Vergeten baby sterft in auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:17

Rock schreef:
Dat had misschien geholpen. Aan de andere kant, moeten we nu het kinderdagverblijf verantwoordelijk gaan houden? Als ouders heb je altijd de eindverantwoordelijkheid voor je kind als het in je eigen zorg ligt.

Ethisch gezien is het natuurlijk ingewikkeld, en je houdt dat 'wat als' maar we kunnen niet van een kinderdagverblijf verwachten dat ze achter elk kind dat te laat -of niet- komt opdagen aan gaan bellen.

Eergisteren speelden er kinderen in de speeltuin waar ik langs liep. Ze waren besjes aan het eten van een struik. Ik heb ze gezegd dat ze dat niet moesten doen omdat je er ontzettend ziek van kan worden als het verkeerde besjes zijn. Vervolgens ben ik doorgelopen.

Het is namelijk niet mijn verantwoordelijkheid dat die kinderen dat aan het eten zijn. Ik kan ze erop wijzen, ik kan ze wegsturen, maar ik kan niet die besjes gaan bewaken. Het blijft de verantwoordelijkheid van de ouders van die kinderen dat hun kinderen dat niet eten. Zijn je kinderen niet oud genoeg om dat zelf te bedenken, dan laat je ze dus ook niet in hun eentje in de speeltuin spelen.

Neemt niet weg dat je zoiets met gemengde gevoelens achterlaat.

Gelukkig doen ze dat hier dus wel, en dat heeft mijn vriendin haar leven gered. Zij had een herseninfarct gehad, en het KDV belde op waarom de kinderen er niet waren. Toen er niet werdt opgepakt is de vader van het spul gebeld, en hij is spoorslags aktie gaan ondernemen. Nu is ze "alleen maar" halfzijdig verlamd... Nog iets later en de kids hadden moederloos op kunnen groeien. Als mijn kind niet op school aankomt wordt ik ook gebeld waarom hij er niet is. Tuurlijk ligt de eindverantwoording bij de ouders!! Alleen.. als we allemaal opletten dan gaat het gewoon net iets beter. We zijn allemaal mensen, kunnen allemaal fouten maken en daarom is een stukje controle helemaal niet verkeerd.

Anoniem

Re: Vergeten baby sterft in auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:20

Volgens mij is de moeder het autostoeltje uit de auto gaan halen bij het werk van de vader? Dat was tenminste hoe ik het las.

@ Breghje; mooi dat je vriendin haar leven is gered doordat iemand de moeite nam om te controleren waar de kindjes bleven :) Op zo'n moment heb je écht geluk (nou ja, bij een ongeluk dan).

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:24

Onvergeeflijk gewoon... ;(

Ik zou pap toch echt voor het gerecht slepen :(

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 11:28

Rock schreef:
Volgens mij is de moeder het autostoeltje uit de auto gaan halen bij het werk van de vader? Dat was tenminste hoe ik het las.

Ja ik ook ben dan ook verbaasd dat 2 posters doodleuk roepen dat pa met het dode kind naar huis gereden is.

Overigens vind ik het heel normaal als de creche contact zoekt met de ouders als het kindje er niet is. Natuurlijk zijn de ouders verantwoordelijk, maar als je zon bedrijf runt zou je op zijn minst affiniteit met de kinderen moeten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:29

En aan de andere kant vergeten een hoop ouders af te bellen als hun kind om wat voor reden dan ook niet komt. Ik vind het niet de verantwoordelijkheid van een kinderdagverblijf.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:31

Dit is toch niet normaal meer, wat een ontbreken van verantwoordelijkheid van de vader zeg. Inderdaad begrijp ik niet dat de creche ook niet gebeld heeft waar het kindje bleef.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:31

Ik vraag mij eerder af waarom dat de creche niet gebeld heeft toen het kindje niet werd gebracht?
De vader is zeker fout maar de creche in mijn ogen ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:33

Als je als kdv elke ouder moet bellen waarvan het kind niet komt dan heb je er op slechte dagen een dagtaak aan. Er is er hier maar 1 verantwoordelijk en dat is de vader. Ik vind het onbegrijpelijk :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:36

reininglover schreef:
Ik vraag mij eerder af waarom dat de creche niet gebeld heeft toen het kindje niet werd gebracht?
De vader is zeker fout maar de creche in mijn ogen ook.

Een creche hoeft daar toch in principe helemaal op te letten?

Evengoed een afschuwelijke situatie, voor zowel de vader als de moeder moet dit een hel zijn. Ik kan me niet voorstellen hoe die arme man zich moet voelen nu... :n

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:39

Het lijkt me niet zo zinvol om te gaan roepen wie er fout is. Je kunt er d*nder op zeggen dat het leven van zowel die vader als de moeder verwoest is. En het kindje heeft niet eens een leven meer. Maar die ouders moeten hier wel mee verder dus!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:43

jeetje zeg, moet er niet aan denken dat mijn dochter er niet meer is :n

Vind het overigens wel raar dat je zomaar je kind vergeet af te zetten, als je je auto parkeerd en op slot zet dan zie je toch dat het kind nog in de auto zit lijkt mij.

De creche's hier bellen ook als je meer als een uur te laat bent, vind het heel erg netjes je weet overigens niet wat er gebeurd kan zijn. iemand kan zich verslapen hebben maar er kan ook ene ongeluk gebeurd zijn.

Erg treurig en alle medeleven voor de ouders.
een schuldige aanwijzen is niet van belang en er word niemand mee geholpen, de vader zal zich al schuldig en ellendig genoeg voelen om ook nog eens de schuld in de schoenen geschoven te krijgen. fouten maken we allemaal.

kelly_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:44

Vreemde reacties hier. Je kunt mij niet vertellen dat die vader bewust het kind iets aan heeft willen doen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:45

texelse schreef:
ik durf het haast niet te zeggen, maar ik ben mijn kind ook een keer vergeten.......
Ze was 4 weken en ik was voor het eerst met haar op pad om verschillende dingen te doen, boodschappen, de bank etc. Naast de bank was een smal straatje, daar heb ik de kinderwagen gezet omdat je toen nog niet met een rolstoel, kinderwagen etc de bank in kon. Je moest een trappetje op van een treetje of 4 en dan een draaideur door (bijna 30 jaar geleden dus). Bij het weggaan niet met m'n gedachten er bij, en als je het trappetje afliep keek je niet het straatje in waar de kinderwagen stond. Kortom, ik ben verder gegaan met mijn boodschappen, tot ik een minuut of 5 later tot de ontdekking kwam dat ik toch wat miste. Op een draf terug en gelukkig stond alles er nog, en lag dochterlief heerlijk te slapen. Stom, ik weet het. Maar het gebeurde gewoon. Dus ik kan best begrijpen dat iemand z'n kind vergeet, zeker als het lekker rustig ligt te slapen in het stoeltje achterin en je bent op weg naar je werk, en het wegbrengen zit verder niet in de ochtendroutine, dan kan ik me wel voorstellen dat het gebeurt.
Maar het is en blijft een afschuwelijk drama!!

5 minuten vergeten kan ik me wel voorstellen.
Zeker als kerverse moeder en je dat nog niet in je routine hebt zitten.
Maar in 5 minuten is een kindje niet dood in de auto.
Die man kan ik dus niet snappen.
Dat hij op zijn werk niet ineens zoeits had van, verhip, mijn kindje.
Ik heb geen idee hoe lang het duurt met dit weer maar je bent denk ik toch zo een tijdje verder voordat een kindje dood is.
Verschrikkelijk.
Ook voor die man, dat wel, hij heeft het ook vast niet zo gewild. ;(

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:46

kelly_ov schreef:
Vreemde reacties hier. Je kunt mij niet vertellen dat die vader bewust het kind iets aan heeft willen doen.

lijkt me zeer sterk, waarom zou iemand bewust zijn kind iets aan willen doen.
vind dat er idd ook vreemde reactie's geplaats worden en een schuldige aan willen wijzen? heeft geen nut en er is niemand mee geholpen.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:46

Wat erg voor de ouders. Hoe ga je daarmee om?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:50

Jasmijn76 schreef:
...het is mn grootste angst!...nu zijn mn meiden twee en half dus die zie je wel zitten..maar ik ben altijd bang dat ik of mn hond of mn kinderen in de auto vergeet....

verschrikkelijk voor de moeder om je baby dood te zien liggen....maar ook voor de vader, want het is verschrikkelijk dat die zijn kind is vergeten maar hij zal ook van zijn kind houden en hij zal heel zijn leven met een schuldgevoel moeten leven

Inderdaad, ik ben ook altijd bang geweest mijn babies ergens te vergeten, ik kan ook zo heel ergens anders met mijn hoofd zitten. Iedereen kent dat toch wel, dat je moet bent en dan ineens denkt, "he, ben ik al hier?" En babies kunnen heel stilletjes in de auto zitten hoor, slapen bijvoorbeeld.
Het is me gelukkig nog nooit gebeurt, maar ik zou eerlijk niet durven zeggen dat het mij niet zou kunnen overkomen. Puur omdat ik zo'n chaoshoofd ben...

Afschuwelijk om zo je kind te moeten verliezen, het allerergste is dat je dan zelf verantwoordelijk bent...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:51

Ik vind het ook verschrikkelijk, maar wil even reageren op "als je je auto op slot doet zie je dat toch?"

Wil iedereen die een auto heeft met afstandsbediening zijn hand opsteken? Gezien het feit dat ze dubbel verdieners zijn zal het een wat duurdere auto wellicht leaseauto zijn geweest. Dikke kans dus dat de auto op slot gaat met de afstandsbediening. Dus: Vader stapt auto uit (schijnbaar met gedachten bij het werk ipv kind), gooit deur achter zich dicht en terwijl hij wegloopt klikt ie op het knopje "klik" auto dicht. Vaak hebben deze hun lunchpakketje, tas of laptop op de passagiersstoel liggen en hoeven ze dus niet op de achterbank of in de kofferbak te wezen.

Het is een verschrikkelijk drama absoluut.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:53

Dit is het tweede incident dat ik hoor.
Heb ooit bij Oprah een man gezien die ook zn kind vergeten was naar de creche te brengen,eigenlijk exact hetzelfde verhaal.
En het stomme is, ik snap ook nog hoe zoiets kan gebeuren.
De man is gewend altijd direct naar zn werk te rijden ipv langs de creche en de baby ligt mierzoet te slapen in de maxi cosi.
Neem daarbij dat de meeste mensen gestressed naar werk rijden en aan alles denken wat er die dag nog moet gebeuren en dan krijg je dit drama.
Het is gewoon in 1 woord verschrikkelijk en ik geloof nooit dat de papa dit met opzet heeft gedaan.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:54

ik ben eens de fles van mijn dochter vergeten toen liep ik al een maand rond met schuld gevoel (uiteraard naar het opmerken van het vergeten direct omgekeerd naar huis) moet er niet aan denken dat mijn dochtertje zoiets zou overkomen.
eind van het jaar komt er nog een kleine bij en hoop dat ik dan door de chaos en drukte niet de oudste meeneem en de kleine vergeet (schijnt nog wel eens te gebeuren).

De vader is getekend voor de rest van zijn leven en hoop dat ie hier mee kan leven ook al is het heel moeilijk.
geloof niet dat iemand dit doel bewust doet.

@ zilfstar wij hebben ook 2 auto's met afstandsbediening maar ook dan als ik de deur dicht gooi dan werp ik altijd een blik op de achterbank, maar ik snap dat niet iedereen dat doet en dat hij met z'n gedachten er neit bij was.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:56

ik heb zelf een 6 maanden oude dochter maar kan me niks bij voorstellen dat je zo'n kleintje kunt vergeten aangezien ze altyd best veel geluid maken mits dat ze slapen maar dan nog komop je vergeet je eigen kind toch niet, als mijn vriend de kleine vergeten zou zijn en ik de kleine zo moest aantreffen in de auto dan denk ik toch wel als moeder zijnde dat ik in alle staten zou zijn en mijn vriend echt iets zou doen.
Moet er niet aan denken om zoiets mee te maken gewoon te erg voor woorden

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:57

Rock schreef:

@ Breghje; mooi dat je vriendin haar leven is gered doordat iemand de moeite nam om te controleren waar de kindjes bleven :) Op zo'n moment heb je écht geluk (nou ja, bij een ongeluk dan).

Zeker weten. Hun leven is ook totaal op zijn kop gezet, maar ze hebben nog steeds een mama.

Hannahfrouk: Het is ook niet om een schuldige aan te wijzen hoor! Het zou alleen fijn zijn als een kindje niet afgemeld wordt dat er even een telefoontje vanaf zou kunnen (en ik kan me voorstellen dat dat hier op het platteland nog anders is dan bv. in de Randstad, hier voed het hele durp het kind nog mee op ;) ) die extra controle toch heel erg fijn zou zijn.

Het leven van die mensen is ook totaal verwoest en het lijkt me echt heel erg sterk dat pa zijn dochtertje kwijt zou willen... je zult er mee moeten leren leven zeg, dat je je eigen vlees en bloed door onachtzaamheid kwijt bent...

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:58

jeetje,
niet normaal hoe erg :(
moet er niet aan denken ;(

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:59

jelledaantje schreef:
ik heb zelf een 6 maanden oude dochter maar kan me niks bij voorstellen dat je zo'n kleintje kunt vergeten aangezien ze altyd best veel geluid maken mits dat ze slapen maar dan nog komop je vergeet je eigen kind toch niet, als mijn vriend de kleine vergeten zou zijn en ik de kleine zo moest aantreffen in de auto dan denk ik toch wel als moeder zijnde dat ik in alle staten zou zijn en mijn vriend echt iets zou doen.
Moet er niet aan denken om zoiets mee te maken gewoon te erg voor woorden

sorry, maar vind dit een beetje kort door de bocht.
Mijn dochter sliep tot ze 8 maanden oud was altijd in de auto, je hoorde haar niet en zo zullen er wel meer kinderen zijn die je niet hoord in de auto.
mocht mijn partner dit overkomen en ik mijn dochter zo aantreffen in de auto dan zou ik in geen miljoen jaar denken dat het met opzet gedaan is. mijn partner is gek op onze dochter en denk dat iedere ouder heel wijs is met zijn of haar kind en je krijgt er bij mij dan ook neit in dat het met opzet gedaan is.

@ Breghje, dat is het voordeel van op het platteland wonen, wonen wij ook en idd het hele dorp voed onze dochter mee op.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 13:01

Meetje22 schreef:
D
De man is gewend altijd direct naar zn werk te rijden ipv langs de creche en de baby ligt mierzoet te slapen in de maxi cosi.

Weer een aanname, terwijl uit het artikel duidelijk naar voren komt dat de moeder gewend was het stoeltje uit de auto van de vader te halen. Kind naar de creche brengen was dus niet uitzonderlijk voor hem.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 22-06-09 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:01

Ik weet niet of je dat niet vergeet. Ik weet dat het vorig jaar of 2 jaar geleden ook gebeurd is, ik meende bij een stel in Belgie en een stel in Nederland. Hoe banketstaaf het ook is, je kunt het vergeten. Kind ligt te slapen, het wegbrengen zit niet in je routine, je hebt straks die hele belangrijke vergadering waar je bij bent met je hoofd, je doet je auto dicht met de sleutel, en weg ben je. En ja, dat is heel banketstaaf en heel erg, maar het kan gebeuren. Iedereen vergeet weleens iets, van je sleutels tot een verjaardag tot je eigen trouwdag. Het kán gebeuren.

En ik denk dat de creche geen blaam treft. Ouders zijn verantwoordelijk voor hun kind, niet de creche...