Rechterlijke macht en politiek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: Rechterlijke macht en politiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 14:12

Ja dat begrijp ik
Maar een man die puur uit agressie, omdat hij geen geduld heeft te wachten iemand aanrijdt die daarna sterft, en waar maar 3 jaar tegen geeist wordt, hoe leg je dat uit aan de burgers????

Hoe leg je dat uit aan de nabestaanden???

Dat roept gewoon algemene gevoelens van onrust op en de media zullen dat zeker niet laten liggen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:23

Het komt misschien ook mede doordat wij 'gewone' burgers niet meer zo opkijken tegen dit 'soort' mensen. Vroeger had men veel respect voor huisarts, politie-agent en de notaris. Dat is een beetje weg (we worden soms een beetje aso), niet dat iemand met zo'n beroep beter is dan bijvoorbeeld een timmerman of winkelbediende. Maar in ieder geval nemen we/veel mensen dit soort uitspraken en beslissingen niet maar zo aan als goed. Emotie en de rol van media hebben tegenwoordig een grote rol bij onze waarheidsvinding en hoe we een mening vormen. Dat komt het (die waarheidsvinding en het vormen van een objectieve mening) niet altijd ten goede is mijn idee (ik hoop dat iemand me begrijpt).

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:27

Ik snap je wel.

Ik denk dat wij als persoon/volk inderdaad mondiger (of zoals jij het zegt asocialer) zijn geworden in de loop der tijd, maar ik denk dat de media hier (mede) schuld aan heeft.

Hoe vaak er onwaarheden worden vermeld. Of speculaties die zodanig worden neergezet dat iemand het opneemt als waarheid.
Kranten die mensen publiekelijk voor schut zetten (zoals de telegraaf van vanmorgen die JP Balkenende op een niet zo charmant moment heeft gefotograveerd en die foto bijna pagina groot wordt afgedrukt)

Onder medium valt natuurlijk ook het internet. Hoe makkelijk is het om je mening anoniem te verkondigen, zeker als je ergens niét mee eens bent.
Die mening wordt gelezen, meegenomen in peilingen, onderzoeken e.d. waardoor het respect voor rechters/raadsheren maar ook politici e.d. lijkt te dalen.

Nou goed, waarschijnlijk wat off-topic :D

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:34

sarabande schreef:
Ja dat begrijp ik
Maar een man die puur uit agressie, omdat hij geen geduld heeft te wachten iemand aanrijdt die daarna sterft, en waar maar 3 jaar tegen geeist wordt, hoe leg je dat uit aan de burgers????

Hoe leg je dat uit aan de nabestaanden???

Dat roept gewoon algemene gevoelens van onrust op en de media zullen dat zeker niet laten liggen.

Ik ben het met je eens. Hoe leg je dit uit aan de nabestaanden.. Die zien die man liever levenslang achter de tralies.

Maar hoe kan je dat dan weer aan de dader en zijn familieleden uitleggen.

er is overal wel wat voor te zeggen.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:01

Maar in het recht gaat het niet alleen om gevoelens. Een rechter heeft te toetsen aan een wetsartikel en dient de bestanddelen bewezen te verklaren. Bij geringe twijfel zal de rechter al terughoudend toetsen.

We hebben het hier vooral om gevoelens in deze kwestie, maar het is meer dan dat. Ik vind het ook vreselijk daar niet van, maar ik denk, en dat heeft al iemand eerder hier aangehaald dat je op de media niet af kan gaan. Pas bij uitgebreid bestuderen van een vonnis kan je, je misschien wel of niet vinden.

Edit: even ontopic, ben het wel met je eens dat de samenwerking tussen de drie machten beter kan.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:55

Ik ben het helemaal met je eens Wanted :j

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:12

Ik denk dat voor beiden punten wat te zeggen is. Overigens is het de politiek zelf die de regels maakt en daarin zijn ze dus niet afhankelijk van de rechterlijke macht (denk aan de nieuwe wet die er komt omtrent taakstraffen omdat men het niet eens is met het gebruik hiervan door de rechter --> wat je hiervan moet vinden is misschien weer een andere discussie ;)).

Ik werk sinds een paar maanden dagelijks met dossiers die ook veel in de media worden besproken en dat was echt een eye-opener (nog veeeel meer dan het algemeen idee dat je hebt dat het gebeurd) wat betreft het geven van een énorm gekleurd/verkeerd beeld door de media. Ik vind dat gewoon schokkend in sommige gevallen.
(overigens geheel begrijpelijk dat een burger deze info voor waar aan neemt en daar zijn/haar mening op stoelt).

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:26

Wat vinden jullie gewenst dan?

Meer autonome of heteronome rechters?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 10:44

Rechters moeten absoluut autonoom blijven. Maar ze zouden zich wat meer kunnen aantrekken van de impact die een uitspraak op de samenleving heeft.
Gisteren 4 jaar met 1 jaar aftrek voor de man die willens en wetens een parkeerwacht omver reed, nadat hij door de afzetboom was gereden.
De parkeerwachter is overleden en dat maakt het voor mij moord.
Dat is niet te begrijpen dat hij daar maar 4 jaar voor krijgt, maar hij gaat in beroep en meestal krijgen ze dan meer

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:28

Hmm willens en wetens zou kunnen duiden op moord, maar hoe toon je aan dat hij willens en wetens inreed op die parkeerwachter?

Wat is er uiteindelijk bewezen geacht? dood door schuld of doodslag?

Autonoom ben ik het mee eens, zeker voor zover mogelijk!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 14:48

Als je eerst een slagboom stuk rijdt en vervolgens de man erachter omdat je het verdomd om gewoon op je beurt te wachten, dan rijdt je willens en wetens op die man, die daar zijn werk staat te doen, in.
Een dergelijke agressieve daad die de dood tot gevolg heeft zou anders gestraft moeten worden.
Meneer is trouwens nog veel kwader over het feit dat hij daarna 5 jaar geen auto mag rijden.
Gewoon minimaal 10 jaar zonder aftrek opsluiten, weet je zeker dat hij voorlopig niet meer met een auto de weg op komt.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:02

Voor moord is ook voorbedachte rade nodig. Jullie hebben het over willens en wetens en dat is opzet. Zo gauw er geen voorbedachte rade bewezen kan worden kom je al bij doodslag.

En het rekening houden met wat zoiets dergelijks doet met de samenleving? Daar wordt al behoorlijk rekening mee gehouden in het wetboek, je komt vaak iets tegen zoals dat iemand langer voorlopige hechtenis blijft als er een dreiging voor de samenleving is of iets dergelijks. Of wanneer er bijv vluchtgevaar of kans op herhaling is.

Buiten wat de straf is, ik zie bij deze zaak eigenlijk geen reden waarom de rechter zou moeten kijken met wat zoiets dergelijks met de samenleving doet? Voor de nabestaanden is het allemaal vreselijk, maar dat is met ieder misdrijf. Voor ons, gewone burgers heeft het niet zoveel impact buiten dat we het natuurlijk wel erg kunnen vinden. Maar van een shock voor de samenleving? Nee totaal niet.