Gratie voor ernstig zieke gevangene (moordenaar)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:06

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:40

beantsje schreef:
Als je iemand inderdaad tot zijn dood gevangen laat blijven, verlaag je je dan tot zijn niveau? ik dacht het niet.
Als je het doet omdat je iemand geen menswaardig einde gunt omdat zijn slachtoffers dat ook niet hebben gehad zoals in dit topic een aantal malen is beweerd verlaag je je in mijn ogen inderdaad tot zijn niveau.

beantsje schreef:
Straf heeft 3 functies: correctie/heropvoeding van de dader, vergelding/genoegdoening aan het slachtoffer/nabestaanden en bescherming van de maatschappij.
Bij levenslang is er van correctie geen sprake maar ik vind het van groot belang dat aan de andere beide belangen recht wordt gedaan. Voor de nabestaanden is het absoluut van belang dat de dader de opgelegde straf ook uitzit. Voor de maatschappij is het van belang om erop te kunnen vertrouwen, dat iemand die té gevaarlijk is voor deze maatschappij, er ook niet meer in terugkeert. OK, deze man is nu misschien te ziek om nog iets te doen, maar principieel vind ik echt dat levenslang ook echt levenslang moet zijn.

En ik vind dat in principe levenslang ook echt levenslang moet zijn ;)
Hoe het zit met de heropvoeding weten we niet, misschien heeft die man heeeel veel spijt. Misschien heeft hij contact met de nabestaanden en hebben ook die aangegeven dat ze er vrede mee hebben en hem hebben vergeven. Wij weten het niet, wij weten niet of het de brute gewetenloze moordenaar is, of de man die de rest van zijn leven dagelijks spijt heeft van wat hij heeft gedaan. Ik vermoed het laatste, aangezien gratieverzoeken zo zelden ingewilligd worden.

Mayflower_

Re: Gratie voor ernstig zieke gevangene (moordenaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:50

Al zou het 100 jaar geleden zijn en die kerel is doodziek.. Hij heeft een DUBBELE moord gepleegd. Die vent mag wegrotten in zijn cel van mij. Ik hoop dat hij nog spijt heeft als zijn haren op zijn hoofd. Ik heb geen medelijden met die gast, had hij zich maar moeten bedenken voor hij de moorden pleegde. Je zou de familie maar zijn van de slachtoffers en de dader komt vrij..

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:52

Mayflower_ schreef:
Al zou het 100 jaar geleden zijn en die kerel is doodziek.. Hij heeft een DUBBELE moord gepleegd. Die vent mag wegrotten in zijn cel van mij. Ik hoop dat hij nog spijt heeft als zijn haren op zijn hoofd. Ik heb geen medelijden met die gast, had hij zich maar moeten bedenken voor hij de moorden pleegde. Je zou de familie maar zijn van de slachtoffers en de dader komt vrij..

Gek genoeg komt het vrij regelmatig voor dat nabestaanden een dader die oprecht spijt betuigd kunnen vergeven (uiteraard niet vergeten).

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:05

Ik weet er niet voldoende vanaf... maar iemand die wegens terminale ziekte gratie krijgt mag toch niet thuis nog even heerlijk op de bank gaan zitten en een biertje drinken in het cafe met zijn vrienden?

Neem aan dat deze man gewoon wat meer bezoekuren krijgt en in een gevangenen ziekenhuis opgevangen zal worden. :) Maar nogmaals; ik weet niet hoe dat zit.

Mayflower_ ben het wel met Odetteke eens. Er zijn genoeg nabestaanden die de dader (al kan het soms lang duren) uiteindelijk kunnen vergeven. Dat is een onderdeel van het verwerkings proces denk ik...

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:17

Levenslang is levenslang en niet levenslang min een maand, week of wat dan ook.
Dus levenslang betekend dood gaan in de gevangenis, hij heeft die straf niet voor niks gekregen, bij het vaststellen van de strafmaat waren de feiten blijkbaar dusdanig dat levenslang gerechtvaardigd was, waarbij je dus van te voren weet dat de man in de gevangenis dood hoort te gaan. En of je nu dood gaat door een hartstilstand, ziekte, ongeluk of wat dan ook, het principe blijft ongewijzigd.

Ruimere bezoektijden etc OK, de rest gewoon uitzitten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:35

Paul11 schreef:
de rest gewoon uitzitten.

Met welk doel dan?

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:43

odetteke schreef:
beantsje schreef:
Als je iemand inderdaad tot zijn dood gevangen laat blijven, verlaag je je dan tot zijn niveau? ik dacht het niet.
Als je het doet omdat je iemand geen menswaardig einde gunt omdat zijn slachtoffers dat ook niet hebben gehad zoals in dit topic een aantal malen is beweerd verlaag je je in mijn ogen inderdaad tot zijn niveau.

beantsje schreef:
Straf heeft 3 functies: correctie/heropvoeding van de dader, vergelding/genoegdoening aan het slachtoffer/nabestaanden en bescherming van de maatschappij.
Bij levenslang is er van correctie geen sprake maar ik vind het van groot belang dat aan de andere beide belangen recht wordt gedaan. Voor de nabestaanden is het absoluut van belang dat de dader de opgelegde straf ook uitzit. Voor de maatschappij is het van belang om erop te kunnen vertrouwen, dat iemand die té gevaarlijk is voor deze maatschappij, er ook niet meer in terugkeert. OK, deze man is nu misschien te ziek om nog iets te doen, maar principieel vind ik echt dat levenslang ook echt levenslang moet zijn.

En ik vind dat in principe levenslang ook echt levenslang moet zijn ;)
Hoe het zit met de heropvoeding weten we niet, misschien heeft die man heeeel veel spijt. Misschien heeft hij contact met de nabestaanden en hebben ook die aangegeven dat ze er vrede mee hebben en hem hebben vergeven. Wij weten het niet, wij weten niet of het de brute gewetenloze moordenaar is, of de man die de rest van zijn leven dagelijks spijt heeft van wat hij heeft gedaan. Ik vermoed het laatste, aangezien gratieverzoeken zo zelden ingewilligd worden.

Waarom verlagen we ons tot zijn niveau dan? De dóódstraf vind ik verlagen tot zijn niveau, maar levenslange opsluiting niet.

Die straf is niet voor niets opgelegd en daar zou nooit vanaf geweken mogen worden, wat heeft het voor nut dan om die straf uberhaupt op te leggen?

En die vent zal ongetwijfeld spijt hebben, maar ja, berouw komt altijd na de zonde....
En wie zijn billen brandt moet nou eenmaal op de blaren zitten, terminaal of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:15

*heeft net een eind werkstuk over de doodstraf en levens lang gemaakt*

Het is na 1970 maar 2 keer gebeurd dat er gratie werd verleend, namelijk aan Hans van Zon en John Opdam, beiden terminaal ziek.
gratie word echt niet zomaar opgelegd, de dader moet A, vééél berouw tonen, en B moet toch binnen aanzienlijke tijd doodgaan (terminale ziekte)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:00

Yeyo schreef:
Waarom verlagen we ons tot zijn niveau dan? De dóódstraf vind ik verlagen tot zijn niveau, maar levenslange opsluiting niet.

Zoals ik eerder al typte:
Citaat:

Yeyo schreef:
Die straf is niet voor niets opgelegd en daar zou nooit vanaf geweken mogen worden, wat heeft het voor nut dan om die straf uberhaupt op te leggen?

En die vent zal ongetwijfeld spijt hebben, maar ja, berouw komt altijd na de zonde....
En wie zijn billen brandt moet nou eenmaal op de blaren zitten, terminaal of niet.

De man zit op de blaren, al jaaarenlang. En tot het moment dat hij sterft zal die man moeten leven met hetgene dat hij heeft aangericht. Laat die man de laatste dagen/weken van zijn leven in een bed in een fijne omgeving met familie ipv bewakers aan zijn zijde op de blaren liggen in plaats van zitten, lijden doet hij toch al...... wat is het nut van het groter maken van dit lijden? Dat een paar bokkers erom kunnen glimlachen en roepen dat het zijn verdiende loon is?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:21

Hoeveel vrijheid heb je als je in een ziekenhuisbed dood ligt te gaan? Het grootste verschil is waarschijnlijk alleen maar dat zijn familie beter afscheid kan nemen. Een ruimere bezoekregeling klinkt leuk, maar het gevangenisziekenhuis staat meen ik in Scheveningen en zijn familie kan natuurlijk net zo gemakkelijk aan de andere kant van het land wonen.

Verder weten we niks van de situatie af. We weten niet om welke gevangene het gaat, we weten niet om welke zaak het gaat, we weten niet met welke argumentatie hij levenslang heeft gekregen en we weten niet wat de exacte argumentatie van de rechtbank was om gratie te verlenen. Dus we kunnen ook geen afgewogen oordeel vormen of de gratie terecht is of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:29

Karl66 schreef:
argumentatie van de rechtbank

de koningin (en haar adviseurs) verleent gratie
niet de rechtelijke macht

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:32

Suusoi schreef:
Citaat:
ROTTERDAM/DEN HAAG
Voor het eerst sinds 1986 is in Nederland gratie verleend aan een gevangene die tot levenslang is veroordeeld en terminaal ziek is.

Dat heeft het ministerie van Justitie bevestigd.

Na een advies van de rechtbank en het Openbaar Ministerie heeft minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) daarover een besluit genomen. Koningin Beatrix heeft het gratieverzoek formeel ondertekend, zoals zij met elke wet doet.
Het ministerie wil geen individuele bijzonderheden over de gevangene geven.

Volgens RTV Rijnmond zou het gaan om een man van 50 uit Voorne-Putten, die in 1992 een dubbele moord pleegde in Frankfurt. Hij werd in Duitsland tot levenslange gevangenisstraf veroordeeld.
In 1998 kreeg de man toestemming zijn straf in Nederland verder uit te zitten. De man is ongeneeslijk ziek en krijgt daarom nu gratie.

De seriemoordenaar Hans van Z., in 1969 veroordeeld tot levenslang voor drie roofmoorden, was de laatste die 23 jaar geleden in ons land gratie kreeg. In Nederland duurt levenslange gevangenisstraf altijd tot de dood. In Nederland zijn ongeveer dertig mensen die een levenslange straf uitzitten, aldus het ministerie van Jusitie.

De tot levenslang veroordeelde man die gratie heeft gekregen, heeft nog maar kort te leven, aldus zijn advocaat Judith Serrarens. Hij kreeg in april te horen dat hij nog drie maanden had. ,,Dus je moet aannemen dat het op z’n einde loopt.’’ De man heeft kanker in een vergevorderd stadium.

De 50-jarige cliënt van Serrarens is een week geleden op vrije voeten gekomen. In maart vroeg de advocaat in een kort geding al om vrijlating, maar dat werd afgewezen. ,,Ik hoop dat er in de toekomst iets soepeler mee wordt omgegaan. De gratie had ook net te laat kunnen komen. De Staat zou best wat royaler kunnen zijn. Zeker als het gaat om iemand die al zeventien jaar heeft gezeten’’, aldus de advocaat.

Bron: AD.nl (http://www.ad.nl/rotterdam/voorneputten ... ngene.html)

'In Nederland duurt levenslange gevangenisstraf altijd tot de dood.' Deze man wordt vlak voor zijn dood vrijgelaten.
Ik vind het een beetje raar. Zijn slachtoffers hebben ook geen 'gratie' gekregen, waarom zou hij dat wel mogen?
Hartstikke vervelend dat hij terminaal ziek is, maar is dat een reden om de levenslange gevangenisstraf maar op te heffen?
Wat voor meerwaarde geven die laatste paar weken/maanden hem in een thuissituatie? (Zal hij die uberhaupt nog hebben als hij tot levenslang veroordeeld is?)
Vervelend voor de familie van deze man misschien, maar zou er dan niet een iets soepelere regeling kunnen komen qua bezoektijden?
Vrijlaten gaat in mijn ogen een beetje ver...

Wat vinden jullie hiervan?

bloedlink, wat heeft hij te verliezen en in al die jaren behoorlijke wrok opgebouwd lijkt mij.
beter lijkt mij de bezoekregeling oid aan te passen maar vrijlaten ... nee hij heeft niet voor niets deze straf gekregen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:33

nikita_benno schreef:
levenslang in in nederland 20 jaar.
en om hem nou vrij te laten voor een ziekte vind ik onzin moordenaar is moordennaar klaar

Dit is niet waar.

Jammer dat ze hem nu gratie hebben verleend.
Hij heeft niet voor niets voor zijn daden levenslang gekregen.
Voordat je dat krijgt heb je echt wel veel uitgespookt.
Ze hadden hem mooi moeten laten zitten.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:33

Karl66 schreef:
Hoeveel vrijheid heb je als je in een ziekenhuisbed dood ligt te gaan? Het grootste verschil is waarschijnlijk alleen maar dat zijn familie beter afscheid kan nemen. Een ruimere bezoekregeling klinkt leuk, maar het gevangenisziekenhuis staat meen ik in Scheveningen en zijn familie kan natuurlijk net zo gemakkelijk aan de andere kant van het land wonen.

Verder weten we niks van de situatie af. We weten niet om welke gevangene het gaat, we weten niet om welke zaak het gaat, we weten niet met welke argumentatie hij levenslang heeft gekregen en we weten niet wat de exacte argumentatie van de rechtbank was om gratie te verlenen. Dus we kunnen ook geen afgewogen oordeel vormen of de gratie terecht is of niet.

Dat kan toch geen argument zijn voor gratie? Omdat zijn dierbaren aan de andere kant van het land wonen...
Die naasten mogen blij zijn dát ze, al dan niet na een eind rijden, nog afscheid kunnen nemen en geen platte pet aan de deur kregen die komt vertellen dat je dierbare vermoord is, dat is toch ook geen afscheid?

Een afgewogen oordeel kan ik zeker niet vellen, maar op basis van de informatie die gegeven word vind ik het gewoon belachelijk! En niet omdat ik pas voldaan ben als die kerel in zijn cel overlijdt, gewoon uit principe dat die kerel levenslang heeft, die straf dien je gewoon uit te zitten met de dood tot gevolg, of dat nou aan kanker is, hartaanval, aids of vermoord te worden door je celgenoten.
Die gratie zal heus niet voor niets verleend zijn, maar ik ben het er gewoon niet mee eens.

Het zal ook een hard gelag zijn voor de slachtoffers, ook al hebben die de man vergeven, leuk om te horen dat de vent die jouw dierbare heeft vermoord vrij komt om te sterven in huiselijke kring.
Als het de moordenaar zou betreffen van een dierbare van jezelf, zou je er dan ook zo over denken?
Ik zou denk ik echt uit mn dak gaan als het mij zou overkomen.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:36

dat het maar een pijnlijke dood mag worden, sorry maar heb hier geen enkel begrip voor, levenslang is levenslang, ik vind niet dat hij nu nog een paar maanden mag "genieten" van de buitenkant, ik vind dat hij daar ook hoort te sterven.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:41

friesiszwart schreef:
bloedlink, wat heeft hij te verliezen en in al die jaren behoorlijke wrok opgebouwd lijkt mij.
beter lijkt mij de bezoekregeling oid aan te passen maar vrijlaten ... nee hij heeft niet voor niets deze straf gekregen.

Ik gok dat een terminaal kankerpatient niet in staat is om nog meer moorden te plegen hoor :o Iemand die vol wrok zit zal nooit gratie worden veleend, dat gebeurt alleen als iemand echt oprecht spijt heeft van zijn daden en dat zal vast door psychiaters onderzocht zijn.

Yeyo schreef:
Het zal ook een hard gelag zijn voor de slachtoffers, ook al hebben die de man vergeven, leuk om te horen dat de vent die jouw dierbare heeft vermoord vrij komt om te sterven in huiselijke kring.
Als het de moordenaar zou betreffen van een dierbare van jezelf, zou je er dan ook zo over denken?
Ik zou denk ik echt uit mn dak gaan als het mij zou overkomen.

Als de nabestaanden echt nog heel boos zijn, zullen ze alleen maar blij zijn dat hij een langzame pijnlijke dood sterft door zo'n verschrikkelijke ziekte lijkt me. Dat is toch een stuk erger dan nog een paar jaar in een gevangenishotel te verblijven waarna hij wordt vrijgelaten aangezien echt levenslang niet bestaat (tenzij je tbs hebt ;))

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:41

Volgens mij zit iedereen met levenslang ook echt tot de dood. Waarom dan vrijlaten? Ik snap het niet helemaal. Levenslang is zijn hele leven en of dat leven nou duurt tot 30 jaar of 95..

Je krijgt niet voor de flauwekul levenslang lijkt me. Lekker laten zitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:42

xDramaQueen schreef:
dat het maar een pijnlijke dood mag worden, sorry maar heb hier geen enkel begrip voor, levenslang is levenslang, ik vind niet dat hij nu nog een paar maanden mag "genieten" van de buitenkant, ik vind dat hij daar ook hoort te sterven.

geloof me, zijn leven is geen genieten op het moment
hij heeft een terminale ziekte en heeft niet meer lang te leven

stukje(s) uit werkstuk:
In Nederland, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is levenslang ook echt levenslang. Als een rechter levenslang oplegt, is dat (gebruikelijk) zonder kans op vervroegde vrijlating of verlof. Er kan wel na twintig jaar van de straf te hebben uitgezeten gratie worden aangevraagd bij de Koningin. Na die 20 jaar kan de veroordeelde of familie, advocaten en raadsmannen die de veroordeelde vertegenwoordigen een brief aan de Koningin waarin staat waarom hij of zij gratie verleend zou moeten worden.

De Koningin kan dan na overleg met betrokkenen, adviseurs, en politie een oordeel maken of er gratie verleend moet worden of niet. In geval dat er geen gratie wordt verleend moet de veroordeelde zijn levenslange straf uitzitten (of het mogelijk opnieuw proberen als er een nieuwe Koning of Koningin komt). Als er wel gratie wordt verleend betekend dat, of de veroordeelde word vrijgelaten, of zijn straf word verminderd.

Het is na 1970 maar 2 keer gebeurd dat er gratie werd verleend, namelijk aan Hans van Zon en John Opdam, beiden terminaal ziek. Van 1886 tot 1945 is 34 keer een levenslange gevangenisstraf opgelegd. Van 1945 tot 1970 werd de straf 14 maal opgelegd (oorlogsmisdadigers niet meegeteld). Hiervan (48 totaal) zijn zeven overleden in de gevangenis, één is ontsnapt en 40 kregen uiteindelijk gratie. In de jaren '70 werd de levenslange gevangenisstraf niet opgelegd. Na 1980 zijn aan 36 personen een levenslange gevangenisstraf opgelegd.

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:45

nikita_benno schreef:
levenslang in in nederland 20 jaar.
en om hem nou vrij te laten voor een ziekte vind ik onzin moordenaar is moordennaar klaar

+:)+
Laatst bijgewerkt door 92smartie92 op 08-07-09 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:46

Asyaa schreef:
xDramaQueen schreef:

geloof me, zijn leven is geen genieten op het moment
hij heeft een terminale ziekte en heeft niet meer lang te leven

nee dat las ik, en dat is maar goed ook.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:59

Ik vind dat odetteke het goed verwoord. Natuurlijk is deze man een moordenaar en verdient hij straf, maar deze man is ook een zoon van.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:01

Levenslang, is opgesloten zitten tot je dood gaat.
Gevangene die levenslang op gesloten zitten en op hun 30ste een plotselinge hartaanval kregen mochten ook niet eerst naar huis.
Gevangene die door ouderdom op 90 jarige leeftijd stierven mochten ook niet eerst naar huis.

Omdat ze levenslang hebben, moesten ze dus blijven zitten tot hun dood, en niet voor hun dood naar huis, want dan is het geen levenslang.

Het is dus onzin dat er een uitzondering gemaakt word voor een ziekte. Dan zou je ook kunnen zeggen: Ik ga over een maand een hartaanval krijgen, dus mag ik naar huis om afscheid te nemen? Of.. ik word al bijna 90, dus mag ik nu naar huis, om afscheid te nemen?

Nee, dat mag ook niet. Waarom mag dit dan wel?

laat hm maar lekker wegrotten in zn cel. Als die zich vroeger gewoon gedragen had had hij nu bij zijn familie mogen zijn. Maar hij heeft zich niet gedragen, dus moet hij maar lekker opgesloten zitten.

Wie zijn billen brand, moet op de blaren zitten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:03

En zijn familie heeft die ook recht op levenslang?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:07

Ik ga er altijd vanuit dat niet iedereen die iets slecht doet ook een slecht mens is. Ik denk dat bijna iedereen onder bepaalde omstandigheden, door bepaalde middelen of bepaalde personen aangezet kan worden tot moord. Wanneer iemand tijdens gevangenschap er blijk van geeft geen monster te zijn, maar een mens vind ik dat we de persoon ook als zodanig moeten behandelen en inderdaad er moeite voor moeten doen om iemand zo waardig mogelijk te laten leven EN sterven binnen de rechterlijke mogelijkheden die er zijn.
Wat heeft het nog voor nut om hem vast te houden behalve het "wegrotten in de cel" dat blijkbaar heel bevredigend is voor veel mensen die geen idee hebben van hoe en wat?

Deze man krijgt geen gratie omdat hij zo ernstig ziek is!!!! De man krijgt gratie omdat hij zich zo geweldig gedragen heeft, veel spijt heeft van wat hij heeft gedaan EN terminaal ziek is.
In april is hem gezegd dat hij nog ongeveer 3 maanden te leven heeft.... je kan dus uitrekenen hoe lang hij nog ongeveer zal hebben .