Boer witheet om ballon in weiland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:34

Ik kan niets anders dan die boer gelijk geven.
Dat ze met hun hobbie ergens in de woestein gaan zitten waar er niemand last van heeft.
Het is toch te gek voor woorden dat hun schade aan gewas en heel vaak ook aan vee mogen geven omdat hun even zin hebben de lucht in te gaan.
Het is niet meer van deze tijd om met een onbestuurbaar ding rond te vliegen.
Laat maar flink dokken die balonvaarders dat het zo duur wordt dat ze stoppen.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:36

Natuurlijk heeft de boer gelijk, dat staat ook niet meer in kwestie, denk ik. Maar het feit dat hij ze aan wilde rijden met z'n tractor heeft ervoor gezorgd dat hij nu opgepakt is en veel minder bereikt, dan wanneer hij op een normale manier een klacht in had gediend.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:37

Hier zijn ze ook weleens geland en dan gewoon in een weiland met gras een geen dieren in de buurt. We hebben hierdoor ook een keer een ballonvaart gewonnen. Ze hadden daar ook een kaart hangen met waar ze wel en niet konden landden (bijv. boze boer, akkerland), en waar wel (dus gewoon grasland en zo).

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:38

Ze moeten het verbieden,om zomaar ergens te landen,ik zou ook boos zijn.Het slaat gewoon nergens op.Ik heb ook al zoveel negatieve verhalen gehoord...als er bij mij iets met mijn dieren zou gebeuren door zulke malloten was hier ook het hek van de dam ben ik bang.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:42

Saskiaatje schreef:
Er staat toch in het artikel dat er geen schade was? Waarschijnlijk had 'ie helemaal geen oogst op dat stuk land.

Daarnaast snap ik de meneer best, maar absoluut geen excuus om maar op de mensen in te gaan rijden met een tractor. Dit had wél veel schade voort kunnen brengen.

Wat ik uit het artikel begrijp is dat hij volgens het bedrijf geen schade had. Maar als die boer net heeft ingezaaid, of zijn land daar net voor klaar is heeft hij wel degelijk schade, en dat is door iemand die daar geen verstand van heeft, niet te bepalen.
Ik heb met mijn paard op een stal gestaan waar de staleigenaar ook nog 2 voetbalvelden heeft. Er is toen een ballon geland op het voetbalveld, midden tussen een kinderkamp. Er zat een flink gat in het veld, maar volgens de ballonvaarder was er niet of nauwelijks schade. Alleen moest er wel een voetbalwedstrijd worden afgelast, veld werd afgekeurd.

Ik vind 25 euro ook echt een lachertje hoor. Wat mij betreft mogen boeren daar beter in beschermd worden. Zij zijn tenslotte diegene die er voor zorgen dat er eten op mijn bord ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:45

Wat goed van die boer zeg! Groot gelijk! Ok, dat met die tractor is wat overdreven ( :D ) maar ik begrijp hem heel goed.

Mochten ze ooit bij ons landen, dan zou het zo kunnen dat opeens onze honden in de wei lopen. Toch van de zotte dat ze voor hun plezier gewoon zomaar op jouw land mogen???

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:46

Inderdaad.
Voor 25 euro start je in deze tijden nog maar amper je tractor.
En laten we zeker niet aan uurloon gaan denken.
Tijd die je ineens moet stoppen in iets waar je niet om vraagt.
Ik denk dat een nulletje meer niet gek was geweest.
75, is zelfs weinig voor malloten die menen dat alles kan.

Misschien is dat wel een goede, standaard per landing 300,- voor het gebruik mogen maken van land zonder toestemming.
En daar boven op nog eventueel gemaakte schade betalen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:46

Bij ons is er pas ook 1 geland in het land en precies in een stuk wat de andere dag gemaaid moest worden en ze lopen best een hele hoop kapot dus mijn schoonvader was ook best boos omdat er heel veel land aan de overkant van de weg wel gemaaid was en ze makkelijk daar hadden kunnen landen.
Volgens de ballonvaarders hadden ze toestemming om bij ons te landen nou die toestemming hadden ze zeker niet van ons gekregen.
Alle dieren in de omgeving waren helemaal van slag en rende als gekken door het land.
Ik weet niet of iemand weet wat een vaart met een balon kost, maar ik kan je zeggen dat ze daar makkelijk wat meer van aan een boer kunnen geven.
Ik geef die boer gelijk dat hij kwaad is geworden, iemand aanvallen met een trekker keur ik uiterraard niet goed.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:49

Ik moet het ook niet zien... wegwezen....voor de auto betalen we ook wegenbelasting en parkeergeld... Bovendien vind ik het bizar dat ze gewoon maar ergens landen... Zorg dat je een paar optie's hebt met toestemming en uit de buurt van dieren...

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:50

ik geef de boer groot gelijk dat hij boos werd, maar iemand aanvallen met de trekker is een beetje overdreven. al vindt ik zeker dat de ballonvaarders niet op zijn land mogen landen :n

al moest ik eerlijk gezegd wel een beetje lachen om het aanvallen met de trekker :+

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:52

ik geef de boer ook gelijk.
een vriend van mij heeft ook een akkerland bedrijf.
die is hier echt dag en acht mee bezig.
als er dan zo ff eentje aan komt waaien met z'n ballonetje dan ben je echt niet blij hoor.
en op een land met dieren landen vind ik ook echt belachelijk.
hoe vaak hoor je wel niet dat het fout gaat.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:59

Bij ons zijn ze ook wel is geland, maar hadden ze eerst even geinformeerd of dat wel kon. En achteraf kregen we nog een vat bier. Dat was dus allemaal netjes geregeld. Maar ik snap dat die boer kwaad was, wie weet wat voor schade die man heeft. En iedereen heeft het al zo krap in de agrarische sector, dus dan zit je daar echt niet op te wachten :n

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:03

Het is hierboven denk ik al een keer gezegd, maar wil nog wel even benadrukken dat ook een mooi graslandje geschaad kan worden. Niet alleen akkerland waar nog geoogst moet worden of zo. In een mooi onderhouden grasland landen brengt bijna even zo veel schade met zich mee, zeker de pijn en moeite die de boer erin heeft gestopt.

Als die boer nou niet met ze trekker op de mensen was ingereden, had hij het wel kunnen redden in een rechtzaak. Maar op deze manier :n je trekt aan het kortste eind. Snap hem wel, maar toch blijft het dom.

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:04

Ben pas ook in een luchtballon geweest, en hun landen echt niet zomaar op een boeren land. Ze houden contact vanaf boven met iemanan vannuit een auto, als ze ongeveer gaan landen bellen ze bij aantal mensen aan of het goed is of we in hun land gaan landen, Achteraf kregen ze ook champange of iets anders, Iedergeval hebben ze ook soort TomTom met waar ze wel en niet mogen landen, en gaan niet tevaak bij dezelfde landen!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:06

Tammii schreef:
Ben pas ook in een luchtballon geweest, en hun landen echt niet zomaar op een boeren land. Ze houden contact vanaf boven met iemanan vannuit een auto, als ze ongeveer gaan landen bellen ze bij aantal mensen aan of het goed is of we in hun land gaan landen, Achteraf kregen ze ook champange of iets anders, Iedergeval hebben ze ook soort TomTom met waar ze wel en niet mogen landen, en gaan niet tevaak bij dezelfde landen!

Waarom hoor je dan verhalen, net zoals nu, van mensen die niets wisten van een landing?
Ik denk namelijk niet dat deze boer toestemming gegeven zou hebben :+

En waar kan ik een rood kruis laten zetten op hun tomtom als boven mijn land vliegen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:11

Ik heb al twee keer paarden van de buren uit de sloot moeten halen omdat er een ballon in het naastgelegen weiland geland is. Niet leuk en gevaarlijk.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:12

Hebben bij ons in het land al een paar keer geland, een keer scheerden ze over onze paarden heen en landden 40 m verderop in ons andere weiland. Daar was mijn man net gras op hopen aan het rijden om te kuilen.

Ze hebben ons nog nooit iets gevraagd!!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:20

Tammii schreef:

3 jaar geleden ben ik ook in een luchtballon mee gevaren en wij zijn gewoon in een weiland geland, zonder overleg met eigenaren van het land, dus die vlieger gaat echt niet voor elke ballon-onderneming op :n

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:21

Afgelopen week kwamen er ook nog een stel van die randdebielen over het bedrijf heen , en op zo`n hoogte dat ze bijna de bomen raakten. Mijn lief en ik zijn angstvallig naar buiten gelopen hoe de paarden en de koeien het hielden, en op een stampede van de pinken na viel het gelukkig mee. Waarschijnlijk hadden ze in de gaten dat wij het dus absoluut niet leuk vonden dat ze op ons land terecht kwamen, en er werdt dus gas bij gegeven zodat ze weer stegen. Buurman had minder geluk. Toen ik met de auto naar achteren reed om te zien of er geen pinken in de sloot terecht waren gekomen, werdt ik nog even van de weg gereden door het busje die "het volk"kwam ophalen. Ons voornemen? Als ze weer overkomen, zetten we even het knapapparaat aan ( dat ding geeft luide knallen voor het bestrijden van de vogels, en geloof me, dat gaat de champagne kosten als we dat ding aanzetten.. }> )

Btw, in de zomer komen ze bijna elke dag langs, en er is er nog nooit eentje langs geweest om toestemming te vragen! Wat een zooitje arrogant volk zeg!!

hyppolyte

Re: Boer witheet om ballon in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:19

Ik vind het ook een redelijk asociale actie van de ballonvaarders en ik kan me heel goed voorstellen dat die boer over de zeik is gegaan, ok mensen aanrijden met de tractor gaat dan weer net te ver. Die ballonvaartmiep kan wel beweren dat er geen schade is aangebracht, maar daar kan hij niets zinnigs over zeggen. Hij had gewoon die schadevergoeding moeten betalen.
Het lijkt mij slim als ze toestemming vragen verplicht stellen, hoewel dat eigenlijk niet zo zou moeten zijn. Iedereen weet toch dat je niet zomaar over iemands grond mag lopen, is gewoon een overtreding. Belachelijk dat het gedoogd wordt.

Als ze bij mijn paarden in de buurt zouden landen dan hebben ze ook een probleem en dan ga ik ook compleet over de zeik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:02

Mijn buurman (ook boer) heeft er ook een schurft hekel aan als er mensen op zijn land landen.
Koeien van slag, weiland kapot. Vind het heel logisch.
Hij laat ze dan €250 euro schadevergoeding betalen en dat maakt hij over naar een goed doel.
Vind ik echt een hele nette oplossing, beter dan op iemand inrijden. :=

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:53

Tammii schreef:

Ik moet hier wel een beetje om lachen hoor... Die volgauto's hebben inderdaad contact met de ballon, maar gaan niet van tevoren even bij boertje langs om te vragen of ballon mag landen. Die auto's hebben al moeite genoeg om de ballon in de gaten te houden en erbij te blijven. Hebben echt geen tijd om dan ook eerst nog even uit te zoeken van wie het land is en dan even aanbellen met de vraag.... Denk dat je dit gewoon door de vaarder wordt voorgehouden om maar niet in een slecht daglicht te komen.

Waar ik me dus zo aan erger bij die ballonvaarders is, dat er vanuit de lucht duidelijk te zien is, dat hier allemaal paardenvolk zit. Weilanden, bakken enz. zijn duidelijk waarneembaar vanuit de lucht. Maar ze vinden het doodnormaal om juist in dit gebied laag te vliegen en om een daling in te zetten. Terwijl een paar kilometer terug er wel genoeg ruimte is voor landen zonder dieren in ieder geval schade/angst enz. aan te doen. Waarom er geen duidelijke regels zijn voor deze tak van vervoer??? Misschien zijn die er wel, maar heb er tot nu toe nog nooit van gehoord.

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:17

Bij ons landen regelmatig ballonnen en we krijgen meestal een fles wijn of zoiets.
2 jaar geleden landen er een hele grote en toen kreeg ik een gratis ballon vaart, wij zijn toen met de hele familie mee geweest.
Op die manier kom je er achter dat ze weldegelijk rekening houden met de boeren en het vee, soms komt het erg ongelukkig uit.
Maar de ballonvaarder die wij hadden deed uiterst zijn best om op de juiste manier te landen en zonder vee in de buurt.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:56

Ik snap het heel goed dat die boer kwaad werd.

Bij ons achter is een zeer geliefd weiland om te landen.
Laatst was er weer 1 geland. Ze moeten dan bij ons over het erf rijden om erbij te komen. Dus mijn vader er naar toe, alles uitgelegd (lange voorgeschiedenis).
Degene die met de auto +aanhanger rijdt heeft tegen de rest van de meute (7 ! auto`s) gezegd dat ze niet mee naar achter mochten rijden. Nou als blikken konden doden.

De ballonvaarder heeft het netjes opgelost - alleen de auto met aanhanger naar achter, mensen die in de ballon zaten op de aanhanger plus ballon zodat ze het gras niet plat liepen en zo naar straat gereden.

Ook zijn ze een keer op de golfbaan (die ze aan het aanleggen zijn) geland. Waren ze ook niet blij mee ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:59

Als ze ooit in mijn weiland landen dan hebben ze toch een probleem. Mogen ze alles handmatig naar de weg toe dragen. En ik vind een schadevergoeding ook niet meer dan terecht eerlijk gezegd. Luchtballonnen geven veel overlast, met name voor vee.