Rock schreef:Dat had misschien geholpen. Aan de andere kant, moeten we nu het kinderdagverblijf verantwoordelijk gaan houden? Als ouders heb je altijd de eindverantwoordelijkheid voor je kind als het in je eigen zorg ligt.
Ethisch gezien is het natuurlijk ingewikkeld, en je houdt dat 'wat als' maar we kunnen niet van een kinderdagverblijf verwachten dat ze achter elk kind dat te laat -of niet- komt opdagen aan gaan bellen.
Eergisteren speelden er kinderen in de speeltuin waar ik langs liep. Ze waren besjes aan het eten van een struik. Ik heb ze gezegd dat ze dat niet moesten doen omdat je er ontzettend ziek van kan worden als het verkeerde besjes zijn. Vervolgens ben ik doorgelopen.
Het is namelijk niet mijn verantwoordelijkheid dat die kinderen dat aan het eten zijn. Ik kan ze erop wijzen, ik kan ze wegsturen, maar ik kan niet die besjes gaan bewaken. Het blijft de verantwoordelijkheid van de ouders van die kinderen dat hun kinderen dat niet eten. Zijn je kinderen niet oud genoeg om dat zelf te bedenken, dan laat je ze dus ook niet in hun eentje in de speeltuin spelen.
Neemt niet weg dat je zoiets met gemengde gevoelens achterlaat.
Gelukkig doen ze dat hier dus wel, en dat heeft mijn vriendin haar leven gered. Zij had een herseninfarct gehad, en het KDV belde op waarom de kinderen er niet waren. Toen er niet werdt opgepakt is de vader van het spul gebeld, en hij is spoorslags aktie gaan ondernemen. Nu is ze "alleen maar" halfzijdig verlamd... Nog iets later en de kids hadden moederloos op kunnen groeien. Als mijn kind niet op school aankomt wordt ik ook gebeld waarom hij er niet is. Tuurlijk ligt de eindverantwoording bij de ouders!! Alleen.. als we allemaal opletten dan gaat het gewoon net iets beter. We zijn allemaal mensen, kunnen allemaal fouten maken en daarom is een stukje controle helemaal niet verkeerd.