Islamitische school sluit andere culturen uit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:18

Less schreef:
Al jaren staat de politiek te veel toe, onder het mom van "integreren".

Wat is integratie dan? Als een kind uit Turkije naar een christelijk school gaat? Als je 'meedoet'? Hoeveel mensen doen er echt 'mee'? Wat of wie zijn de samenleving? Integratie bestaat niet. Zoals paardentango schrijft: elkaar accepteren is moeilijk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:24

Overigens even dit: mijn kind (en straks allebei, de jongste wordt komend schooljaar 4) zit ook op een school met een religieuze achtergrond, namelijk een evangelische basisschool. Daar hebben wij bewust voor gekozen - sterker nog: toen wij verhuisden toen ik zwanger was van de oudste, omdat onze flat te klein was geworden, hebben we bewust gezocht naar een huis op fietsafstand van deze school. Ook door het lessysteem overigens, maar goed, dat even terzijde.
Ik vind dat er niets mis is met scholen op religieuze grondslag. Je hebt thuis een bepaalde levenshouding en het is gewoon prettig als de school diezelfde houding heeft (hoewel de school in deze iets 'heftiger' is dan wijzelf, maar wel duidelijk het minst slechte alternatief). Niet dat je kind op school iets heel anders hoort dan thuis, want dat lijkt me voor een kind alleen maar verwarrend.
Daarbij komt dat ik bij de doop van mijn kinderen beloofd heb om hen 'naar beste kunnen te onderwijzen en te laten onderwijzen' in wat wij geloven, en een school als deze lijkt me daar juist een van de beste 'gereedschappen' voor. Ik heb op deze school gewerkt, dus ik weet heel aardig wat er aan godsdienst onderwezen wordt en wat voor deel van het onderwijs dat opslokt.
Er wordt niemand afgewezen. Er zitten kinderen van allerlei gezindtes, maar ook niet-kerkelijke kinderen en zelfs een paar andersgelovige kinderen.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:45

@Blue_Eyes, op zich wel mee eens, waar het alleen vaak om gaat is niet het geloof zelf, maar de interpretatie hiervan, in veel gevallen worden de regels toegepast uit eigen machtswellust en/of onderdrukking van de mensen.
Het geloof als excuus voor het minachten en onderdrukken van anderen is ten alle tijde verwerpelijk.
Het adagio , de staat houdt het volk arm en de kerk (geloof) dom geldt in deze nog steeds.

Blue_Eyes

Re: Islamitische school sluit andere culturen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:49

Dan ben ik bang dat je weinig ervaring hebt met gelovigen... als je bij ons in de kerk komt word je juist aangemoedigd om zelf mee te lezen in de bijbel, zelf na te denken, zelf mee te praten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:53

Blue_Eyes schreef:
Er zitten kinderen van allerlei gezindtes, maar ook niet-kerkelijke kinderen en zelfs een paar andersgelovige kinderen.

Het woordje zelfs geeft me dus een vreemde smaak in de mond.

Het is 2009, scholen zoals beschreven in de eerste post en deze zouden niet meer moeten bestaan.

Geloven doe je in de kerk, zeiden wij vroeger.
Kinderen worden op dit soort scholen niet reeel voorbereid op een multiculturele en multigodsdienstige samenleving.
Maar zolang Balk en de CU in de regering zitten zal er dus niets tegen gebeuren, juist om ook de christelijke scholen in stand te kunnen houden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:57

Blue_Eyes schreef:
Dan ben ik bang dat je weinig ervaring hebt met gelovigen... als je bij ons in de kerk komt word je juist aangemoedigd om zelf mee te lezen in de bijbel, zelf na te denken, zelf mee te praten.

Niet iedere kerk is hetzelfde...het is maar net hoe Het Boek wordt geïnterpreteerd....de een buigt de woorden wat naar links,de ander naar rechts.
Dat houd in dat de ene persoon open staat voor argumenten en samenwerking,acceptatie en vrijheid van menings uiting,de ander is star en stroef...dit is Het Woord...dit is wet en wie daar vanaf wijkt is dit leven niet waardig.

Niet elke kerk is slecht en niet elke kerk is goed...vele mensen,vele meningen ;) (petje af voor jouw kerk)

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:00

Alleen moslims weten wat vrede is? >;)
Nu breekt toch echt mijn klomp.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:02

ik ben een halve ervaringsdeskundige zal ik maar zeggen ;)
8 jaar Basisschool met de bijbel, 2 jaar christelijke middelbare school, en 4 jaar Reformatorische school (de laatste is een zwaar orthodox christelijke school)
Op de laatste school moesten jongens een lange broek dragen, en meiden moesten een rok tot op de knie (officieel dan). Dit vond ik ook nogal onzin, maar ja, ik ben er niet minder van geworden. Gek genoeg heb ik er wel een heerlijke tijd gehad. Pesten kwam er niet voor. Ik heb er vooral leren nadenken, vragen te stellen, en een eigen mening te hebben. Met veel dingen die andere leraren/leerlingen dachten, was ik het ook niet eens. Maar dat was dan ook ok. Ik ben het vaak ook niet eens met de gemiddelde mening op -bijvoorbeeld- bokt, maar voel me wel prettig bij mijn eigen opvattingen.
Ik kan niet zeggen dat deze scholen de integratie tegen zouden gaan. Wat op deze scholen vertelt wordt past heel goed in de nederlandse cultuur, maar dat is ook logisch. De nederlandse cultuur zou er heel anders uitzien zonder christelijke grond.
Ik heb wél geleerd over andere geloven. Dit vooral op de basisschool, heel uitgebreid. Op de middelbare (reformatorische school) is hier ook aandacht aan besteed, maar had van mij (moet eerlijk zijn) wel iets meerzijdiger gemogen. We hadden een jongen in de klas die toen hij heel jong was gevlucht is met zijn familie uit Iran. Ze waren moslim geweest, en christen geworden. Daar stond de doodstraf op, en ze zijn daarom met het hele gezin gevlucht. De vader van deze jongen kwam op school om te vertellen wat hij had meegemaakt. Dit zijn waarheden die van mij best verteld mogen worden. Ik had zijn verhaal zéker niet willen missen. Wel denk ik dat het goed was geweest als er ook een overtuigd moslim aan het woord was gekomen (maar ja vind maar eens iemand die dat wil komen vertellen op een christelijke school).

Als ik aan het bijbelonderwijs van de basisschool terugdenk, wordt ik alleen maar vrolijk. Héérlijk al die verhalen en liedjes. Als ik nu achteraf besloten zou hebben dat ik het niet geloof, had ik het nog niet willen missen.
Het lijkt mij ook een hele vreemde situatie als mijn moeder mij thuis over Jezus had verteld, en de juf op school heel anders dacht.

Als laatste, als de christelijke scholen verboden zouden worden, gaan dan ook het scheppingsverhaal en de evolutietheorie als minstens gelijkwaardig vertelt worden?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:04

sarabande schreef:
Blue_Eyes schreef:
Er zitten kinderen van allerlei gezindtes, maar ook niet-kerkelijke kinderen en zelfs een paar andersgelovige kinderen.

Het woordje zelfs geeft me dus een vreemde smaak in de mond.

Het is 2009, scholen zoals beschreven in de eerste post en deze zouden niet meer moeten bestaan.

Geloven doe je in de kerk, zeiden wij vroeger.
Kinderen worden op dit soort scholen niet reeel voorbereid op een multiculturele en multigodsdienstige samenleving.
Maar zolang Balk en de CU in de regering zitten zal er dus niets tegen gebeuren, juist om ook de christelijke scholen in stand te kunnen houden.

Mijn gebruik van het woord 'zelfs' heeft meer te maken met de toon hier in het topic dan met mijn gevoel over deze school. De school is duidelijk christelijk en draagt dat ook uit, maar dat schijnt veel ouders van niet-gelovige kinderen niet te interesseren - hun kind heeft het op deze school erg naar de zin en dus is het goed. Dat het kind dan thuis een keer begint te zingen van 'Jezus is de goede herder' is verder niet belangrijk. Dat is wat ik met dat woordje aan wilde geven.

Scholen zoals beschreven in de eerste post zouden niet moeten bestaan, dat ben ik met je eens, maar dat is er 1. Uitwassen heb je overal. Niet alleen op scholen en niet alleen met religies.

Geloven doe je helemaal niet alleen in de kerk, geloven is iets dat verweven is met je hele leven. Als je echt gelooft dat God je gemaakt heeft en bij je is, dan is dat niet alleen een uurtje op zondagochtend, dan is dat 7 dagen per week, 24 uur per dag.
Kinderen worden er prima op voorbereid. Scholen zijn tegenwoordig verplicht om alle religies te behandelen en dat wordt dus ook gedaan. En niet multicultureel? Moet je eens bij ons op school komen kijken := Is echt geen blanke eliteschool hoor :=

Citaat:
Niet iedere kerk is hetzelfde...het is maar net hoe Het Boek wordt geïnterpreteerd....de een buigt de woorden wat naar links,de ander naar rechts.
Dat houd in dat de ene persoon open staat voor argumenten en samenwerking,acceptatie en vrijheid van menings uiting,de ander is star en stroef...dit is Het Woord...dit is wet en wie daar vanaf wijkt is dit leven niet waardig.

Niet elke kerk is slecht en niet elke kerk is goed...vele mensen,vele meningen ;) (petje af voor jouw kerk)

Thanks ;) Maar ook daarvoor geldt: dat heb je overal.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:34

xx_Horsiex schreef:
Marieke_K schreef:
@xx_horsiex: wie zegt dat iemand het moslim geloof uit het buitenland komt.. :) Niet om je aan te vallen, maar met kort door de bocht zijn kan je mensen voor het hoofd stoten.

Het wordt dus wachten op de eerste politieke partij die gaat voor scheiding van staat en geloof..

Dan gaan ze maar fijn het moslim geloof prakiseren in landen waar dit de hoofdcultuur is, zo beter?

Dus ik, 100% Nederlands, spreek dus ook gewoon perfect nederlands, houd me aan nederlandse normen en waarden, zie eruit zoals elk andere nederlandse vrouw, moet maar naar verweggistan verhuizen omdat ik geloof in de Islam?
Lekker ben jij.................

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:58

Ik snap trouwens niet dat iemand, die niet orthodox islamiet is, op zo'n school zou willen werken. Als je er gaat werken conformeer je je met de ideologie (idioterie) waar ze voor staan.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:09

alex66 schreef:
geloof hoort op geen enkele school thuis.
als ouders hun kinderen zo graag les willen laten hebben in een bepaalde geloofs overtuiging dan stuuren ze die kinderen maar naar zondags school

edit: moet betalen voor dat artiekel in de volkskrant??? dan maar niet :+

Niet mee eens. Ik ben helemaal niet gelovig, maar mocht ik ooit kinderen krijgen, dan wil ik wel dat ze op school horen over het geloof. Maar dan natuurlijk wel over alle geloven. Ik vind belangrijk dat mijn kind op de basisschool leert wanneer de middeleeuwen waren, waar timboektoe ligt, maar ook wat het christelijke, joodse en islamitische geloof inhoudt. Ik vind dat je in een samenleving als de onze niet meer kan zonder kennis van het geloof.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:18

Anoeska schreef:
Niet mee eens. Ik ben helemaal niet gelovig, maar mocht ik ooit kinderen krijgen, dan wil ik wel dat ze op school horen over het geloof. Maar dan natuurlijk wel over alle geloven. Ik vind belangrijk dat mijn kind op de basisschool leert wanneer de middeleeuwen waren, waar timboektoe ligt, maar ook wat het christelijke, joodse en islamitische geloof inhoudt. Ik vind dat je in een samenleving als de onze niet meer kan zonder kennis van het geloof.

Ja dat bedoel ik ook, dat noemen ze geloof ik openbare school :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:27

Openbare school is natuurlijk prima, maar ik heb ook niets tegen een 'open minded' school met een religieuze grondslag hoor. Zolang iedereen in z'n waarde wordt gelaten, en alle geloven op een gelijkwaardige manier worden behandeld. (Of ben ik nu naief om te denken dat dat mogelijk is?)

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:32

Nou ik ken mensen die op een openbare school hebben gezeten, en die niks tot weinig weten van andere geloven. Er werd ook minder waarde aan gehecht kreeg ik het gevoel.

Ik heb op een christelijke middelbare school gezeten waar je over alle geloven leerde, met grote nadruk op het christendom, islam en jodendom.

Over schepping en evolutie trouwens. Op mijn school was de ene leraar overtuigd van de schepping, en leerden we bij andere leraren (aardrijkskunde en biologie) gewoon over de evolutie en werd de schepping eigenlijk niet als een serieus alternatief genoemd...

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:38

Anoeska schreef:
Openbare school is natuurlijk prima, maar ik heb ook niets tegen een 'open minded' school met een religieuze grondslag hoor. Zolang iedereen in z'n waarde wordt gelaten, en alle geloven op een gelijkwaardige manier worden behandeld. (Of ben ik nu naief om te denken dat dat mogelijk is?)

wat bedoel je precies met alle geloven op een gelijkwaardige manier? Bij ons op de basisschool begonnen we en eindigden de dag met gebed, 's ochtends een bijbelverhaal/ liedjes zingen (er zijn echt hele leuke christelijke kinderliedjes), we leerden elke week een psalm. Dit was dus wel echt christelijk. Daarnaast zijn ook alle andere geloven aan bod gekomen, maar niet dat we voor de verandering eens naar allah gingen bidden zegmaar ;)
Er zaten wel moslimkinderen en nietgelovige kinderen bij ons in de klas, en die zaten er gewoon bij. Met het gebed hoefden ze niet mee te doen, maar wel respect tonen (blijven zitten, en niet praten).

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:43

ayo schreef:
Over schepping en evolutie trouwens. Op mijn school was de ene leraar overtuigd van de schepping, en leerden we bij andere leraren (aardrijkskunde en biologie) gewoon over de evolutie en werd de schepping eigenlijk niet als een serieus alternatief genoemd...

Dat schepping dus niet als serieus alternatief genoemd wordt, zou mij heel erg storen. Dat gaat alleen op als je niet gelooft.
Dit maakt een openbare school dus net zo gekleurd als een school met geloofsgrondslag.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:46

_Ella_ schreef:
Anoeska schreef:

wat bedoel je precies met alle geloven op een gelijkwaardige manier? Bij ons op de basisschool begonnen we en eindigden de dag met gebed, 's ochtends een bijbelverhaal/ liedjes zingen (er zijn echt hele leuke christelijke kinderliedjes), we leerden elke week een psalm. Dit was dus wel echt christelijk. Daarnaast zijn ook alle andere geloven aan bod gekomen, maar niet dat we voor de verandering eens naar allah gingen bidden zegmaar ;)
Er zaten wel moslimkinderen en nietgelovige kinderen bij ons in de klas, en die zaten er gewoon bij. Met het gebed hoefden ze niet mee te doen, maar wel respect tonen (blijven zitten, en niet praten).

Ik bedoelde dat ik het prima vind als een school een religieuze grondslag heeft, van mij mag er best gebeden worden op school. Niets mis mee. Maar ik vind het belangrijk dat er naast de religie die bij de school hoort ook aandacht wordt besteedt aan andere geloven, van boedhisme tot islam, en nog belangrijker dat dan niet 1 geloof als het enige juiste / ware geloof wordt voorgesteld.

Op mijn oude middelbare school hadden we het gehele brugklas jaar godsdienst, ieder geloof dat je kon bedenken is aan bod geweest. Op een objectieve, inhoudelijke manier werden verschillende geloven beschreven.

Ik denk alleen dat dat lastiger is op een school met een religieuze grondslag. Zo'n school heeft al z'n eigen 'kleur en voorkeur' dus het lijkt me dan lastig om ook alle andere geloven op een gelijkwaardige manier in de lessen terug te laten komen.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:51

Iedereen mag geloven wat ie wil, en wat ie fijn vind. omdat ik met iedereen ook echt iedereen bedoel, vind ik dat iédereen, naar dezelfde school moet kunnen. Dus een openbare school. Wij zijn allemaal gelijk en moeten andere geloven respecteren. I

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:50

ayo schreef:
Nou ik ken mensen die op een openbare school hebben gezeten, en die niks tot weinig weten van andere geloven. Er werd ook minder waarde aan gehecht kreeg ik het gevoel.

Ik heb op een christelijke middelbare school gezeten waar je over alle geloven leerde, met grote nadruk op het christendom, islam en jodendom.

yep....ik dus....ik weet er helemaal niets van...

maar ik heb niets tegen mensen die geloven,heel veel mensen hebben erg veel steun aan een geloof en aan een dik boek waar ze af en toe in kunnen kijken als ze het niet meer weten....(oh...dit klinkt ook niet echt aardig...zo bedoel ik het dus niet..)

zelfs de islam vind ik prima.....totdat er een paar extremisten het allemaal te letterlijk nemen wat er in dat boek staat....en homo's van kerktorens willen gooien.....en er op een school verkondigt word dat niet gelovigen slecht zijn,en dat vrouwen en mannen gescheiden moeten worden...ook allemaal best...maar niet in nederland...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:22

geerke schreef:
zelfs de islam vind ik prima.....totdat er een paar extremisten het allemaal te letterlijk nemen wat er in dat boek staat....en homo's van kerktorens willen gooien.....en er op een school verkondigt word dat niet gelovigen slecht zijn

Dat staat helemaal niet in dat boek

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:01

sarabande schreef:
geerke schreef:
zelfs de islam vind ik prima.....totdat er een paar extremisten het allemaal te letterlijk nemen wat er in dat boek staat....en homo's van kerktorens willen gooien.....en er op een school verkondigt word dat niet gelovigen slecht zijn

Dat staat helemaal niet in dat boek

nou.....http://nl.wikipedia.org/wiki/Islam_en_homoseksualiteit

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 07:17

ieder kind zou op iedere school welkom moeten zijn.

als ik zelf kinderen had zou ik ze niet naar een school willen sturen waar 1 geloof voorop staat,maar liever naar een vrije school zegmaar,of waar ze openstaan voor verschillende culturen/geloven.

een ander geloof/cultuur/gewoonte oid op school expliciet uitsluiten is gewoon ordinaire discriminatie.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:19

irissahorse schreef:
Alleen moslims weten wat vrede is? >;)
Nu breekt toch echt mijn klomp.

:') Geweldig hoe je dit schrijft.

Dit riepen mensen jaren geleden al dat zou gaan gebeuren, het verbaasd mij niet. Het is wel te hopen dat ze in zullen grijpen. Dit soort situatie's mogen hier niet voorkomen en al helemaal niet geaccepteerd mogen worden. Dan is het einde echt zoek.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:01

oke, en wij mogen de islam niet discrimineren >;)