Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juline

Re: Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:58

zolang er niks gedaan wordt is het zeker niet effectief, dus beter kunnen we er met zijn alle wel iets aan doen al is het maar iets kleins, heb je tenminste ook het gevoel dat je je best hebt gedaan al zou het misschien niks uithalen

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:10

zolang de knhs zelf in mijn ogen op wedstrijden niet voldoende optreed tegen allerlei zaken heeft het weinig nut,dus als mensen wat willen bereiken in een groter geheel dan kun je beter de knhs aanspreken, wat denk je hoeveel geld van je lidmaatschap naar de toppers gaat naast alle sponsorgelden van de rabo,vast niet weinig.
ik vind dat de eigenaar en de sportbond de eerste verantwoordelijken zijn voor de juiste omgang met paarden op welk niveau dan ook dus stel voor dat iedereen 5 euro per jaar extra betaald die besteed word aan controleurs op alle wedstrijden en dat deze ook daadwerkelijk ingrijpen bij mishandeling in wat voor vorm dan ook.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:17

daarnaast kun je de dressuurjury's de bevoegdheid geven dat ze pony's en paarden waarvan bvb de tastharen afgeschoren zijn uitsluiten, veel ruiters weten niet dat dit niet mag dus dit soort dingen kan veel meer aandacht aan besteed worden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:19

In het wielrennen is het sponseren van de ploegen ook niet langer zomaar onvoorwaardelijk. Dat er prestaties tegenover moesten staan was standaard, maar nu wordt ook op papier gezet met de wijze waarop, en de ethiek waarmee het sponsorbedrijf zich graag geassocieerd wil zien, alsook waarmee niet.
Ik neem aan de de sponsors in paardensport ook op papier zetten waar ze in beeld gebracht willen worden, en hoe, maar misschien moeten ze ook in deze sport een stapje verder zetten en een anti-dopingstelling, ethische code en welzijnseisen noteren.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:29

Het idee vind ik oké. Maar zou het niet veel meer effect hebben als al de mensen die boycotten óók de reden kenbaar maken aan het bedrijf wat geboycot wordt? Op papier zetten wat de reden is, zorgen dat ht bij de juiste persoon terecht komt.

Ik heb namelijk het idee dat de bobo's die over het sponsorgeld gaan over het algemeen nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien en het alleen een mooi gezicht vinden, die tussen of over hekjes huppelende peerdjes. Een uitnodiging voor het bal achteraf en wat contacten opdoen tijdens een groot evenement....paarden zijn bijzaak. Paardenwelzijn al helemaal......

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:43

PussInBoots schreef:
Het idee vind ik oké. Maar zou het niet veel meer effect hebben als al de mensen die boycotten óók de reden kenbaar maken aan het bedrijf wat geboycot wordt? Op papier zetten wat de reden is, zorgen dat ht bij de juiste persoon terecht komt.

Ik heb namelijk het idee dat de bobo's die over het sponsorgeld gaan over het algemeen nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien en het alleen een mooi gezicht vinden, die tussen of over hekjes huppelende peerdjes. Een uitnodiging voor het bal achteraf en wat contacten opdoen tijdens een groot evenement....paarden zijn bijzaak. Paardenwelzijn al helemaal......

Precies. Ik geloof echt niet dat de rabobank inziet, dat als er ineens een stuk of 30 (allen bokkers ;) ) hun rekening opzeggen, ze dan wat moeten doen aan de sport die ze sponsoren, de manier waarop en/of de voorwaarden mbt paardenwelzijn moeten bijstellen, voor de wedstrijden die zij sponsoren. :=
Niet dat ik twijfel aan het intelligentieniveau van de sponsormensen bij de rabo, maar gewoon omdat het niet echt voor de hand ligt.

Lijkt mij beter om een sterke brief te schrijven oid, dan sponsors te gaan boycotten. Ik geloof niet dat het nut heeft, ookal zou het fijn zijn, als de sportwereld weer een stukje paardvriendelijker werd. :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:52

Citaat:
Het idee vind ik oké. Maar zou het niet veel meer effect hebben als al de mensen die boycotten óók de reden kenbaar maken aan het bedrijf wat geboycot wordt?

Ik denk dat jullie daar beiden gelijk hebben ja. Goed plan!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:11

vanitymay schreef:
Ik heb niet zoveel moeite met de topsport, dus stap straks lekker weer in mijn audi om even te gaan pinnen bij de rabobank zodat ik een IW broek kan gaan kopen. :Y)

Is dat die IW broek die zo mooi bij je eskadron dekje past?

pff, wat zou je je paard dan moeten voeren?
Alle merken vallen dan gelijk weg... en het vervelendste is dan nog wel dat je never nooit meer op ene kliniek terecht komt met je paard want uiteraard moet je je trailer tot schroot laten ombouwen.....
en hoe dat je dat met ontwomen?

geen dure horloges meer...
nooit meer versturen met DHL...
geen mercedes meer rijden
geen cocacola, en geen chocolade,geen gloeilampjes of breedbeeld tv's, wasmachines, ijs of kruidenboter meer gebruiken |(
en dan heb ik het alleen nog maar over de paar voor mij bekendste sponsoren van CHIO Aachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 19:32

juline schreef:
zolang er niks gedaan wordt is het zeker niet effectief, dus beter kunnen we er met zijn alle wel iets aan doen al is het maar iets kleins,

Met zijn allen is het niets kleins.

Een net zo magistrale als waarschuwende opmerking voor de paardensport was de kanttekening van Wageningen bij het fokverbod voor nertsen. Dat het fokken van nertsen voor het bont voor luxe ethisch niet verantwoord is, maar dat die opmerking ook gemaakt kan worden bij paardhouden voor de sport. Dat er ethisch geen verschil is tussen een nerts in een kooi voor bont en een paard op stal voor sport.
De klok telt af :)*

hc

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:33

@ Alane: Hoezo moet je je trailer tot schroot laten ombouwen? Die redenering ontgaat mij even....

En alle door jouw genoemde artikelen/goederen worden toch aangeboden door DIVERSE aanbieders? Er zijn toch meerdere auto- chocola- horloge en tv- producenten?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:40

Mijn eigen bescheiden mening is dat ik paardensport als sponsoring niet zo'm ramp vind... de clusterbommen en landmijnen vind ik een groter bezwaar. En dan heb je nog banken die een nogal dubieus beleid hebben gevoerd (ik vond de manier waarop ABN-Amro en Fortis hebben gehandeld niet bepaald een schoonheidsprijs verdienen.)

Maar op dit moment weet ik geen verantwoorde alternatieven eigenlijk - iemand?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 19:44

*puck* schreef:
daarnaast kun je de dressuurjury's de bevoegdheid geven dat ze pony's en paarden waarvan bvb de tastharen afgeschoren zijn uitsluiten, veel ruiters weten niet dat dit niet mag dus dit soort dingen kan veel meer aandacht aan besteed worden.

Álle ruiters horen dat te weten en daar ís ruimschoots aandacht aan besteed. Ook hier op Bokt is het tíg keer de revue gepasseerd.
Het probleem is dat ruiters doorgaans niets over paardenwelzijn lezen, alleen spullencatalogi doorspitten naar de nieuwe kleuren en toch vinden wat ze menen te kunnen vinden want een ieder moet toch zeker zelf weten wat ze met haar paard doet??

Net als met het dopinggeneuzel.
Het is bekend, controleer erop en wie gepakt wordt krijgt de ook al vooraf bekende straf.
De rest is Rookgordijn&Smoezenboek om niet op de blaren van de zelfverbrande billen te hoeven zitten.

Idem sponsoren.
Elk bedrijf weet dat de ethiek van dierenhouden zich heeft ontwikkeld. Ook dat de paardenwereld een anachronisme is op dit punt.
Laat hen het doorbreken van hedendaagse ethiek in de paardensport stimuleren of op de blaren zitten.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 19:46

Oreo schreef:
En alle door jouw genoemde artikelen/goederen worden toch aangeboden door DIVERSE aanbieders? Er zijn toch meerdere auto- chocola- horloge en tv- producenten?

Het is een +:)+ illustratie van ´Ja, maar´= nee, want.... en had ik niet duidelijker kunnen maken met een voorbeeld :D
Non-redenen om geen keuze te maken.

hc

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:46

Volgens mij wordt er door TS gesteld dat niet bv. de Rabobank op zich een slechte instelling is, maar het gaat erom dat zij -en veel andere fabrikanten/bedrijven hun geld op de VERKEERDE manier investeren in de sport. Naar mijn mening moeten ze vooral blijven sponsoren maar dan wel onder duidelijke voorwaarden die ertoe bijdragen dat de sport paardvriendelijker wordt. Dat is denk ik ook wat de TS bedoelt.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:54

ik vraag me alleen af of het helpt dat je de sponsors boycot, je zou beter handtekeningen kunnen verzamelen voor een beter dierenwelzijn, en daarmee naar de knhs (oid) gaan

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:57

Sorry, maar de KNHS loopt in de praktijk altijd overal op achter. De grote concoursen en daardoor ook de topruiters drijven op de prijzengelden die door grote sponsoren bijelkaar worden gebracht. Als die sponsoren eisen gaan stellen aan het paardenwelzijn in de sport heeft dat veel meer en vooral veel sneller effect.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:00

klopt, maar het zou daarbij ook handig zijn om de knhs eens goed wakker te schudden :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 20:03

Oreo schreef:
Sorry, maar de KNHS loopt in de praktijk altijd overal op achter. De grote concoursen en daardoor ook de topruiters drijven op de prijzengelden die door grote sponsoren bijelkaar worden gebracht. Als die sponsoren eisen gaan stellen aan het paardenwelzijn in de sport heeft dat veel meer en vooral veel sneller effect.

Er wordt al decénnia bij de paardenbonden op zelfregulering aangedrongen. Dat blijkt niet te werken.
Nú wankelt er wat in/vanuit Duitsland. Benut dat.

Begin gewoon érgens met een boycot om daad bij jouw mening te voegen.
Geeft het in jouw omgeving aan wat je doet en waarom.
Elke olievlek begint érgens.

Er is ook niet echt een alternatief voor de liefhebber van zowel paard als sport :)* , want niets doen leidt vanzelf tot van boven opgelegde écht draconische beperkingen.

hc

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:05

alleen als mensen echt paardonvriendelijke praktijken willen gebruiken, zullen er vast sponsors komen die dit wel willen betalen... daarom twijfel ik hier aan. ik vindt het wel goed dat je principes stelt HC! :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 20:10

Paardje_13 schreef:
alleen als mensen echt paardonvriendelijke praktijken willen gebruiken, zullen er vast sponsors komen die dit wel willen betalen...

Dan boycot je die toch?! Daar gaat het nu net over!

Twijfel je? Wat let je het te proberen?
Kost je NIETS want er zijn meer dan voldoende gelijkwaardige alternatieven voor alles. Stél dat het wel werkt..... Is dit een ´ja, maar...´ waard? Het welzijnsrecht van sportpaarden?

hc

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:18

ik zit niet bij de rabo :)
bij ing? is dat goed, heb het geld en de leeftijd (15) nog niet voor een audi :P dus dat zit wel goed :)

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:19

verdere sponsors, bmc ed. heb ik niks mee te maken :P

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:26

Strak plan!
Beetje veel gezeur over" ja maar....."
Het domino effekt werkt....altijd.
Een olievlek verspreid zich....altijd.
Gooi een klein steentje in het water en zie dat de kring steeds groter wordt....altijd.

Ik moet alleen eerlijk zeggen dat ik niet weet wie ik dan allemaal moet boycotten :o

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:27

Huertecilla schreef:
juline schreef:
zolang er niks gedaan wordt is het zeker niet effectief, dus beter kunnen we er met zijn alle wel iets aan doen al is het maar iets kleins,

Met zijn allen is het niets kleins.

Een net zo magistrale als waarschuwende opmerking voor de paardensport was de kanttekening van Wageningen bij het fokverbod voor nertsen. Dat het fokken van nertsen voor het bont voor luxe ethisch niet verantwoord is, maar dat die opmerking ook gemaakt kan worden bij paardhouden voor de sport. Dat er ethisch geen verschil is tussen een nerts in een kooi voor bont en een paard op stal voor sport.
De klok telt af :)*

hc

Op zich is dat van die nertsen wel waar maar dat geldt net zo goed voor dieren die voor vlees worden gehouden. Vlees in de hoeveelheden waarin wij het consumeren is ook een luxe artikel. Bovendien is vleesproductie juist een hele ineffectieve manier van voedselproductie. Ik vrees dat er toch een hele grote omslag moet komen voor dat er iets gaat gebeuren dan.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:27

De taak van dierenwelzijn ligt ten volle bij de eigenaar/ruiter en daar hoeft men geen derde partij bij te betrekken noch daarbij straffen. Sponsors zijn nodig om dergelijke evenementen te organiseren. Als jullie iets willen veranderen, trek dan je bek open wanneer je ziet dat er iets niet in orde is. Maar wss bestaat het overgrote gedeelte van de bokkers hier uit roepers tot het erop aankomt, dan trekken ze allemaal hun staart in.
Zo lopen er verschillende topics ( met op kop nu de bitloze die het bijna allemaal stuk voor stuk laten afweten)
De beste stuurlui staan aan wal, dus nogmaals ts waar ben jij in de sport om een voorbeeld te stellen???
Kijk ik ben het eens dat het een en ander wel eens onder de loep genomen moet worden, maar zo van die standpunten die jij inneemt missen het doel en pakken de kern niet aan.