Piek Mexicaanse griep mogelijk al in augustus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:33

Weet het zo nog niet, ik kan me er niet heel erg druk over maken. Als je het krijgt zijn er goede medicijnen waarmee het te behandelen is. Enige nadeel is dat mijn huisarts misschien niet erg addequaat reageert, mocht ik het krijgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:36

Aan gewone griep sterven ook mensen. Daarbij, je gaat er helemaal niet aan dood. Je kunt doodgaan aan de complicaties (meestal longontsteking bij griep), als je al verzwakt bent door iets anders of al hart- of long problemen hebt.

Een gezond volwassen mens kan het gewoon uitzieken, eventueel met wat antivirale middelen als hulp.

Kinderen lopen meer gevaar omdat die minder weerstand hebben opgebouwd nog.

Wellicht zijn er toch niet genoeg media die aandacht besteden hoe het nou echt zit met de ziekte en houden ze zich alleen maar bezig met het melden van de verspreiding en de doden. Als men dat met elke griep zou doen, is dat even afschuwwekkend.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:39

Lieffiefi schreef:
_Tamara schreef:
Dus als ik jou verhaal zo begrijp, zijn mensen met longziektes (bijv. astma) ook beter beschermd tegen deze griep? (tegen lieffifi)

Nee, die longen zijn juist gevoeliger. Rokers hebben longen vol met teer en andere plakkerige zooi.. die plaklaag zorgt ervoor dat het virus heel moeilijk door de wand heen komt zeg maar....

:Y) eindelijk is roken toch nog ergens goed voor... :')

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:40

Tuurlijk sterven aan gewone griep ook mensen. Maar wereldwijd zijn er toch al een flink aantal doden gevallen door in dit geval de mexicaanse griep

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:44

Wereldwijd zijn er helemaal niet zoveel doden gevallen als aan bv een normale griep. Alleen is er meer aandacht aan besteed omdat het een onbekend virus is.

Voorlopig zijn de cijfers nog eentje hier, eentje daar... valt best mee als je het op een rijtje zet. Bij gewone griep vallen er honderden doden per land hoor.

Je moet niet het aantal gevallen verwarren met het aantal doden.
In Mexico zelf zijn er net even meer dan 100 doden gevallen. Verder in Amerika 7, andere sterfgevallen weet ik zo uit mijn hoofd niet. Oja, recentelijk 1 in Schotland.
Dan zijn er nog een heleboel "vermoedelijke" gevallen in de toch al lage cijfers van de landen buiten Mexico, dus, waar hebben we het eigenlijk over?

MISTRAL94

Re: Piek Mexicaanse griep mogelijk al in augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:54

Zeg je het ook als het om familieleden betreft?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:05

Maakt dat het erger voor de wereld of iemand familie van mij is?
Als iemand sterft is dat sneu voor de familie, maar waaraan maakt toch geen reet uit? Daarbij, in mijn familie lopen we allemaal, inclusief ikzelf, een grote kans om werkelijk dood te gaan aan welke griep dan ook door aanwezige verzwakking door andere zeer ernstige problemen, maar we zijn daar echt niet hysterisch mee bezig.

En denk eens aan AIDS, als daar nou eens dagelijks op deze manier aandacht aan werd besteed, met hoeveel doden er vallen ging men misschien dan voorzichtiger met sex om, maar er is nog steeds weinig verandering wat dat betreft en het is niet dat men er niks van afweet ofzo. In het begin was er nog wel even reactie, maar nu haalt men alweer de schouders op en heeft men zoiets van ach er zijn toch geneesmiddelen voor....
en toch worden er halve volksstammen weggevaagd door AIDS...

Wat dacht je van Ebola? Dat is pas superdodelijk, en niemand die dáár bij stilstaat als ze op vakantie gaan naar Afrika.

Paniekzaaien is gewoon totaal overbodig. Het is alleen belangrijk om te weten waar besmettingsbronnen EXACT (dus een ADRES) zitten.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:16

Ik denk eerlijk gezegd dat de hele mediahype er omheen wel overdreven is, maar ik vind het aan de andere kant ook onzin om alles te bagatelliseren en te zeggen dat het gewoon een griepje is. Er gaan wel dégelijk mensen aan dood, en de reden dat men voor dit virus banger is, is omdat dit een nieuwe virusstam is. Het argument ''jaarlijks sterven er veel mensen aan de griep'' vind ik een beetje krom, aangezien men niet sterft aan ''de griep'' maar aan een bepaalde stam ervan, dus ''Dé griep bestaat niet.''

Dit is een specifieke virusstam die percentueel gezien kennelijk meer doden zal gaan maken dan een andere specifieke influenzastam. Dat dat nu nog niet het geval is betekent niet dat het een vrij ongevaarlijk virus betreft. Je gaat er dus wél aan dood en het is dus níet zo dat iedereen het gewoon even moet uitzieken. Daarnaast is het gewoonweg iets anders als de normaal minst kwetsbare doelgroep nu ineens wél flink getroffen gaat worden. Daarnaast muteert het virus uiteraard ook nog, met als gevolg dat antivirale middelen al snel geen vat meer kunnen krijgen op de ziekte. Tamiflu is niet heilig en helaas is inmiddels al een versie van het virus aangetoond die hier resistent tegen is.
Allemaal argumenten om aan te geven dat deze griep niet voor niets gevolgd wordt door de media en men ervan op de hoogte gehouden wordt. En het argument dat de Spaanse griep destijds niet te vergelijken valt, omdat men toen veel minder hygiënisch was snap ik wel, maar is in mijn ogen een beetje uit de lucht gegrepen. De vergelijking met de Spaanse griep wordt getrokken, omdat men toen, met de middelen die men toen had, niet in staat was deze op tijd de kop in te drukken. Dat dreigt nu met deze Mexicaanse griep weer te gebeuren. Of we in de tussentijd nu meer geleerd hebben of niet is dus ''beside the point''.

Daarnaast is het absoluut niet zo dat er niets meer aan AIDS gedaan wordt: er wordt nog steeds ongelofelijk veel onderzoek naar gedaan maar helaas is het virus talloze malen ongrijpbaarder dan sommige andere virussen, om het véél sneller muteert dan gebruikelijk is. Daardoor is een vaccin vrijwel onmiddellijk weer verouderd en biedt het geen bescherming meer. Dat betekent niet dat de wetenschap de schouders ophaalt en geen onderzoek meer doet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:07

Je leest slecht.
Ik heb het niet over dat de wetenschap niks aan AIDS doet, maar hoe mensen zelf over AIDS denken, dat daar geen angst voor is, terwijl dat dus best nog overal aanwezig is en ook dodelijk.

Ikzelf zal nooit griep(influenza) als "eenvoudig griepje" omschrijven, want je wordt daar ook zeer ernstig ziek van en je kunt daar dus ook gewoon dood aan gaan (aan de complicaties). wat ik zeg is dat mensen aan alle virae kunnen sterven, dat het niet exclusief voor dit nieuwe virus is.
Het probleem is dat mensen nog wel eens een verkoudheid verwarren met griep. En daarom zijn er mensen die licht over griep denken, maar influenza is geen lolletje, maar zo ernstig dat je daarmee ook in een ziekenhuis kunt belanden.

Aan deze nieuwe griep ga je niet automatisch altijd dood, hiervan zijn ook veel meer gevallen die het overleven dan dodelijke gevallen, die tot nu toe naar mijn weten wereldwijd nog niet eens de 150 haalt, terwijl aan andere virae jaarlijks 14 MILJOEN mensen sterven, om het maar even in perspectief te zien, waar je nooit wat over hoort. Je moet eens weten waar je allemaal mee besmet kunt worden als je je huis verlaat....

In Mexico wonen meer dan 107 miljoen mensen dus zelfs daar is het dodengetal van net over de honderd niet echt dramatisch.

Van gewone griepvirae wordt ook bijgehouden hoe het verspreid, maar dat komt niet dagelijks op het nieuws. Dat moet je zelf opzoeken op een site.

De enige nieuwswaarde is dat het een nieuw virus is, net als toendertijd SARS en de vogelgriep. Het is niet verkeerd om er aandacht aan te besteden, maar het is wel verkeerd om paniek te zaaien. Ze doen nu of het een gifwolk is die mensen in zijn pad dood neer laat vallen. Zo werkt het niet. Je moet er mee in contact komen om er mee aangestoken te kunnen worden.

Gewone griepvirae muteren ook en de vaccins zijn vaak al te laat. Het is elk jaar een race tegen de tijd. En door die mutaties kun je dus zelfs als je gevaccineerd bent, de griep krijgen, dit is me ook al overkomen.
En nogmaals, men gaat niet zo snel dood aan een virus, maar aan de complicaties ervan, meestal longontsteking.
En je kunt je wel degelijk wapenen door te zorgen dat je een goede weerstand hebt. Dat zegt dan niet meteen dat je het niet krijgt, maar je overlevingskans is dan heel groot.

De Spaanse griep, nogmaals, trof een groot deel van de bevolking omdat ze geen idee hadden hoe virae verspreiden. Grote kans dat ze in ziekenhuizen de zieken niet isoleerden en zo een heel ziekenhuis infecteerden en de families die op bezoek kwamen. Die gingen ook weer naar andere plekken en zo verpreid zoiets natuurlijk razend snel. Daarbij was de algemeen gezondheid aan het begin van de eeuw ook niet zo denderend. Mensen aten niet zo uitgebalanceerd (tekorten aan vitaminen en mineralen kwamen veel voor) en men werkte tegen uitputting aan. Vrouwen hadden tig kinderen om voor te zorgen...en er bestonden geen huishoudelijke apparaten om werk te verlichten.
Alleen de upperclass had een beter lot.
De leefomstandigheden waren daarbij ronduit smerig.
(voor een indruk van het leven rond 1900 http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/1900/dagelijks.html )
Vergeet ook niet dat er toen minder bevolking was en dat families hecht met elkaar leefden (zoals nu nog in zuidelijke landen). Hele dorpen waren gewoon allemaal familie van elkaar, 3 generaties woonden bij elkaar in... Dus ja, als in zo'n kern 1 ziek was, ging het hele dorp!

Nu kijkt men meteen of het deze nieuwe griep is en patient en nabijen worden behandeld en krijgen strikte instructies mee, waardoor de kans dat ze anderen besmetten gewoon bijna nihil is en de gemiddelde weerstand is door de betere leef- en werkomstandigheden gewoon beter.

Tot nu toe zijn dan ook bijna alle gevallen direct terug te leiden tot een besmettingsbron, hoewel er net kinderen op een school in Lissabon zijn ziek geworden en men nog niet de bron heeft gevonden. De school is wel meteen gesloten.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:44

De media zorgt wel degelijk voor redelijke paniek onder bepaalde mensen. Vooral omdat er cijfers genoemd worden, waar mensen bepaalde waarden aan gaan hechten. Maar kijk eens naar de sterfgevallen van longontsteking, ebola, aids, malaria, dengue ? Het is weer een soort trend. Ik vind het vooral hysterisch dat mensen in het vliegtuig met mondkapjes opzitten en deze tijdens het eten afdoen.

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:02

Ik krijg helemaal de kriebels van dit soort berichten..
Zit hier wel met een dochtertje met kanker, dus een verminderde afweer..
Maar aan de andere kant denk ik......als we echt heel erg uit moesten kijken dan hadden we het al van de artsen gehoord...

Het is te hopen dat het gewoon een storm in een glas water is.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 11:03

Jeetje Meys, sterkte. :(:)

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:11

_Tamara schreef:
Jeetje Meys, sterkte. :(:)

We zitten al best ver in de behandeling maar toch.....iets ergs kan zo'n klein lichaampje niet aan en ze heeft al genoeg meegemaakt (daar ga ik jullie niet mee vervelen)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:16

meys, zolang je gewoon je handen goed wast als je thuis komt en niet in contact komt met mensen die deze griep hebben, is het risico zeer klein. (Los daarvan, sterkte met je meisje)
En dit bedoel ik nou, nu zit je extra in de zenuwen op niks af.
Hoeveel gevallen zijn er in Nederland en waar zitten die precies?
En ja, je arts zal heus wel zeggen wanneer en hoe je voorzorgen moet nemen als het van toepassing is.

Wat de kinderen in Lissabon betreft, bron gevonden, een baby van 18 maanden die naar de crèche was gebracht zonder dat er bij verteld was dat ze net terug was uit Mexico. Deze ouders hebben bewust dit verzwegen en worden nu dus wel heel boos aangekeken door de hele school.
Deze ouders hebben zich onverantwoordelijk gedragen door een ziek kind naar de crèche te brengen (om het even met welke ziekte), maar ja carrière gaat voor alles natuurlijk, ahem. Ander onderwerp.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:22

Ik ben er niet zo bang voor.
Als je je nu een beetje grieperig voelt, ga je gewoon uit voorzorg naar de huisarts...

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:28

Mijn vriend is ook compleet paranoia geworden door de hype van de media. Ik kijk er naar zijn mening veel te nuchter tegenaan en noem ook andere zogenaamde pandemieën op die veel erger zijn afgelopen, of juist met een sisser. Denk aan H5N1 (vogelgriep), BSE + Creuzfeldt-Jacob , SARS.. Maar ook wat Lusitana net al noemde: AIDS!
AIDS is imo veel en veel gevaarlijker!

Normaal zegt mijn vriend altijd dat ik me laat opstoken door de media, maar hier blijf ik bijzonder koel onder. Wat een paniekzaaierij.
Als ik me even niet lekker voel, dan ga ik naar de dokter, net zoals altijd :)
Verder drink ik niet uit dezelfde blikjes als andere mensen en was ik mijn handen net iets vaker. Meer kun je niet doen, lijkt mij.

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:29

Handen wassen doen we zo wie zo al geregeld (mss teveel)
Denk ook niet dat we er mee te maken krijgen ..maar stel dat het wel zo is...
Ik ga me ook niet op zitten fokken hoor maar toch krijg ik er kriebels van (net als ik kriebels krijg als ik hoor dat kinderen de waterpokken hebben...we hebben teveel meegemaakt namelijk)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:33

Lusitana schreef:
SARS is een vrij recente pandemie geweest (2003). En vogelgriep(vogelpest) begon toen ook zo'n beetje, ook in Azië en duurde tot 2006 ofzo. .

Sars is nooit een pandemie geweest:

Dodelijker dan griep
Er zijn enkele redenen te bedenken waarom Sars geen pandemie is geworden zoals de Spaanse griep na de eerste wereldoorlog. Het coronavirus is veel minder besmettelijk dan het griepvirus. Bovendien verspreiden mensen het virus pas als ze relatief ziek zijn, na ruim een week. Aan de andere kant is het virus wel dodelijker dan influenza. De geschatte mortaliteit daarvan lag rond de vier procent, in sommige streken in Azië sterft vijftien tot twintig procent van de Sars-patiënten.

-----
Verder is het zeker niet de media die voor paniek zorgt, maar de mensen die niet goed lezen.
Een pandemie betekend helemaal niet dat er veel mensen dood gaan, hooguit dat veel mensen het risico lopen om de ziekte te krijgen en die ziekte kan erg mild verlopen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:41

De symptonen van de Mexicaanse griep komen toch redelijk overeen met die van een gewone griep? En dat heerst ook nog momenteel. Ik vraag me af hoe de huisarts dan het verschil kan zien zo op het 1e oog? Ik denk dat zorgen dat je weerstand zo optimaal mogelijk is, op het moment een goed ding is. Op het moment is er ook de discussie welke groepen als eerste het vaccin behoren te krijgen als dat beschikbaar is. Kinderen gaan in mijn ogen absoluut voor.
Laatst bijgewerkt door Ann op 09-07-09 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:42

De gewone verkoudheid hakt er bij ons momenteel harder in. Collega's blijven met bosjes thuis met duizeigheids verschijnselen, hoesten, diaree, 1 met fikse longontsteking. Deze laatste is getest op de mexikaanse griep, maar nee het is wat anders, wat het wel is kon ze weinig boeien in het ziekenhuis. Breedspectrum AB en hup naar huis. Ik vind het allemaal zo krom als wat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:24

ThePast03, dus SARS is nooit buiten Azië gekomen? Geen idee, ik was totaal niet geïnteresseerd toen. Maar ik dacht dat er Amerikaanse gevallen waren.
Pandemie zegt idd niks over hoe erg iets is of hoeveel gevallen er zijn zelfs, alleen dat het zich verspreid over meerdere werelddelen.

Ann, het heeft de symtomen van griep (hoge koorts, pijn in de gewrichten, hoofdpijn, rillen), plus diarree en overgeven. Als die laatste dus bij een patient voorkomen, gaan ze bloed afnemen om te bepalen of het griep A is.

Hier worden gewoon de mensen uit de directe omgeving van een patient behandeld.

Wat discussie over vaccin betreft, mocht er een afdoende vaccin ontwikkeld zijn/worden, dan gaat het toch gewoon eerst naar hulpverleners die immers in onmiddelijk contact komen met de ziekte, en daarna neem ik aan, net als bij gewone griep vaccins, naar de chronisch zieken en anders verzwakten.
Het is niet zo dat het een levenslang werkend vaccin is, je hebt te maken met iets dat alleen een bepaalde vorm weert. Als die na een paar maanden gemuteerd is, zoals griepvirae doen, werkt het al niet meer. Je kunt je dus afvragen hoe nuttig het is voor mensen waarbij de kans dat ze in contact komen met de ziekte gering is.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:31

Lusitana schreef:
[*olduser*], dus SARS is nooit buiten Azië gekomen? Geen idee, ik was totaal niet geïnteresseerd toen.
Pandemie zegt idd niks over hoe erg iets is of hoeveel gevallen er zijn zelfs, alleen dat het zich verspreid over meerdere werelddelen.

Ann, het heeft de symtomen van griep (hoge koorts, pijn in de gewrichten, hoofdpijn, rillen), plus diarree en overgeven. Als die laatste dus bij een patient voorkomen, gaan ze bloed afnemen om te bepalen of het griep A is.

Ze nemen geen bloed af, ze komen bij je thuis en nemen een kweekje uit de mond. Je krijgt dan behoorlijk snel de uitslag (24 uur) en alvast Tamiflu. Eventuele familieleden die in hetzelfde huis wonen krijgen ook Tamiflu. (edit: lees nu dat ze dat sinds deze week niet meer doen)
Verder wordt er weinig drukte gemaakt. Ze raden aan 5 dagen thuis te blijven, maar dat is niet perse noodzakelijk. Blijkbaar is de grootste kans op besmetting naar anderen voordat je zelf echt ziek wordt.

Daarom zeg ik ook: Paniek maken alleen de mensen die niet goed lezen. ;)

Er worden wel voorbereidingen getroffen (onder andere zijn er in sommige ziekenhuizen al afdelingen vrijgemaakt). Natuurlijk moeten ze wel met alle situaties rekening houden. Als het virus muteert kan het zo maar minder "grappig" zijn allemaal.

Edit: Voor de mensen die benieuwd waren naar leeftijden, van de bbc page: een samenvatting van een Engelse arts:

1) nearly 80% of those hospitalised have been under 50;
(2) average age for hospitalisation is 19;
(3) average age for those who've died is higher, at 37;
(4) about 75% of those who have died have had underlying health conditions ;
(5) there have been very few cases in people over 65, so they are very unlikely to be infected - but when they do get it, elderly people have a higher risk of complications and death.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 09-07-09 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:43

casperrr schreef:
en wie gaat er in augustus 16 dagen naar mexico toe... :')

Wij gaan 3 weken naar Californie en krijgen in die 3 weken mensen uit Mexico in ons huis. Hun dochter is nu al bij opa en oma die onze buren zijn. Heb nog geen signalen dat ik wel eens besmet kon zijn met de Mexicaanse griep ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:47

Javelin schreef:
Wij gaan 3 weken naar Californie en krijgen in die 3 weken mensen uit Mexico in ons huis. Hun dochter is nu al bij opa en oma die onze buren zijn. Heb nog geen signalen dat ik wel eens besmet kon zijn met de Mexicaanse griep ;)

Je hoeft echt niet naar het buitenland meer om deze griep te krijgen. 57 (van de totaal 145 bevstigde gevallen hier in Nederland tot nu toe) mensen hebben de griep inmiddels gewoon hier in Nederland opgelopen zonder in contact geweest te zijn met mensen die in het buitenland zijn geweest. ;)

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:56

Dat bedoel ik maar: paniek zaaien om niks terwijl je het ook hier op de hoek van de straat op kunt lopen bij wijze van spreken ;)