Bos en de PVV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:28

Nouks schreef:
Sigrid, je sluit jezelf misschien uit als minister maar als je heel sterk uit de verkiezing komt betekent dat wél dat je in de oppositie ook heel veel druk kunt uitoefenen. Bovendien, als Bos toch met Wilders zou willen gaan regeren, moeten beide partijen tot een overeenkomst komen waarin ze zich allebei zouden kunnen vinden. Dat is met zulke verschillende ideologieën niet alleen heel erg moeilijk (als niet onmogelijk), maar dat zou bovendien waarschijnlijk een hoop kiezers (lees: steun vanuit de achterban) kosten (want die stemmen niet op "een mix tussen PvdA en Wilders", maar op de ideologiën van de PvdA). Jij zou er als kiezer ook niet blij van worden als je zou stemmen op de PvdA en de PvdA vervolgens Wilers' plannetjes zou gaan zitten uitvoeren...

Het is ten eerste niet bekend of Bos na de volgende verkiezingen weer op zijn ministerspost kan gaan zitten, ook heeft zijn ministerspost niets te maken met het standpunt dat hij nu heeft ingenomen. Hij heeft die uitspraak gedaan als lid van PvdA en niet als minister van financiën (of hij moet iets op Wilders financiële plannen aan te merken hebben). Ten tweede hebben we wel gemerkt de afgelopen tijd dat de oppositie in moeilijke tijden, bij lastige beslissingen zonder pardon buiten spel wordt gezet (reactie Wilders was hierop dat hij wegliep uit de Kamer) en de regering gewoon zijn gaan gaat.
En verschillende ideologieën zullen in een consensusdemocratie wel moeten samenwerken, want zo is ons systeem ingericht. Het zal niet altijd makkelijk zijn, de formatie neemt ook altijd enige tijd in beslag. Maar het is het systeem dat wij hier nou eenmaal hanteren in Nederland. Maar ik zie niet in waarom PvdA en Wilders het niet eens zouden kunnen worden op onderwerpen als zorg, onderwijs, milieu enz.

Wendy schreef:
_Sigrid_ schreef:
Het bij voorbaat uitsluiten van een partij en daarmee het buitenspel zetten van zijn aanhangers is per definitie ondemocratisch.

Wat is dan volgens jou de definitie van democratie?
Is dat directe democratie, dus per definitie altijd doen wat het volk wil?
Of is dat een gedelegeerde democratie: het volk kiest een aantal mensen die namen hen regeren, die daar ook een eigen beslissingsbevoegdheid in hebben.

Iets is nooit per definitie democratisch of ondemocratisch. Daarvoor zul je het eerst eens moeten worden over een definitie van het begrep democratie.

Nou, in ieder geval dat iedereen mee kan doen. Participatie dus en gelijke kansen voor iedereen om deel te nemen aan politiek. Misschien kan je je reactie nader toelichten, want ik begrijp niet helemaal wat dit te maken heeft met directe dan wel indirecte volksvertegenwoordiging. Er is overigens niet één definitie aan te wijzen over het begrip democratie.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 19:32

_Sigrid_ schreef:
Ten tweede hebben we wel gemerkt de afgelopen tijd dat de oppositie in moeilijke tijden, bij lastige beslissingen zonder pardon buiten spel wordt gezet (reactie Wilders was hierop dat hij wegliep uit de Kamer) en de regering gewoon zijn gaan gaat.

Dat is niet waar de fractievoorzitter van het CDA zei dat er weinig te onderhandelen was, de fractievoorzitter van de PVDA zei open te staan voor goede suggesties. Maar daar wenste Wilders niet naar te luisteren.

Weglopen uit een debat beloofd weinig goeds voor een partij die wil gaan regeren en heetf niks met democratie te maken.

Sigrid

Re: Bos en de PVV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:37

Niet alleen Wilders klaagde erover dat oppositie buiten spel werd gezet met crisisberaad. Die geluiden kwamen van meerdere partijen. Maar Wilders haalde uiteraard weer het nieuws door die stunt van hem (Femke Halsema: "Het was doorgestoken kaart, de camera's stonden er al". Goh Femke, zou het?)

Maargoed, Wilders is wel lekker polariserend bezig. Houdt ons allemaal wel weer wakker. Ik zou ook nooit op hem stemmen, maar het is prima dat hij er is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 19:54

Alleen de nare totaal verkeerde uitspraak van het CDA werd op TV getoond, de rest niet
Zo worden we gemanipuleerd door de media, nu ook weer trouwens. De media doet net alsof Bos deze uitspraken officieel in een persbijeenkomst gedaan heeft.

Maar het is onderdeel van een programma waar een student die vraag aan Bos stelt, dat is totaal uit zijn verband gerukt.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:27

sarabande schreef:
faye schreef:
Bos is een slappe zak die uiteindelijk nergens voor staat. Wat dat betreft zou hij juist prima met Wilders op één lijn zitten :D

Wat een verrassende bijdrage weer :n .
Jouw mening over het karakter van Bos is eigenlijk niet zo relevant in dit kader.
Het gaat over het maken van een keuze door een leider van een politieke partij, en waarom.

En waarom de media het altijd zo opblaast?

Dus je heb dit topic alleen geopend om Bos op te hemelen? Want zo komt het wel over...

Ik krijg ook geen reactie op het feit dat Bos een zooitje geld van de belasting betalers in de banken pompt zonder hier afspraken over te maken, en er nu een heleboel bankmanagers van een leuke bonus genieten over de rug van belasting betalend nederland.
Dat is toch echt een actie geweest van geweldige minister Bos.

Iedereen kan fouten maken, dat is menselijk. Maar dit was gewoon een regelrechte blunder...

Citaat:
Weglopen uit een debat beloofd weinig goeds voor een partij die wil gaan regeren en heetf niks met democratie te maken.

En meteen roepen dat je niet wil regeren met een partij als deze veel zetels heeft zonder eerst te kijken of je misschien nog ergens op bepaalde overeenkomsten heb is dat niet?

sarabande schreef:
Alleen de nare totaal verkeerde uitspraak van het CDA werd op TV getoond, de rest niet
Zo worden we gemanipuleerd door de media, nu ook weer trouwens. De media doet net alsof Bos deze uitspraken officieel in een persbijeenkomst gedaan heeft.

Maar het is onderdeel van een programma waar een student die vraag aan Bos stelt, dat is totaal uit zijn verband gerukt.

Ik geloof graag dat de media dingen uit verband rukt en dingen manipuleert. Maar hier heeft Wilders net zo hard last van hoor.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:17

Wilders gebruikt dat eerder. Hij dropt oneliners waar hij maar kan. Maar als ze hem uitnodigen voor een discussieprogramma op TV geeft hij niet thuis. Zogenaamd omdat hij geen eerlijke kans krijgt, maar hij is gewoon bang dat hij dan gezichtsverlies lijdt.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 23:57

_Sigrid_ schreef:
Wilders gebruikt dat eerder. Hij dropt oneliners waar hij maar kan. Maar als ze hem uitnodigen voor een discussieprogramma op TV geeft hij niet thuis. Zogenaamd omdat hij geen eerlijke kans krijgt, maar hij is gewoon bang dat hij dan gezichtsverlies lijdt.

dat is onzin natuurlijk.. als er in een intervieuw word gezegd door wilders dan ie b.v. moet poepen, dan staat het dezelfde dag nog in de krant.. om maar even een stom voorbeeld te noemen

de media pikt vaak zinnetjes uit een intervieuw en trekt het helemaal uit zijn verband..

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 00:09

Dan heb jij vast nooit van het woord "mediastrategie" gehoord?
Of het woord "spindoctor". Met alle respect, je hoeft mij niet te vertellen hoe de media werken want ik maak er zelf onderdeel van uit (en ik studeer af op dit onderwerp)

En geef jij eens een voorbeeld van een uitgebreid interview met Wilders...
Nee, die zijn er amper. Waarom?
Hij loopt de Kamer uit, direct richting de microfoons van NOS, RTL, BNR enz om een paar quotes te geven. En ja...dat zooitje uit Hilversum lekker schrijven en draaien die hap.

Maar dát is nou juist waar een deel van nieuwe generatie journalisten zich nogal aan ergert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 01:03

Én een deel van de oude journalisten, én een deel van de jonge en oude politici, én een deel van de Nederlandse burgers... En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ook vanzelfsprekend: waar mensen zijn, zijn ergernissen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 07:50

_Sigrid_ schreef:
Als Wilder, laten we zeggen 25-30 zetels heeft, dan betekent dat, dat 1 op de 6 Nederlanders hem graag willen zien regeren.

Dat vind ik weinig. Ik dacht dat er meer waren met racistische trekjes al is het maar tegen Polen. |(

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:21

ceasario schreef:
_Sigrid_ schreef:
Als Wilder, laten we zeggen 25-30 zetels heeft, dan betekent dat, dat 1 op de 6 Nederlanders hem graag willen zien regeren.

Dat vind ik weinig. Ik dacht dat er meer waren met racistische trekjes al is het maar tegen Polen. |(

Wat een onzin, waarom meteen racistische trekjes?

Er is gewoon een probleem met een groep polen in ons land, maar dat betekend niet dat er problemen zijn met alle polen.

Niet om het een of ander, ik heb er zelf ook geen goede ervaringen mee. Ik heb afgelopen weekend nog een pools busje zien rijden waarvan de bestuurder duidelijk onder de invloed van drank was. En ja, er zijn ook genoeg Nederlanders die dit doen, maar de meeste polen nemen het niet zo nauw met de regels, zeker wat betreft autorijden.
Ik heb zelf een poolse collega, prima gozer, maar hij rijdt soms wel auto zonder rijbewijs. Kan je je voorstellen wat er gebeurt als ie een ongeluk krijgt? Hij is niet verzekerd.
Zelfde verhaal met ziektekosten verzekeringen, heleboel zijn daar niet voor verzekerd maar maken er wel gebruik van. En wij maar allemaal betalen.

Dit komt gewoon doordat de regering de grenzen heeft opengesteld zonder daar enig toezicht op te houden.

Sommige zitten met ze tienen in een caravan zonder vaste lasten en verzekeringen waardoor ze ontzettend onder de marktprijs werken, mijn vriend is stukadoor en heeft wel vaste lasten en verzekeringen, maar als hij dat soort prijzen moet gaan vragen kan ie beter stoppen want dan kunnen we geen droog brood meer kopen...

Hetzelfde geld voor marokanen, ik ken marokanen die harder werken dan de gemiddelde nederlander. Maar ik ken er ook een hoop, die totaal niet werkt en de hele dag in een BMW rondrijdt...

Nogmaals, ik wil even benadrukken dat dit niet voor alle polen/marokanen geldt. Maar er is wel een grote groep die dit doet, en dan is het helemaal niet zo verkeerd als iemand een keer zegt 'hier zit een probleem, hoe gaan we dit oplossen'. Het is toch echt van de zotte dat als je een probleem aankaart van allochtone nederlanders dat je meteen een racist bent...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 09:40

Malibu schreef:
[

Dit komt gewoon doordat de regering de grenzen heeft opengesteld zonder daar enig toezicht op te houden.

Sommige zitten met ze tienen in een caravan zonder vaste lasten en verzekeringen waardoor ze ontzettend onder de marktprijs werken, mijn vriend is stukadoor en heeft wel vaste lasten en verzekeringen, maar als hij dat soort prijzen moet gaan vragen kan ie beter stoppen want dan kunnen we geen droog brood meer kopen......

Europa bedoel je.

Dat zijn illigale praktijken die je gewoon kan aangeven, Polen vallen hier net zoals iedere werknemer onder de sociale regels. Overigens zijn veel Polen naar huis ivm de credietcrisis.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:48

Malibu, ik ben het helemaal met je eens.
Zo snel als je een wat zegt over een niet 100% nederlander discrimineer je. Dat je gewoon feiten aanhaalt mag niet. Dat je daarmee ook nooit een hele bevolkingsgroep bedoelt wordt niet begrepen, zelfs niets als je dat erbij vermeld. Dan blijft alleen maar het deel hangen dat je ergens niet mee eens bent en de rest vliegt tussen de oren snel weg.
Daar gaat het ook mis met Nederland. Al lange tijd. En slap Den Haag doet daar niets aan. Bang voor de dood. Zoals we al eerder hebben gezien bij iemand die eens wat durfde aan te kaarten over deze problemen.

Sarabande, loop eens over een willekeurige camping, dan zijn er weg weinig weg.
De Nederlanders zijn weg gestuurd, daar moeten ze alles van betalen. De rest van het werk wat toch nog gedaan moet worden wordt nu met de crisis al helemaal gedaan met personen waar ze niet mee volgens de regels werken.
En het klopt dat je aangeeft dat dit niet mag. Wil niet zeggen dat dit niet toch in grote getalen gebeurd.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:55

sarabande schreef:
Malibu schreef:
[

Sommige zitten met ze tienen in een caravan zonder vaste lasten en verzekeringen waardoor ze ontzettend onder de marktprijs werken, mijn vriend is stukadoor en heeft wel vaste lasten en verzekeringen, maar als hij dat soort prijzen moet gaan vragen kan ie beter stoppen want dan kunnen we geen droog brood meer kopen......

Europa bedoel je.

Dat zijn illigale praktijken die je gewoon kan aangeven, Polen vallen hier net zoals iedere werknemer onder de sociale regels. Overigens zijn veel Polen naar huis ivm de credietcrisis.

Dat is inderdaad door de EU beslist...

Maar als ik mij goed herinner heeft het merendeel van de mensen in nederland 2 jaar geleden gestemd dat de grondwet niet aangenomen moest worden.

Dit was een enorme tegenvaller voor Balkende en zijn linkse coalitie, een jaar later is dit er via een omweg toch doorgedrukt. En om dit soort dingen ken ik me gewoon erg boos maken. Dit is in mijn ogen een verwerping van de democratie geweest...

Maar je ziet inderdaad wel een lichte daling van de Polen in Nederland door de kredietcrisis. Maar zodra de economie weer aantrekt staan ze weer op de stoep...

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:58

Inderdaad kazary, dat vind ik dus ook belachelijk....

Je mag alle problemen aankaarten, maar zodra het allochtonen betreft durft niemand z'n mond open te trekken. Dan heb je in mijn ogen gewoon geen ruggengraat.
Je kan dit soort problemen prima aanhalen en ook op een minder felle toon dan dat Wilders doet, maar niemand durft de koe bij de horens te vatten. Er wordt alleen geknuffeld en gezegd dat het allemaal niet zo bedoeld wordt...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 12:51

_Sigrid_ schreef:
Wat leuk, een politieke discussie op bokt, haha)

Dat was voorheen heel gebruikelijk, maar ik begin te begrijpen waarom dat nu niet meer zo is.

Als er statements en argumenten worden gebruikt die zo onzinnig zijn dat een zinnige discussie niet meer mogelijk is ben je snel uit gediscussieerd.
Dus wat mij betreft einde van dit topic, behalve voor degene die hun gram over van alles en iedereen willen spuien en altijd roepen hullie hebben het gedaan.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:42

sarabande schreef:
_Sigrid_ schreef:
Wat leuk, een politieke discussie op bokt, haha)

Dat was voorheen heel gebruikelijk, maar ik begin te begrijpen waarom dat nu niet meer zo is.

Als er statements en argumenten worden gebruikt die zo onzinnig zijn dat een zinnige discussie niet meer mogelijk is ben je snel uit gediscussieerd.
Dus wat mij betreft einde van dit topic, behalve voor degene die hun gram over van alles en iedereen willen spuien en altijd roepen hullie hebben het gedaan.

Jeetje, gewoon omdat niet iedereen het met je eens is dat PvdA en Bos zo geweldig zijn? Wat dat betreft zou je zo in die partij kunnen aansluiten...

Tot nu toe is er in het topic nog vrij netjes gereageerd met een uitschieter hier en daar (waar ik vast ook wel aan bijgedragen heb).
Verder heb ik mijn mening over de andere partijen toch redelijk onderbouwd met de argumenten als het beleid wat betreft allochtonen probleem groepen, en het beleid rond de grondwet van de EU.

Dti zijn gewoon goede argumenten en als je hier niets op kan weerleggen moet je niet meteen gaan lopen huilen dat het topic alleen gebruikt wordt om gal te spuien, want je openingspost nodig wel uit om dit soort dingen op tafel te gooien.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:49

Veel vind ik er niet over te discussieren eigenlijk. Het is allemaal toch heel simpel? Stel PVV wordt de 2e partij van Nederland, dan vind ik het schandalig als de eerste partij daar gewoon overheen stapt. Nee, dat is luisteren naar je bevolking :n Hetzelfde gebeurde destijds bij de SP, door zulke dingen vraag ik me steeds meer af waarom ik uberhaupt nog stem...

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:54

De SP heeft zelf destijds besloten dat ze hun idealen niet konden verwezenlijken en dat ze daardoor afzagen van regeringsdeelname. Best een pittige beslissing als je 26 zetels hebt en niet echt het goede signaal naar je kiezers toe, vind ik.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:07

Ik weet niet hoeveel water de SP destijds bij de wijn heeft willen doen, maar zoveel veranderd dat niet aan het principe toch? De SP kreeg zo veel zetels door de mensen die op die ideeen stemden, dat kun je niet zo maar negeren als grootste partij zijnde net als dat ik vind dat dat ook niet zou kunnen wanneer het wilders zou zijn. En nee, het is absoluut niet zo dat ik hoop dat wilders de grootste partij krijg, imo gaat dit op voor elke partij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:11

Ik heb SP gestemd en ik vond het echt te gek dat de SP niet ten koste van hun idealen alsnog aan het regeren is geslagen. Ik vind het absoluut respectabel dat ze bij hun idealen blijven en dan dus maar (met 26 zetels) in de oppositie gaan zitten.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:11

Maar Nouks, als je heel eerlijk bent. Had je ze dan liever in de regering of in de oppositie? Je respecteert de keuze van de partij om niet te gaan regeren, maar had je het stiekem niet liever anders gezien?

Persoonlijk was ik zeer benieuwd naar wat de SP zou bewerkstelligen. En regeren in Nederland is nou eenmaal water bij de wijn doen. Dat zal iedere partij moeten doen bij regeringsdeelname. Daarom vind het argument ook niet zo heel erg sterk. Want ze roepen nu wel steeds hoe het kabinet dingen anders aan moet pakken, maar als ze de kans krijgen om zelf beleid te maken, dan laten ze die liggen. En dat vind ik eerder zwak dan respectabel.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:17

Ik heb ook SP gestemd, en tuurlijk had ik ze liever in de regering gezien, maar niet koste wat het kost. Ik denk dat ze dan meer stemmen zouden verliezen dan wanneer ze dicht bij hun standpunten blijven en dan maar met 26 zetels in de oppositie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:18

Ik had het liever anders gezien *mits* ze in de regering hun ideologie konden handhaven. Als dat met het CDA niet lukt, dan ben ik blij dat ze dat niet doen.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:23

Maar ik denk dat je sowieso meer aan je standpunten kan werken als je in de regering zit, dan als je in de oppositie zit. En dan zal bij nieuwe verkiezingen wel blijken of je kiezers je blijven steunen en of je het goed gedaan hebt.

Coalitie van SP, PvdA en CDA had mij helemaal niet zo raar geleken. Even kort door de bocht; dat is toch meer links van het midden. CDA zou wat moeilijkheden kunnen brengen, maar het was vele malen lastiger geweest als ze met VVD en PVV uit de bus waren gekomen als winnaars.

Concluderend: eigenlijk kan SP dus alleen regeren als ze een coalitie kunnen vormen met Groenlinks en PvdA?