Basisschool zonder zomervakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:48

Ik denk niet dat deze scholen meteen storm zullen lopen kwa aantallen. Dus ik denk persoonlijk, dat dat wel meevalt.

En ik denk niet, dat ze de leraren ineens al hun vakantie-uren af zullen nemen, alleen dat de leraren die uren ook gewoon flexibel kunnen opnemen. Ik bedoelde dus niet perse, dat het precies zoals in het bedrijfsleven moet gaan worden, maar dat je wel, net zoals daar, zelf kunt kiezen wanneer je vrij bent.
En dat lijkt mij wel een groot voordeel.
Mijn schoonzus werkt ook in het onderwijs en die kan sommige dingen moelijk plannen, omdat ze aan de schoolvakanties vast zit, terwijl wat ze dan eigenlijk wil doen, daar net buiten ligt.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 09:52

principal schreef:
Zal best goed draaien zo'n school zeker omdat zoveel tweeverdienende ouders zijn. En dat is zeker niet vanwege carriere ofzo, maar omdat de alles zo duus is, en je daarom MOET blijven werken.

En wat maakt hetuit of ze op school zitten of nso, is school denk ik leuker zit je met dezelfde club kinderen.

Niets mis met werkende ouders vind ik ook, en ook niets mis met een creche of voor en naschoolse opvang, maar wel met mate. Als ouder hoor je er in de schoolvakanties voor te zorgen dat je zo veel mogelijk thuis bent. En over de financien... dat is voor een groot deel ook ene keuze. Kiezen tussen een vakantie op de canarische eilanden of een camping in belgie, kiezen tussen h&m of merkkleding etc. Als je van tevoren al weet dat je geen vrij kunt regelen in de zomervakantie moet je niet aan kinderen beginnen... het leven kan niet altijd maar EN EN EN zijn, je zult keuzes moeten maken. Je kan niet altijd maar dingen zo regelen dat je kind in je leven past, maar je moet je leven zo organiseren dat het bij je kind past.

Marije_jiplover schreef:
Kinderen krijgen dus wel vakantie, maar dan als het de ouders uitkomt, dus bijvoorbeeld 4 weken in oktober ofzoiets, ipv verplicht in juli/augustus.
Handig als je kind in groep 3 zit en de rest van de klas net leert schrijven in die maand :+ Lijkt me echt geen doen voor een leraar, al die kinderen met een voorsprong of achterstand :n

_Evelien

Re: Basisschool zonder zomervakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:56

Hahah belachelijk gewoon, wie stuurd zn kind daar nou heen, omg.. :')

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:57

en hoe moet dat dan als kinderen in het voortgezetonderwijs zitten?
daar is geen opvang voor, worden leuke sleutelkinderen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:58

Dan nog de brandende vraag: wie gaat dat betalen??
Onderwijs ( en gezondheidszorg) zijn al een sluitpost. Als men dit wil doorvoeren zullen er extra leerkrachten moeten worden aangetrokken, om de vakanties van anderen op te vangen. Er is nu al een tekort, dus waar moeten die vandaan komen.
Als er individueel les gegeven moet worden, dat kan niet anders als de leerlingen om de beurt met vakantie gaan, moeten de klassen kleiner; dus nog meer leerkrachten en geld nodig?!
Leerlingen zullen dus nog meer gezichten voor de klas krijgen, omdat de reguliere docenten met vakantie gaan, en dat zal betekenen dat een aantal die nu al moeite heeft daarmee het helemaal niet meer gaan redden.
Oh, en degenen die vinden dat dit allemaal moet kunnen omdat er in andere bedrijfstakken ook gewoon het "hele" jaar gewerkt wordt, nodig ik uit om eens een paar weken mijn klassen over te nemen. Ik vind het onderwijs heel leuk en ik zou niet anders willen, ik zie mezelf niet in een duf kantoor van 9 tot 5, maar een docent/ leerkracht moet wel iedere dag/ ieder lesuur een topprestatie leveren. In de pauzes is er vaak weer kort overleg over "iets" en dan staat de volgende klas van 25 a 30 pubers alweer te wachten. Het is niet mogelijk om regelmatig even "wat minder" te doen, dan heb je binnen de kortste keren hele grote problemen.
Dit gaat dan wel over V.O.

Nee, lekker zo laten die vakanties en als er mensen uit het bedrijfsleven dat ook willen: er worden genoeg docenten gezocht 8-) .

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:03

spatter schreef:
waarom hebben die mensen kinderen als ze er toch geen tijd voor hebben?????????

het is geen kom vissen die je even bij de buren parkeert :(

Wat een opmerking, de economie draait ook lekker zeker, was het maar zo makkelijk dat zoals vroeger de man werkt en alles financieel draaiend kan houden, NEE, zo werkt dat niet, het is al erg genoeg dat een kind naar voor of naschoolse opvang moet, omdat oma of opa ook niet altijd in te schakelen zijn die werken namelijk ook langer door.

Citaat:
nijn over het algemeen werken beide ouders puur voor de luxe
blijkbaar moeten kinderen allemaal een tv en pc op de kamer want ja, ouders zijn werken en anders vervelen ze zich
op vakantie moet ook want je moet er toch even uit
dan heb ik het nog niet over de kleding en andere hobby's
kinderen moeten blijkbaar tegenwoordig de hele week overal heen gesleept worden en kunnen niks meer zelf betalen of regelen
je kunt het allemaal zo gek maken(en je zo gek laten maken)als je wilt

Niet iedereen werk alleen voor de luxe maar omdat 1 ouder niet financieel kan opdraaien voor alle kosten. Tijden veranderen ik vind het een goed idee om hier de school op aan te passen.

Citaat:
Plus inderdaad - het is juist zo heerlijk om als kind de hele zomer voor je te hebben, lekker vrij, lekker ontspannen en met je vriendjes spelen zonder dat je iets moet...

En ook zo'n vakantie bestaat voor vele niet, omdat ouders werken, ja ja, en kids op de opvang of bij oma zitten, niet iedereen heeft het luxe om in de vakantie 6 weken thuis te kunnen zitten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:10

principal schreef:
Citaat:
Plus inderdaad - het is juist zo heerlijk om als kind de hele zomer voor je te hebben, lekker vrij, lekker ontspannen en met je vriendjes spelen zonder dat je iets moet...

En ook zo'n vakantie bestaat voor vele niet, omdat ouders werken, ja ja, en kids op de opvang of bij oma zitten, niet iedereen heeft het luxe om in de vakantie 6 weken thuis te kunnen zitten.

Precies. Ik ken een kind dat net 2 weken bij oma heeft moeten 'uitzitten', niks geen vriendinnetjes om haar heen, alleen een computer. Kind heeft zich 2 weken stierlijk zitten vervelen.
Kan me maar zo voorstellen, dat als die in deze periode op school had kunnen zitten met wat aanspraak, dat ze het veel meer naar haar zin had gehad.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 10:11

principal schreef:

Dat snap ik, maar ik vind niet dat het naar school sturen in de vakantie de oplossing moet zijn. Dan regel je maar een oppas, genoeg jonge meiden die in de vakantie zitten te springen om een oppasbaantje hoor. Sowieso het feit dat er geen beperking op zit vind ik bespottelijk... je mag je kind van 4 jaar in de zomervakantie gewoon 5 dagen per week van 8 tot 18 naar school brengen... dat is 50 uur per week!!!!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:11

Je stuurt het kind niet in de vakantie naar school, je laat het kind op een ander moment vakantie vieren.

Daarnaast, als je als werkende ouder dus geen vrij kunt krijgen in die vakantie en je stuurt je kind naar buitenschoolse opvang, is dat toch ook van 8-18 als je moet werken?
Dat is ook 50 uur per week.
Als je het artikel goed leest, hebben die kids echt geen 10 uur per dag onderwijs zoals dat op de 'gewone' basisschool eraantoe gaat.
Het is een combinatie van school en opvang en sport, etc.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:13

principal schreef:
Wat een opmerking, de economie draait ook lekker zeker, was het maar zo makkelijk dat zoals vroeger de man werkt en alles financieel draaiend kan houden, NEE, zo werkt dat niet, het is al erg genoeg dat een kind naar voor of naschoolse opvang moet, omdat oma of opa ook niet altijd in te schakelen zijn die werken namelijk ook langer door.

Ik wil even reageren op de opmerking dat het al erg genoeg is dat een kind naar de bso moet etc. Waarom vind je dat erg? Het is toch juist heel erg fijn dat je op dit soort organisaties kunt terugvallen en geen grootouders hoeft 'lastig te vallen' met de kleinkinderen? In mijn optiek hebben grootouders niet voor hun kleinkinderen gekozen en zijn ze vooral voor de leuke momenten, niet om structureel een deel van de zorg op zich te nemen.
Mijn dochter gaat in de schoolvakantie 1 dag per week naar de bso (normaliter 2 keer per week), kan ze heerlijk met andere kinderen spelen!

Verder ben ik ook wel erg benieuwd hoe deze basisscholen gaan draaien, het lijkt mij niet erg praktisch met kinderen die verspreid over het schooljaar op vakantie gaan - hoe doe je dat met de lesstof? Dat lijkt me voor de leerkrachten erg lastig.
Ik heb veel respect voor zij die het opbrengen om leerkracht te zijn, het lijkt me een hele pittige baan. Maar het is natuurlijk een baan net als alle andere, ook in andere bedrijfstakken moet je iedere dag goede prestaties leveren. Je kiest voor dat wat je doet.
Wel vind ik het jammer dat er altijd zoveel geklaagd wordt over de salarissen, maar dat is een andere discussie (kijk eens naar wat de gemiddelde bibliothecaris verdient en wees dan blij met wat je krijgt in het onderwijs!! :P ). Je doet het werk toch vooral ook omdat je het leuk vindt?!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:18

Kinderen worden net een beetje als paarden, je brengt ze naar een pensionstal en haalt ze alleen 's avonds en in het weekend op om er wat leuks mee te doen :?

Als je allebei 40 uur werkt moet je eens achter je oren krabben of het wel fair is om aan kinderen te beginnen :(

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 10:22

Marije_jiplover schreef:
Je stuurt het kind niet in de vakantie naar school, je laat het kind op een ander moment vakantie vieren.

Daarnaast, als je als werkende ouder dus geen vrij kunt krijgen in die vakantie en je stuurt je kind naar buitenschoolse opvang, is dat toch ook van 8-18 als je moet werken?
Dat is ook 50 uur per week.
Als je het artikel goed leest, hebben die kids echt geen 10 uur per dag onderwijs zoals dat op de 'gewone' basisschool eraantoe gaat.
Het is een combinatie van school en opvang en sport, etc.

Dat is toch ook schandelijk? Je kind 50 uur per week ergens dumpen :n Neem dan een tamagochi. :+

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:37

@Alet, jammer genoeg zijn het niet alleen de salarissen die ver achter lopen op die van het bedrijfsleven. Je hoort mij verder niet klagen, ik doe wat ik leuk vind en zit nu best op een redelijk bedrag. Beginnende docenten daarentegen zitten, bij een volledige baan en geloof me dat dat echt zwaar is, iets hoger dan bijstandsniveau! Een invalster die een tijdje geleden bij ons zat ( 23 jaar) en ruim een halve baan had ontving ( ca. 20 lesuren= ca. 25 a 30 werkuren incl. voorbereiding, vergaderingen, etc. etc. etc) , incl. reiskosten nog geen 1000 euro in de maand. "Ik kan beter in een kroeg gaan werken, dan verdien ik meer" , was haar opmerking, maar omdat ze het zo naar haar zin had is ze wel gebleven!
Maar ook het geld wat scholen krijgen voor bijv. aanschaf van spullen, nieuwe ontwikkelingen, updaten van ICT, updaten van het gebouw ( bijv. airco oid. wat vrijwel geen enkele school kan betalen waardoor het in de zomer puffen is en in de winter benauwd) laat te wensen over.
Het werken met de leerlingen is ( meestal) erg leuk, de collega's zijn meestal gezellig, maar de randvoorwaarden houden nog wel eens te wensen over.
Ik denk dat veel "kantoor" mensen ( in de breedste zin van het woord) geen hele dagen in een benauwde ruimte met 25/ 30 personen ieder uur opnieuw een topprestatie leveren; de meeste docenten doen dat wel.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:40

Als je geen tijd hebt om vrij te nemen in de zomer, en ook geen tijd hebt om ook maar iets te regelen, en dat je dan je kinderen tot 18.00 naar school stuurt, volgensmij moet je dan gewoon geen kinderen nemen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:46

volgens mij zouden leerkrachten een heel wat prettigere baan hebben als ouders meer verantwoordelijkheid zouden nemen voor hun kinderen
het is niet de bedoeling dat school en opvang jouw kind opvoedt
maar ouders kunnen moeilijk een kind om 6 uur s'avonds nog wijzen op de fouten die ze s'morgens om 9 uur hebben gedaan

vakanties zijn juist voor de binding tussen ouders en kinderen te verstevigen
samen plezier te maken maar ook respect bij te brengen , omgangsregels bij te leren

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:49

@ElCid: dat vind ik vaak ook zo mooi: de gedrevenheid van veel docenten voor hun vak. Via mijn werk in de bieb zien we ze wel, de mensen die hart hebben voor de kinderen, die net iets meer doen dan de gemiddelde werknemer.
Het is dat wij net zijn verhuisd naar een nieuw pand, maar vorig jaar zomer zat ik ook nog te puffen bij 32 graden op mijn werk. Misschien lijken onze sectoren wel een beetje op elkaar ;)

In sommige bedrijven waar veel werknemers schoolgaande kinderen hebben, lijkt het me wel een probleem om de vakanties rond te krijgen. Ik kan me wel voorstellen dat er naar oplossingen gezocht wordt. En op zich kan het geen kwaad om eens kritisch naar het schoolsysteem te kijken, het hoeft niet heilig te zijn natuurlijk.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:54

nouja zeg.. lekker stom.
hoop niet voor mijn kleine broertje dat ze dit systeem ook gaan invoeren op zijn school.
hebben ik en mijn oudere broer lekker zomervakantie, kan hij mooi wel naar school.
kom op zeg, hopeloze oplossing vindt ik.. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:57

Liezel1 schreef:
Ik doe iets gruwelijk fout.... Ik wist wel dat ik PABO moest gaan doen ;)

Mijn gedachte :D :D

En wat het loon betreft. Ik als verpleegkundige verdien amper meer dan een leerkracht hoor. Dacht je dat mijn werk niet zwoegen is in de hitte, met onderbezetting ed?

Maar goed, weer ontopic. Ik had nog nooit van dit soort scholen gehoord eigenlijk. Iemand hier noemde het voorbeeld van een kindje dat zich twee weken bij oma heeft zitten vervelen. Dat ga je dan toch ook krijgen als een kind wisselende vakanties heeft? Als jij als enige van je klas drie weken vrij hebt in oktober, heb je toch ook niemand om mee te spelen?

Stal_Fiore

Re: Basisschool zonder zomervakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:59

Helemaal mee eens Elcid.

Ik werk ook op een basisschool. Vind het heerlijk om met kinderen te werken. Maar alles wat er tegenwoordig bij komt kijken... Konden we ons maar weer gewoon bezig houden met de kinderen iets leren.
Daarbij heb ik ook echt het idee dat leerkrachten ondergewaardeerd worden. Niet alleen in hun salaris, maar ook in hoe de rest van de wereld (natuurlijk niet iedereen) naar de leerkrachten kijkt.
"oh je bent juf? lekker lang vakantie" Wordt er altijd maar gezegd. Maar de mensen houden er geen rekening mee dat we gewoon soms toe zijn aan de vakanties. Neem nou alleen al de drukke december maand. Ik ben kapot na die maand altijd.
En dan spreek ik nog niet eens over ouders die je niet waarderen. Die je niet geloven of niet mee willen werken.

Maar even ontopic. Ik denk dat je als leerkracht hier echt niet blij mee bent.
Oke de kinderen maken de minimale uren. Ze zitten dus genoeg op school, maar ouders die zelf hun vakanties indelen? Dan krijg je dus dat de kinderen in de klas allemaal in een verschillende periode weg zijn... komt lekker uit met je leerstofplanning denk ik... niet dus.
Hoe ga je dat oplossen? Kinderen die 3 weken missen uit een leerstof aanbod? Wanneer ga ik ze dat bijspijkeren? Of doen de ouders dat tijdens de vakantie (dan heb ik het feit na gelaten dat veel ouders hier niet bekwaam voor zijn).

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:01

Blue_Eyes schreef:
Zelfs al heeft ieder kind een eigen leerplan... wat een onrust brengt dat in de klas met zich mee, zeg! Ieder kind bezig met zijn eigen ding... als leerkracht moet je continu switchen van het een naar het ander, is het niet van vak dan wel van onderwerp...

nou idd, onvoorstelbaar dit.....
Als je kinderen hebt dan moet je concessies doen imo.
Dus minder werken, goede opvang regelen of iets in die geest.
Scholen zijn imo niet de juiste instantie om die verantwoordelijkheid bij de ouders weg te halen.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:03

Ik vind het wel een goed idee, juist omdat het aangepast kan worden op de werktijden van de ouders waardoor die zelf kunnen indelen wanneer ze tijd voor hun kinderen hebben, en dus meer tijd vrij kunnen maken voor hun kinderen. Wel vind ik het overdreven als een kind van 8 tot 6 op school moet zitten, dat is te lang. Een kind moet ook gewoon lekker kunnen spelen en ontspannen, want als je in de winter van 8 tot 6 naar school gaat hebben die kinderen totaal geen daglicht gezien in hun vrije tijd, dat is ook niet gezond en bovendien zijn veel kinderen best gevoelig, dit kan depressies veroorzaken.

odetteke schreef:
opisop_shop schreef:
Of nog beter; maak een wat meer weloverwogen keuze voor kinderen, OF carriere OF kinderen ;)

Vind ik eigenlijk ook, maarja, soms kan je er niets aan doen he, bijvoorbeeld bij scheidingen of het overlijden van 1 van de ouders. Maar inderdaad, een gewoon gezin met 2 ouders moet daar maar rekening mee houden in de manier waarop ze hun leven inrichten.

Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 4 was, ik woonde bij mijn moeder samen met m'n broer. Mijn vader overleed toen ik 10 was, in het weekend.
gingen we naar hem toe. Mijn moeder heeft bijna altijd fulltime gewerkt als juf op een basisschool (waar ik ook op school zat) vlakbij ons huis, later werd ze daar directrice. Ze heeft wel een tijdje 1 vrije dag in de week gehad maar dat ging later niet meer. Daarnaast heeft ze ook nog een tijd bij de politiek van onze gemeente gezeten wat veel tijd kostte. Bij ons was thuis er dus geen moeder die om half 4 met een pot thee klaar zat als we thuis kwamen, en we bleven ook altijd over op school tijdens het middageten. Maar toch heb ik nooit het gevoel gehad dat ik mijn vader en moeder weinig zag, als ik ze nodig had waren ze er en nog steeds. Mijn oma heeft 15 jaar lang elke woe. middag op mijn broer en mij gepast en maakte het eten, bracht en haalde mij naar de manege, m'n broer naar de hockey, etc. Daarnaast hebben we ook altijd al een hond en we hebben vroeger ook nog hamsters en konijnen gehad, waar ook gewoon de tijd voor was. Mijn moeder is nu een paar dorpen verderop directrice van een grote basisschool en ze is hertrouwd, mijn stiefvader heeft ook een drukke baan. Wat ik dus even wil zeggen : een baan + kinderen + huisdieren kan allemaal prima, maar je moet er de juiste weg in vinden om het in te kunnen delen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:03

Liezel1 schreef:
Blue_Eyes schreef:
:j
edit: 6 zomer, 2 kerst, 1 herfst, 1-2 mei, 1 voorjaar (rond carnaval), nog 1 zelf in te delen.

Ik doe iets gruwelijk fout.... Ik wist wel dat ik PABO moest gaan doen ;)

Kom je eens in de december maand een tijdje mee draaien bij me? Zul je zien dat je hard aan je vakantie toe bent.

En dachten jullie nou echt dat wij tijdens vakantie alleen maar op onze luie reet zitten? We hebben ook genoeg te doen hoor.
En wordt er wel gedacht aan de overuren die wij maken, zonder dat we daar iets van terug zien? Als ik om 5 uur de deur van mn lokaal dicht trek is er nog genoeg te doen... veel neem je mee naar huis en over het andere voel je je schuldig dat het niet af is, zodat je de volgende dag maar tot 6 uur blijft.
En dan heb ik het nog niet over ouderavonden/informatieavonden/vergaderingen e.d. die we in onze avonduren doen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:04

Wildgirl schreef:
Blue_Eyes schreef:
Zelfs al heeft ieder kind een eigen leerplan... wat een onrust brengt dat in de klas met zich mee, zeg! Ieder kind bezig met zijn eigen ding... als leerkracht moet je continu switchen van het een naar het ander, is het niet van vak dan wel van onderwerp...

nou idd, onvoorstelbaar dit.....
Als je kinderen hebt dan moet je concessies doen imo.
Dus minder werken, goede opvang regelen of iets in die geest.
Scholen zijn imo niet de juiste instantie om die verantwoordelijkheid bij de ouders weg te halen.

Helemaal mee eens!

Wij zijn er niet voor om de problemen van ouders op te lossen. Wij zijn er voor om hun kind wat te leren.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:05

Wie zegt dat de kinderen van 8/9 tot 18uur op school zit? En dat de hele week lang?

Er zijn zat ouders die een camping hebben als bedrijf. Of een restaurant/strandtent/hotel.
Deze mensen kunnen in de zomer niet op vakantie, maar nemen in oktober een aantal weken vakantie en in december, noem maar op.
Maar als ze naar het reguliere onderwijs gaan, tja dan maar geen vakantie voor de kinderen... Want ja ouders hebben het druk in de zomervakantie...

Dit is namelijk een aantal weken geleden al op tv geweest, de kinderen hebben ook in de vakantie gewoon dagen tussendoor vrij, maar zitten ook dagen op school zodat ze buiten het hoogseizoen bijv. 2 maanden op vakantie kunnen naar Thailand ofzo.

Vind de opmerkingen van dat hadden ze geen kinderen moeten nemen, of even achter de oren krabben van waar ze wel niet mee bezig zijn een beetje overdreven.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:23

humm ansich ben ik dus niet tegen een individueel systeem

kijk je hebt je kind niet om deze 24-7 12 uur pd in een opvang te dumpen
of al veel te jong er een sleutel kind van te maken
maar 1 werkende ouder 1 thuis zittende ouder is in de huidige maatschappij
haast niet te doen , iig niet overal in nl
als je kijkt naar de huur en koop prijzen van huizen in sommige gebieden
of wat dacht je van alleen staande ouders ? of werkend in een vak die zomers top drukte heeft

neh ansich is individueler geen ramp, mits je kind dat weer aankan
zoals niet ieder kind geschikt is voor of beter gedijt in een klassikaal systeem
teld het zelfde voor een individueler systeem
kinderen leren zelf te denken , plannen , minpunten te versterken ,
realistisch te zijn over wat ze kunnen hulp in durven roepen voor iets waar ze niet zo goed in zijn
en tijds indeling , zelfstandiger te zijn onder en zonder begeleiding

ipv als een braaf lam achter de kudde schapen aan te hobbellen
Oh ben je te goed te snel te langzaam ? jammer dan
pas je niet in de kudde ..

terwijl veel van deze kinderen met een klein beetje juiste begeleiding wel de leiders zijn van de toekomst
(in de ruimste zin van het woord , van gemeentelijk groen bewerker ,een leider van de putjes schep coop tot directeur eigenaar van me god weet wat voor mega concern .. we hebben immers niet allemaal de zelfde kunde of wensen , maar een kind bij voorbaat afscheppen / bruggen bij voorbaat verbranden is not done ) er zijn voor het lager onderwijs al meerdere school typen die daar op inspelen
denk aan bv jena plan , klassikaal met mogelijkheid tot individuele uitspatten

nu gaat de volgende link over vervolg onderwijs
maar het klinkt goed en heb zelf ook op zoiets gezeten
helaas hadden ze deze toen nog niet
(ben nu van athaneum afgeknikkerd ivm gezondheids probleem en dus moeten uitwijken naar een mavo een hogere individueel onderwijs was er toen helaas niet
vandaar 6jr onderwijs overgeslagen en hbo opleiding gedaan .. een hogere vooropleiding had de overstap zeker wat soepeler laten verlopen maar ja zo ging het ook)

http://www.isaacbeeckman.svpo.nl/

deze scholen hebben ook jaarrond les , 1400 uur ipv 1100 daardoor huiswerk op school ingepland
ook handig als je der even niet uitkomt en je hoeft niet eerst naar huis sportclub etc
en dan oja savonds nog even proberen je concentratie te vinden voor je huiswerk
vaste tijden (werkt ook rust in de hand) en de vakanties zijn individueel in te plannen
(wat voor veel ouders een uitkomst is )

vind het fijn dat er op steeds meer plaatsen de ouders maar vooral de kinderen
de keuze krijgen te kunnen kiezen voor een onderwijs wat het beste
bij hun kind en hun situatie past

wat ik begrijp over de zomer school in adam ed
zal dat straathangen en ellende verminderen
kinderen zullen idd wat les krijgen maar ook veel sport ed
dus eerst sochtends even bij de les .. even concentreren .. even weer "in het gelid"
om vervolgens gezellig met andere onder volwassen begeleiding sport en spel
te leren en te doen ..

klinkt beter als hier heb je sleutel en laat nu de buurvrouw eens met rust
of elders "hangen"met alle gevolgen van dien