Man mag vrouw wettelijk uithongeren als ze seks weigert!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:05

hc, ook heel erg ja Guantanamo en Bagram en ook het platgooien van de afgaanse en iraakse maatschappij. Maar wie zijn schuld het ook is, ik vind het wel erg dat er wetten zijn waarin staat dat je óf doet wat je man wilt op sexueel gebied óf anders de kans hebt geen eten te krijgen. En dat verkrachting afgekocht kan worden. Je maakt mij niet wijs dat die vrouwen daar er blij mee zijn.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:06

nou, laat ik dit maar niet aan mijn vent laten lezen; dadelijk brengt het hem op ideeen! :D

ik vind het een schending van de mensenrechten, dus is het wel degelijk noodzakelijk dat westerse normen en waarden op dit vlak worden moeten worden opgedrongen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:27

MamboBeach schreef:
Hc, dus is het geoorloofd?!

Kan jij niet lezen?

Ik schrijf: ´Ja vreselijk´.

Ook al is zelfs naar onze wonderlijk flexibele westerse dubbele maatstaven het bombarderen van burgers, vele tienduidenden doden, veel erger dan het treden van vrouwenrechten, dat maakt die andere wetgeving in afghanistan nog niet goed naar onze normen....

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:31

benangelique schreef:
dus is het wel degelijk noodzakelijk dat westerse normen en waarden op dit vlak worden moeten worden opgedrongen.

Dat geeft andere samenlevingen met andere visies net zoveel recht het westen te bombarderen en hun normen en waarden op welk vlak ook op te dringen.

Zou dat niet een tikje genuanceerder liggen?
Ten eerste is het allemaal relatief en ten tweede werkt opdringen niet.

hc

benangelique

Re: Man mag vrouw wettelijk uithongeren als ze seks weigert!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:31

alles is relatief en opdringen werkt idd niet, maar wel als het gaat om schending van primaire basisrechten van een mens.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:40

*note aan zelf: niet in Afghanistan gaan wonen*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:03

benangelique schreef:
alles is relatief en opdringen werkt idd niet, maar wel als het gaat om schending van primaire basisrechten van een mens.

Dus?

De vs bombarderen?

Dan noemen ze je een terrorist.

hc

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:17

Ik denk dat hc bedoelt dat wij wel doen alsof we het beter weten, maar dat dat ook maar betrekkelijk is.
Ok, dit soort dingen als TS noemt, dat hebben we dan weer niet (gelukkig!). Maar Guantanamo is ook door een westers land opgezet, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wat natuurlijk niet wegneemt dat dit soort wetten heeeel erg afgekeurd moeten worden!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:21

Iemands ontwikkeling en ontplooing ondermijnen is terreur op zich :)

En dan kan je discussieren over normen, maar dat is gewoon een vastgesteld feit die cross cultureel voor de mens geld

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:32

Daar strijden wij Nederlanders voor!! Hoe veel jaartjes blijven wij daar nog? Kunnen we deze nieuwe regering mooi steunen met deze prachtige initiatieven. :+

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 01:00

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal off topic reacties verwijderd. Graag to the point, niet op de persoon, maar op argumenten reageren, graag.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:29

katiavl schreef:
Iemands ontwikkeling en ontplooing ondermijnen is terreur op zich :)

Nee, zoek de betekenis van het woord ´terreur´ maar op.
Ook het woord ´terrorist´ wordt volop misbruikt.
In het westen gebruikt men het begrip op grote schaal als alibi voor het zelf schenden van de mensenrechten.
In de meeste gevallen betreft het simpel verzet tegen een bezetter. Dat waar na WO2 mensen lintjes van de Koningin voor kregen.

Overigens Katiavl, de meeste ruiters beperken en ondermijnen de geestelijke ontwikkeling van hun paard(en). Zijn die ruiters dan dierenterroristen?

Wat het westen doet kán echt niet. Dat is veel erger dan wat we zelf van de betreffende normen en waarden vinden.
Het met geweld opleggen van onze normen en waarden schendt veel meer mensenrechten.

hc

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:38

Maar het gaat niet over wat het westen doet, het gaat niet over wat ruiters doen.

Als we blijvend vuur doven met vuur is het geen wonder dat de grens van het kwaad altijd hoger komt te liggen :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:13

Het is heel erg lastig. Ik vind op zich wel dat het westen niet overal haar normen en waarden als de enige juiste hoeft (en moet) opleggen. Maar in dit geval kunnen we het toch met elkaar eens zijn dat een wet als deze gewoon echt niet kan, of je nu in het westen, het oosten,het zuiden of het noorden woont.
Zijn er al regeringen geweest die hier officieel op gereageerd hebben? (ik heb de afgelopen week weinig nieuws gevolgd)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:38

Huertecilla schreef:
het platgooien van de afgaanse en iraakse maatschappij door ons westen.
Het westen heeft de boel daar én vernield én de machtsstructuur verstoord.

Citaat:
Dat heeft geen ... te maken met normen en waarden... Dit heeft te maken met een groot gebrek er aan.

Het een komt van het ander, het heeft niet alleen de infrastructuur en de machtsstructuur vernield.. ook de hele sociale structuur is weg, een vacuüm op alle vlak.

Mogelijk moet Karzai hier kiezen tussen zijn eigen ambitie om voor relatieve politieke stabiliteit te zorgen, en een vervelende wet voor een groep extremisten die hij toch aan zijn kant wil houden. Mogelijk is dat zelfs geen keuze.
Het is uiteraard gewoon in strijd met de mensenrechten, maar die kan je nu toch niet laten handhaven in een land waar geen bestuur is wat dat in de praktijk kan brengen.
Ik denk dat we voorlopig inderdaad best op de Afgaanse mannen rekenen, waarvan de overgrote meerderheid misschien wel heel erg anders is als een westerse man, maar verder ook gewoon hun vrouw en kinderen graag ziet en eigenlijk gewoon een rustig leven wenst te leiden. Op een dag is er misschien wel terug eens een normaal bestuur in dat land, en dan komen mensenrechten automatisch weer op de tafel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 02:18

Ik vind het verschrikkelijk. Toch vraag ook ik me af in hoeverre het goed is dat het westen zich er continu mee bemoeit. Het is een andere samenleving met een andere cultuur en misschien kunnen we het ze daar beter helemaal zelf uit laten zoeken.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 03:27

euh... excuseer? dat is toch niet meer van deze tijd...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 06:00

Als ik de gemiddelde videoclip bekijk op onze Westerse televisie, dan zijn wij zelf qua vrouwenemancipatie ook weer hard aan het terughollen. Het is hier natuurlijk wel een stuk beter in Afganistan o.i.d., maar toch ...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 07:49

Je hebt helemaal gelijk HannahFrouk!

Maar CCCCorine: ik denk ook weer niet dat het goed is om je helemaal terug te trekken. Een beetje betrokkenheid kan nooit kwaad in mijn ogen, dat is iets anders dan je eigen normen en waarden opleggen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:21

Alet74 schreef:
ik denk ook weer niet dat het goed is om je helemaal terug te trekken. Een beetje betrokkenheid kan nooit kwaad in mijn ogen, dat is iets anders dan je eigen normen en waarden opleggen.

Betrokkenheid???
Het westen heeft daar de boel volkómen ontwricht. Infrastructuren, machtsstructuren, bestuur, alles is door de westerse militaire inzet verstoord.
Op dit moment echter is er een oorlogssituatie met de westerse bezettingsmacht. Dát gaat niet goedkomen, want gaat de taliban alleen maar sterker maken.
Het westen had NOOIT achter de vs aan moeten hobbelen. De vs zijn in deze de agressor, terrorist en bezetter.
Dat gaat niet goedkomen zonder heel veel langdurig leed van de locale bevolking. Het gaat heel veel locále machtsstrijd kosten voor er weer een soort van stabiel evenwicht is.
Idem Irak.
Als het aan de VS/Israel ligt zo snel mogelijk ook Iran, Syrië en Noord Korea.

hc

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:09

Ok, maar het lijkt me ook niet goed om nu daar helemaal weg te gaan. En om nu te zeggen dat de VS de oorzaak van alles is (dat zeg je niet, ik weet het) dat gaat te ver.
"We" hoeven natuurlijk ook niet werkloos langs de zijlijn te staan. Al blijft het zuur dat er pas iets gebeurt als de VS problemen ziet met olie en dergelijke. Want daar gaat het in essentie altijd om volgens mij, geld geld geld.
Daar zou eens (en dat gebeurt volgens mij ook wel) goed over nagedacht moeten worden, hoe en wat kun je doen om dit soort landen goed te helpen, zodat vanuit de basis iets kan veranderen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:07

Alet74 schreef:
"We" hoeven natuurlijk ook niet werkloos langs de zijlijn te staan.

´We´ moeten ons realiseren dat opleggen van onze (subjectieve en cultureel bepaalde) normen en waarden door militair ingrijpen slechter is dan niets doen.

hc

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:19

Maar daar moet een of ander evenwicht in gevonden worden: wel helpen en niets opleggen. Maar ooohhh, wat zal dat moeilijk zijn. want "wij" westerlingen zijn toch wel sterk geneigd om te denken dat wij alles beter weten en beter doen.
Ik bedoel trouwens niet zo zeer dat er altijd maar militair ingegrepen moet worden, wellicht kan dat ook anders. (maar ben geen expert natuurlijk)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:29

benangelique schreef:
nou, laat ik dit maar niet aan mijn vent laten lezen; dadelijk brengt het hem op ideeen! :D

ik vind het een schending van de mensenrechten, dus is het wel degelijk noodzakelijk dat westerse normen en waarden op dit vlak worden moeten worden opgedrongen.

Ik had het m wel voorgelezen haha, zijn antwoord:

Schat, we gaan verhuizen :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:45

Huertecilla schreef:
Alet74 schreef:
"We" hoeven natuurlijk ook niet werkloos langs de zijlijn te staan.

´We´ moeten ons realiseren dat opleggen van onze (subjectieve en cultureel bepaalde) normen en waarden door militair ingrijpen slechter is dan niets doen.

hc

En dan?
Wat moeten we dan doen? Niets?