3de wereld oorlog??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ook bang voor een 3de wereld oorlog?

Ik maak me niet druk, ver van me bed
51 (26%)
Ja..
43 (22%)
Nee..
69 (36%)
Ik heb nog geen mening...
27 (14%)

Totaal aantal stemmen: 190

Alet74

Re: 3de wereld oorlog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:21

Even opgezocht in Wikipedia wat een wereldoorlog is. Een oorlog is een wereldoorlog als de meerderheid van de grootste en sterkste landen aan een gewapend conflict meedoen. Hiervan uitgaand zijn ingrijpen in Irak, Afghanistan en dergelijke geen wereldoorlogen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:56

Nee, niet bepaald.

Maar in zulke regios met pijltjes gaan schieten kan tot onverwachtse gevolgen leiden, en die kan niemand overzien. Tja, tot nu toe gaat het goed zei de man die van de 10de verdieping sprong.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:13

Het is allemaal betrekkelijk... Pluk de dag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:13

joostvangestel schreef:
Nee, NoordKorea gaat echt geen 3e wereldoorlog ontketenen. Als Noord-Korea al ooit zo dom is om een kernbom af te schieten, moeten ze er rekening mee houden dat Zuid-Korea kort daarna wel eens een eiland kan zijn..

Dat is een optie inderdaad. Maar van de andere kant gezien kan ik mij wel voorstellen dat Noord-Korea niet meer in de economische isolement kan bestaan. Nuclear geweld kan dan natuurlijk nooit de goede zet zijn, maar er zijn ook geen diplomatieke wegen meer open.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:44

Ik ga niet ergens bang voor zijn wat misschien niet gebeurd. Wat schiet je d'r mee op?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:59

De Noord Koreaanse kernwapens zijn alleen bedoeld als politiek chantagemiddel om meer van de rest van de wereld los te krijgen. Zolang ze niet door Rusland of China gesteund zullen worden als zij ze gebruiken, zullen ze ze ook niet gebruiken.
Stel dat zij ze wel gebruiken, dan hebben we er één of twee Hiroshima's bij en is het Noord Koreaanse bewind binnen een week door de rest van de wereld afgezet, omdat er dan opeens geen russisch en chinees probleem met ingrijpen in Noord Korea is.

Het is puur een chantagemiddel om meer voedsel- en oliesteun te krijgen, die ze nodig hebben om hun volk tevreden te houden, zodat ze niet afgezet worden.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 20:16

Karl66 schreef:
Het is puur een chantagemiddel om meer voedsel- en oliesteun te krijgen, die ze nodig hebben om hun volk tevreden te houden, zodat ze niet afgezet worden.

van chanteren krijg je meestal ruzie...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:50

kladruber schreef:
Karl66 schreef:

van chanteren krijg je meestal ruzie...

zolang ze dat alleen binnen de grenzen van hun eigen land doen, maakt dat voor een eventuele 3de wereldoorlog toch niets meer uit :+ gaan ze maar gezellig elkaar te lijf.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:48

Een kernwapenoorlog ligt denk ik vanaf het moment dat kernwapens bestonden op de loer... Die dingen hadden eenvoudigweg nooit uitgevonden mogen worden. Nu ze er zijn, moeten we er maar op hopen dat degenen die daadwerkelijk de macht hebben over de Rode Knop van zo'n bom zelf geen vurige doodswensen koesteren. Vanaf het moment dat er één afgevuurd worden denk ik dat er op aarde op dit moment voldoende landen zijn die er dan ook maar één afvuren, om de hele aarde binnen een dag te laten imploderen.

Als ik de actualiteiten volg, denk ik weleens bij mezelf ''jeetje, dit zou weleens héél erg fout kunnen gaan''. Maar ik ben er niet constant bang voor, omdat ik er toch vrij weinig aan kan doen. Stemmen op een partij waar je je goed bij voelt is één ding, maar een of ander schriel politiek mannetje/vrouwtje uit Nederland kan echt weinig veranderen binnen de wereldpolitiek. Ik denk dat we met Barack Obama in het Witte Huis een stukje veiliger zitten dan met Bush - dat was een regelrechte randdebiel. Met hém aan de Rode Knoppen zou ik echt bang zijn.

Wat betreft Noord-Korea, ik ga er vanuit dat als ze echt wat van plan geweest waren, dan hadden ze al een raket afgevuurd. Wat ze nu doen is pure chantage, en daar komt ruzie van, maar zolang ze geen steun krijgen van een machtiger land kan het niet veel kwaad, denk ik.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 15:57

Hanmar schreef:
Wat betreft Noord-Korea, ik ga er vanuit dat als ze echt wat van plan geweest waren, dan hadden ze al een raket afgevuurd. Wat ze nu doen is pure chantage, en daar komt ruzie van, maar zolang ze geen steun krijgen van een machtiger land kan het niet veel kwaad, denk ik.

Maar ze zijn al machtig toch???

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 23:23

hoorde vandaag niet erg goed nieuws, volgens mij gaat het niet meer goedkomen...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 08:16

Kun je dat toelichten? Heb de krant nog niet uit en geen nieuws gezien of gehoord..

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 16:06

Noord-Korea dreigt met nieuwe kernwapens
SEOUL - Het bewind in Noord-Korea heeft zaterdag woedend gereageerd op een resolutie die vrijdagavond door de VN-veiligheidsraad is aangenomen. Pyongyang zei nieuwe atoomwapens te gaan maken en te zullen reageren op elke poging het land verder te isoleren met militaire actie.

Replica's van Noord- en Zuidkoreaanse raketten in Seoul.
Ook meldde staatspersbureau KCNA dat Noord-Korea het nucleaire programma nooit zal stoppen. ,,De optie om nucleaire wapens op te geven is onmogelijk geworden en het maakt niet uit of iemand ons het bezit van deze wapens toestaat of niet.'' Pyongyang heeft naar eigen zeggen de middelen om uranium te verrijken en zal daar ook mee beginnen, aldus de verklaring.
Verder staat in de tekst dat het bezit van atoomwapens niet de eigen keuze was van Noord-Korea. ,,Als iemand in dezelfde positie zou zitten, dan zou hij weten dat het bezit van nucleaire wapens niet iets is wat wij wilden, maar wat ons onvermijdelijk is opgedrongen door het vijandige Amerikaanse beleid en hun nucleaire bedreigingen.''

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:29

Tja
Je koopt of je slaat iets op om het te gaan gebruiken....

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:47

Raar dat zo'n land niet wil inzien dat ze zichzelf in zo'n positie maneuvreert. Ik kan me niet voorstellen dat ze zo dom zijn om het te gebruiken. Iemand zei hier eerder al dat Zuid-Korea dan snel een eiland zal worden, dat lijkt me niet onwaarschijnlijk.
Ik gooi dit op grootspraak (en hoop heel erg dat ik gelijk heb!)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:44

Fitch schreef:
Tsja, wat is de definitie van wereldoorlog? De 1e en 2e waren naar mijn mening voornamelijk Europese burgeroorlogen, waar helaas wat andere landen bij betrokken werden. Maar het draaide om Europa. Ik denk dat je, nu we in de EU zitten, helemaal niet bang hoeft te zijn voor oorlogen en dergelijke.

wat andere landen bij betrokken? Het is niet voor niets dat de tweede wereldoorlog niet was afgelopen met de capitulatie van de duitsers hoor. De oorlog werd beëindigd door twee atoombommen op Japan, maar niet nadat Japan half Azië, was binnen gedrongen en pearl harbor stelde zeker ook niets voor? Het draaide echt niet alleen maar op Europa hoor.

Maar goed, tja, dreiging voor oorlog heerst altijd wel. Het is afwachten, ik kan er niks aan veranderen, dus heeft het ook weinig zin om me er druk over te maken.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:58

Noord-Korea loopt al jaren op deze manier de wereld bang te maken, soms met raketten, soms met atoomwapens of fabrieken die ze niet willen sluiten. Ik ben er niet zo bang voor. De dag dat ze echt iets stoms doen, zoals ze atoomraket richting de VS, verwacht ik niet dat aan het einde van de volgende dag dat land nog bestaat...

lou__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:06

ik denk niet dat dat gaat gebeuren 8-)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:33

Imago01 schreef:
Ik kan me er soms alleen best kwaad om maken. Ons volk vragen om Groene Stroom te gebruiken, zuinige auto’s, energielabels overal op etc.
Laat ze verdorie eerst maar eens al dat oorlogstuig verkopen, tanks, 4x4’s, straaljagers…denk dat je dan al een heleboel ellende voor onze moedertje aarde de wereld uit helpt. Maar ja, dan hebben de Hoge Heren niets meer om mee te pochen. Niets om hun macht mee uit te kunnen oefenen.

Ik vind het zo zonde dat Moedertje Aarde miljoenen jaren er al over doet om zichzelf op te bouwen met al haar pracht zoals het nu is.
En in een periode van een eeuw helpen wij mensen die aarde wel even naar de stinkmodder: teveel mensen op te kleine stukjes grond, complete regenwouden die met sneltreintempo worden omgehakt, diersoorten die bij bosjes uitsterven vanwege dat kappen, de oplossing tegen kanker, aids en nog meer vreselijke ziekten die waarschijnlijk in 1 van de planten te vinden is die in dat omgehakte regenwoud groeit en noem maar op.
Ja ik ben het ermee eens, de wereld gaat toch wel naar de stinkmodder en ik denk dat het niet eens zo gek lang meer zal duren. Structureel helpt de mens alles om zeep. Het hoeft nog niet eens zozeer door een oorlog te komen…

Ondertussen probeer ik van mijn eigen leven nog wat te maken, draag ik op mijn manier mijn steentje bij om zo toch nog lekker commentaar te kunnen blijven geven in topics als deze maar vind ik wel dat de wereldleiders maar eens moeten beginnen met het geven van het juiste voorbeeld…

+:)+ +:)+ +:)+

De oorlog tegen de aarde en is al een tijdje bezig, ik denk sinds de industriële revolutie eigenlijk. Pas de afgelopen jaren is het oke om daar bewust van te zijn. Goed dat het nu toch een beetje main stream begint te worden. Hoe lang gaat dit nog door? ;(

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 23:03

Daphna schreef:
Hoe lang gaat dit nog door? ;(

Tot de wereld echt helemaal om zeep is en we allemaal sterven van de honger
OF tot een of ander virus 3/4 van de bevolking dood minstens en we het cirkeltje gewoon weer van vooraf aan beginnen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:01

Als je driekwart van de bevolking doodt zie ik eerlijk gezegd nog een reële kans dat het overgebleven kwart elkaar nog om zeep helpt met atoombommen ook :+

Noord-Korea is al jarenlang bezig met op deze manier proberen de rest van de wereld te intimideren. Als ze werkelijk zo stupide zijn om een atoombom af te schieten denk ik dat er nog vóór die tijd van minstens drie andere landen een atoombom onderweg is om Noord-Korea in as te leggen. Overigens ga ik er niet vanuit dat ze hun chantagemiddel ooit uit handen zullen geven en op die manier regelrechte zelfmoord plegen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:05

Had ergens gehoord dat Noord-Korea op 4 juli Hawaii had willen bombarderen, dat hebben ze in ieder geval niet gedaan. Het lijkt me dat het wel met een grote sisser afloopt.

Qua de wereld zelf om zeep helpen, ik denk dat we aardig op weg zijn. Maar aan de andere kant merk je er toch ook steeds meer van dat mensen zich bewust worden van waar we mee bezig zijn. Onze grondstoffen raken op - hoe lossen we dat op, bewuster met afval bewuster met eten. Het zal ook wel moeten, anders gaat de stekker er straks echt nog een keer uit. Alhoewel dat ook wel iets onvermijdelijks kan zijn. Gelukkig weten we dat niet ;)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:45

Noord-Korea wil wel meer. Hawaïi gaan bombarderen is voor hen niet echt een slimme stap, of zie ik dat nu verkeerd? Een klein eiland, waar je relatief weinig kwaad kunt doen, maar wél de woede van de gehele wereld op je hals halen met het zeer reële risico dat in no time Amerika je hele land platgegooid heeft?

De discussie over het wel of niet om zeep helpen van de aardbol heeft niet in directe zin zoveel met een 3e wereldoorlog te maken, tenminste, met een 3e wereldoorlog help je de wereld ook om zeep maar dan op een andere manier. Overigens ben ik het eens Imago01, maar ik zou aan de andere kant óók niet willen dat Nederland wat betreft het verkopen van al het oorlogstuig in de voorhoede loopt... Dat is nu juist het probleem: een prisoner's dilemma.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 20:36

*ik heb het topic maar heel klein beetje gelezen en de reactie's helemaal niet* dat komt omdat het mij niet zo boeit maar wel even wilde laten weten wat ik ooit gehoord had.

Ik had ooit gehoord, dat de 3e wereld oorlog al lang begonnen is (maar niet zo heftig) maar heb me er verder niet in verdiept.

Ephajim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:23

Ver van me bed show, en mocht het toch gebeuren dan is het waarschijnlijk ook gauw weer voorbij.