft neergeschoten lijkt me ook niet helemaal oke, aangezien je een pistool meeneemt naar een festival?! 8)7

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:06

Help!Geen drankje meer drinken?En ik drink zo graag een sapje!Maar goed,ik kan dan gelukkig maat houden,mijn vriend drinkt tot hij omvalt maar wordt gelukkig nooit vervelend(behalve dat hij nooit meer mee naar huis gaat en ik hem pas in de loop vd volgende dag weer tegen kom) >;)