Dode bij stierenfestival Pamplona

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:34

VivaLaVida schreef:
De hele dag worden die beesten door de stad gejaagd en savonds als ze hartstikke uitgeput zijn, gedood... stoer hoor :?

Inform je eerst eens voor je op basis van vooroordeel je onbenul ventileert.

De encierro duurt 2 minuten en is in de vroege ochtendkoelte om de dieren te sparen. Daarna staan de stieren in een beschaduwde omheining onder veterinair toezicht.
Het malle verworden zuipfestijn ís het drijven van de stieren naar die omheining bij de arena voor de corrida ´s avonds.

Ja, je kan het stompzinnig vinden.
Ja, je kan het gesol met die beesten in de arena mishandeling vinden.
Nee, je kan er geen onzin over verkondigen.

Het gedoe rond/van het stierenvechten had ooit een wel begrijpelijke oorsprong doch tegenwoordig is het héle gebeuren commercie.
Vanwege die commercie staat het welzijn van het individuele dier niet bovenal.
Net paardensport :P

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:37

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-07-09 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosmoov

Re: Dode bij stierenfestival Pamplona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:38

tsja balen voor diegene ...maar met uitlokking kun je zoiets verwachten he

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:39

Kun je ajb die foto in een link zetten! Ik tem gelijk. Ik weet dat het de realiteit is, maar dit is te schockend.

Hopelijk wordt het ooit nog eens verboden, maar nogmaals het ligt gevoelig in Spanje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:41

Citaat:
Vaak raakt het zwaard echter niet het hart, maar een ader of de longen of ketst het af op de ribben. In deze gevallen kan het nog enkele minuten duren voordat de stier dood is en soms moet het zwaard opnieuw gebruikt worden. Als de maximale lengte van een gevecht wordt overschreden (voor de voorbereiding op de dood (de faena, uitgevoerd met de rode doek) en de doodsteek tezamen heeft een matador 10 minuten) klinkt een trompetsignaal. Heeft de matador de stier dan nog niet gedood, dan klinkt er na drie minuten een tweede signaal (aviso of waarschuwing). Na het derde signaal dienen de matador en zijn assistenten de ring te verlaten. De stier wordt de arena uitgeleid en in de buitenstallen alsnog, door het slagersmes gedood

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:41

femke27 schreef:
Kun je ajb die foto in een link zetten! Ik tem gelijk. Ik weet dat het de realiteit is, maar dit is te schockend.

Hopelijk wordt het ooit nog eens verboden, maar nogmaals het ligt gevoelig in Spanje

daar hoef je niet voor te temmen hoor ;) is al gedaan :)

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:46

Imago01 schreef:
He jammer zeg, 1 dode maar....zouden er meteen 100 of meer moeten zijn...

dat dacht ik precies hetzelfde jammer maar eentje?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:00

Walgelijk dit... hoe haal je het in je hoofd. Ziek zijn die mensen!!

Kom op zeg, beetje zielig zitten doen als er 1 dode is ? Ze weten niet wat ze de dieren aandoen, maar wel zelf zitten janken als er iets gebeurt.

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:05

Echt GEEN medelijden!
Die foto's zijn erg!
En inderdaad heel jammer dat het er maar 1 is.:P

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:23

Zal hier echt geen seconde slechter van slapen....

Walgelijke traditie

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:25

Huertecilla schreef:
VivaLaVida schreef:
De hele dag worden die beesten door de stad gejaagd en savonds als ze hartstikke uitgeput zijn, gedood... stoer hoor :?

De encierro duurt 2 minuten en is in de vroege ochtendkoelte om de dieren te sparen. Daarna staan de stieren in een beschaduwde omheining onder veterinair toezicht.
Het malle verworden zuipfestijn ís het drijven van de stieren naar die omheining bij de arena voor de corrida ´s avonds.

Ja, je kan het stompzinnig vinden.
Ja, je kan het gesol met die beesten in de arena mishandeling vinden.
Nee, je kan er geen onzin over verkondigen.

Het gedoe rond/van het stierenvechten had ooit een wel begrijpelijke oorsprong doch tegenwoordig is het héle gebeuren commercie.
Vanwege die commercie staat het welzijn van het individuele dier niet bovenal.
Net paardensport :P

hc

Ja, en wat zagen we vandaag op het nieuws? Mensen hebben stokken en slaan die stieren, trekken aan z'n staart en springen er boven op!

Traditie? Dan kunnen we ook wel weer slaven gaan houden.

Kom op zeg! :Z

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:32

Huertecilla schreef:
VivaLaVida schreef:

Inderdaad overdrijven is ook een vak!
Vandaag was de 4de encierro (de afgelopen drie dagen is er niets gebeurd en zijn de stieren binnen 2/3 minuten naar het centrum gebracht) en met een niet zo´n heel leuke afloop.
Het is nou eenmaal cultuur, hoe ernstig het ook lijkt voor de stieren.
De jongen die vandaag is omgekomen was een jongen van 27 jaar.
Persoonlijk begrijp ik die mensen ook niet die zich zo in gevaar brengen, toch vind ik het wel heel triest wat er gebeurd is vandaag.
Ik woon op een 40 minuten van Pamplona en kan je zeggen dat het voor de bewoners in deze streek (en misschien ook wel in de rest van spanje) hele bijzondere dagen zijn.
Denk ook niet dat het ooit zover komt dat het verboden zal gaan worden.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:34

Jammer dan hoor, kan er geen medelijden mee hebben...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:36

Traditie traditie... wat moet je er soms mee.
En ik kan het rennen door de stad opzich nog begrijpen, maar ik zag idd ook mensen met stokken ect. Waar is dan die oude krant vraag ik me af. Je doet mee voor de kick, loop dan ook maar het risico en laat die stok thuis.
Het is gewoon triest dat de stieren op een niet diervriendelijke manier geslacht worden.. maar ja dat is dan de traditie.
Hopelijk met een beter Europa wordt er ooit nog iets gedaan aan AL het dierenleed.

tutje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:37

en terecht! :( kan ik me zo kwaad om maken, eerst die stieren lopen etteren en ze 's avonds doodmaken waarom,?? omdat zij ze hebben gepest.,

pff jammer dat het maar een dode was en niet meer.!

Merry98

Hannah_Menno schreef:
*\o/* GO STIEREN GO! *\o/*

inderdaad!

Uppojono

Helemaal goed, is zijn verdiende loon..

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:39

Hannah_Menno schreef:
Ja, en wat zagen we vandaag op het nieuws? Mensen hebben stokken en slaan die stieren, trekken aan z'n staart en springen er boven op!

Traditie? Dan kunnen we ook wel weer slaven gaan houden.

Kom op zeg! :Z

De mannen met stokken zijn van de fokkerij (5 om precies te zijn en dienen ervoor om de stieren zo snel mogelijk naar het centrum te brengen en/of in de juiste richting te zetten), de andere 15000 mensen hebben of een krant of niets om mee te slaan.
Stokken en scherpe dingen zijn verboden bij je te hebben tijdens deze run.
En er word alleen aan de staart getrokken om de stier in de goede richtig te zetten en of een mens te redden die aangevallen word.
Bovenop de stier springen gebeurd ook nooit maar vandaag was er inderdaad een jongen die leek alsof hij op de stier zijn hooft stond.
Maar dat kwam omdat zijn broek vastzat aan de hoorn.

Toch eerst goed kijken en je verdiepen is wat er allemaal precies gebeurd.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:41

een mens redden die aangevallen word? Kom op zeg! Je kiest daar zelf voor en als je dan aangevallen word moet je die stier ook gewoon z'n [***] laten afmaken!

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:42

Eigen schuld.. Vind dat deze dingen zo snel mogelijk moeten verdwijnen :n

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:45

Ik kan er ook niet mee zitten, eigen schuld. Mag de volgende keer wel een nulletje of twee achter, misschien dat ze er dan eens over na gaan denken. Stelletje dierenbeulen. Zal me een worst zijn dat het "nou eenmaal traditie" of "cultuur" is... ik las het al ergens: dan kun je net zo goed de slavernij weer beginnen.
Dat het voor die lui in Pamplona "een paar bijzondere dagen zijn"... jammer dan, het is en blijft dierenmishandeling. Dan halen ze hun heil maar ergens anders vandaan.

Overal ter wereld wordt er hard gevochten tegen dierenmishandeling, wordt tijd dat daar ook eens wat gebeurt. Volgend jaar 100 dooien, misschien helpt het.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:49

GamblersCup schreef:
Ik kan er ook niet mee zitten, eigen schuld. Mag de volgende keer wel een nulletje of twee achter, misschien dat ze er dan eens over na gaan denken. Stelletje dierenbeulen. Zal me een worst zijn dat het "nou eenmaal traditie" of "cultuur" is... ik las het al ergens: dan kun je net zo goed de slavernij weer beginnen.
Dat het voor die lui in Pamplona "een paar bijzondere dagen zijn"... jammer dan, het is en blijft dierenmishandeling. Dan halen ze hun heil maar ergens anders vandaan.

Overal ter wereld wordt er hard gevochten tegen dierenmishandeling, wordt tijd dat daar ook eens wat gebeurt. Volgend jaar 100 dooien, misschien helpt het.

Zullen we die stieren stiekem een handje gaan helpen? }:)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:51

Ja een dode gevallen, en dan??????????? nou en.

Ze vragen er zelf om.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 18:00

Zo hebben ze in Spanje ook de "traditie" om geiten uit de toren te gooien, afgedankte racehonden aan een boom op te hangen.
Rare tradities hebben ze daar, als ze maar een dier kunnen martelen. Gelukkig kunnen de stieren 1x per jaar zich uitleven op die dolle stieren die voor hun uit rennen. Zoveel mogelijk op de horens nemen en vertrappen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 18:05

GamblersCup schreef:

100 doden zullen er niet vallen in twee minuten tijdens een encierro (misschien als de eta een bom plaatst :+ ).
En dierenmishandeling, tsja mijn moeder heeft een tijdje in Nederland op een kalverenboerderij gewerkt.
200 kalveren die een jaar lang in een hok staan van 1m2 om vetgemest en daarna geslacht te worden.
Dus dierenleed is overal, zelfs in Nederland!
Deze stieren hebben ongeveer 5 jaar lang lekker in de wei mogen genieten, normaal gesproken zonder mensen gezien te hebben.
Als er een stier kreupel raakt tijdens deze run of in de arena dan word deze goed verzorgt en gaat weer terug naar zijn wei om daar de rest van zijn leven oud te worden.
Want aan de andere kant is er erg veel respect voor deze dieren.
Toch moet ik toegeven dat spanje langzaam aan vooruit gaat op het punt van dierenmishandeling.
Tegenwoordig bv worden in deze streek jonge paarden met een hoef/beenprobleem naar de pyreeen gebracht en mag er niet meer mee gehandeld worden.
Dit heeft mijn hoefsmid verteld en vind het een goede daad.
En ach ja, deze dagen de encierro blijf het zeggen het is cultuur en omdat ik er midden inzit kijk ik er waarschijnlijk anders tegenaan.