woofie schreef:Wat is er gebeurt met de slagzin "Een slimme meid krijgt haar kind op tijd"??
Wat er is gebeurd? Emancipatiegolven, carrièrevrouwen... Vrouwen willen niet meer achtergesteld worden op mannen, en als je op je 25e aan kinderen begint heb je nu eenmaal minder kans op een heel succesvolle carrière. Bij sollicitaties worden helaas nog altijd jonge vrouwen achtergesteld op mannen, omdat de werkgevers in kwestie bang zijn dat ze binnen enkele jaren ''aan de kinderen gaat''.
Begrijp me niet verkeerd, het lijkt me verder geen goede zaak dat vrouwen op hun 45e nog aan een kind willen beginnen. Naast de medische risico's die eraan kleven zie ik vooral ook problemen in het grote leeftijdsverschil en het feit dat je als kind dus relatief erg oude ouders hebben. En, even reëel gezien: de kans dat een kind vroeg wees wordt is helaas een stuk significanter wanneer de ouders al een flink stuk ouder zijn. Maar het probleem zit 'm in mijn ogen in het feit dát vrouwen zo laat pas aan kinderen beginnen.
Als je het gegeven dat vrouwen laat aan kinderen beginnen aanneemt, dan is het invriezen van eicellen best een goed idee. Op die manier verklein je toch de kans op complicaties, genetische afwijkingen etcetera: natuurlijk neem je ze niet weg en heeft zwangerschap op latere leeftijd ook consequenties, maar genetisch gezien gebruik je niet ''slechtere'' eicellen en dat ís een voordeel.
Het kabinet zou er goed aan doen om zich niet te bemoeien met de symptomen, maar met de oorzaak. En de oorzaak is in mijn ogen toch nog altijd het feit dat vrouwen op jongere leeftijd dankzij meerdere factoren ontmoedigd worden aan kinderen te beginnen.
Het argument van het CDA dat het tegennatuurlijk zou zijn, vind ik ronduit belachelijk. Ik vraag me af sinds wanneer de rest van ons leven wel natuurlijk is dan? Ik wil niet vervelend zijn, maar als mensen een been breken laten we ze toch ook niet begaan en opgegeten worden door een roofdier? Als iemand kanker krijgt proberen wij diegene toch ook te redden? Als iemand een hartaanval krijgt brengen we diegene toch ook met gillende sirenes naar het ziekenhuis?
Hemeltjelief, als we met z'n allen natuurlijk zouden gaan leven... Dan zouden de meeste vrouwen op hun 45e over het algemeen al niet meer leven.