Premier Balkenende neemt afstand van PVV-leider Wilders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Re: Premier Balkenende neemt afstand van PVV-leider Wilders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:12

Precies Karl. En het ging hier om verkiezingen voor de EU en niet voor Nederland. Ik vind ook niet dat je op grond hiervan acties moet ondernemen in de huidige Nederlandse regering. Het gaat om hele andere dingen!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:24

Sieppus schreef:
Altijd leuk weer onze politiek. Het volk kiest en wat doen ze daar in Den Haag: Ja maar ik ga niet samen regeren met de keus van het VOLK! Nee kom op stel je voor zeg ik doe liever wat ik zelf wil. Hoop dat in de volgende kamerverkiezingen Wilders gewoon alle zetels haal of 1 andere partij dan heb je ook geen gezeik meer over coalities!

Het is toch te schandalig voor worden dat het Volk stemt op 1 partij de partij vervolgens 33 zetels haal maar door groepjes vorming dan nog niet de grootste coalitie is dus niet mag regeren. Ze vergeten daar echt voor wie ze daar zitten.

Een volk stemt op een partij (bv. A) omdat die bepaalde standpunten heeft. Als die partij A dan vervolgens gaat regeren samen met een partij B, is het niet logisch als B er dan een is waarvan de punten zo ver van A afliggen, dat A al zijn principes overboord moet zetten en B ook, omdat er anders geen akkoord komt. Want, conclusie: dat akkoord komt er dan uberhaupt niet. Dat is nog niet zo stom gezien van Balkenende. Ik moet zeggen, als ik de beide programma's naast elkaar leg, dat ik ook geen mogelijkheid zou zien om CDA en PVV samen te laten regeren. Dat wordt toch nooit wat? Dan heb je geen vlees meer, maar ook geen vis. Slappe hap, wordt het dan.

Buiten dat is het CDA nog altijd de grootste partij. Zij mogen kiezen. Ze hebben ook geprobeerd samen met de SP een coalitie te bouwen, maar dat is door Jan Marijnissen afgekapt. Ik geloof niet dat Geert Wilders het uiteindelijk wel zou doen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:26

Sonja schreef:
Zolang een partij niet een dusdanige meerderheid in stemmen en dus zetels haalt dat ze zelfstandig alles aankan, is 'de meerderheid' het absoluut niet met de standpunten van die ene partij eens.
Wat mij betreft driewerf hieperdepiep voor het 'cordon sanitaire' dus, zoals die kwijlebabbel zichzelf zo graag zijn slachtofferrol aanmeet.

_/-\o_ ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:13

Ik zou het pas erg vinden als partijen als CDA en PvdA het roer compleet om zouden gooien, omdat een deel van het volk op PVV stemt. Iedere partij heeft z'n eigen standpunten en het getuigd alleen maar van ruggengraat dat Balkenende en Bos niet met de massa meehollen, maar bij hun eigen idealen blijven.

Wanna_Dance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:18

Ik vind, mocht wilders op de 2e kamer verkiezingen, echt als grootste partij uit de bus komen. Dat ze hem een kans moeten geven om tot een coalitie te komen, ookal zeg je nu dat je dat niet wilt. Maar zover is het nog niet... Dus dat moeten we eerst maar eens afwachten.
In Europa red hij het niet met zijn 4 zetels... Veel kiezers zullen dan denk ik ook in hem het vertrouwen verliezen. Dus zo zeker is het nog niet dat hij bij de volgende verkiezingen de grootste partij wordt.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:20

Sieppus: als een partij meedoet aan de verkiezingen dan hoort het sluiten van compromissen erbij als je zover komt. De mensen die op die andere partijen hebben gekozen, hebben niet op die andere partijen gestemd. Iedereen moet water bij de wijn doen. Politiek is geven en nemen.
'Het volk' is altijd meer dan bijvoorbeeld de mensen die voor een X aantal zetels van een bepaalde partij hebben gezorgd.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:38

Het CDA heeft toch de meeste stemmen gekregen? Of mis ik wat?
Verder vind ik een cordon sanitaire ook wat overdreven. De verkiezingen zijn pas over twee jaar. En heeft dan toch niet plaats gevonden.

Wanna_Dance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:57

furious schreef:
Het CDA heeft toch de meeste stemmen gekregen? Of mis ik wat?
Verder vind ik een cordon sanitaire ook wat overdreven. De verkiezingen zijn pas over twee jaar. En heeft dan toch niet plaats gevonden.

Ik doelde met mijn post ook erop dat dit de europese verkiezingen waren en niet de 2e kamer.
Ik zeg ook mocht de PVV echt de grootste partij worden... Niet dat ze dat nu zijn. Misschien onduidelijk gezegd.. Sorry daarvoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:35

Anoeska schreef:
Ik zou het pas erg vinden als partijen als CDA en PvdA het roer compleet om zouden gooien, omdat een deel van het volk op PVV stemt. Iedere partij heeft z'n eigen standpunten en het getuigd alleen maar van ruggengraat dat Balkenende en Bos niet met de massa meehollen, maar bij hun eigen idealen blijven.

Totaal eens, het zou imo nogal slap zijn als Balkenende aan deze belachelijke onzin toe zou geven. Dat heeft niets te maken met een cordon sanitaire.
Buiten dat heeft de PVV alleen maar kreten, en geen oplossingen. Zeggen wat je niet leuk vindt is makkelijk, de problemen oplossen op een manier die voor iedereen de beste is (ook voor mensen die dat zelf niet zo zien) is heel iets anders.
Verder bevalt de manier van debatteren van de heer Wilders mij totaal niet, hij herhaalt alleen zijn eigen kreten, en valt mensen voortdurend in de rede.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:59

De politiek is geen idols waarbij je maar zoveel mogelijk roept wat mensen willen horen, zodat je de meeste stemmen krijgt. Politieke partijen zouden een ideologie moeten hebben, die ze uitdragen. Als je als kiezer je daarmee kan identificeren, moet je erop stemmen, anders niet.

Wilders roept lekker makkelijk wat veel mensen willen horen, daar krijg je makkelijke stemmen mee. Maar ik verwacht dezelfde ellende die we met de LPF in het kabinet kregen. Veel stemmers, maar als het dan op resultaten aankomt, wordt het ineens een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:14

Dat ver wacht ik ook..... van mij mag hij best een keer veel stemmen krijgen. Dan wordt het hopelijk duidelijk dat hij helemaal geen oplossingen heeft.

Je hebt gelijk, al lijkt de politiek soms wel wat op Idols...... maar goed, om iets te bereiken moet je meer kunnen als alleen maar haatzaaien.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:16

Dames wil iedereen een complimentje geven over de argumenten die hier worden weer gegeven :D

echt fijn om jullie standpunten te lezen!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:38

JP Balkenende schreef:
Ik wil niet wonen in een land waar mensen aan de kant gezet worden om hun geloof.

Tja, ik kan me daar in vinden. Overigens is dit wel een erg sterke bewering, want ik zie Balkenende niet zomaar emigreren of zijn paspoort inleveren. Ik weet niet in welke verdere context dit stond, maar deze uitspraak is verre van de uitroeping van een "cordon sanitaire". Balkenende stelt hierbij hooguit vast, dat mits hij ooit in een regering met de PVV terecht zou komen, er geen plaats is voor discriminatie op grond van geloof in het regeringsakkoord waaronder deze regering dan zou regeren.

Dat is nogal verre van een cordon sanitaire. Ik denk zelfs dat er een paar grondwetswijzingen zouden moeten komen om een regeringsakkoord toe te kunnen staan dat discriminatie openlijk aanmoedigt, aangezien ik geloof dat vrijheid van geloof in onze grondwet staat. En er is zeker geen 2/3 steun voor die gedachtengang van de PVV.

Een effectief cordon sanitaire werd indertijd gevormd rond Hans Janmaat en zijn centrumpartij (bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Cordon_sanitaire ) :
wikipedia.org schreef:
In the Netherlands, a parliamentary cordon sanitaire was put around the Centre Party (Centrumpartij, CP) and later on the Centre Democrats (Centrumdemocraten, CD). When their leader Hans Janmaat was set to speak, most other parliamentarians would leave the Chamber.
. Volgens mij zit tegenwoordig de kamer nog redelijk vol als Wilders spreekt, dus zijn ze tegen hem héél wat milder dan tegen Janmaat.

Zoals ik al eerder zei, zitten de PVV en hun kiezers nog in een ontkenningsfase. Door hun relatief radicale houding en hun op een "vijand" gerichtte principes, maken ze juist meer "vijanden" en zijn ze daarmee zichzelf in standhoudende beweging, die feitelijk óf alleen kan escaleren tot een echt conflict óf gewoon doodbloedt wegens overbodigheid.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:16

Citaat:
Ik wil niet wonen in een land waar mensen aan de kant gezet worden om hun geloof.

en ik wil niet in een land wonen waar homo's worden gediscrimineerd door christenen en moslims

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:18

Zetten we toch gewoon alle homo's het land uit? :)*

Edit; voor de duidelijkheid; Hiermee probeer ik aan te tonen hoe belachelijk de 'oplossingen' van Wilders zijn. En waarom ik me dan ook precies kan vinden in hetgeen Balkenende zegt. Ik vind het overigens juist goed dat partijen bij voorbaat aangeven dat ze niet willen regeren met een partij als die van Wilders. Ik wil dat wel graag weten voor ik op een partij stem.
Laatst bijgewerkt door lies op 09-06-09 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:06

Bijzondere scholen mogen dat eisen, LimaMambo.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:09

Yamcha schreef:
Bijzondere scholen mogen dat eisen, LimaMambo.

belachelijk toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:12

Vind je?
Ik vind het vrij logisch dat als ik mijn kind naar een christelijke school zou sturen, en je wilt een kind leren dat homo zijn prima is, maar dat je homoseksuele relaties niet goed vindt (iets waar ik persoonlijk geen mening over heb) dat je dan geen praktiserende homo voor de klas wilt hebben.
Ik zou ook geen Imam op een christelijke school aannemen, net als een islamitische school waarschijnlijk geen katholieke priester aanneemt. Dat heeft te maken met de identiteit van de bijzondere school.
Op een openbare school kan zoiets wel.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:17

Yamcha schreef:
Vind je?
Ik vind het vrij logisch dat als ik mijn kind naar een christelijke school zou sturen, en je wilt een kind leren dat homo zijn prima is, maar dat je homoseksuele relaties niet goed vindt (iets waar ik persoonlijk geen mening over heb) dat je dan geen praktiserende homo voor de klas wilt hebben.
Ik zou ook geen Imam op een christelijke school aannemen, net als een islamitische school waarschijnlijk geen katholieke priester aanneemt. Dat heeft te maken met de identiteit van de bijzondere school.
Op een openbare school kan zoiets wel.

maar waarom dan altijd wel van de daken lopen schreeuwen dat het discriminatie is als een marokkaan ergens niet aangenomen word op zijn geloof..??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:24

Als het om een bedrijf gaat, wat geen bepaalde godsdienst als identiteit heeft, is dat discriminatie.
Een Marokkaan die geschiedenisleraar is, mag best lesgeven op een openbare school, en ook op een moslim school (als hij praktiserend moslim is, zijn ze ook niet allemaal). Op een christelijke school mag hij geen lesgeven, maar als hij christen is wel. Dat heeft te maken met de identiteit van de school.

Dan zou de katholieke priester ook gediscrimineerd worden in mijn eerdere voorbeeld, en dat is niet het geval. Dit valt namelijk onder vrijheid van godsdienst.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-06-09 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:25

Yamcha schreef:
Als het om een bedrijf gaat, wat geen bepaalde godsdienst als identiteit heeft, is dat discriminatie. Een Marokkaan die geschiedenisleraar is, mag best lesgeven op een openbare school, en ook op een moslim school (als hij praktiserend moslim is, zijn ze ook niet allemaal). Op een christelijke school mag hij geen lasgeven.

maar hoe weet je dan of een bedrijf geen bepaalde godsdienst als identiteit heeft? dat kan je niet weten
als de baas daar alleen christenen aan wil nemen, heeft hij dat goed recht lijkt me

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:29

Dat heeft hij ook, als het om een christelijke school/bedrijf gaat. Dat valt onder vrijheid van godsdienst.

Maar bij een christelijke school staat het erbij. Bij christelijke bedrijven ook. Bij een islamitische school staat het er ook, dus je kunt het best weten.

Overigens is de balans soms erg moeilijk, daar heb je gelijk in.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:10

kijk, bij een christelijke of islamitische school kan ik me nog iets indenken, bij bijvoorbeeld een christelijke kruidenier al heel iets minder (hoewel we overigens weer wel halal kruideniers hebben, ik vraag me af of het daar de medewerkers verboden is om varkensvlees te eten). Ik zou persoonlijk geen kinderen naar een school sturen die zo bekrompen is dat ze een "praktiserend" homo naar huis sturen. Daar zou ik eerst wel het fijne van willen weten. Tenzij de leraar van het type Gordon is dat zo nodig continu met zijn seksuele geaardheid loopt te pronken. Maar aan de andere kant zou ik ook niet direkt mijn zoon naar een school sturen waar zijn leraar een fanatiek naaktplankzeiler is en dat ook zo uitdraagt of bijvoorbeeld uitbundig zijn heteroseksualiteit uit. Dat hebben kinderen echt niet nodig, zonder toch al te preuts te zijn.

Ik zou misschien wel willen dat er scholen waren waar leraren bewust rechts zijn, want aan geitenwollensokkenrockers heb ik een even grote hekel als aan het type barok blond kapsel. Aan de ander kant zetten kinderen zich eerder af tegen hun leraren, dus is het misschien wel beter voor de maatschappij dat de leraren geitenwollensokkenrockers zijn :P

Maar goed, hiermee dwalen we veel van het topic af. Ik zie geen cordon sanitaire, want dat is er nietl

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:39

Op het journaal hoorde ik dat het COC best blij was met deze beslissing.

En wat betreft het zogenaamde cordon sanitaire: voor de publiciteit is dit natuurlijk hartstikke fijn. Ik denk niet dat de PVV het echt erg vindt, vast goed (en persoonlijk vind ik het niet zo fijn en niet slim van de politici) voor de stemmen.