Boer brengt voedsel naar de voedselbank

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:42

Ikima schreef:
Het is toch te zot voor woorden dat dit moet gebeuren. Er zittten veel te veel mensen tussen de boer en de winkel, daardoor gaan de prijzen omhoog. De boer krijgt slechts een klein gedeelte ervan. Ik ben ook altijd verbaasd dat een zak met 20 kilo winterpenen slechts 3,- kost.

Wist je dat als het tegenzit de boer maar 25 centen krijgt voor een kilo appels van topkwaliteit?
Dat de rest de fabriek in gaat voor 3 centen per kilo? En in de winkel liggen baggerkwaliteit appels
met rotte plekken etc voor 2 euro!

Ikima

Re: Boer brengt voedsel naar de voedselbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:16

Barvrouwke, dat verbaast mij niets. Appels zijn belachelijk duur, als de boer daar nou een groot deel van zou krijgen dan heb ik er geen problemen mee maar er zijn zoveel mensen die tussen de boer en de winkel zitten, daar moet eens verandering in komen. Appels die je rechtstreeks bij de teler kunt kopen zijn ook een stuk goedkoper en mooier. Dan weet je ook dat al het geld meteen naar de teler gaat en niet naar al die profiteurs die een graantje mee willen pikken. In de winkels zie ik nooit zulke mooie appels liggen, gaan die dan allemaal naar het buitenland?
Melk is ook zoiets, voor al het werk dat het kost om een liter melk te produceren krijgt de boer maar bar weinig. Koeien leven tenslotte ook niet van de lucht.
Het ligt ook wel een beetje aan de consument, die wil voor weinig geld een goed product kopen, een euro voor een liter melk vindt men al teveel. Hoe denken ze dat die melk geproduceerd wordt? Dat een boer in deze tijd nog zijn hoofd boven water kan houden vind ik knap.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:24

Goed van die boer om het naar de voedselbank te brengen, zo hebben die mensen er ook wat aan! Maar wel te zot voor woorden dat de boeren zo weinig krijgen voor een kilo wortels...
Als meerdere boeren hieraan mee gaan doen, misschien worden er dan ogen geopent....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:44

Isabonny schreef:
Yamcha schreef:
Waar in Oostenrijk was jij dan?

Ik vind de boodschappen daar juist erg goedkoop, doe liever daar boodschappen als hier. Behalve als ik hier naar de boerderij ga (wat ik wel vaak doe) vind de prijzen voor groente, fruit en kaas heel redelijk op de boerderij :)

In de Voralberg, Camping Nenzing :D .
Ik deed de boodschappen bij de Spar of de Billa (niet op een Oostenrijkse boerderij dus). Die zijn een stuk duurder dan hier bij de C1000. 1 KG kipfilet in de RECLAME koste bij de Spar nog altijd € 10,00. Dat kost hij hier nog niet eens als hij NIET in de reclame is. Gisteren even gekeken: € 6,98 bij de C1000. Maar eerlijk is eerlijk: het vlees in Oostenrijk is VEEEEL beter dan hier in de supermarkt. Ik was gehakt aan het bakken op de camping en ik moest nota bene heel vlug boter erbij gooien, omdat het me anders aanbrandde. Hier in NL zit er zoveel vocht in het vlees, dat je geen boter hoeft toe te voegen. Ook de koteletten bleven gewoon de maat behouden die ze hadden toen je ze kocht (en heerlijk mals dat ze waren :9 )
Dat heeft me toch maar eens de ogen geopend. Ik ben dus ook op zoek naar een slagerij waar ze fatsoendelijk vlees verkopen, niet van die snelle opfokkoeien en varkens die vol met water zitten en waarvan je het vlees ziet slinken in de pan.
Helaas zit hier in de buurt niks.

Dan zat jij in een heel andere regio als ik :D

Maar 't is idd wel zo dat je in Oostenrijk veel minder vlees hoeft te kopen om uiteindelijk hetzelfde op je bord te krijgen :+
Vond de groente daar best goedkoop, btw. De luxe producten waren wel veel duurder als hier vond ik :j Ik hoef hier in NL geen schnitzels meer trouwens, vind het net kauwen op een lappie leer :r
Barvrouwke schreef:
@ Isabonny;
ja dat gebeurt. Ook krijgen de beesten soms electroliten gevoerd om vochtverlies tegen te gaan.
Maar of dat ook bij andere beesten dan kippen gebeurt, weet ik niet.

't Is toch erg........
Volgens mij gebeurt het bij varkens ook, heb al regelmatig krimpende karbonades gehad, en ik maar denken dat ik biologisch vlees kocht.....

Vind het pure oplichterij, in Oostenrijk koop ik de helft minder en er ligt uiteindelijk evenveel op mijn bord :+

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:48

Goed van die boer, het heeft hier niet eens in de krant 'Noordoostpolder' gestaan, vreemd.. Mensen die zoiets goeds doen, moeten daar zeker voor beloond worden.

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 20:00

Prima actie van die boer!!

Ook ik vind dat groente en fruit van de supermarkt en of de markt niet te pruimen is, duur en van een slechte kwaliteit..
Sinds een jaar koop ik groente en fruit rechtsreeks bij de boeren in..

Aardappels koop ik bij de boer voor 3 euro per 15 kg, ze blijven weken goed zonder rotte stukken er in..
Appels en peren koop ik bij de appelboer, this nu weer Oosttijd en de appels zijn overheerlijk :D
Elke week rijden we naar de groentenboer, hij verkoopt in een schuur op zijn terrein en wisselt producten uit met andere boeren in de regio zodat hij vrijwel alles heeft.. Ook verse melk, yoghurt en kaas soorten MJAM MJAM!! Altijd vers en zelfs een krop sla blijft een week goed en GOEDKOOP :D ;)

Oké ik moet er wel moeite voor doen maar het is me dubbel en dwars waard, en ook de boer krijgt zo een reële prijs voor zijn producten!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:20

Gisteravond zag ik op het nieuws dat een boer zijn aardappels rechtstreeks aan de consument verkocht. Hij verkocht per meter en ze moesten ze zelf rooien. Goed voor de boer want dan krijgt hij tenminste zijn centen en goed voor de consument want dan zijn ze lekker buiten bezig.

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:28

Ikima schreef:
Gisteravond zag ik op het nieuws dat een boer zijn aardappels rechtstreeks aan de consument verkocht. Hij verkocht per meter en ze moesten ze zelf rooien. Goed voor de boer want dan krijgt hij tenminste zijn centen en goed voor de consument want dan zijn ze lekker buiten bezig.

Yup, das helemaal goed natuurlijk, ik heb het ook gezien en ik zou ook best wel zelf de aardappels willen gaan rooien. Dan vedienen ze er tenminste nog wat aan!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:31

Jammer dat ik niet in de Betuwe woon want dan ging ik wel bij de fruittelers appels halen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:33

Isabonny schreef:
Verse groente is hetgeen waarmee de meeste supermarkten hun winst mee moeten behalen. De A-merken zoals Coca Cola, Lays Chips enz enz hebben vastgestelde in- en verkoopprijzen met maar kleine marges waarbinnen iets gedaan kan/mag worden. Er zijn zelfs A-merken waarop de supermarkt helemaal geen winst maakt, maar hij heeft ze alleen in zijn assortiment omdat de klanten anders wegblijven en dus ook niks van de rest van zijn assortiment kopen. Geen wonder dat de supermarkt de groente dan niet in prijs verlaagt. Het is vrijwel het enige product waar ze wat mee kunnen stoeien.

Is kul.. sorry. Maar dit klopt niet.
Werk zelf bij een tankstation en weet precies wat de inkoopprijzen van coca cola,lays,mars en nog meer A merken zijn. De prijzen in de supermarkt zijn echt een stuk hoger. Dat je niks met die marges kan doen is ook kul, wij verkopen het gemiddeld 10-15% boven de supermarkt prijzen.

En goed initiatief van de boer zeg!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:21

Even serieus: boer worden in Nederland is tegenwoordig gewoon dom. Ik zit zelf op de Christelijke Agrarische Hogeschool waar ik me dagelijks tussen de (toekomstige) boeren bevind. Ik schat dat meer dan 90% van de leerlingen boer is / wil worden. Als ik dan vraag waarom ze boer worden, zeggen ze dat dat is ''omdat ze het een mooi beroep vinden''. Alles leuk en aardig, maar slim is het natuurlijk niet.

Boeren in Nederland is gewoon bijna niet meer haalbaar, en in de komende jaren worden de nu bestaande subsidies nog meer afgeschaft. Dat weten ze dus van tevoren. En tóch peinst het merendeel er niet over om het bedrijf thuis niet over te nemen. Dan weet je dus gewoon van tevoren datde kans héél groot is dat je in de penarie terecht komt. Slechts een klein deel van de boeren bij mij op school zegt te willen emigreren naar bijvoorbeedl Canada of Nieuw-Zeeland, waar je, vergeleken met Nederland, nog wel een goede boterham kunt verdienen met boeren.

Ondanks dat ik het wel een goede actie vind van de boer, denk ik niet dat dit zoden aan de dijk zal zetten. Boeren in Nederland is te duur en de concurrentie vanuit andere landen is te groot. Dat is niet iets wat de Nederlandse regering nu nog kan en wil oplossen.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:31

De aardappelboeren krijgen ook maar 9 cent per kilo uitbetaald.
op de markt kosten de aardappels omgerekend 75.5 cent per kilo.
Nee, een boer moet alles uit de kast halen om een fatsoenlijke boterham te verdienen.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:15

Wat ik (op handige locaties) steeds meer weer zie gebeuren: dat boeren aan huis gaan verkopen, en terecht!
Het kost minder voor de consument en niet onbelangrijk het levert de boeren meer op! Ook wel meer werk maar ik denk dat dat er bijna wel tegenoverstaan...

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:41

dorientjuh schreef:
Even serieus: boer worden in Nederland is tegenwoordig gewoon dom.

Ik denk dat je hier veel mensen mee tegen het verkeerde been schopt. Nu is de economie poedersuiker. Maar
als jij geboren bent op een bedrijf, waar jou vader, opa, overgrootvader etc. geboren zijn,
hun hele leven hebben gewerkt, het hebben opgebouwd en je feitelijk dus in het bedrijf gegroeit bent.
Dan is het voor vele moeilijk om te zeggen; Pap, veel plezier met je stront, ik ga in de stad werken.
Ik zie mezelf niet meer teruggaan naar de stad en heb mezelf nog nooit op een kantoorbaan gezien.

De tijd is nu aangebroken dat er geselecteerd gaat worden, sterke bedrijven overleven, zwakker vergaan.
Er zullen dus dingen moeten veranderen op een bedrijf, maar er zijn ook zeker winstgevende boeren
bedrijven, ook nu. Vroeger moest je 's avonds moe zijn om de kost verdient te hebben, tegenwoordig
is dat anders. Een boer zijn is nu meer als je beesten voederen en stront rijden. Een boer moet een
ware manager zijn. En dat is (hoop ik) nou precies waar de opleidingen voor zijn. Om tijdig de markttrend
te gaan inzien en dus wijze beslissingen kan nemen. Of die beslissing boer zijn/is is... dat is een tweede.

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:50

dit is ook zo met de melkprijs. Die is extreem laag, terwijl de zuivelproducten in de supermarkt gewoon de zelfde prijs hebben

BELACHELIJK.
er is iemand die hier dus flink van profiteert, waar blijft het geld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:58

De boeren hier in de buurt lopen ook flink te schelden op de lage melkprijzen, ze willen gewoon een eerlijke prijs voor de melk.

En terecht.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:32

Barvrouwke schreef:
dorientjuh schreef:
Even serieus: boer worden in Nederland is tegenwoordig gewoon dom.

Ik denk dat je hier veel mensen mee tegen het verkeerde been schopt. Nu is de economie poedersuiker. Maar
als jij geboren bent op een bedrijf, waar jou vader, opa, overgrootvader etc. geboren zijn,
hun hele leven hebben gewerkt, het hebben opgebouwd en je feitelijk dus in het bedrijf gegroeit bent.
Dan is het voor vele moeilijk om te zeggen; Pap, veel plezier met je stront, ik ga in de stad werken.
Ik zie mezelf niet meer teruggaan naar de stad en heb mezelf nog nooit op een kantoorbaan gezien.

De tijd is nu aangebroken dat er geselecteerd gaat worden, sterke bedrijven overleven, zwakker vergaan.
Er zullen dus dingen moeten veranderen op een bedrijf, maar er zijn ook zeker winstgevende boeren
bedrijven, ook nu. Vroeger moest je 's avonds moe zijn om de kost verdient te hebben, tegenwoordig
is dat anders. Een boer zijn is nu meer als je beesten voederen en stront rijden. Een boer moet een
ware manager zijn. En dat is (hoop ik) nou precies waar de opleidingen voor zijn. Om tijdig de markttrend
te gaan inzien en dus wijze beslissingen kan nemen. Of die beslissing boer zijn/is is... dat is een tweede.

Oh, maar ik snáp ze wel hoor, die boeren. Nogmaals, ik zit er dagelijks tussen. Maar of het objectief gezien een goede keuze is om tegenwoordig boer te worden, dat denk ik zeker niet.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:04

Goede zaak!!!
Het is toch ook te zot voor woorden dat je tijden onder je kostprijs aan het produceren bent.
Wij zijn nu ook aan het melken voor 20 cent per kilo terwijl het ons zeker 32 cent kost.
Dat betekent dat we er op het moment €300,- per dag bij moeten leggen.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:15

Er zitten tegenwoordig veel te veel tussenpersonen tussen.Die willen allemaal een graantje meepikken en dan krijg je belachelijke prijzen uitbetaald waar je soms nog niet eens je kostprijs uit kan halen.

Wij telen thuis Broccoli en als je dan ziet voor wat voor prijs ze soms in de supermarkt liggen is dat vaak niet de prijs die wij ervoor krijgen. En dat is met heel veel groente en fruit.Hier in de buurt heeft een boer overal de frees ingezet en dus allles omgereden omdat hij het voor die prijs niet kan oogsten en verpakken.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:55

Daarom doe ik graag een rondje door de dorpen om een deel van mijn inkopen te gaan halen bij de boer zelf. Vorige week toevallig met zo'n boer staan praten (waar je zelf je groente van het land kan plukken / snijden) en die had het er ook over dat de supermarkten de prijzen gruwelijk over de kop doen gaan terwijl de boer er maar weinig voor krijgt. Kortom; wat ik bij de boer zelf kan halen, ga ik zeker niet meer in de supermarkt kopen. Verser, lekkerder, goedkoper en met een beetje geluk ook beter voor de boer :) .