Stemmen verplichten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet stemmen verplicht worden?

Ja
11 (6%)
Ja, met voorwaarde een blanco stem te kunnen geven
44 (25%)
Nee
115 (67%)

Totaal aantal stemmen: 170

RoodZonnetje

Re: Stemmen verplichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:02

Ja, maar wel met mogelijkheid tot blanco stemmen. Ik vind dat mensen te veel klagen, maar te weinig meedenken en meedoen. Politiek gaat iedereen aan, je wordt er dagelijks mee geconfronteerd. Nu stemmen alleen de mensen die denken er verstand van te hebben. Ik zou juist meer van het "gewone volk" willen horen, die nu thuisblijven omdat ze er niets vanaf weten. Dat kan soms juist heel verfrissend zijn.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:13

Maar hoe kun je stemmen als je geen idee hebt waar het overgaat? Dat is naar mijn idee niet verfrissend maar gewoon gokwerk?

Mensen die stemmen zijn deels mensen die denken er verstand van te hebben en deels mensen die in ieder geval belangstelling hebben en die enigzins de moeite nemen te bekijken welke partij aansluit bij hun ideeen. Dat laatste is toch wel een voorwaarde om een stem uit te brengen lijkt me. :)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:19

tegen
omdat zoalsmeer mensen zeggen dat sommige mensen dan maar wat stemmen en dat heeft dus geen nut ;)

zelf heb ik er ook geen verstand van en ga me daar ook niet inverdiepen :P

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:20

Hier is het al verplicht, uiteraard.

Ik vind het geen slecht idee op zeg, ik bedoel, dit is de enige kans van mensen om min of meer aan te geven hoe je je toekomst graag zou zien. En dan laten ze dat liggen? Heb je imo geen recht meer tot klagen ofzo.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:23

Alsjeblieft niet. Persoonlijk vind ik het je plicht om als burger even de tijd te nemen om je er in te verdiepen en dan te gaan stemmen. Maar de mensen die daar geen zin in hebben, of inderdaad mensen die amper snappen hoe het dagelijks leven werkt moet het niet verplicht worden te gaan stemmen, eigenlijk heb ik ook liever dat die mensen gewoon niet stemmen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:26

Ik vind dat jullie wel zeer laagdunkend doen over bepaalde mensen? Hallo, iedereen heeft hersens gekregen, nu doen jullie alsof er een deel van de bevolking bestaat die allemaal zo inteligent niet is en die uberhaupt het 'normale' leven niet snapt. Komaan zeg, van discrimineren gesproken...

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:28

ik vind de mensen niet inteligent genoeg ofzo maar ik bedoel alleen dat sommige mensen zich dus niet verdiepen in dat soort zaken ;)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:31

R0oszs schreef:
ik vind de mensen niet inteligent genoeg ofzo maar ik bedoel alleen dat sommige mensen zich dus niet verdiepen in dat soort zaken ;)

Dus? Stemmen zou moeten representatief zijn voor wat mensen denken/doen in het dagelijkse leven. En als ze niet nadenken in het dagelijkse leven, dan mag dat ook voor mijn part uitkomen in de stemmingen. In een democratie moet het héle volk imo voorgesteld worden, niet allen de 'slimme' mensen die zich erin verdiepen, want dan krijg je een verkeerde verdeling van je partijen imo.

Edit: Bovendien, mocht het waar zijn wat jullie vertellen, en mensen stemmen willekeurig, zou dat statistisch gezien niets uitmaken toch :D . Wat natuurlijk niet waar is, dus mensen denken er wel aan hoe of wat, ze zijn verpliucht!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:37

Nou, als Belg moet ik zondag verplicht in't stemhokje staan.
En ik moet eerlijk gezegd toegeven dat er waarschijnlijk lukraak een bolletje gekleurd gaat worden. Ik heb deze keer echt geen tijd gehad om mezelf er in te verdiepen. :o
En blanco stemmen is ook niet echt blanco, want dan geef je je stem aan de grootste partij.
Misschien dat ik zaterdag nog snel een stemtestje doe.

Meestal weet ik wel op wie ik wil stemmen en doe ik ook moeite om op de hoogte te zijn. Maar de laatste tijd hebben die politici in België er zo'n soep van gemaakt, dat ik alles wat naar politiek ruikt, mijd als de pest. :+
We moeten ook zo vaak stemmen hé. Nu is't weer voor Europa en voor Vlaanderen, dan is't weer voor de federale regering en dan moeten we we weer een nieuwe burgemeester en tussendoor moet er ook nog eens voor de provincie gestemd worden. Wij mogen (tja moeten) zowat elk jaar naar de stembus.
Zo verdwijnt de motivatie ook wel.
En de politiek blijft steken in een permanente verkiezingsstrijd. (Ipv dat ze ook eens samenwerken) aangezien er altijd wel een verkiezing in't vooruitzicht is.

Nochtans ben ik eigenlijk wel voor de stemplicht. Alleen zouden alle verkiezingen zoveel mogelijk samen moeten vallen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:38

Je hebt genoeg mensen die bijvoorbeeld amper weten hoe het politieke stelsel werkt. Die niet eens ongeveer weten waar de eerste kamer en tweede voor is. Die denken dat als je op nummer 30 van een partij stemt en de eerste 23 komen erin hun stem niet naar die partij is gegaan. Ik vind dat als je gaat stemmen je daar best even over na mag denken.
Nadeel is aan dat wanneer mensen die er niet over na gaan denken mogen stemmen partijen ook hun beloftes niet meer hoeven na komen. Ze worden er dan toch niet echt op afgerekend. Een democratie werkt naar mijn mening alleen maar als iedere burger zijn eigen verantwoordelijkheid neemt waaronder valt dat je nadenkt voordat je je stem uit brengt. Dat mensen dat niet willen doen prima, dat is hun eigen vrije keuze. Maar ga mensen die om die reden niet stemmen het dan ook niet verplichten wel te doen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:39

Ir111 schreef:
Mensen die stemmen zijn deels mensen die denken er verstand van te hebben en deels mensen die in ieder geval belangstelling hebben en die enigzins de moeite nemen te bekijken welke partij aansluit bij hun ideeen. Dat laatste is toch wel een voorwaarde om een stem uit te brengen lijkt me. :)

Heb je daar echt geen zin in, dan stem je blanco. Maar dan heb je in elk geval een bewuste keuze gemaakt met betrekking tot politiek. Nu hoor je naar mijn mening iets te vaak "oh, kunnen we weer stemmen dan?!" en "wat ik ook stem, het is toch zinloos, dus ik stem niet".

*edit* Ik vind idd wel dat het aantal keer moeten stemmen dan wel beperkt wordt, tot bvb alleen de landelijke en europa verkiezingen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:45

Fleurtje100 schreef:
Nadeel is aan dat wanneer mensen die er niet over na gaan denken mogen stemmen partijen ook hun beloftes niet meer hoeven na komen. Ze worden er dan toch niet echt op afgerekend. Een democratie werkt naar mijn mening alleen maar als iedere burger zijn eigen verantwoordelijkheid neemt waaronder valt dat je nadenkt voordat je je stem uit brengt. Dat mensen dat niet willen doen prima, dat is hun eigen vrije keuze. Maar ga mensen die om die reden niet stemmen het dan ook niet verplichten wel te doen.

En nu worden ze daar wel op afgerekend? Dacht het niet.
Ik vind best dat je die 'domme' mensen (sorry voor het woord maar zo bedoel jij het wel) mag stimuleren om wel over de dingen na te denken. En als ze niet willen nadenken is dat imo ook prima, want dan komt dat tot uiting in je partijenverdeling. En dan pas is het land echt vertegenwoordigd voor alle mensen. Vind ik. Ook voor de domme of degene die niet willen nadenken. Zij hebben evenzeer recht op vertegenwoordiging dan de anderen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:50

Indien ze het willen verplichten mogen ze wel iets veranderen aan de manier waarop mensen hun stembewijs krijgen. (of hoe dat papiertje ook heten mag)
Ik heb hem namelijk niet gehad. En ben toch echt al bijna 10 jaar stem gerechtigd. Ik heb geen idee hoe vaak dit verder voorkomt, maar het is wel storend als ze het zouden verplichten.

En nee, ik ben er niet achteraan gegaan. Met een emigratie voor de boeg heb ik heel veel andere dingen om te regelen waar ik liever mijn tijd aan besteed. Ik zou ook niet eens weten waar ik naartoe zou moeten bellen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:58

Ik heb ook tegen gestemd. Verplichtingen zijn er al genoeg maar....

Ik heb nog geen enkele keer het verworven recht om te stemmen aan mij voorbij laten gaan. Daarnaast vind ik dat als je niet je stem hebt laten gelden ook geen commentaar op de politiek hoeft te leveren. Imo heb je dan ook geen recht van spreken omdat je de kans voorbij hebt laten gaan om zelf een signaal aan de beleidsmakers te geven.

Dus morgen zal ik ook met een rood potloodje in een hokje staan en weloverwogen op de partij van mijn keuze stemmen. Dat recht neemt niemand me af. Ik ben blij dat ik mag stemmen en ik in een vrij land woon waar iedere volwassene zijn stem mag uitbrengen.

Vergelijk je stem maar met een druppel water. 1 zo'n druppeltje zet geen zoden aan de dijk maar een heleboel druppeltjes krijg je wel een emmer mee vol.

Ik zie het als een morele verplichting die ik niet ook nog eens door een overheid opgelegd wil krijgen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 01:03

BraveSpots schreef:
Ik vind best dat je die 'domme' mensen (sorry voor het woord maar zo bedoel jij het wel) mag stimuleren om wel over de dingen na te denken. En als ze niet willen nadenken is dat imo ook prima, want dan komt dat tot uiting in je partijenverdeling. En dan pas is het land echt vertegenwoordigd voor alle mensen. Vind ik. Ook voor de domme of degene die niet willen nadenken. Zij hebben evenzeer recht op vertegenwoordiging dan de anderen.

Maar dat hebben ze toch ook, ze mogen toch gewoon gaan stemmen?
Je kunt wel geforceerd willen dat het land door iedereen vertegenwoordig is door iedereen verplicht te laten stemmen, maar de vraag is juist of het land dan wel echt realistisch vertegenwoordigd is. Een laag opkomstpercentage zegt ook iets over de mening van het volk, namelijk dat het ze niks kan schelen of dat ze het de moeite niet waard vinden etc.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 01:04

Ik stem niet.
Ik hou me er totaal niet mee bezig, vind het niet interessant, en ik zie wel waar we komen! :)
En nee ik zeur ook niet over de regering, omdat ik totaal geen flauw benul heb waar ze over het algemeen mee bezig zijn e.d.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 01:09

tante_trien schreef:
Ik stem niet.
Ik hou me er totaal niet mee bezig, vind het niet interessant, en ik zie wel waar we komen! :)
En nee ik zeur ook niet over de regering, omdat ik totaal geen flauw benul heb waar ze over het algemeen mee bezig zijn e.d.

Dat vind ik dus jammer want hun beslissingen merk jij dagelijks in je portemonnee. Noem ik als voorbeelden: hoogte van belastingen zoals btw en accijns, de omvang van de basiszorg, energie en infrastructuur, ontslagrecht, enz. enz.

Het leek de laatste weken wel of de breuk tussen Jan en Yolante er werkelijk toe deed in Den Haag maar achter die deuren wordt er ook nog serieus beleid gemaakt waar jij met je ene stem toch een heel klein beetje invloed op kan uitoefenen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 01:14

Tegen.

Niet alleen omdat ik vind dat je een weloverwogen keuze moet kunnen maken, en als je dat niet doet, het maar beter kunt laten, maar ook omdat je, als je toevallig die week op vakantie bent of wilt, je allerlei toeren uit moet halen om je stem toch maar in dat stembureau te krijgen.

Niet stemmen, bewust niet stemmen, is ook een statement. Ik vind de keuze of je wel of niet gaat ook een kwestie van vrijheid tot meningsuiting, en daar mag niemand je in dwarsbomen. Verplichten tot stemmen is in mijn ogen de inbreuk op vrijheid van meningsuiting.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 01:23

Fleurtje100 schreef:
Maar dat hebben ze toch ook, ze mogen toch gewoon gaan stemmen?
Je kunt wel geforceerd willen dat het land door iedereen vertegenwoordig is door iedereen verplicht te laten stemmen, maar de vraag is juist of het land dan wel echt realistisch vertegenwoordigd is. Een laag opkomstpercentage zegt ook iets over de mening van het volk, namelijk dat het ze niks kan schelen of dat ze het de moeite niet waard vinden etc.

En daar word vervolgens niks mee gedaan toch? De politiekers halen hun schouders ervoren op want het beinvloed hun werk niet en de centjes die binnenkomen...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 01:32

Natuurlijk wel, je zou maar een paar % van die niet-stemmers toch op een of andere manier kunnen aanspreken zodat ze wel op jou gaan stemmen, dan is zo weer een zetel extra. Waar denk je dat het 'populisme' anders vandaan komt? Dat trekt weer een ander type stemmer, een die eerst misschien niet ging stemmen en nu, voor hem, meer herkenbare en aansprekende taal hoort en wel stemt. Bovendien geloof ik toch wel dat de meerderheid van de politici graag een hoge opkomst zien, ongeacht wat ze stemmen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 01:37

Fleurtje100 schreef:
Natuurlijk wel, je zou maar een paar % van die niet-stemmers toch op een of andere manier kunnen aanspreken zodat ze wel op jou gaan stemmen, dan is zo weer een zetel extra. Waar denk je dat het 'populisme' anders vandaan komt? Dat trekt weer een ander type stemmer, een die eerst misschien niet ging stemmen en nu, voor hem, meer herkenbare en aansprekende taal hoort en wel stemt.

Dan ben je toch nog verder weg van huis? Krijg je een deel mensen die als een schudde schapen achtereen lopen, in plaats van zich te verdiepen.

Populisme heb je hier trouwens ook hoor, ondanks de stemplicht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 01:40

Van mij hoeft het niet verplicht te worden. Maar "geen tijd" en "ik ken er niets van" vind ik echt dikke onzin-redenen om niet te gaan stemmen. :o Ik wist er ook niets van. De tijd dat je achter bokt zit kan je net zo rustig effe de verschillende sites afgaan van de partijen of een stemtestje doen. En geen tijd? Als het verplicht was moest je ook gaan, heel België doet het, dus waarom zou Nederland dat dan niet kunnen om 1 dag om de zoveel jaar effe tien minuten tijd vrij te maken om te gaan stemmen?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 01:50

Ik mocht willen dat ik er in 10 minuten mee klaar was.... :D

Als ik zou stemmen morgen (wat ik dus niet doe omdat ik geen kaart heb gekregen om onverklaarbare redenen) ben ik wel minstens een uur onder de pannen.
Hier in het dorp kan namelijk alleen op het gemeente huis gestemd worden. En dat ligt al 15 minuten fietsen van mijn huis af. Nee, ik kom er ook niet toevallig langs onderweg naar mijn werk of de paarden. Ik moet er dan echt heen fietsen. Dus dat is heen en terug al een half uur. En dan staan er altijd rijen. Eerst al die kaarten checken. En als ze die rij gehad hebben is er een volgende rij, die van het stemhokje. En daar is er ook maar 1 van. Dus het is alleen maar wachten.
Dit was mijn ervaring met de vorige rondjes stemmen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 01:54

We zijn toch een democratisch land? dan moet je toch ook vrij kunnen zijn om zélf te bepalen of je wílt stemmen persoonlijk vind ik het anders weinig democratisch meer als je dat niet meer zelf kunt bepalen ook al zou je dan nog zelf kunnen bepalen waarop. Stel dat je 't nu allemaal prut vindt? Dan zou je dus kiezen voor niet stemmen. En die vrijheid heb je dan niet meer. Die democratie.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 01:59

Vrijheid van mening idd, statement kunnen maken en ongeinteresseerde mensen (dom of slim ;)) zijn goede argumenten.
Blanco stemmen gaat imo niet op, omdat je dan op de grootste partij stemt.

Los daarvan zie ik het praktische er niet van in...
Wat zou je willen doen als iemand niet stemt? Wat kan je daarmee? ;)