Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
beantsje schreef:Als je het doet omdat je iemand geen menswaardig einde gunt omdat zijn slachtoffers dat ook niet hebben gehad zoals in dit topic een aantal malen is beweerd verlaag je je in mijn ogen inderdaad tot zijn niveau.Als je iemand inderdaad tot zijn dood gevangen laat blijven, verlaag je je dan tot zijn niveau? ik dacht het niet.
beantsje schreef:Straf heeft 3 functies: correctie/heropvoeding van de dader, vergelding/genoegdoening aan het slachtoffer/nabestaanden en bescherming van de maatschappij.
Bij levenslang is er van correctie geen sprake maar ik vind het van groot belang dat aan de andere beide belangen recht wordt gedaan. Voor de nabestaanden is het absoluut van belang dat de dader de opgelegde straf ook uitzit. Voor de maatschappij is het van belang om erop te kunnen vertrouwen, dat iemand die té gevaarlijk is voor deze maatschappij, er ook niet meer in terugkeert. OK, deze man is nu misschien te ziek om nog iets te doen, maar principieel vind ik echt dat levenslang ook echt levenslang moet zijn.
Mayflower_ schreef:Al zou het 100 jaar geleden zijn en die kerel is doodziek.. Hij heeft een DUBBELE moord gepleegd. Die vent mag wegrotten in zijn cel van mij. Ik hoop dat hij nog spijt heeft als zijn haren op zijn hoofd. Ik heb geen medelijden met die gast, had hij zich maar moeten bedenken voor hij de moorden pleegde. Je zou de familie maar zijn van de slachtoffers en de dader komt vrij..
odetteke schreef:beantsje schreef:Als je het doet omdat je iemand geen menswaardig einde gunt omdat zijn slachtoffers dat ook niet hebben gehad zoals in dit topic een aantal malen is beweerd verlaag je je in mijn ogen inderdaad tot zijn niveau.Als je iemand inderdaad tot zijn dood gevangen laat blijven, verlaag je je dan tot zijn niveau? ik dacht het niet.beantsje schreef:Straf heeft 3 functies: correctie/heropvoeding van de dader, vergelding/genoegdoening aan het slachtoffer/nabestaanden en bescherming van de maatschappij.
Bij levenslang is er van correctie geen sprake maar ik vind het van groot belang dat aan de andere beide belangen recht wordt gedaan. Voor de nabestaanden is het absoluut van belang dat de dader de opgelegde straf ook uitzit. Voor de maatschappij is het van belang om erop te kunnen vertrouwen, dat iemand die té gevaarlijk is voor deze maatschappij, er ook niet meer in terugkeert. OK, deze man is nu misschien te ziek om nog iets te doen, maar principieel vind ik echt dat levenslang ook echt levenslang moet zijn.
En ik vind dat in principe levenslang ook echt levenslang moet zijn
Hoe het zit met de heropvoeding weten we niet, misschien heeft die man heeeel veel spijt. Misschien heeft hij contact met de nabestaanden en hebben ook die aangegeven dat ze er vrede mee hebben en hem hebben vergeven. Wij weten het niet, wij weten niet of het de brute gewetenloze moordenaar is, of de man die de rest van zijn leven dagelijks spijt heeft van wat hij heeft gedaan. Ik vermoed het laatste, aangezien gratieverzoeken zo zelden ingewilligd worden.
Yeyo schreef:Waarom verlagen we ons tot zijn niveau dan? De dóódstraf vind ik verlagen tot zijn niveau, maar levenslange opsluiting niet.
Citaat:Als je het doet omdat je iemand geen menswaardig einde gunt omdat zijn slachtoffers dat ook niet hebben gehad zoals in dit topic een aantal malen is beweerd verlaag je je in mijn ogen inderdaad tot zijn niveau.Yeyo schreef:Die straf is niet voor niets opgelegd en daar zou nooit vanaf geweken mogen worden, wat heeft het voor nut dan om die straf uberhaupt op te leggen?
En die vent zal ongetwijfeld spijt hebben, maar ja, berouw komt altijd na de zonde....
En wie zijn billen brandt moet nou eenmaal op de blaren zitten, terminaal of niet.
Suusoi schreef:Citaat:ROTTERDAM/DEN HAAG
Voor het eerst sinds 1986 is in Nederland gratie verleend aan een gevangene die tot levenslang is veroordeeld en terminaal ziek is.
Dat heeft het ministerie van Justitie bevestigd.
Na een advies van de rechtbank en het Openbaar Ministerie heeft minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) daarover een besluit genomen. Koningin Beatrix heeft het gratieverzoek formeel ondertekend, zoals zij met elke wet doet.
Het ministerie wil geen individuele bijzonderheden over de gevangene geven.
Volgens RTV Rijnmond zou het gaan om een man van 50 uit Voorne-Putten, die in 1992 een dubbele moord pleegde in Frankfurt. Hij werd in Duitsland tot levenslange gevangenisstraf veroordeeld.
In 1998 kreeg de man toestemming zijn straf in Nederland verder uit te zitten. De man is ongeneeslijk ziek en krijgt daarom nu gratie.
De seriemoordenaar Hans van Z., in 1969 veroordeeld tot levenslang voor drie roofmoorden, was de laatste die 23 jaar geleden in ons land gratie kreeg. In Nederland duurt levenslange gevangenisstraf altijd tot de dood. In Nederland zijn ongeveer dertig mensen die een levenslange straf uitzitten, aldus het ministerie van Jusitie.
De tot levenslang veroordeelde man die gratie heeft gekregen, heeft nog maar kort te leven, aldus zijn advocaat Judith Serrarens. Hij kreeg in april te horen dat hij nog drie maanden had. ,,Dus je moet aannemen dat het op z’n einde loopt.’’ De man heeft kanker in een vergevorderd stadium.
De 50-jarige cliënt van Serrarens is een week geleden op vrije voeten gekomen. In maart vroeg de advocaat in een kort geding al om vrijlating, maar dat werd afgewezen. ,,Ik hoop dat er in de toekomst iets soepeler mee wordt omgegaan. De gratie had ook net te laat kunnen komen. De Staat zou best wat royaler kunnen zijn. Zeker als het gaat om iemand die al zeventien jaar heeft gezeten’’, aldus de advocaat.
Bron: AD.nl (http://www.ad.nl/rotterdam/voorneputten ... ngene.html)
'In Nederland duurt levenslange gevangenisstraf altijd tot de dood.' Deze man wordt vlak voor zijn dood vrijgelaten.
Ik vind het een beetje raar. Zijn slachtoffers hebben ook geen 'gratie' gekregen, waarom zou hij dat wel mogen?
Hartstikke vervelend dat hij terminaal ziek is, maar is dat een reden om de levenslange gevangenisstraf maar op te heffen?
Wat voor meerwaarde geven die laatste paar weken/maanden hem in een thuissituatie? (Zal hij die uberhaupt nog hebben als hij tot levenslang veroordeeld is?)
Vervelend voor de familie van deze man misschien, maar zou er dan niet een iets soepelere regeling kunnen komen qua bezoektijden?
Vrijlaten gaat in mijn ogen een beetje ver...
Wat vinden jullie hiervan?
nikita_benno schreef:levenslang in in nederland 20 jaar.
en om hem nou vrij te laten voor een ziekte vind ik onzin moordenaar is moordennaar klaar
Karl66 schreef:Hoeveel vrijheid heb je als je in een ziekenhuisbed dood ligt te gaan? Het grootste verschil is waarschijnlijk alleen maar dat zijn familie beter afscheid kan nemen. Een ruimere bezoekregeling klinkt leuk, maar het gevangenisziekenhuis staat meen ik in Scheveningen en zijn familie kan natuurlijk net zo gemakkelijk aan de andere kant van het land wonen.
Verder weten we niks van de situatie af. We weten niet om welke gevangene het gaat, we weten niet om welke zaak het gaat, we weten niet met welke argumentatie hij levenslang heeft gekregen en we weten niet wat de exacte argumentatie van de rechtbank was om gratie te verlenen. Dus we kunnen ook geen afgewogen oordeel vormen of de gratie terecht is of niet.
friesiszwart schreef:bloedlink, wat heeft hij te verliezen en in al die jaren behoorlijke wrok opgebouwd lijkt mij.
beter lijkt mij de bezoekregeling oid aan te passen maar vrijlaten ... nee hij heeft niet voor niets deze straf gekregen.
Yeyo schreef:Het zal ook een hard gelag zijn voor de slachtoffers, ook al hebben die de man vergeven, leuk om te horen dat de vent die jouw dierbare heeft vermoord vrij komt om te sterven in huiselijke kring.
Als het de moordenaar zou betreffen van een dierbare van jezelf, zou je er dan ook zo over denken?
Ik zou denk ik echt uit mn dak gaan als het mij zou overkomen.
xDramaQueen schreef:dat het maar een pijnlijke dood mag worden, sorry maar heb hier geen enkel begrip voor, levenslang is levenslang, ik vind niet dat hij nu nog een paar maanden mag "genieten" van de buitenkant, ik vind dat hij daar ook hoort te sterven.
Asyaa schreef:xDramaQueen schreef:dat het maar een pijnlijke dood mag worden, sorry maar heb hier geen enkel begrip voor, levenslang is levenslang, ik vind niet dat hij nu nog een paar maanden mag "genieten" van de buitenkant, ik vind dat hij daar ook hoort te sterven.
geloof me, zijn leven is geen genieten op het moment
hij heeft een terminale ziekte en heeft niet meer lang te leven