13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:19

Van mij mogen ze die ouders uit de ouderlijke macht zetten. Ik vind het te belachelijk om alleen al over na te denken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:24

Ik weet het niet... Ik vind het volstrekt niet nodig dat kinderen van 13 de wereld rond gaan varen hoor.. maar tegelijkertijd vind ik de verhalen over sociale ontwikkeling een beetje geneuzel. Het is overduidelijk een krachtige, slimme meid. Over een kind van 13 dat zoiets op kan zetten (niet alleen als onrealistische droom, maar echt met een concreet plan) zou ik me in sociaal of cognitief opzicht echt geen zorgen maken. Die heeft nu al meer doorzettingsvermogen, lef en volwassenheid getoond dan een groot deel van onze jeugd ooit zal tonen. Onderwijs en de omgeving zijn bedoeld om een kind een optimale ontwikkeling en goede kansen te geven, ze zijn niet een doel op zich waarvoor je dingen moet ontzeggen.

Wat wel een heel reeel punt is zijn de risico's op zich. In hoeverre is dat aanvaardbaar? Ik vind dat in elk geval een heel moeilijke situatie en ik weet niet wat ik daarvan vind. Maar wat betreft haar ontwikkeling zie ik echt geen probleem hoor.

Elsskippy

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:35

Belachelijk een kind van 13 alleen te laten gaan.
Er kunnen zich situaties voordoen waarmee ze problemen kan krijgen.
De kracht van de zee, materiaalbreuken,ziekte etc.
Sommige dingen zijn dan niet alleen op te lossen.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 20:36

Ze heeft ook een site: www.lauradekker.nl

Ik ben het eens met de meningen hier hoor, mijn ouders vinden het ook raar.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:42

Ik vind het ook belachelijk.
Hoe halen ze het in hun hoofd? Vind het ook nogal een onderneming voor een 13 jarige. Er kan wel gezegd worden dat ze veel ervaring heeft, maar naar Engeland varen is wel totaal iets anders dan in je eentje de wereld rond.

Laat haar lekker nog een paar jaar gewoon naar school gaan en als ze dan wat ouders is, kan ze het altijd nog een keer gaan doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:50

Piraten en omslaan zijn net zo risicovol op je 23ste als op je 13e. Slecht weer let niet op leeftijd en piraten boeit het ook erg weinig, plus dat die waarschijnlijk een ander idee van volwassen hebben dan wij in NL.

Of 18 inderdaad volwassen is is trouwens ook een leuke discussie. De leeftijd is destijds gekozen omdat als je oud genoeg bent om te sterven voor je land (dienstplicht) je ook oud genoeg moet zijn om te stemmen.
Ga je een stukje de geschiedenis in dan kom je oorlogsaanvoerders en (lokale) leiders tegen van 12,13,14 jaar. Kijk je wat verder rond in de wereld dan zie je bij veel natuurvolken dat 13/14 al als volwassen gezien wordt en daar ook bijbehorende verantwoordelijkheden krijgen. Aan de andere kant ben je fysiek pas geheel uitgegroeid zo rond je 23ste. Leeftijd van 18 is dus ook gedeeltelijk uit de lucht geplukt.

Ik denk dat ze op sociaal vlak fors meer zal leren van het regelen van ligplaats in een vreemde haven, de interactie met andere culturen en veel verschillende mensen dan van elke dag tussen dezelfde mensen in dezelfde omgeving rond te lopen.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:01

windhond schreef:
Van mij mogen ze die ouders uit de ouderlijke macht zetten. Ik vind het te belachelijk om alleen al over na te denken

Hier ben ik het totaaal niet mee eens, dat meisje dat op zo'n leeftijd zo'n verstand van zaken heeft en zo graag iets wil ga je toch niet tegenhouden?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:04

Ik vind de reacties een beetje overdreven...
Gebruikelijk is het inderdaad niet...
Maar zolang het veilig gebeurt en ze een niet te grote achterstand krijgt moet ze het doen.

En zeg nou zelf, of je nou 7 uur per dag lig te slapen in de schoolbanken of 1 uur per dag keihard blokt, veel verschil is er niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:07

Ik vind het een giga onderneming en denk niet dat deze ouders hun kind willens en wetens in gevaar zullen brengen, sommige mensen hebben nu eenmaal andere doelen dan huisje, boompje,beesje en ik vind dat dit meisje heel verstandig overkomt voor een 13-jarige, als ze wil gaan moet ze dat gewoon doen, leren kan ze altijd nog en het is wel weer Nederland op z'n smalst, iemand wil iets doen wat niet in het 'normale' straatje past en huppakee, alle regels en wetten worden erbij gesleurd om het tegen te houden en waarom, ze zijn zeker bang dat alle tieners straks in een bootje gaan varen i.p.v. op school te zitten.
en wat de risico's betreft, als je constant bang bent dat er wat gebeurd kun je beter direct achter de geraniums gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:09

bigone schreef:
Ik vind het een giga onderneming en denk niet dat deze ouders hun kind willens en wetens in gevaar zullen brengen, sommige mensen hebben nu eenmaal andere doelen dan huisje, boompje,beesje en ik vind dat dit meisje heel verstandig overkomt voor een 13-jarige, als ze wil gaan moet ze dat gewoon doen, leren kan ze altijd nog en het is wel weer Nederland op z'n smalst, iemand wil iets doen wat niet in het 'normale' straatje past en huppakee, alle regels en wetten worden erbij gesleurd om het tegen te houden en waarom, ze zijn zeker bang dat alle tieners straks in een bootje gaan varen i.p.v. op school te zitten.
en wat de risico's betreft, als je constant bang bent dat er wat gebeurd kun je beter direct achter de geraniums gaan zitten.

Het zou me 0 komma 0 procent verbazen als dit de werkelijke gedachte gang erachter is.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:09

Pollewoppy schreef:
Ik vind het ook belachelijk.
Hoe halen ze het in hun hoofd? Vind het ook nogal een onderneming voor een 13 jarige. Er kan wel gezegd worden dat ze veel ervaring heeft, maar naar Engeland varen is wel totaal iets anders dan in je eentje de wereld rond.

Laat haar lekker nog een paar jaar gewoon naar school gaan en als ze dan wat ouders is, kan ze het altijd nog een keer gaan doen.

En daar ben ik het eigenlijk ook niet mee eens, ik persoonlijk denk dat je dan die grens al over bent..

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:13

Zoiezo vind ik het belachelijk dat een meisje van 13 alleen de wereld wil rond reizen..
en ik ben het ermee eens dat het niet mag omdat andere kinderen ook gwn hun school moeten afmaken!

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:14

Er zijn al berichten van jeugdzorg om de ouders uit de ouderlijke macht te zetten. Dit is pas belachelijk! Nu hoeven ze niet in te grijpen en in gevallen dat ze het wel moeten doen...... doen ze het dus niet.
Als er een volg boot in de buurt is zie ik er het gevaar niet echt van in. Zo te zien is ze verstandiger en heeft meer doorzettingsvermogen dan menig volwassene. En wat al eerder gezegd is....... of ze nou 7 uur in de schoolbanken ligt te snurken of ze blokt 1 uur per dag. geen verschil toch?
Laat maar lekker gaan.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:15

@ Question: Wat ik er mee bedoel is dat het kwa weer wel even heel wat anders kan zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:16

Daiss87 schreef:
Zoiezo vind ik het belachelijk dat een meisje van 13 alleen de wereld wil rond reizen..

Nou nee, willen is hoe dan ook vooral heel goed :j Ik vind het juist wel stoer als kinderen zulk soort idealen hebben en daar ook nog wat mee weten te doen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:22

_Question schreef:
windhond schreef:

Hier ben ik het totaaal niet mee eens, dat meisje dat op zo'n leeftijd zo'n verstand van zaken heeft en zo graag iets wil ga je toch niet tegenhouden?!

Hier dahct ik ook aan.. De ouders weten echt wel wat ze doen.. Ze hebben zelf jarenlang ervaring. En dan hebben ze het niet over een meertje overvaren, maar dus ook wereldreizen maken. Die weten echt wel waar ze aan begint. En ze wil echt een titel bereiken en in de media komen, als ze denken dat ze het niet aankan zullen ze het echt niet zo groots in de publiciteit laten komen. En als er inderdaad een volgboot is, denk ik niet dat het meisje groot gevaar loopt...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:28

Shadow0 schreef:
Daiss87 schreef:

Nou nee, willen is hoe dan ook vooral heel goed :j Ik vind het juist wel stoer als kinderen zulk soort idealen hebben en daar ook nog wat mee weten te doen.

Een kind van die leeftijd kan wel vanalles willen, maar is naar mijn idee nog niet in staat om alle gevolgen te overzien. Ik vind 13 jaar ook gewoon te jong om zo lang alleen te zijn, en dus zoveel grote beslissingen alleen te moeten nemen.

Daarnaast weet ik ook niet goed wat het met de ontwikkeling van een 13 jarig meisje doet, als zij zo'n lange tijd geen leeftijdsgenoten en 'normaal' leven heeft. Het is nogal wat.

Mijn kind zou in ieder geval niet mogen.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:29

Nou ik vind het knap dat ze zulke plannen heeft. Maar vind het ook nog niet kunnen. VInd ook dat als ouders je je dochter niet in zulke dingen moet steuenen. Eerst je opleiding afmaken en daarna dan maar gaan zeilen zou ik zeggen. Ze wil het nu doen omdat ze dan de jongste ter wereld is die dat gedaan heeft. Lijkt me dat ze dat dan merendeels doet om beroemd te worden.

Mijn dochters willen ook wel met hun ponies de wereld rond. Ze hebben ook al vanaf kleins af aan ervaring met paarden en rijden ook al zolang, maar dan zeg ik toch ook niet ga je gang ik volg jullie wel.

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:32

Shadow0 schreef:
Daiss87 schreef:

Nou ze kan het willen maar ze is gwn te jong, wat als ze op plekken komt waar het niet veilig is als toerist zijnde en er gebeurd iets, als ik der moeder was had ze mooi thuis gebleven!

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:34

_Question schreef:
windhond schreef:

Ja zoiets zou ik wel tegenhouden. Ik heb zelf een dochter en no way dat ik dat goed zou vinden.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:36

Waanzin. Afmaken die school en dan eens kijken wat de mogelijkheden zijn. Iedereen heeft leerplicht zo ook dit meiske. Moet jij je kind eens proberen een dagje eerder van school te halen voor vakantie. Dat heb je de poppen aan het dansen. En dit wicht wil de wereld rond? Op die leeftijd? Veel te jong ben ik van mening. Eerst maar eens droog achter de oortjes worden. Ik denk persoonlijk dat voornamelijk de ouders hier achter zitten.

notalways

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:38

Daiss87 schreef:
Nou ze kan het willen maar ze is gwn te jong, wat als ze op plekken komt waar het niet veilig is als toerist zijnde en er gebeurd iets, als ik der moeder was had ze mooi thuis gebleven!

Helemaal mee eens!
Stel er gaat iets stuk, ze moet hulp halen in ik weet niet wat voor land. Er zijn hier niet alleen maar aardige mensen op de wereld.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:42

notalways schreef:
Daiss87 schreef:

Helemaal mee eens!
Stel er gaat iets stuk, ze moet hulp halen in ik weet niet wat voor land. Er zijn hier niet alleen maar aardige mensen op de wereld.

Diezelfde problemen kom je net zo hard tegen als volwassene, dus dat maakt niks uit. Kan zelfs best dat een aantal mensen juist meer behulpzaam zijn naar een kind toe.

skyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:42

BELACHELIJK!
dat lijkt me niet eens leuk. Ik weet niet hoelang daar in je eentje zitten Tja is maar waar je van houd hea..

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:45

Ik geloof niet dat het me een goed idee lijkt.. Misschien wordt ze wel opgegeten door haaien oid..
Mijn vader hoorde op de radio dat je ook gewoon compleet gek kan worden van de eenzaamheid.. Lijkt me ook geen pretje eerlijk gezegd. :n