Vegetarisch/Veganistisch waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:01

Dat 'vlees zo lekker is' vind ik altijd een beetje een rare rede :+ (maar het kan natuurlijk wel gewoon, bedoeld dit dus ook niet aanvallend).
Toen ik twee weken vleesvervangers at wist ik niet eens meer hoe 'echt' vlees smaakte. Net als filet, die eet ik altijd nog vega omdat ik de 'echte' niet meer eens lust. En ze hebben heel erg veel soorten vleesvervangers, dus dat moet ook geen probleem zijn.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:03

Ik eet al 18 jaar geen vlees meer, het ben nooit een grote vleeseter geweest en allergisch voor varkensvlees.
Toen ik erover na begon te denken hoe en waar vlees vandaan kwam, ben ik snel overgegaan tot vegetarisch eten.
Voor mij persoonlijk is het niet nodig dat er dieren worden gefokt en worden gehouden om t eindigen in de maag :D
Ik mis het nooit! en ik kan het mij al helemaal niet meer voorstellen dat ik het wel zou eten, vind het zelfs een smerige gedachte dat er een stuk dood dier op je bord ligt :+
Ik heb er geen overigens geen problemen mee als mijn partner het wel eet, leven en laten leven denk ik dan maar ;)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:12

Ik eet al meer dan 18 jaar geen kip meer, en nu zo'n 14 jaar geen vlees. Mijn ouders moesten vroeger al heel veel moeite doen om me iets van vlees te laten eten, vind het gewoon vies ! Vanaf dat ik met 2 paarden uit huis ging toen ik 24 was heb ik geen vlees meer aangeraakt. Vis eet ik nog wel, behalve de bedreigde soorten, let wel op waar het vandaan komt !

mijn katten krijgen wel vers vlees 50/50 met goed blikvoer....en als ik dat moet snijden ga ik zowat over m'n nek :D

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:29

Mist schreef:
Ik eet al meer dan 18 jaar geen kip meer, en nu zo'n 14 jaar geen vlees. Mijn ouders moesten vroeger al heel veel moeite doen om me iets van vlees te laten eten, vind het gewoon vies ! Vanaf dat ik met 2 paarden uit huis ging toen ik 24 was heb ik geen vlees meer aangeraakt. Vis eet ik nog wel, behalve de bedreigde soorten, let wel op waar het vandaan komt !

mijn katten krijgen wel vers vlees 50/50 met goed blikvoer....en als ik dat moet snijden ga ik zowat over m'n nek :D

Zolang mijn honden mij niet kunnen vertellen dat ze geen vlees willen eten :+ krijgen zij uiteraard ook gewoon vlees te eten.
Zover ga ik dan weer niet.
Maar vers vlees lijkt mij idd wel weer lastig ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:35

Ik ben vegetarier geworden omdatn ik het vlees niet lekker vond. Luste het wel, maar had een bijsmaak als ik weet hoe de dieren er hier bijlopen. Ook omdat ik weet dat dieren hier vaak worden volgepomt met medicijnen en hormonen. In het begin was het ook omdat ik het zielig vond. Maar weet nu dat het slachten gebeurt zo snel mogelijk, alleen alles wat daar voor gebeurt spreekt mij niet aan.

Ik eet dan wel weer vis, eens in de maand.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:38

Ik eet ook al 12 jaar geen vlees meer. Ik weet dat ik het vroeger graag luste, maar nu moet ik er echt niet meer aan denken om het op te eten. Ik vind het al verschrikkelijk als ik het voor iemand anders moet kopen.. Klaar maken doe ik ook niet. Alleen mijn hond en kat krijgen nog wel vlees natuurlijk.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:44

druppeltje schreef:
Ik eet vegetarisch omdat ik vind dat de dieren hier schandalig gehouden worden. Ik kon het niet meer aan mezelf verkopen om dagelijks vlees te eten terwijl ik zo m'n best doe om m'n eigen beesten goed te verzorgen. Onderweg naar m'n werk kwam ik dan zo'n vrachtwagen tegen, afgeladen met varkens. Ik kreeg het niet meer uitgelegd aan mezelf. Met de rest probeer ik op te letten, bijvoorbeeld alleen biologische eieren (ik krijg eieren van iemand van het werk die zelf kippen houd, daar maak ik mayonaise van enzo) maar sommige dingen zijn helaas niet te voorkomen.

De manier van omgaan met dieren vind ik vaak ook echt schandalig. Dat is voor mij ook de reden dat ik het niet meer hoef. Voor mij hoeft geen enkel beest z'n leven te geven. En het fokken om het dier daarna weer te slachten vind ik ook iets waar ik op tegen ben..

Tindra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:51

Marjoow schreef:
Ik ben van mening, dat het niet veel zin heeft om vegetarisch te worden, in de zin van dat het slachten van dieren dan zal stoppen. Er zal altijd vraag naar blijven.

Maar probeer het eens andersom te zien... 'Vroeger' was het gebruikelijk om gewoon 7 dagen per week vlees te eten. Inmiddels eten veel mensen minder of zelfs helemaal geen vlees meer. Stel dat iedere Nederlander nu weer 7 dagen per week vlees zou gaan eten, dan zou de vraag enorm stijgen. Het heeft wat dat betreft dus wel degelijk zin om geen (of minder) vlees te eten.

Ik ben zelf alweer 10 jaar vegetariër. Voor die tijd was ik een enorme liefhebber van vlees, en het heeft jaren geduurd voordat ik het vlees eten niet meer zo miste. Vleesvervangers eet ik overigens nauwelijks, de afgelopen maanden zelfs helemaal niet meer (hier in de omgeving is niets te krijgen.. vandaar). Maar ik ben van mening dat je ook prima zonder al die vleesvervangers kunt leven.. ik voel me in ieder geval heel gezond en ben nooit ziek :D.

8nnemiek

Re: Vegetarisch/Veganistisch waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:48

Inderdaad, reken maar eens uit: stel je eet elke week 2 kippenboutjes en een kippenborst.. dat is 1 kip per week. Dat zijn dus zo'n 50 kippen per jaar..
Stel er zijn 100 van die zelfde mensen die stoppen met vlees eten.. 100 x 50 is 5000 kippen per jaar minder verkocht. Nou, dan kan er al een kippenboer de tent sluiten ;)

Als je het per persoon bekijkt dan lijkt het misschien weinig.. maar bekijk je het in het groot, dan maakt het wel degelijk een verschil uit..
"If you wanna make the world a better place, take a look at yourself, and then make a change." - Michael Jackson

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:51

MysticTinker schreef:
"If you wanna make the world a better place, take a look at yourself, and then make a change." - Michael Jackson

Juist! :)
Kijk dat ik als persoontje geen vlees eet, maakt natuurlijk weinig uit. Maarja er zijn toch best veel mensen die geen vlees eten. En dat scheelt toch al wat..

Verbaas me er over eigenlijk hoeveel vegatariers je tegen komt. 3 weken geleden was ik op een kamp, daar waren 40 kinderen en 7 daarvan waren vegatarier! Vind ik toch nog best veel. :j

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:40

Ik ben al mijn hele leven vegetarisch, heb nog nooit vlees gegeten en heb er ook totáál geen behoefte aan.
Als je ziet hoe sommige dieren leven vind ik al een goede reden om er niet aan mee te doen.
Maar wat ik nog misselijker vind is wat er allemaal in die beesten word gespoten om het vlees 'beter' te maken. Weet menig mens wel wát die eet als er een lijkje op je bord ligt?
Als ik dat lees krijg ik al rillingen iig.
En mijn lichaam heeft geen vlees nodig, ik ben gezond en heb nooit gemerkt dat ik vlees nodig heb dus ik ben happy vegetarisch :D

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:24

Ik lees hier alleen vegetariërs dus meld ik me maar als 1e veganist hier. Ben jaren vegetariër geweest maar besloot dat het net zo oneerlijk was kaas te eten omdat koeien - die ik niet geslacht wil zien - wel worden 'uitgemolken' voor mijn kaas.
Ben echt stapelgek op vegetarische kaas maar eet dat ook niet meer. Geen eieren meer. Melk dronk ik ook al jaren niet meer maar dat was gewoon omdat het niet gezond is.

Mij gaat het ook zo, dat als ik een vrachtwagen volgestouwt met slachtvee zie rijden, dat ik dan denk - goddank niet voor of door mij.

We zijn het niet nodig om gezond te kunnen leven, integendeel zelfs en voor mij is elk leven even waardevol.
Wij hebben niet het recht te beslissen wie en wat er mag blijven leven en wat niet - maar that's just my humble opinion.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:28

ranna: hoe krijg je dan je eiwitten binnen?

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:37

Marjoow schreef:
Wat vinden jullie dan van de stelling; "Ik eet geen paard, want dat is mijn lievelingsdier"?

Paarden hebben meestal een beter leven gehad dan andere dieren die worden gebruikt voor vlees. Dus dat vind ik echt onzin.

Ik zelf ben vanaf mijn 12e een vegatariër nu ben ik 14 bijna 15.
Ik ben nooit een echte vleeseter geweest, ik vond ook niet erg lekker. Het gene wat echt doorslag gaf dat ik geen vlees meer wou eten, het leven van de dieren die ze hebben gehad voordat ze naar de slacht gingen. En daar wil ik gewoon niet aan mee werken :n

edit: Misschien intersant om te kijken [ON] Paard geslacht voor tv-programma

sorry spelling fouten
Laatst bijgewerkt door tjalk op 02-08-09 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:40

Wat betreft de stelling, ik vind het ook onzin.
Wat Tjalk zegt, de meeste paarden hebben een beter leven gehad dan de gemiddelde koe. Er zijn natuurlijk ook paarden die geslacht worden, omdat ze pijn hebben maar verder wel een goed leven hebben gehad.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:38

Welshcobfan schreef:
ranna: hoe krijg je dan je eiwitten binnen?

Ik eet veel noten, maak 'koekjes' van rauwe noten en toetjes van rauwe noten. Heb er 1 bij die erg lekker is, net appelgebak maar dan van noten :9

Edit: en zaden en pitten :)

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:06

Ben geen vegetarier maar lust 'toevallig' alleen maar kip. Ander vlees krijg ik niet door m'n strot. Kip, daarentegen, eet ik heel graag. Zowel filet als een braadkippetje ;-)
Eitjes eten we alleen van onze eigen kippen ;)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:14

Ik ben vegetariër geworden omdat ik het een keer wilde uitproberen :))
Vervolgens bleek er eigenlijk niet heel veel te veranderen,
dus ben ik er gewoon mee door gegaan :)

Marjoow schreef:
Ik heb mijn berichtje even aangepast ;)

Wat vinden jullie dan van de stelling; "Ik eet geen paard, want dat is mijn lievelingsdier"?

Voor dat ik vegetarisch ben gaan eten at ik al geen dingen waar paard in zat,
niet omdat ik paarden naar de slacht brengen 'zielug' vind o.i.d.
Ik vind het gewoon een vervelend idee dat je op een gegeven moment misschien wel een van je (evt. vroegere) maatjes op aan het eten bent :+

Dat is ook echt de enige reden,
want de meeste paarden leven volgens mij wel een beter leven dan kippen/varkens/koeien.
Bovendien zou ik een dier/vlees waarvan ik zeker weet dat het een goed leven heeft gehad (bijv. wild) best kunnen eten.
Het is nl. niet vlees eten, maar de manier waarop dat vlees (zo goedkoop mogelijk) verkregen wordt, waar ik tegen ben.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:16

Ik eet gewoon vlees. Op zich zou ik best vegetariër willen worden, maar ik lust nou eenmaal niet veel vegetarisch voedsel. :o
Ik eet wel altijd eieren van die kippen die zo gewoon mogen rondlopen. :') En ik eet enkel koe, varken, kip en soms paard. Owjah en vis. :)

Welshcobfan schreef:
Al ben ik wel een rare: als je nog de originele dier-vorm ziet (vis, kippenpoot) dan hoef ik het niet :=

Ieuw nee, eet ik ook niet op.
Zoals een gamba ofso, dat is echt nog een heel diertje. :\
Ik eet alles in hamburger en worsten uitvoering. :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:21

Ik was vegetarieèr maar ik kreeg te veel te korten iedere keer,er werd me aangeraden vlees te gaan eten.Ik eet met tegenzin vlees,je bent wat je eet zeggen ze wel eens en dat is met vlees dus ook zo.Plus dat de stress van het dier in het vlees zit en dat krijg je dan binnen.Ik heb ooit een boek gekocht en dat heet spirituele voeding,is echt een heel goed boek en echt een oog opener.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:36

@ Ranna: Jij gebruikt dus ook geen wol, leer etc. ? :)

Ik ben zelf sinds mijn 8e overtuigd vegetariër. Ik kwam er toen achter waar dat vlees op mijn bord eigenlijk vandaan kwam en wilde er niks meer van weten. Ben nog steeds blij dat mijn ouders daar achter stonden en me mijn gang lieten gaan.

Ik wil met mijn levensstijl zo min mogelijk leed berokkenen, bij mens en dier. Dat lukt niet altijd, maar ik ben er wel heel bewust mee bezig. Ik eet dus vegetarisch, gebruik erg weinig zuivel (als ik dat wel doe dan biologisch), alleen biologische eieren, zo min mogelijk leerproducten, geen cosmetica dat op dieren getest is etc. 100% veganist ben ik dus niet, maar ik probeer wel heel bewust te letten op wat ik precies gebruik en waarom.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 14:05

ik moet zeggen, nadat ik in Frankrijk naar de winkel ben geweest (zo'n grote L'eclerc) en daar konijnen heb zien liggen waar ze zelfs de ogen niet uit hadden gehaald, en kippen die alleen gevild waren, hoefde ik toch ff geen kip of konijn.

Maar vis vind ik heerlijk. Dat is iets wat ik echt nooit zal laten staan...

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:46

Ja gewoon ik voelde me een beetje 'slecht' door vlees te eten.
Dat die dieren zo moesten lijden voor gewoon ons iets te laten eten.

Ik ben ook een echte dierenliefhebber, ik wou het al eerder worden.
Nu ben ik het al 5jaar en mis het totaal niet!

Je moet wel vaak moeilijk doen op feestjes ofzo (aangezien ik ook geen vis eet) maarja.
Ben er redelijk trots op, mensen vertellen me vaak dat ze dat nooit zouden kunnen.

Je moet er eigenlijk goed doorzettingsvermogen voor hebben.
maar als je die vreselijke filmpjes allemaal ziet verschiet je je , zo erg is het. De holbewoners hadden vroeger geen keus,
maar we zijn nu in 2009 we kunnen gerust zonder vlees leven hehe! :D

Ik kan er lang over vertellen aangezien ik ook niet zo snel producten koop die op dieren zijn getest, want das nog zo'ne vreselijke onderwerp.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:52

Huertecilla schreef:
Yeyo schreef:
en ik vind mezelf een grote hypocriet dat ik het wél eet, maar dat zodra de wantoestanden in de bioindustrie ter sprake komen steek ik mijn kop in het zand, want stel je voor dat mijn eetlust vergaat...

Wij hebben er voor gekozen om ons eigen vlees te fokken, doden en slachten.
Het leeft een goed leven, wordt zo humaan mogelijk gedood en we maken er optimaal en met besef van de waarde gebruik van.
Ik train bv het varken voor de jaarlijkse winterslacht om mooi te gaan zitten voor een broodje met het slachtpistool op het voorhoofd opdat ik het daarmee totáál stressloos kan doden.

hc

dat vindt ik toch wel erg heftig.....Maar inderdaad, dan zou ik het ook eerder eten, het dier heeft in ieder geval een goed leven gehad dan...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:58

TE5 schreef:
Ik ben vegetariër geworden omdat ik het een keer wilde uitproberen :))
Vervolgens bleek er eigenlijk niet heel veel te veranderen,
dus ben ik er gewoon mee door gegaan :)

Marjoow schreef:
Ik heb mijn berichtje even aangepast ;)

Voor dat ik vegetarisch ben gaan eten at ik al geen dingen waar paard in zat,
niet omdat ik paarden naar de slacht brengen 'zielug' vind o.i.d.
Ik vind het gewoon een vervelend idee dat je op een gegeven moment misschien wel een van je (evt. vroegere) maatjes op aan het eten bent :+

Dat is ook echt de enige reden,
want de meeste paarden leven volgens mij wel een beter leven dan kippen/varkens/koeien.
Bovendien zou ik een dier/vlees waarvan ik zeker weet dat het een goed leven heeft gehad (bijv. wild) best kunnen eten.
Het is nl. niet vlees eten, maar de manier waarop dat vlees (zo goedkoop mogelijk) verkregen wordt, waar ik tegen ben.

Het sluipt er vaak gewoon in denk ik. Ik begon ook met geen paardenvlees eten, vervolgens geen kalf en lammetjes, schaapjes.. oen at ik alleen nog koe en varken.... Op een gegeven moment had ik en gehaktbal en dacht ik aan een koe in de wei... Toen ben ik helemaal gestopt met vlees eten, dat is nu zo'n tien jaar geleden, het bavalt prima, alleen moet ik wel zeggen wanneer ik zo'n gekruide kip ruik denk ik tch wel eens zal ik? Maar dan denk ik neeehhh, juist helemaal geen kip... Wel drink en eet ik zuivelproducten. Daar zie ik weinig verkeerd in... Een paard rij je toch ook op? Waarom zou je een koe dan niet mogen melken...