Scholen op basis van geloof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Scholen op basis van geloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:03

Sowieso mis ik bij dergelijke scholen vaak het "vrijheid van geloof"... Je hoort zelf te kiezen voor een geloof... Dat hoort niemand je op te dringen.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:17

Ik vind dat het er niet om gaat wat voor levensovertuiging een school nastreeft. Het gaat er om op wat voor manier ze het doen. Het allerbelangrijkste vind ik dat kinderen minimaal de leerdoelen halen die door de inspectie zijn vastgesteld voor kinderen met een normale capaciteiten op een dusdanige manier dat het kind zich er prettig en veilig bij voelt.

Zelf ben ik werkzaam in het openbaar onderwijs en gaan mijn kinderen wanneer ze naar de basisschool ook naar een openbare school. Niet omdat die openbaar is, maar omdat op die school onderwijs wordt gegeven die ik vind passen bij de persoonlijkheid van mijn kinderen. Was dat een school geweest met een religieuze visie dan was het zeker ook een optie geweest. Maar wanneer twee scholen even goed zijn op didactisch en pedagogisch gebied, kies ik voor openbaar omdat dat meer bij mijn levensvisie past. In de schoolgids van de school waar ik werk staat het volgende:
In onze maatschappij moeten we kinderen leren kiezen, rekening houden met alle positieve en negatieve zaken, met respect voor de overtuiging van anderen. Samen op weg naar een betere toekomst, samen bouwen aan een wereld waarin wederzijdse verdraagzaamheid en respect beter tot ontwikkeling kunnen komen. Een eerste logische stap is de kinderen naar een school te sturen waar alle geloven, levensovertuigingen, rassen, seksen en culturen elkaar ontmoeten. En uit die ontmoeting moeten we van en over elkaar leren.

Je kunt wel zeggen dat een school geen levensvisie mag uitdragen, maar ik denk dat je dan voorbij gaat aan vrijheid van mensen. Vergeet ook niet dat in veel levensvisies en geloven het respect voor je medemens een belangrijk iets is.

Daarnaast zijn er zoveel verschillende soorten mensen, niet voor alle mensen is een soort onderwijs geschikt. Iedereen heeft een eigen manier van leren en informatie verwerking. Juist door de verschillende type scholen kun je tegemoet komen aan die verschillen.

Daarnaast moet je niet een soort onderwijs idealiseren. Overal zitten haken en ogen aan. Beter kun je kijken dat je je kind stuurt naar een basisschool die past bij de behoeften van je kind.
Laatst bijgewerkt door Mickey op 22-08-09 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: stomme fout eventjes aangepast :o

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:23

Larissa3 schreef:
Ach al dat gezeur over het geloof elke keer... ;)
Voor mij is het geloof bidden voor het eten en niets meer, zoals je merkt ben ik dus niet gelovig en vind ik het ook niets.

Dat mensen dingen geloven kan ik overigens erg goed begrijpen, maar dat je geen kabouters mag tekenen...? :\
God zou denken die zijn ook niet goed wijs dat ze geen kabouter mogen tekenen. :+

Nee, dat mensen gelovig zijn prima... Maar toch vind ik wat jij nou aangeeft arabesk, toch echt wel veel te ver gaan, kan het haast niet begrijpen dat het zo ver gaat op sommige scholen...
Het kind zou haast een trauma krijgen als het een andere kind een kabouter ziet tekenen...

Wel knap := Jij gelooft niet, weet niet meer van het geloof dan bidden voor het eten, maar kunt wel bepalen wat God denkt? Nou, leer mij dat!

Betteke schreef:
Generaliserend gesproken zijn de christelijke en islamitische scholen een stuk rechtlijniger dan de katholieke scholen.
Binnen christelijke kringen heb je ook weer de nodige gradaties in "strengheid". Reformatorisch, vrijgemaakt en hervormd zijn de eerste die mij te binnen schieten, correct me if I'm wrong, ben niet zo heel erg thuis in religies.

Dat zijn voorbeelden van christelijke scholen. Klopt. Wat wil je er verder mee zeggen? Want ik weet niet zo goed wat ik er nou op moet reageren ;)

pharagirlke schreef:
Sowieso mis ik bij dergelijke scholen vaak het "vrijheid van geloof"... Je hoort zelf te kiezen voor een geloof... Dat hoort niemand je op te dringen.

Zo lang als een kind minderjarig is, bepalen de ouders hoe en wat. De vrijheid van geloof geldt in deze dus voornamelijk voor de ouders, zou je kunnen zeggen.

Verder wijze woorden Mickey, helemaal mee eens!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:41

Wat ik bedoel te zeggen is dat er verschillende gradaties in "strengheid" zijn.
De Bijbel wordt door de diverse stromingen anders geinterpreteerd. Een reformatorische school bijv. zal veel strenger zijn dan een school op hervormde grondslag, maar ze vallen wel allebei binnen het christelijk onderwijs.

Bij de ene christelijke school zal er meer begrip worden bijgebracht voor andere religies, terwijl een andere christelijke school heel star de eigen overtuiging zal prediken.

Ik heb nog steeds geen idee waar je op zou kunnen reageren. :D

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:41

pharagirlke schreef:
Je hoort zelf te kiezen voor een geloof... Dat hoort niemand je op te dringen.

Dat ben ik met je eens, maar jij wil die keuze maken.
Er zijn ook mensen die er niet over na willen denken en "gewoon" willen geloven. Of mensen die niet anders weten dan een bepaalde geloof of levensvisie.
Persoonlijk denk ik graag na over de dingen in het leven en wat mijn eigen inbreng daarbij is. Maar wat als je daar geen behoefte aan hebt of het niet aandurft of wat dan ook. Daarmee ben je niet beter/slechter dan wat ik doe. Ik vind het gevaarlijk worden wanneer je je superieur gaat voelen. Niemand is beter of slechter omdat ze al dan niet een bepaalde levensvisie hanteren.

Het gaat er in mijn ogen om dat we met zijn allen op een dusdanige wijze samen kunnen leven waarin we respect hebben voor elkaar en dat is het geen je kinderen moet leren.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:47

Betteke schreef:
Wat ik bedoel te zeggen is dat er verschillende gradaties in "strengheid" zijn.
De Bijbel wordt door de diverse stromingen anders geinterpreteerd. Een reformatorische school bijv. zal veel strenger zijn dan een school op hervormde grondslag, maar ze vallen wel allebei binnen het christelijk onderwijs.

Bij de ene christelijke school zal er meer begrip worden bijgebracht voor andere religies, terwijl een andere christelijke school heel star de eigen overtuiging zal prediken.

Ik heb nog steeds geen idee waar je op zou kunnen reageren. :D

Ik nu wel ;)
Ook in de verschillende 'grondslagen' zoals jij die verdeelt, zijn weer gradaties. De ene reformatorische school is de andere niet, net zo min als de ene vrijgemaakte school veel op een andere hoeft te lijken. Is bijv. voor een groot deel ook geografisch bepaald. In Wageningen zullen strengere scholen staan dan hier in Brabant. Oordeel dus niet te snel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:52

Blue_Eyes schreef:
pharagirlke schreef:

Zo lang als een kind minderjarig is, bepalen de ouders hoe en wat. De vrijheid van geloof geldt in deze dus voornamelijk voor de ouders, zou je kunnen zeggen.

De rechten van het kind bestaan in alle europese landen toch al sinds 1989 hoor Blue Eyes.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:52

Zolang de staat en de kerk zijn gescheiden, zou dat ook bij scholen het geval moeten zijn. Kinderen die zo streng worden opgevoed als TS in de openingspost zet, krijgen problemen zodra ze in de echte wereld komen. Bij een goede opvoeding hoort OOK respect voor andere geloven en anders denkende. Dat ga je niet bereiken door alle zelfde geloofjes in 1 klasje te gooien. Wij hebben zo'n mooi multi culti land, maar het lijkt wel alsof daardoor mensen juist extra willen benadrukken want zijn/haar geloof is. En dat anderen maar wat graag opdringen

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:54

@Blue_Eyes,

Denk je nou echt dat god niet wil dat een kind een kabouter tekend??
Dat heeft toch echt niets meer met een geloof te maken. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:56

Zeg ik dat dan? :)

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:56

chocobroodje schreef:
Bij een goede opvoeding hoort OOK respect voor andere geloven en anders denkende. Dat ga je niet bereiken door alle zelfde geloofjes in 1 klasje te gooien.

Dat kan wel, alleen moet je er open voor staan ;)
Ik kan in de klas ook van alles over diverse geloven vertellen en toch respect kweken. Maar ook hier is het maar weer hoe je het brengt.
Persoonlijk zou ik er voor zorgen dat kinderen nieuwsgierig worden naar waarom mensen iets doen, dat ze bijvoorbeeld willen weten waarom er ramadan wordt gehouden of waarom carnaval nu gevierd wordt ;)

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:57

Larissa3 schreef:
@Blue_Eyes,

Dat vinden jij en ik en wellicht nog wel meer mensen. Maar ik denk niet dat het alleen om die kabouter gaat. Ik vermoed dat het gaat om de achterliggende gedachten die zij toeschrijven aan die kabouter. ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:58

pharagirlke schreef:
Blue_Eyes schreef:
------"pharagirlke" zei:
----------

De rechten van het kind bestaan in alle europese landen toch al sinds 1989 hoor Blue Eyes.

Dat kan wel wezen, maar zo lang als een kind minderjarig is, bepalen de ouders hoe het opgevoed wordt. Op het moment dat die zeggen dat het kind opgevoed wordt met het christelijk geloof en dus naar een christelijke school gestuurd moet worden, tja.... dan is dat de keus van de ouders en dat recht hebben ze volledig. Persoonlijk zou ik geloof ik iets meer met mijn kind in overleg gaan, maar de ouders hebben dat recht wel degelijk.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:59

Blue_Eyes schreef:

Citaat:
maar kunt wel bepalen wat God denkt? Nou, leer mij dat!

Nee niet gezegd, daarom geef ik ook slechts een voorbeeldje. :)

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:59

Larissa3 schreef:
@Blue_Eyes,

Daar gaat het niet om. Dergelijke mensen zijn bang, dat kinderen die over sprookjes en sprookjesfiguren leren, ook gaan denken dat God en het bijbelverhaal een sprookje is. Ze zijn bang dat als kinderen later horen dat sprookjes niet waar zijn, dat ze dat ook aan andere vertelde dingen, zoals ze bijbel gaan koppelen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:00

Larissa3 schreef:
Blue_Eyes schreef:

Citaat:
maar kunt wel bepalen wat God denkt? Nou, leer mij dat!

Nee niet gezegd, daarom geef ik ook slechts een voorbeeldje. :)

IK geloof niet dat wij elkaar begrijpen, sorry.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:01

Blue_Eyes schreef:
Dat kan wel wezen, maar zo lang als een kind minderjarig is, bepalen de ouders hoe het opgevoed wordt. Op het moment dat die zeggen dat het kind opgevoed wordt met het christelijk geloof en dus naar een christelijke school gestuurd moet worden, tja.... dan is dat de keus van de ouders en dat recht hebben ze volledig. Persoonlijk zou ik geloof ik iets meer met mijn kind in overleg gaan, maar de ouders hebben dat recht wel degelijk.

Artikel 14 van de rechten van het kind zeggen wat anders.
Citaat:
Artikel 14
Alle kinderen hebben het recht op een eigen mening over de mensen en de wereld om zich heen. Ze mogen in iets geloven en aanvoelen wat goed en kwaad is. Elk kind heeft recht op een godsdienst. De ouders mogen hierbij helpen, maar niets opdringen.

Zoals ik dus al zei, de rechten van het kind bestaan al sinds 1989
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-08-09 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:01

ayo schreef:
Larissa3 schreef:
@Blue_Eyes,

Daar gaat het niet om. Dergelijke mensen zijn bang, dat kinderen die over sprookjes en sprookjesfiguren leren, ook gaan denken dat God en het bijbelverhaal een sprookje is. Ze zijn bang dat als kinderen later horen dat sprookjes niet waar zijn, dat ze dat ook aan andere vertelde dingen, zoals ze bijbel gaan koppelen.

Ja maar dat vind ik dus eigenlijk onzin, als je ouders ook gelovig zijn zullen ze het er echt wil in houden dat god dus wel bestaat, en dat sprookjes niet waar zijn. :)

Hoe zouden hen dan denken over Sinterklaas, mag dat dan ook niet??
Technisch gezien zou dat dan ook niet meer mogen, maar goed dat is dan wél weer zielig.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:02

Ik ben ook katholiek opgevoed en toen ik heel klein was, slikte ik ook alles voor koek en ei. Door dingen die ik meemaakte, raakte ik in conflict met hetgeen mij altijd verteld werd. Ik kon dingen niet rijmen met het katholieke geloof en werd langzaam aan iemand die niet meer geloofde in wat het katholieke geloof predikte. Maar dit komt natuurlijk ook omdat ik "open"stond voor andere visies op het leven.
Een kind kan dus heel goed beslissen om het geloof of de levensovertuiging die ouders hebben los te laten en zelf een keuze te maken over wat zijn/haar levensvisie is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:04

ayo schreef:
Larissa3 schreef:
@Blue_Eyes,

Dat ook, in sommige gevallen. Maar het heeft ook te maken met de identiteit van sommige sprookjesfiguren. In een kabouter zie ik niet zo direct het kwaad, maar bijvoorbeeld heksen zijn bij veel gelovigen niet populair omdat ze dingen doen die bijbels gezien niet te verantwoorden zijn.

Er zijn overigens ook genoeg ouders die liever niet aan Sinterklaas doen, of die daarvoor een andere oplossing verzinnen. Die zijn er overigens ook wel in de niet-christelijke kringen ;)

@PG: in artikel 14 staat niets dat in strijd is met wat ik net zei. Kind heeft recht op een mening - check. Kind heeft recht op een godsdienst - check. Ouders mogen hierbij helpen - check. Ouders mogen niets opdringen - check.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:05

En ik noem dit opdringen. Dus dan heb je of mijn bericht niet goed gelezen voor je reageerde. Of je snapte me niet endan is de verduidelijking enkel terecht.

Mickey

Larissa3 schreef:
Technisch gezien zou dat dan ook niet meer mogen, maar goed dat is dan wél weer zielig.

Ik ken ouders die hun kind al op hele jonge leeftijd (peuter) verteld hebben dat Sinterklaas niet bestaat. Puur omdat zij van mening zijn dat ze niet mogen liegen en wanneer ze het verhaal van Sinterklaas meespelen ze dan wel zouden liegen.

Blue_Eyes

pharagirlke schreef:
En ik noem dit opdringen. Dus dan heb je of mijn bericht niet goed gelezen voor je reageerde. Of je snapte me niet endan is de verduidelijking enkel terecht.

Ik snapte je heel goed en ik heb goed gelezen ook. Ik noem het alleen geen opdringen.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:07

Mickey schreef:
Larissa3 schreef:

Ik ken ouders die hun kind al op hele jonge leeftijd (peuter) verteld hebben dat Sinterklaas niet bestaat. Puur omdat zij van mening zijn dat ze niet mogen liegen en wanneer ze het verhaal van Sinterklaas meespelen ze dan wel zouden liegen.

Hmmpf, kinderen mogen toch zeker ook kind zijn? :)

Ik ben erg blij dat ik vroeger in Sinterklaas heb geloofd. :)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:07

Ik ben helemaal niet gelovig opgevoed en heb ook niet het gevoel dat ik iets mis. Wel heb ik op openbare en katholieke scholen gezeten.
Die scholen werden meestal uitgekozen aan de hand van ervaringen van andere ouders met iets oudere kinderen. Konden mijn ouders het goed vinden met die ouders en hun kinderen dan was die school waarschijnlijk ook wel geschikt.

In mijn tijd werd ook niet zo vreselijk nagedacht over de tere kinderziel en dingen als ADHD, PDD-Nos, borderline enzo bestonden niet, een kind was toen gewoon vervelend. :D