School terecht gedagvaard in loverboyaffaire?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:55

SuperLiesje schreef:
@ Djoya: dit vind ik erg gemakkeljik gezegd van je. De hele loverboy-problematiek is niet voor niets zo ontzettend moeilijk. Als elke moeder namelijk doorhad dat er zoiets gebeurt met haar dochter dan was het uberhaupt niet zo'n groot probleem geweest.. Daarbij, je verwacht gewoon ECHT niet dat zoiets jou dochter overkomt.. Ik ben zelf nog jong, maar als ik een kind zou hebben en ik weet niet dat ze spijbelt, en ze is verder erg teruggetrokken en op haar kamer zou ik ook niet meteen denken: goh, misschien is ze wel in de ban van een loverboy..

Nee, dat misschien niet maar er zou toch bij mij wel een belletje gaan rinkelen dat ze misschien niet goed in haar vel zit en dat ik misschien toch maar eens met haar moet gaan praten om er achter te komen waarom ze zich zo terugtrekt. Het enkel afschuiven op puberaal gedrag vind ik erg makkelijk.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:56

Heb het boek gelezen, en via een collega van de moeder Lucy ook een en ander gehoord. Meisje "mocht" van de loverboy wel naar school om toetsen te maken.. en er werd voor egzorgd dat ze er zo voorstond dat het niet opviel.. geen hoge cijfers, maar ook niet alleen maar onvoldoendes.. moeder kreeg dus gewoon raporten te zien, welliswaar niet al te best.. maarja, hoeveel "normale" mensen laten een rapport zien met allemaal 6-jes erop ;)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:57

SAKKIA schreef:
SuperLiesje schreef:
@ Djoya: dit vind ik erg gemakkeljik gezegd van je. De hele loverboy-problematiek is niet voor niets zo ontzettend moeilijk. Als elke moeder namelijk doorhad dat er zoiets gebeurt met haar dochter dan was het uberhaupt niet zo'n groot probleem geweest.. Daarbij, je verwacht gewoon ECHT niet dat zoiets jou dochter overkomt.. Ik ben zelf nog jong, maar als ik een kind zou hebben en ik weet niet dat ze spijbelt, en ze is verder erg teruggetrokken en op haar kamer zou ik ook niet meteen denken: goh, misschien is ze wel in de ban van een loverboy..

Nee, dat misschien niet maar er zou toch bij mij wel een belletje gaan rinkelen dat ze misschien niet goed in haar vel zit en dat ik misschien toch maar eens met haar moet gaan praten om er achter te komen waarom ze zich zo terugtrekt. Het enkel afschuiven op puberaal gedrag vind ik erg makkelijk.

Ik denk wederom dat dit erg makkelijk word gedacht.. ookal zie je dat er iets niet goed zit.. en ookal wil je erover praten.. voor praten heb je nog altijd 2 mensen nodig, en als zij niks durft te zeggen, komt het er ook niet uit..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:58

Bij ons stond altijd onderaan het rapport hoeveel uren je gemist had, maar ik weet niet in hoeverre dat standaard is (wij hadden een zeer goede 'waakhond' erop :=)

vuurneon

Re: School terecht gedagvaard in loverboyaffaire?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:59

Gebeurde het loverboygebeuren dan echt alleen tijdens schooltijd?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:59

Daar heb je gelijk in SuperLiesje, maar als je weet (voelt) dat er iets aan de hand is en zij durft niks te zeggen dan zou ik toch eens bij de school gaan informeren hoe het daar gaat en niet wachten op een 10 minuten gesprekje o.i.d.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:00

als moeder zijnde heb ik je dit vaak wel door maar wil je het niet zien net zoals drugsgebruik. Je hoopt en doet geloven dat jou dochter het nooit zou overkomen. Maar de meeste hebben zeker wel een vermoeden en anders zegt een buitenstaander het wel

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:02

Dani62 schreef:
Oke, deze school is duidelijk tekort geschoten. Maar ik heb het boek van Maria gelezen, en daar heb ik vaak gedacht: 'wáár is mama Lucie?' Ik kan me niet voorstellen dat ik zoiets niet zou merken bij mijn dochter (die ik niet heb, daar niet van).

Een aanrader voor iedereen die niet weet waar de moeder van Maria was. Lees het boek die door de moeder van Maria geschreven is. Het heet 'Ik stond laatst voor een poppenkast'. Hierin wordt het verhaal zoals Lucie het meegemaakt heeft verteld en dan zal je zien dat ze heel veel heeft gedaan om haar dochter te redden.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:10

Ik vind het lastig.. School heeft naar mijn mening de plicht absentie te melden aan de ouders, zeker bij leerplichtige scholieren.

Zelf ben ik mentor van een hbo klas (eerste jaars) en als er studenten een aantal weken zonder zich af te melden niet op school komen bel ik ook naar deze student. Soms krijg je dan ouders aan de telefoon die van niets weten.. Die denken dat zoonlief iedere ochtend gewoon naar school gaat. Na een keer bellen stopt het overigens voor mij wel, maar dit zijn volwassen, niet leerplichtige studenten.

Eigenlijk vind ik het wel min of meer de plicht van de school om ook op te merken als een leerling niet goed functioneert. Die heb ik hier ook wel rondlopen en knoop toch altijd een gesprekje aan, dat hoort bij je werk. En dan kan je ze ook afleveren bij een vertrouwenspersoon. Hier 'redt' je niet iedereen mee, maar je hebt er iig alles aangedaan wat mogelijk is.

Het blijft lastig, iemand die niet geholpen wil worden kan ook niet geholpen worden. Maar melding van maken kan altijd.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:11

Jeetje, wat een ellende.. :\ Ik kan me voorstellen dat de moeder gerechtigheid wil, maar ik zou persoonlijk toch eerder gaan voor het aanpakken van het pokkejoch wat je kind heeft getekend ipv de schol een enorm geldbedrag afhandig maken.. Ik denk dat de prioriteiten van moeders iets scheef liggen.. Eerst dat jong opsluiten en dan verder zien..

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:11

Vind ook dat de school tekort is geschoten, maar niet aangeklaagd kan worden voor het misbruik.
Als ouder ben je verantwoordelijk voor je 12 jarige kind, school niet dacht ik?
Het is net als kindermishandeling, mensen zeggen vaak: Waarom deed school niks? Of buren? Ik vind het gewoon een geval van schuld afschuiven op een ander.. De pooier is de schuldige, die moet maar geld gaan betalen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:14

Het is alleen jammer dat de term 'loverboy' nog niet echt bestaat. Interessant stuk om te lezen is een onderzoek naar loverboys in Amsterdam: http://www.iiav.nl/epublications/2004/L ... terdam.pdf

Het is makkelijk leesbaar geschreven en geeft goed inzicht in de loverboy problematiek.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:17

Yamcha schreef:
maar idd krijgen scholen vaak een opvoedfunctie die ze in wezen niet hebben. Waarmee ouders dan verantwoordelijkheden minder hebben, terwijl je als ouder 100% verantwoordelijk bent voor je kinderen.

Ik vind dat de school wel een opvoedfunctie heeft. Ik vind dat als je 30 tot 40 uur per week de verantwoordelijkheid over kinderen/jongeren draagt, je natuurlijk een opvoedfunctie hebt. Het is irreeel om te verwachten dat je zo'n lange periode met jongeren om kunt gaan zonder dat je je druk maakt om opvoeding, zorg, bescherming... Ik vind niet dat je zoveel bij een mens, een jongere, betrokken kunt zijn, en dan schouderophalend kunt zeggen 'niet onze plicht'.

Ik vind ook niet dat de verantwoordelijkheid van school en ouders elkaar uitsluiten. Dus of de ouder er nu wel of niet was, maakt imo niet heel erg uit voor de beoordeling van het handelen van de school.

Over de situatie hier kan ik niet veel specifieks zeggen, ik ken geen details, maar ik vind dat scholen zich in het algemeen wel wat makkelijk verschuilen achter het argument dat de ouders verantwoordelijk zijn en zij niets hoeven te doen aan opvoeding en zorg. Daar zijn kinderen imo toch iets te belangrijk voor...

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:46

Natuurlijk is de pooier de schuldige.. maar zoals waarschijnlijk wel bekend kan een loverboy 9 van de 10 keer niet gepakt worden omdat die lui zo ontzettend slim zijn.. In dit geval kunnen Maria en haar moeder ook niet meer doen dan ze gedaan hebben.. aangifte. Het is nu verder aan de politie en de rechter. Echter kunnen ze de school wel aanklagen, want idd, zoiets zou gewoon gemeld moeten worden, punt uit. Ik vind het ronduit belachelijk dat school geen contact opgenomen heeft met de moeder van Maria, en dat het zelfs in de 10 minutengesprekjes niet naar voren is gekomen..

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:09

rensju schreef:
Vind ook dat de school tekort is geschoten, maar niet aangeklaagd kan worden voor het misbruik.

Vanaf het uur dat het minderjarige kind geacht wordt op school te zijn, vind ik dat de school verantwoordelijk is voor het welzijn van het kind, tot de schooltijd om is. Dit omvat mijns inziens het controleren of het kind daadwerkelijk op school is aangekomen en het onmiddelijk ingrijpen als er sprake is van verzuim.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:11

Shadow0 schreef:
Ik vind dat de school wel een opvoedfunctie heeft. Ik vind dat als je 30 tot 40 uur per week de verantwoordelijkheid over kinderen/jongeren draagt, je natuurlijk een opvoedfunctie hebt. Het is irreeel om te verwachten dat je zo'n lange periode met jongeren om kunt gaan zonder dat je je druk maakt om opvoeding, zorg, bescherming... Ik vind niet dat je zoveel bij een mens, een jongere, betrokken kunt zijn, en dan schouderophalend kunt zeggen 'niet onze plicht'.

Natuurlijk heb je daar gelijk in, aan de andere kant is het soms zo dat ouders alle verantwoordelijkheid afschuiven naar de school, dit lijkt me ook niet reëel. Natuurlijk zit een kind 8 uur op een dag op school, maar er zijn dan nog 16 uren over.
Shadow0 schreef:
Over de situatie hier kan ik niet veel specifieks zeggen, ik ken geen details, maar ik vind dat scholen zich in het algemeen wel wat makkelijk verschuilen achter het argument dat de ouders verantwoordelijk zijn en zij niets hoeven te doen aan opvoeding en zorg. Daar zijn kinderen imo toch iets te belangrijk voor...

Lijkt me dat dan beide partijen aan het afschuiven zijn.
Maar imo is het nog altijd zo dat de ouder in de eerste plaats verantwoordelijk is, dat betekent niet dat een school dan niets meer hoeft te doen. Echter is de taak van de school in de eerste plaats het opleiden, dan pas opvoeding en zorg.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:35

Macusa schreef:
rensju schreef:

Vanaf het uur dat het minderjarige kind geacht wordt op school te zijn, vind ik dat de school verantwoordelijk is voor het welzijn van het kind, tot de schooltijd om is. Dit omvat mijns inziens het controleren of het kind daadwerkelijk op school is aangekomen en het onmiddelijk ingrijpen als er sprake is van verzuim.

Klopt, school had kunnen melden dat ze te weinig aanwezig is. Ben ik met je eens..
Moeder had op de gesprekjes ook kunnen vragen of school wat aan haar merkt/anders gedraagt, omdat die moeder heus wel door heeft dat er iets niet in de haak is. Dus vind niet dat je de hele schuld op de school kan leggen..
Ik had dan gewoon die jongen de schuld gegeven (weet niet of die opgepakt is) en van HEM dat geld geëist.
En op 1 of andere manier scholen erop te wijzen dat ze hierop moeten letten, neem aan dat een school niet blij is dat er pooiers bij hun actief zijn. ???
Ik vraag me dan af of de mensen graag geld willen zien, of 'medewerking' van scholen gaan krijgen zodat het niet weer gebeurt bij anderen..
Of ben ik nou weer te aardig voor deze school dan?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:37

Nee hoor ik ben het met je eens :j Zie ook mijn eerdere berichten ;)

Ook de opmerking: "Het gaat ons niet om het geld" Vind ik altijd maar raar, waar is dan zo'n vreselijk groot bedrag dan op gebaseerd?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:40

ja, school is in gebreke gebleven op het gebied van het verzuimbeleid
nee, school is niet mede-verantwoordelijk voor de loverboy affaire. ieder die zich inleest in deze problematiek, weet dat dit zeer gehaaide praktijken zijn die zich ver onder de zichtbare oppervlakte afspelen..

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:54

rensju schreef:
Moeder had op de gesprekjes ook kunnen vragen of school wat aan haar merkt/anders gedraagt, omdat die moeder heus wel door heeft dat er iets niet in de haak is. Dus vind niet dat je de hele schuld op de school kan leggen..

Volgens mij is hoe je kind zich gedraagt op school een vraag die je als ouder standaard aan de school stelt bij ieder gesprekje dat je daar hebt. Of ben ik een zo'n uitzondering? Ik zou er niet zondermeer vanuit gaan dat deze moeder daar niet naar gevraagd heeft.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:09

benangelique schreef:
ja, school is in gebreke gebleven op het gebied van het verzuimbeleid
nee, school is niet mede-verantwoordelijk voor de loverboy affaire. ieder die zich inleest in deze problematiek, weet dat dit zeer gehaaide praktijken zijn die zich ver onder de zichtbare oppervlakte afspelen..

Helemaal mee eens, en hetzelfde is van toepassing op de ouders.
Ik vind het toch wel jammer dat direct buiten de poorten van de school iedereen zich zomaar kan ophouden. Bij de (basis)school van mijn kinderen krijgen zij een paar keer per jaar reclameboekjes van speelgoedwinkels in de hand geforceerd, direct als ze de poort uit zijn. Ik vind dat hinderlijk en heb daarover gemopperd bij de directie van de school, maar zij kunnen er niets aan doen. Het gebeurt tenslotte niet op school en de parkeerplaats is openbaar.
Bij die middelbare school waar het hier over gaat, zijn het echter geen reclameboekjes, maar loverboys die hun opwachting maken. De school kan daar niets aan doen, maar als (werkende) ouder kunnen "we" ook niet elke middag aan de poort staan om de kinderen op te halen. Maar, misschien moeten we dat als verantwoordelijke ouder toch maar doen (of iemand die door ons al dan niet tegen betaling is aangesteld) voor onze kinderen uit de risicoleeftijd pakweg tussen de 12 en de 18 jaar. Of misschien moeten we de schoolbus weer invoeren, "door to door delivery", maar wie gaat dat betalen?
Is dit een maatschappelijk probleem of een probleem van de ouders (aangezien verschillende schrijvers al hebben uitgesloten dat er sprake is van een probleem van de school)?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:26

Macusa schreef:
Bij de (basis)school van mijn kinderen krijgen zij een paar keer per jaar reclameboekjes van speelgoedwinkels in de hand geforceerd, direct als ze de poort uit zijn. Ik vind dat hinderlijk en heb daarover gemopperd bij de directie van de school, maar zij kunnen er niets aan doen. Het gebeurt tenslotte niet op school en de parkeerplaats is openbaar.

Toch is het niet helemaal waar. Een school die daar actief mee aan de gang gaat kan best veel bereiken. Je kunt eerst de mensen aanspreken, het reclamebedrijf, de speelgoedwinkels en je kunt ook nog eens vragen hoe die bedrijven tegenover een artikel in de krant staan, je kunt zelfs de reclamecodecommissie nog in proberen te schakelen omdat er volgens mij wel wat regels zijn over het benaderen van kinderen. Pas als dat allemaal niet helpt, kun je zeggen dat je er wat aan hebt proberen te doen en dat het niet gelukt is.

En ok, voor een paar reclamefoldertjes per jaar is het misschien de moeite niet. Maar ik schrijf het om aan te geven dat je ook zonder strict juridische grondslag echt wel wat kunt ondernemen.
En zo weet ik bijvoorbeeld dat er scholen zijn die een behoorlijk goede samenwerking hebben met de politie, en dat werkt twee kanten op: overlast in de buurt van leerlingen kan ook buiten de schoolpoorten toch enigzins aangepakt worden, en het is ter bescherming van de leerlingen. Dat vereist inzet - je moet overleggen met de politie, de boel in de gaten houden, betrokken zijn bij je leerlingen, pauzes opofferen om alert te blijven, en niet iedere school heeft daar zin in, maar MOGELIJK is het dus wel :j

Daarmee zul je loverboys niet volkomen kunnen weren (evenmin als drugsdealen, ook een probleem rond schoolpoorten), want natuurlijk blijft er ook een groot schimmig gebied over waar je als school echt geen zicht op hebt. Maar het maakt uit, een actieve aanpak daarin zal heel veel leerlingen wel beschermen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:18

Zullen we dan maar alle scholen aanklagen waaruit ooit een meisje in dat wereldje terecht gekomen is?
Als je het de school wil laten weten, waarom moet dit met zo idioot veel geld!
Het eerst waar ik aan dacht toen ik het stukje las; Ja natuurlijk, zo kan je ook je geld verdienen.

Nee ik vind best dat ze er tegenover school wat over mogen zeggen, maar zoveel geld vragen vind ik ronduit associaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:29

Nou ja of ze moeten het geld storten aan een stichting voor hulp aan meisjes die uit het loverboywereldje komen.
Of aan het India project van de Hoenderloo groep ( wat geloof ik nu in Noorwegen/Zweden plaats gaat vinden ipv India ).
Maar zulke projecten kunnen die 74.000 goed gebruiken :j

Stel ze winnen, dan zou dat ze nog sieren.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:08

Ik heb mij toen ik het boek las, ook meerdere keren afgevraagd waar de school was in het verzuim van het meisje.
Ik durfde niet eens te spijbelen, want dan hing mijn decaan toch echt wel aan de telefoon.
Als moeder niet word ingelicht, weet zij ook niet dat haar kind niet op komt dagen. Vind zeker dat de school hier verantwoordelijke taak op zich hoort te nemen, en dit absoluut had moeten signaleren.