Gratis hulp voor rokers die willen stoppen. Meningen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:38

Voor afvallen kun je ook terecht bij een dieëtiste en die zit vaak wel in de verzekering, en voor eetverslaving kun je zeker terecht evenals drugs en alcohol.
Ik zie niet in waarom er onderscheid gemaakt moet worden tussen verslavingen die als ongezond beschouwd worden, roken, drinken, drugs, eten, gok of wat dan ook als mensen hierbij hulp nodig hebben vind ik dat ze dat moeten krijgen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:39

hm, gratis is niets in het leven... hoe dan ook zal het toch betaald moeten worden, dus hogere belastingen en ziektekostenverzekeringpremies...

als rokers gratis geholpen worden, dan ben ik er ook voor dat mensen met overgewicht gratis geholpen mogen worden.

KeeKJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:40

Waves schreef:
Dus niet meer dan logisch dat er gratis hulp voor komt.
Ik vind het niet zo logisch dat de rest van Nederland voor iets moet betalen waarvoor de roker zelf niet wil betalen, hoor... (Zin loopt op meerdere manieren niet lekker, dus ik heb 'm maar zo laten staan.)
Laatst bijgewerkt door KeeK op 04-06-09 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:41

Overgewicht en een verslaving vind ik niet te vergelijken. Ja, mensen met overgewicht moeten geholpen worden, maar van de eigen centen. Overgewicht is iets wat je (in de meeste gevallen) beter in de hand hebt dan een verslaving.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:41

zou top zijn als dat erdoor komt!
Ik ben zelf zonder hulp middelen gestopt, maar heb voor hete vuren gestaan waar een beetje hulp niet verkeerd was geweest.

wat betreft de vergelijking over alcoholist vind ik zeer not done!
mijn vader is een zeer zware alcoholist en zit dan ook al ruim 5 jaar in een gesloten inrichting die wij prive moeten betalen, wij hebben nooit steun van de overheid gehad alles kwam bij mij en mijn zus vandaan ook mijn moeder en stiefvader sprongen regelmatig bij, maar de overheid was niet thuis voor dergelijke subsidies.

ik ben voor de gratis hulp, het zou heel veel mensen helpen zowel fysiek als lichamelijk als fincancieel!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:42

KeeK schreef:
Waves schreef:
Ik vind het niet zo logisch dat de rest van Nederland voor iets moet betalen waarvoor de roker zelf niet wil betalen, hoor... (Zin loopt op meerdere manieren niet lekker, dus ik heb 'm maar zo laten staan.)

Je kan het ook gratis (of in elk geval goedkoper) maken door de belasting op sigaretten te verhogen.

KeeKJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:42

Heino schreef:
Overgewicht en een verslaving vind ik niet te vergelijken. Ja, mensen met overgewicht moeten geholpen worden, maar van de eigen centen. Overgewicht is iets wat je (in de meeste gevallen) beter in de hand hebt dan een verslaving.
Overgewicht is de uitkomst van een levenswijze. Roken is meestal maar een deel van een levenswijze. Ik vraag me dus af in hoeverre je overgewicht meer in de hand hebt. Het is in ieder geval nodig om de hele insteek van je leven(spatroon) drastisch om te gooien om te kunnen afvallen.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:43

Heino ik ben het niet met je eens want eetverslavingen zijn net zo lastig als roken

als stoppen met roken vergoed wordt moetten ze ook de dieetist volledig vergoeden voor de mensen met over/ondergewicht want die kosten op de lange termijn ook veel geld denkend aan: diabetes, kanker en hart en vaatziekten.

en zo zou ik ook nog wel een lijstje kunnen maken met de ggz zorg waarop beknibbeld wordt wat ook de nodige risico's met zich mee brengt,want t geld moet ergens vandaan gehaald worden.

dus stoppen met roken vergoed door t basis pakket ziekenfonds NEE

juval

tja, dan moet je kijken wat de grootste gezondheidsrisico's met zich meebrengt... overgewicht/obesitas of roken??

de rokers betalen natuurlijk wel al jaaaaaren extra belasting door al die dure pakjes sigaretten die ze moeten kopen. dus in feite betalen ze het zelf wel...

Pashon

KeeK schreef:
Waves schreef:

rokers hebben hun hulp al dubbel en dwars betaald met de hoge acijn die op sigaretten zit! dus om nou te zeggen dat anderen ervoor op moeten draaien is niet echt rechtvaardig!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:44

KeeK schreef:
Heino schreef:
Overgewicht is de uitkomst van een levenswijze. Roken is meestal maar een deel van een levenswijze. Ik vraag me dus af in hoeverre je overgewicht meer in de hand hebt. Het is in ieder geval nodig om de hele insteek van je leven(spatroon) drastisch om te gooien om te kunnen afvallen.

Maar overgewicht komt wel in kleinere stapjes denk ik, terwijl een verslaving er zonder dat je het merkt *pats boem* is.

BraveSpots

Zelf heb ik de neiging om te zeggen dat het niet hoeft, gratis hulp. Als je zo stoer bent om eraan te beginnen, moet je zelf maar weten/uitzoeken hoe je kan stoppen.

Maar statistisch gezien is gratis hulp voor de maatschappij wsl veel goedkoper dan al die behandelingen van longkanker etc.

KeeKJarig

Heino schreef:
Je kan het ook gratis (of in elk geval goedkoper) maken door de belasting op sigaretten te verhogen.

Dat zou kunnen als de hulp dan ook van (alleen) die belastingcenten betaald zou worden... Ik ben echter bang dat ik me op glad ijs begeef als ik ga beweren dat dat niet zou kunnen, maar ik zet er wel mijn vraagtekens bij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:45

Sja...
Als blijkt dat door deze gratis hulp meer mensen succesvol stoppen met roken is dat alleen maar gunstig: dit is goedkoper dan al die zieke mensen door het roken. Medicijnen zijn duur.

Maar aan de andere kant... je kan ook naar de psycholoog voor je verslaving. Een aantal behandelingen wordt al vergoed. Dus de hulp is er al wel, al is die stap natuurlijk voor veel wel groot.

Maar goed, ik denk dat het al met al goedkoper is voor de overheid om ziekte te voorkomen door de cursus aan te bieden.

Maar goed... ergens voelt het wat vreemd.... de roker krijgt gratis hulp, terwijl ik niet door eigen toedoen ziek ben geworden en ik moet maar hopen dat alles vergoed word. Dat is meer persoonlijk, gezien in het grotere geheel ben ik voor de cursus!

vuurneon

Re: Gratis hulp voor rokers die willen stoppen. Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:46

Zou wel een mooie actie zijn dat de rokers er dmv accijns zelf voor hun 'gratis' cursus opdraaien :)
Maar vrees dat dat niet zo gaat werken :P

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:46

overgewicht hebben mensen beter in de hand als roken.
het aantal rokers zal nog wel even wat hoger liggen als het aantal met overgewicht!

door de belasting op sigaretten nog hoger te maken, zullen er veel meer mensen in financiele problemen komen!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:47

Pashon schreef:
het aantal rokers zal nog wel even wat hoger liggen als het aantal met overgewicht!

door de belasting op sigaretten nog hoger te maken, zullen er veel meer mensen in financiele problemen komen!

Als je in de financiele problemen komt door roken, dan ben je dom. En verdien je het voor mijn part...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:47

tja, en als ze roken nu eens gewoon verbieden?? net als andere drugs? :D

pashon, ik denk dat het aantal mensen met overgewicht ook heel groot is, en groeit.. en het aantal rokers groeit volgens mij niet meer zo hard..

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:48

DyMarvel schreef:
Waarom heeft een roker minder recht op hulp dan een alcoholist?

Allebei kunnen ze gewoon functioneren tot een zekere hoogte. Een roker kan minder ademen moet meer pauzes om de dag door te kunnen komen. Of betalen voor iedereen of niet. waarom meten met 2 maten?

Emotie eters laten we toch ook iet in de kou staan? Roken schijnt even verslavend te zijn?
En een junk die heeft t niet aan zichzelf te danken maar een roker wel? Volgens mij hebben beide toch echt evenveel schuld.

Sterker nog als we t over geld gaan hebben junks kosten veel meer aan afkicken en brengen minder binnen dan een roker. Junks blijven vaak nutteloos voor de maatschappij.

ik ben het helemaal met je eens! roken is een hele vervelende verslaving,ik ben er nu na 18 jaar bijna 6 maanden er van af.......met behulp van een laser behandeling,en die werd niet vergoed door mijn zorgverzekeraar.
ik heb toen zelf gekozen om te gaan roken,en heb er ook zelf weer voor gekozen om te stoppen,maar dat laatste is dus makkelijker gezegd dan gedaan......sommige rokers lukt het niet,en er gaan er zelfs erg veel aan dood!!! laten we dat zeker niet vergeten,ik ben voor een gratis behandeling,alleen al omdat de staat er zoveel aan verdiend........maar het belangrijkste om mensen er van af te helpen.......maar denk niet dat de staat het daar ook mee eens zal zijn. :n

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:51

BraveSpots schreef:
Pashon schreef:

Als je in de financiele problemen komt door roken, dan ben je dom. En verdien je het voor mijn part...

nee dan ben je niet dom.....dan ben je VERSLAAFD,en dat kan je alleen maar snappen als je het zelf hebt meegemaakt.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:52

Of de overheid iemand nou zou moeten helpen met stoppen of niet; áls er een goede manier wordt gevonden om mensen snel te laten stoppen, lijkt me dat alleen maar gunstig voor 'onze' belastingcenten. Ik denk namelijk dat zo'n cursus een stuk goedkoper voor de overheid zal zijn dan een behandeling tegen long- of keelkanker, en tegen alle andere ziektes die rokers veel sneller krijgen dan niet-rokers.

Despite that, lijkt me wel een goede stap van de overheid. Stoppen met roken is zooooooooo moeilijk. ;(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:53

De staat wil dit alleen maar doen, omdat zieke mensen duurder voor hun zijn dan de gratis hulp. Lijkt mij een prima insteek! :j
Gezondheid gaat voor alles. Eenmaal ziek, kun je niet meer terug...
(ik snap daarom uberhaupt niet waarom iemand zou willen beginenn met roken...)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:55

amazone77 schreef:
BraveSpots schreef:

nee dan ben je niet dom.....dan ben je VERSLAAFD,en dat kan je alleen maar snappen als je het zelf hebt meegemaakt.

Ja, en daar was je wel degelijk zelf bij lijkt me. Het kan best zijn dat het moeilijk en zelfs heel moeilijk is om te stoppen, wel, dan moet je daar ook maar door. Dat zijn de consquenties.
En als je in de schulden geraakt omdat je je eigen verantwoordelijkheid niet wilt opnemen (namelijk stoppen of er zelfs niet aan beginnen) is dat imo ook je eigen schuld.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:57

BraveSpot je hebt helemaal gelijk en een junk verdient ook financiele problemen omdat hij er zelf een naald induwt en een alcholist die verdient het ook :Y)

Kom op zeg. Ik vind t raar dat mensen zo steigeren dat dit gratis is terwijl we voor alle andere probleempjes altijd heel hard roepen dat er hulp voor moet komen. Misschien wil ik ook wel niet betalen voor al die ''probleemmensen'' die het aan zichzelf te danken hebben maar ik vind wel dat als we t voor de 1 doen dat we t ook voor de ander moeten doen. Als we toch zo behulpzaam en eerlijk zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:00

Ben het wel met je eens hoor bravespots: en ook al lukt het stoppen niet, minderen is altijd een optie zodat je toch je hoofd boven water kan houden zonder in de financiele ellende te zitten.
(al lijkt mij de financiele ellende wel een goede stok achter de deur als je ziet wat je dan kan besparen!)

Een alcholist kan niet meer functioneren, een junk ook niet: maar iemand die rookt functioneert in het dagelijks leven wel prima. Een roker kan gewoon werken, een normaal gezin hebben etc.
Dus ik snap het vergelijk niet helemaal.... behalve dat het verslavingen zijn.