dorientjuh schreef:Even serieus: boer worden in Nederland is tegenwoordig gewoon dom.
Ik denk dat je hier veel mensen mee tegen het verkeerde been schopt. Nu is de economie poedersuiker. Maar
als jij geboren bent op een bedrijf, waar jou vader, opa, overgrootvader etc. geboren zijn,
hun hele leven hebben gewerkt, het hebben opgebouwd en je feitelijk dus in het bedrijf gegroeit bent.
Dan is het voor vele moeilijk om te zeggen; Pap, veel plezier met je stront, ik ga in de stad werken.
Ik zie mezelf niet meer teruggaan naar de stad en heb mezelf nog nooit op een kantoorbaan gezien.
De tijd is nu aangebroken dat er geselecteerd gaat worden, sterke bedrijven overleven, zwakker vergaan.
Er zullen dus dingen moeten veranderen op een bedrijf, maar er zijn ook zeker winstgevende boeren
bedrijven, ook nu. Vroeger moest je 's avonds moe zijn om de kost verdient te hebben, tegenwoordig
is dat anders. Een boer zijn is nu meer als je beesten voederen en stront rijden. Een boer moet een
ware manager zijn. En dat is (hoop ik) nou precies waar de opleidingen voor zijn. Om tijdig de markttrend
te gaan inzien en dus wijze beslissingen kan nemen. Of die beslissing boer zijn/is is... dat is een tweede.