Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
R0oszs schreef:ik vind de mensen niet inteligent genoeg ofzo maar ik bedoel alleen dat sommige mensen zich dus niet verdiepen in dat soort zaken
Ir111 schreef:Mensen die stemmen zijn deels mensen die denken er verstand van te hebben en deels mensen die in ieder geval belangstelling hebben en die enigzins de moeite nemen te bekijken welke partij aansluit bij hun ideeen. Dat laatste is toch wel een voorwaarde om een stem uit te brengen lijkt me.
Fleurtje100 schreef:Nadeel is aan dat wanneer mensen die er niet over na gaan denken mogen stemmen partijen ook hun beloftes niet meer hoeven na komen. Ze worden er dan toch niet echt op afgerekend. Een democratie werkt naar mijn mening alleen maar als iedere burger zijn eigen verantwoordelijkheid neemt waaronder valt dat je nadenkt voordat je je stem uit brengt. Dat mensen dat niet willen doen prima, dat is hun eigen vrije keuze. Maar ga mensen die om die reden niet stemmen het dan ook niet verplichten wel te doen.
BraveSpots schreef:Ik vind best dat je die 'domme' mensen (sorry voor het woord maar zo bedoel jij het wel) mag stimuleren om wel over de dingen na te denken. En als ze niet willen nadenken is dat imo ook prima, want dan komt dat tot uiting in je partijenverdeling. En dan pas is het land echt vertegenwoordigd voor alle mensen. Vind ik. Ook voor de domme of degene die niet willen nadenken. Zij hebben evenzeer recht op vertegenwoordiging dan de anderen.
tante_trien schreef:Ik stem niet.
Ik hou me er totaal niet mee bezig, vind het niet interessant, en ik zie wel waar we komen!
En nee ik zeur ook niet over de regering, omdat ik totaal geen flauw benul heb waar ze over het algemeen mee bezig zijn e.d.
Fleurtje100 schreef:Maar dat hebben ze toch ook, ze mogen toch gewoon gaan stemmen?
Je kunt wel geforceerd willen dat het land door iedereen vertegenwoordig is door iedereen verplicht te laten stemmen, maar de vraag is juist of het land dan wel echt realistisch vertegenwoordigd is. Een laag opkomstpercentage zegt ook iets over de mening van het volk, namelijk dat het ze niks kan schelen of dat ze het de moeite niet waard vinden etc.
Fleurtje100 schreef:Natuurlijk wel, je zou maar een paar % van die niet-stemmers toch op een of andere manier kunnen aanspreken zodat ze wel op jou gaan stemmen, dan is zo weer een zetel extra. Waar denk je dat het 'populisme' anders vandaan komt? Dat trekt weer een ander type stemmer, een die eerst misschien niet ging stemmen en nu, voor hem, meer herkenbare en aansprekende taal hoort en wel stemt.