Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Larissa3 schreef:Ach al dat gezeur over het geloof elke keer...
Voor mij is het geloof bidden voor het eten en niets meer, zoals je merkt ben ik dus niet gelovig en vind ik het ook niets.
Dat mensen dingen geloven kan ik overigens erg goed begrijpen, maar dat je geen kabouters mag tekenen...?
God zou denken die zijn ook niet goed wijs dat ze geen kabouter mogen tekenen.
Nee, dat mensen gelovig zijn prima... Maar toch vind ik wat jij nou aangeeft arabesk, toch echt wel veel te ver gaan, kan het haast niet begrijpen dat het zo ver gaat op sommige scholen...
Het kind zou haast een trauma krijgen als het een andere kind een kabouter ziet tekenen...
Betteke schreef:Generaliserend gesproken zijn de christelijke en islamitische scholen een stuk rechtlijniger dan de katholieke scholen.
Binnen christelijke kringen heb je ook weer de nodige gradaties in "strengheid". Reformatorisch, vrijgemaakt en hervormd zijn de eerste die mij te binnen schieten, correct me if I'm wrong, ben niet zo heel erg thuis in religies.
pharagirlke schreef:Sowieso mis ik bij dergelijke scholen vaak het "vrijheid van geloof"... Je hoort zelf te kiezen voor een geloof... Dat hoort niemand je op te dringen.
pharagirlke schreef:Je hoort zelf te kiezen voor een geloof... Dat hoort niemand je op te dringen.
Betteke schreef:Wat ik bedoel te zeggen is dat er verschillende gradaties in "strengheid" zijn.
De Bijbel wordt door de diverse stromingen anders geinterpreteerd. Een reformatorische school bijv. zal veel strenger zijn dan een school op hervormde grondslag, maar ze vallen wel allebei binnen het christelijk onderwijs.
Bij de ene christelijke school zal er meer begrip worden bijgebracht voor andere religies, terwijl een andere christelijke school heel star de eigen overtuiging zal prediken.
Ik heb nog steeds geen idee waar je op zou kunnen reageren.
Blue_Eyes schreef:pharagirlke schreef:Sowieso mis ik bij dergelijke scholen vaak het "vrijheid van geloof"... Je hoort zelf te kiezen voor een geloof... Dat hoort niemand je op te dringen.
Zo lang als een kind minderjarig is, bepalen de ouders hoe en wat. De vrijheid van geloof geldt in deze dus voornamelijk voor de ouders, zou je kunnen zeggen.
Verder wijze woorden Mickey, helemaal mee eens!
chocobroodje schreef:Bij een goede opvoeding hoort OOK respect voor andere geloven en anders denkende. Dat ga je niet bereiken door alle zelfde geloofjes in 1 klasje te gooien.
Larissa3 schreef:@Blue_Eyes,
Denk je nou echt dat god niet wil dat een kind een kabouter tekend??
Dat heeft toch echt niets meer met een geloof te maken.
pharagirlke schreef:Blue_Eyes schreef:------"pharagirlke" zei:
Sowieso mis ik bij dergelijke scholen vaak het "vrijheid van geloof"... Je hoort zelf te kiezen voor een geloof... Dat hoort niemand je op te dringen.
----------
Zo lang als een kind minderjarig is, bepalen de ouders hoe en wat. De vrijheid van geloof geldt in deze dus voornamelijk voor de ouders, zou je kunnen zeggen.
Verder wijze woorden Mickey, helemaal mee eens!
De rechten van het kind bestaan in alle europese landen toch al sinds 1989 hoor Blue Eyes.
Larissa3 schreef:@Blue_Eyes,
Blue_Eyes schreef:Dat kan wel wezen, maar zo lang als een kind minderjarig is, bepalen de ouders hoe het opgevoed wordt. Op het moment dat die zeggen dat het kind opgevoed wordt met het christelijk geloof en dus naar een christelijke school gestuurd moet worden, tja.... dan is dat de keus van de ouders en dat recht hebben ze volledig. Persoonlijk zou ik geloof ik iets meer met mijn kind in overleg gaan, maar de ouders hebben dat recht wel degelijk.
Citaat:Artikel 14
Alle kinderen hebben het recht op een eigen mening over de mensen en de wereld om zich heen. Ze mogen in iets geloven en aanvoelen wat goed en kwaad is. Elk kind heeft recht op een godsdienst. De ouders mogen hierbij helpen, maar niets opdringen.
ayo schreef:Larissa3 schreef:@Blue_Eyes,
Daar gaat het niet om. Dergelijke mensen zijn bang, dat kinderen die over sprookjes en sprookjesfiguren leren, ook gaan denken dat God en het bijbelverhaal een sprookje is. Ze zijn bang dat als kinderen later horen dat sprookjes niet waar zijn, dat ze dat ook aan andere vertelde dingen, zoals ze bijbel gaan koppelen.
ayo schreef:Larissa3 schreef:@Blue_Eyes,
Daar gaat het niet om. Dergelijke mensen zijn bang, dat kinderen die over sprookjes en sprookjesfiguren leren, ook gaan denken dat God en het bijbelverhaal een sprookje is. Ze zijn bang dat als kinderen later horen dat sprookjes niet waar zijn, dat ze dat ook aan andere vertelde dingen, zoals ze bijbel gaan koppelen.
Larissa3 schreef:Hoe zouden hen dan denken over Sinterklaas, mag dat dan ook niet??
Technisch gezien zou dat dan ook niet meer mogen, maar goed dat is dan wél weer zielig.
Mickey schreef:Larissa3 schreef:Hoe zouden hen dan denken over Sinterklaas, mag dat dan ook niet??
Technisch gezien zou dat dan ook niet meer mogen, maar goed dat is dan wél weer zielig.
Ik ken ouders die hun kind al op hele jonge leeftijd (peuter) verteld hebben dat Sinterklaas niet bestaat. Puur omdat zij van mening zijn dat ze niet mogen liegen en wanneer ze het verhaal van Sinterklaas meespelen ze dan wel zouden liegen.