Kind maar laten overlijden, of...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:54

Heftig onderwerp. Hoe jong ook, ik denk dat de kinderen zelf moeten aangeven waar de grens ligt. Heeft de jongste nog wel kwaliteit van leven als hij/zij niet lekker kan spelen omdat het geen infecties mag oplopen en heeft het zieke kind nog wel kwaliteit van leven als hij/zij constant behandelingen moet ondergaan? Het lijkt mij vreselijk om als ouder machteloos aan de zijlijn te staan.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:04

Moeilijk.....het ligt eraan wat voor toekomst kind nummer 2 tegemoed zou gaan. Ook kind nummer 2 heeft een eigen persoonlijkheid en karakter en mocht het zo zijn dat kind 2 lichamelijk en/of geestelijk ernstige beperkingen hierdoor krijgt in zijn of haar leven dan zou ik er niet aan beginnen. Dan heb je dubbel verdriet. Kind 2 zou me dan net zo lief zijn als kind 1 en dan heb je de zorgen dus ook dubbel, dat zou ik echt niet trekken....Zou er geen beperking in schuilen voor kind twee behalve een paar keer het ongemak van de transplantatie, dan zou ik er wel voor gaan denk ik.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:26

Citaat:
Als een van mijn 2 jongens iets zou mankeren en het zou eventueel verholpen kunnen worden door een 3de kind.
Dan zou ik daar zeker voor gaan. Het 3de kind zou even welkom zijn en geliefd

eens met een hele grote maar

bij zoiets als een beenmerg transplantatie (ook niet lekker maar is te doen) okee
bij levenslange afhankelijkheid met vervelende zaken , no way
dat is niet eerlijk tegenover het andere kind

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:40

Ik als mama zou alles er aan doen om mijn kinderen te redden. word er gewoon emo van :o

Als mijn kind door zijn broertje gered zou kunnen worden en ze hebben beiden kans op een goed en gezond leven dan zou ik er voor 100% voor gaan.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:56

In de film werd zij trouwens met een speciale manier zwanger gemaakt zodat ze zeker wisten dat zij een geschikt kind zouden krijgen. Dus de doktoren hebben in de film er net zo hard aan mee gewerkt!

Ik vind het nogal wreed. De onderzoeken vinden al plaats op jonge leeftijd natuurlijk omdat het andere kind al heel ziek is. Dus het kind kan jou niet eens zeggen of hij/zij het wel of niet wil. Persoonlijk zou ik mijn familie heel graag willen helpen hoor, maar ik weet niet of ik het fijn zou vinden om op de wereld gezet te worden alleen maar zodat ik een broer/zus kan redden. Nu kan ik alleen maar speculeren want ik ben niet om die reden om de wereld gezet :)

*Edit: Ik bedacht me net dat dit een stuk van de film prijs geeft, dus voor de mensen die de film graag willen zien. Kun je dit stukje beter niet lezen.

Spoiler:
Overigens in de film heeft haar zieke zus tegen haar gezegd dat ze dood wilde gaan. Haar moeder "wist" dat niet. Het kleine zusje en haar broer wisten dit wel en wilde daarom wilde ze de nier van het kleine zusje niet afstaan, omdat het toch niet nodig was en het kleine zusje daar altijd last van zou kunnen hebben later. Ze hield heel veel van haar zus en ze wilde best wel helpen maar haar zus zag het graag anders.

Springruit06

Re: Kind maar laten overlijden, of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:07

Maar andersom gezien, ik (het zusje, dus) zou mijn broertje ook redden.

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:48

MacavityL schreef:
Ik ben trouwens benieuwd hoe de film eindigt want ik ben het niet eens met het boek :D

Ik heb ook het boek gelezen en de film (nog) niet gezien en ik sluit me aan bij MacavityL ;)
Ik heb veel over dit onderwerp nagedacht maar het lukt me vooralsnog niet om mijn mening te vormen. Er zitten zoveel kanten aan het verhaal! Eerste reactie is dat het véél te ver gaat om een kind om die reden te verwekken, en vervolgens al die pijnlijke medische procedures te laten ondergaan. Aan de andere kant kan ik niet beoordelen hoe het zou zijn als het mijn kind(eren) zou(den) zijn..... Heel moeilijk en een heel heftig boek!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 11:07

Als ik het zo goed lees, vind een aantal van jullie het helemaal prima om een tweede kind te krijgen en die 'op te offeren' voor kind een?

En de gevoelens van kind twee dan? Die eigenlijk alleen gewenst is om kind een te redden? Beenmergtransplantaties zijn ontzettend pijnlijk, dat zou zo'n kind alleen moeten doorstaan omdat het dat zelf wil, niet omdat mama en papa kind een zo graag willen redden dat ze het niet erg vinden een tweede kind door een hel te laten gaan :\

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:16

Prima is voor mij het woord niet. Maar ik kan me wel goed voorstellen dat het leed en de paniek zo groot is wanneer ouders hun kind dreigen te verliezen dat de optie van het nemen van een tweede kind met dat doel aangegrepen wordt.

Of dat goed of fout is, is niet aan mij om te oordelen, maar ik kan de keuze wel begrijpen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:26

Anoeska schreef:
Prima is voor mij het woord niet. Maar ik kan me wel goed voorstellen dat het leed en de paniek zo groot is wanneer ouders hun kind dreigen te verliezen dat de optie van het nemen van een tweede kind met dat doel aangegrepen wordt.

Of dat goed of fout is, is niet aan mij om te oordelen, maar ik kan de keuze wel begrijpen.

Goed verwoord.

Het is gewoon zo moeilijk...

Ik kan me niet voorstellen wat het is om zo'n nieuws te krijgen over mijn dochter, mijn alles.
Misschien zou ik alles doen wat er maar in mijn macht lag, misschien is dat oneerlijk t.o.v. haar toekomstige broer/zus...
Ik zou het echt niet weten, hoop dan ook nooit zo'n beslissing te hoeven nemen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:28

Wat ik me nog bedacht, als ouders moet je je zo machteloos voelen als je kind ziek is. Je kan niets doen, heel veel moet je maar aan dokters overlaten en afwachten. Maar een nieuw kind krijgen is iets waar je als ouders zelf iets kan doen. Het lijkt me een vreselijke beslissing als ouders! Maar ik kan me voorstellen dat je het gevoel hebt dat het het enige is dat je zelf nog kan doen om je kind te redden.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:32

Een kind wat op de wereld komt met het doel om zijn broertje of zusje te redden ....

Zou voor mij als ik een ouder was heel waardevol zijn , dat kind zou ik net zo hard koesteren als het zieke kind
(sowieso zou je dat doen trouwens)
Daar zie ik geen echt moreel bezwaar in
Wel als het kind een toekomst met allerlei pijnlijke ingrepen tegemoet zou gaan
Zou het om bv een transplantatie of een paar niet levensbedreigende ingrepen gaan dan zie ik ook niet echt een probleem

Persoonlijk vind ik genetische manipulatie te ver gaan

Wel kan ik me indenken dat je als ouder alles doet om het leven van je kind te redden
Of dit nu rationeel is of niet , als je kind doodgaat is er volgens mij niet eens ruimte om rationeel te denken en wil je alles doen om je kind te redden

En grenzen liggen bij iedereen anders
Bij mij zou de grens liggen bij genetische manipulatie , maar ja een ouder in het nauw maakt gekke sprongen dat kan ik me heel goed voorstellen

Moeilijk dit hoor
Laatst bijgewerkt door Zappa op 25-08-09 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:33

En als je besluit een kind te krijgen, juist omdat je een kind te verliezen hebt?
Mag dat ook niet, wordt dat als vervanging gezien?
Bedenk ik me net.
Wij zijn bewust ouders geworden, maar hebben 1 kind, gemis zal altijd verschrikkelijk zijn of je er 1 of 10 hebt, maar dan heb ik "niks" meer, zou me misschien geen moeder meer voelen...

@Zydeco: idd de situatie/je gevoel hierbij is bepalend

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:46

mijn hemel, ik zou het niet weten..
ben nu zwanger van de tweede, over 2,5 mnd uitgeteld en heb een zoontje van 12 maanden. maar als hij zo ziek zou worden dat dat de enige redding zou zijn denk ik ook dat ik heel snel weer zwanger zou zijn.
maar moet er niet aan denken, ben alleen maar heel gelukig dat hij kern gezond is en kan alleen maar hopen dat de volgende dat ook is.
man, ik zou niet weten wat ik zou moeten....
heel erg moeilijk.
denk ook eerlijk gezegd dat ik niet weet wat ik zou doen tot op t punt wanneer t je overkomt..
eigenlijk wil ik er niet over na denken.. brrr

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 12:14

Maar, mag jij als ouder je tweede kind opofferen om de ander te redden :) Dat is hier eigenlijk de vraag he. Als ouder heb je de verantwoordelijkheid goed voor je kind te zorgen, het gezond te houden en het te behoeden van gevaar en pijn.

Imo kan dat niet, wanneer je het als redmiddel voor kind een gaat gebruiken. Er zijn zoveel ethische bezwaren te verzinnen. Kind twee heeft geen eigen keuze, er word voor hem/haar gekozen. En nu is het even niet van belang dat een broer of zus zijn of haar broer/zus wil redden, het gaat even om de keuze.

Dit doet me ook een beetje denken aan die film met Hugh Grant, waar onderzoek word gedaan naar rugmerg, om eventueel verlamde mensen weer hun benen te laten gebruiken. Maar, daarvoor worden zwervers opgeofferd. Dit is iets in diezelfde trant.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:38

Mja, ik blijf er maar over na denken, het besluiten om een kind te krijgen is misschien sowieso een egoïstische keuze, kind heeft er niet om gevraagd... al dan niet op de wereld gezet om een ander te kunnen redden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:55

Kan me voorstellen dat het emotioneel heel ingewikkeld ligt, maar rationeel gezien is het imo totaal niet acceptabel.

San87: kan niets meer aan je redenering toevoegen, ben het er totaal mee eens, dat is precies hoe het ligt.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:39

Om je kind te redden doe je alles.

en het is inderdaad een zware etische kwestie. Maar mag je wel kinderen krijgen als je ze vervolgens verwaarloost, mishandeld of misbruikt?

IK ben van mening dat een tweede kind krijgen helemaal niet verkeerd is, als het dezelfde geborgenheid ervaart als het andere kind. Maasr geldt dit niet voor alle kinderen die geboren worden?
Hoeveel pleegkinderen wel niet emotioneel verwaarloost worden, omdat ze niet het échte kind zijn van de opvoeders.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:14

Ik ken iemand waarbij zo iets in de familie heeft gespeeld. Het tweede kind is daar geboren zodat met cellen daarvan (volgens mij enkel uit de navelstreng maar dat weet ik niet meer zeker) het eerste kind geholpen kon worden. Beiden zijn nu prima gezond en weten hoe het zit, gelukkig voelt de jongste zich er prima bij (soort van trots de oudste gered te hebben), want dat zou wel mijn grooste angst zijn, dat een kind denkt dat 'ie alleen daarvoor nuttig was en verder niet gewenst.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:02

@yessy, als dat zo kan dan is dat natuurlijk geweldig.
@san87, ok even zwart wit of t moet mogen/kunnen te ja of te nee: .... ik zou het niet weten.. heb er heel de middag over nagedacht bijna, wat als.. (hormonen hihi) maar ik weet t niet..
heel heel heel erg moeilijk.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 07:14

avaluna schreef:
En als je besluit een kind te krijgen, juist omdat je een kind te verliezen hebt?
Mag dat ook niet, wordt dat als vervanging gezien?
Bedenk ik me net.
Wij zijn bewust ouders geworden, maar hebben 1 kind, gemis zal altijd verschrikkelijk zijn of je er 1 of 10 hebt, maar dan heb ik "niks" meer, zou me misschien geen moeder meer voelen...

ik snap het niet helemaal,je 'neemt' toch niet een 2e kindje,omdat je anders zelf niets meer hebt en je misschien geen moeder meer zal voelen?

het lijkt me heel moeilijk,als je kind ernstig ziek is,en de enige redding het beenmerg van een 2e kindje is.
ik zou het denk ik wel doen,als het 2e kindje er niet het hele leven lang last van zou houden met nare onderzoeken ed.

maar aan de andere kant,het 2e kindje is er dan gekomen voor de redding van de 1e,lijkt me ook heel moeilijk voor het kind.
en stel dat idd het beenmerg(of wat dan ook)niet goed is............

hele moeilijke kwestie...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 13:58

milo schreef:
Om je kind te redden doe je alles.

en het is inderdaad een zware etische kwestie. Maar mag je wel kinderen krijgen als je ze vervolgens verwaarloost, mishandeld of misbruikt?

IK ben van mening dat een tweede kind krijgen helemaal niet verkeerd is, als het dezelfde geborgenheid ervaart als het andere kind. Maasr geldt dit niet voor alle kinderen die geboren worden?
Hoeveel pleegkinderen wel niet emotioneel verwaarloost worden, omdat ze niet het échte kind zijn van de opvoeders.

Uiteraard niet. Maar, dat kan je van tevoren nooit bekijken, helemaal niet als het het eerste kind is voor de personen in kwestie.

Bij een kind dat geboren word om een ander kind te helpen, kan je ongeveer nagaan wat het moet doorstaan, dat kan veel, dat kan weinig zijn. Maar ethisch gezien, vind ik het totaal niet verantwoord om een kind te nemen om een andere te redden. Het zijn moeilijke kwesties, maar sinds wanneer hebben ouders het recht een kind te gebruiken? Dat hebben ze niet, in welke vorm dan ook.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:01

MacavityL schreef:
PussInBoots schreef:
Of het etisch is laat ik maar in het midden, maar als mijn dochter ziek zou worden en haar broertje of zusje was de enige redding? Dan werd ik heel snel zwanger!

Zonder teveel te vertellen; bij dit boek / deze film is het niet eens de enige redding, het is een mogelijke redding of eigenlijk een verlenging van het leven van het zieke kind. Tevens zou het ongeboren broertje of zusje niet eenmaal 'gebruikt' worden, maar continue (haar hele leven lang de meest pijnlijke procedures waarbij ook medische complicaties zouden kunnen ontstaan). Dus niet alleen een ethisch dilemma, maar ook moreel.

in dat geval zou ik het niet doen. zeker als er ook nog andere opties zijn... sorry, heel hard...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:09

Met de huidige staat van wetenschap vind ik kinderen die met grote regelmaat vreselijk pijnlijke behandelingen moeten ondergaan al op het randje (als in: laat je die wel of niet geboren worden als je het van te voren al weet).
Laat staan als je hier van te voren bewust voor kiest, kom op het zijn mensen, geen insecten waar je pootjes uit kunt trekken :n

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:56

Je kan tegenwordig de stamcellen uit de navelstreng van je pasgeboren beeb in laten vriezen. Dit kan later gebruikt worden als het kind ziek zou worden.

Als ik het bekijk van de andere kant; ik zou er alles voor over hebben om mijn broertjes en zusjes te redden.

Ik denk ook dat een kind geboren wordt om broertje/ zusje te helpen misschien zelfs wel extra speciaal is voor de ouders.
Het is denk ik aan artsen om ouders te laten inzien wanneer het een '' echte'' optie is ( en dus niet schadelijk voor het nieuwe kindje).