Spanjaard krijgt gezicht verongelukte Belg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: Spanjaard krijgt gezicht verongelukte Belg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:29

Aan de ene kant vind ik het super, aan de andere kant wil ik weil een voor en na foto zien. Volgens mij heb ik er namelijk een heel ander beeld bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:29

katiavl schreef:
Mijn gezicht mogen ze hebben, ik heb er weinig meer aan als ik dood ben. Waarom zou ik een ander het dan niet gunnen.

Niet dat ik zo een knap gezicht heb dat het voor altijd de mijne moet zijn. Plus dat het wel niet exact hetzelfde zal zijn door verschillende beenstructuren. Nee ik lig er niet van wakker zie er geen probleem in :)

Idem :)
Hoe meer mensen ik kan helpen met mijn lijf als ik er niet meer ben, hoe beter. Ik heb er zelf toch niks meer aan.

Trouwens, als je donor bent kan je aangeven wat je wil doneren. Je kan dus ook zeggen dat je bv huid of hoornvlies niet wil geven, of je hart niet en de rest wel etc. Ook als je je gezicht wil houden kan je dus gerust donor worden :j

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:21

Het is niet dat je aan de persoon die het gezicht heeft gekregen kan zien dat hij het gezicht van iemand anders heeft. Dat donorgezicht werd niet als een volledig masker verwijderd, maar voor zover ik weet werden maar beperkte delen ervan gebruikt. Het is niet zo simpel als gezichtje eraf bij de ene persoon en maskertje erop bij de andere ;) En daarbij, je gezicht als verschijning wordt voor het grootste stuk bepaald door hoe je schedel gevormd is etc. Niet door het lapje vel dat er overheen zit.

Kijk het filmpje onderaan deze pagina maar eens: http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... splantatie

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:26

Citaat:
Nee, gezichtstranplantatie vind nog niet plaats in Nederland. Het houdt wel wat meer in dan alleen huid, ook onderliggend weefsel wordt meegenomen. Het wordt alleen gedaan als er geen andere mogelijkheid is, het is vaak zeer belastend voor degene die een 'nieuw' gezicht krijgt.

dit is wat ik terug als antwoord kreeg van NIGZ donorvoorlichting

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:29

Zijn hier nu serieus mensen die nu denken dat die spanjaard nu op die overleden belg lijkt?
Het gaat waarschijnlijk om de huid, die is "opgeplakt" en niet de gezichtsuitdrukking,ogen,neus,oren ect. Gewoon hoe ze dat ook bij brandwonden op de benen doen.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:41

wendy_paard schreef:
ik vidn als je dood gaat ga je dood al dat gezeur om mensen levend te houden hadden we vroeger ook niet!

Dan hoop ik voor jou dat je nooit een dierbare hebt die een transplantatie nodig heeft!!!
Mijn moeder is meerdere malen getransplanteerd en heeft daar vaker baat bij gehad, de laatste keer heeft ze niet overleefd!!!
Je hebt geen idee hoe hard je hoopt op een donor als een dierbare levensbedreigend ziek is!!!
Van mij mogen ze alles hebben als ik overlijd, ik heb er niets meer aan, een ander kan er misschien oud mee worden!!!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:38

Als je op je donorformulier 'huid' aankruist, halen ze echt niet zomaar een stuk van je gezicht eraf, dat wordt zo gedaan dat het niet zichtbaar is (rug bijvoorbeeld).
De man in dit verhaal zal misschien hebben aangegeven dat hij zijn lichaam aan de wetenschap wilde afstaan, of dat hij bij vroegtijdige dood zoveel mogelijk andere mensen wilde helpen.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:40

katiavl schreef:
Mijn gezicht mogen ze hebben, ik heb er weinig meer aan als ik dood ben. Waarom zou ik een ander het dan niet gunnen.

Niet dat ik zo een knap gezicht heb dat het voor altijd de mijne moet zijn. Plus dat het wel niet exact hetzelfde zal zijn door verschillende beenstructuren. Nee ik lig er niet van wakker zie er geen probleem in :)

Inderdaad, mij zou het ook niet uitmaken.

Misschien dat goede vrienden/familie etc. het er wel moeilijk mee hebben. Ik zou er niet aan moeten denken dat bijvoorbeeld mijn moeder zoiets zou afstaan.. :=

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:47

Over been structuren is wel een goede opmerking. Daar had ik zelf nog niet aangedacht. Toch ben ik wel benieuwd hoeveel gelijkenis er is. Vind het wel apart.

Over donor zijn: Van mij mogen ze alles gebruiken wat ze gebruiken kunnen. Als ik daar een ander mee kan helpen vind ik dat alleen maar mooi. Zelf heb ik er dan toch niks meer aan.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:47

Ik vind dat best een raar idee. Aan de ene kant mooi dat de spanjaard er mee geholpen is, maar aan de andere kant; nu loopt er iemand rond met een gezicht, wat op je dierbare lijkt. Lijkt me niet fijn voor nabestaanden. Neem aan dat die spanjaard nu lijkt op de overleden belg?
Of hebben ze ogen, oren, neus, etc niet overgezet?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:55

Zucht... Hij lijkt niét op zijn donor. Gezichten worden bepaald door beenstructuur, je persoonlijke gezichtsuitdrukking... Enkel een stuk van ongeveer neus tot kin is getransplanteerd, dus die Spanjaard behoudt gewoon ook zijn eigen ogen, wenkbrauwen, neus etc etc. Allemaal dingen die mee je gezicht bepalen.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:24

Ik vind het toch maar een raar idee voor de nabestaanden van de Belg. Die is dus zonder een deel van zijn gezicht begraven?
Dan hebben ze vast de kist dichtgehouden := .
Ik vind het een heel eng idee dat mensen in mij gaan snijden, ook al ben ik dood, ben dan ook geen donor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:32

@_Chantal89
Maar de nabestaanden hebben hiervoor toestemming moeten geven en zijn daar mee ingestemd.
Er worden ook andere donoren begraven zonder hart/nieren/lever ed.

Ik ben wel donor, want ik zou zelf ook blij zijn als ik een hart/lever/nier/huid kan krijgen als het nodig mocht zijn.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:35

Zonder hart of nier begrijp ik nog wel, maar dan kunnen de nabestaanden nog fatsoenlijk afscheid nemen.
Immers, onder de kleding zie je dit niet meer. In dit geval kon dat dus niet, omdat de huid van het gezicht getransplanteerd werd?

Ik respecteer de mensen die donor zijn, maar ik kan momenteel zelf de keuze nog niet maken. Misschien dat ik naarmate ik ouder word, meer levenservaring heb, een keuze kan maken.

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:08

Het is echt niet zo dat de Spanjaard nu op de Belg lijkt hoor :+ .

Iedereen heeft toch zijn eigen gezichtsuitdrukkingen en manier van kijken.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:13

Ik vind het super dat dit kan. Die Spanjaard heeft er veel profijt van. Van mij mogen ze ook alles hebben als ik kom te overlijden, wat heb ik er immers nog aan? Ben toch dood.
Snap niet dat er nog zoveel mensen niet donor zijn.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:58

Hannah_Menno schreef:
Mjay schreef:
denk niet dat deze spanjaard nu opeens het uiterlijk heeft van die belg :P

*Kwam ineens in me op*

Zou hij nu ook dommer worden? :+ :P

dommer worden van enkel huid? hahahaha

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 01:42

Een Spanjaard heeft het gezicht gekregen van een verongelukte Belg....
Is wel typisch een Telegraaf kop.
Als er had gestaan: Spanjaard´s gezicht hersteld met behulp van Belgische donor, denkt men niet meteen aan het gezicht van de Belg op de Spanjaard.
Een klein verschil kan een heel ander beeld opwekken en dat is precies wat de Telegraaf altijd systematisch doet.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:52

_Chantal89 schreef:
Zonder hart of nier begrijp ik nog wel, maar dan kunnen de nabestaanden nog fatsoenlijk afscheid nemen.
Immers, onder de kleding zie je dit niet meer. In dit geval kon dat dus niet, omdat de huid van het gezicht getransplanteerd werd?

Ik respecteer de mensen die donor zijn, maar ik kan momenteel zelf de keuze nog niet maken. Misschien dat ik naarmate ik ouder word, meer levenservaring heb, een keuze kan maken.

Blijkbaar gaat het dus niet enkel om de huid, maar ook om het onderliggende weefsel e.d. Dat zou dus betekenen dat je idd zonder een deel van je gezicht begraven wordt. ik moet heel eerlijk zeggen dat ( hoewel ik wel donor ben en ze alles mogen hebben ) ik dáár dan wel een beetje moeite mee heb..