mexicaanse griep nu ook in NL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: mexicaanse griep nu ook in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:05

Maar voor de griep bekend is was hij er al wel natuurlijk. Nou is het wel zo dat zeker in de armere delen van Mexico een griepdode niet altijd als een griepdode zal worden herkend. Dat heb ik ook met die leeftijdscategorieën, hoeveel jonge kinderen en/of bejaarden zijn er aan overleden in arme gebieden die niet als zodanig zijn herkend?

Ik weet het niet. Ik vind de enorme ophef erover nogal bespottelijk eerlijk gezegd, de massahysterie over de mondkapjes en artikelen op CNN "Is your country affected?" :):)
Ik snap dat het iets is om in de gaten te houden, griepvirussen zijn tricky dingen. Dat bewijzen de miljoenen doden van o.a. de Spaanse Griep wel. Maar de massahysterie erover..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:08

Als eerder gezegd, dit lijkt me zeker een virus om in de gaten te houden en om geen onnodige risico's te lopen (die rondreis mexico voorlopig maar even niet doen dus).

Dat er dan vervolgens allerlei Amerikaanse toestanden zijn dat is even jammer, maar geen reden om het dan gelijk maar helemaal te bagetalliseren en te doen alsof er niets aan de hand is.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:11

Ik vermoed dat het straks na de vakantie best verder zal verspreiden. Over ander halve week komen mensen terug van vakantie. Maar ik vraag me af waarom er paniek word gezaaid met zo veel doden. De kans is op dit moment groter dat je het overleeft dat dat je het niet overleeft.

Waar zijn we dan eigenlijk bang voor? Voor een beetje ziek zijn? Hoort dat niet gewoon bij het leven.

Trouwens het officiële bericht van WHO:

30 April 2009 -- The situation continues to evolve rapidly. As of 17:00 GMT, 30 April 2009, 11 countries have officially reported 257 cases of influenza A (H1N1) infection.

The United States Government has reported 109 laboratory confirmed human cases, including one death. Mexico has reported 97 confirmed human cases of infection, including seven deaths.

The following countries have reported laboratory confirmed cases with no deaths - Austria (1), Canada (19), Germany (3), Israel (2), Netherlands (1), New Zealand (3), Spain (13), Switzerland (1) and the United Kingdom (8).

8 Doden dus en 257 gevallen. Dat is een overlijdenspercentage van 3,1%...
Als je de 'onbetrouwbare gegevens uit mexico weglaat is het nog minder. 1 Dode op 160 zieke. Dat is dus een percentage van 0,6%. Dat is bijna te verwaarlozen...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:04

mondmaskers, minimaal P2, P3 is ws beter (maar duurder, zo'n masker kost zo'n 25euro), werken echt wel om het virus tegen te houden. Virussen zijn idd heel klein, maar hebben een zg "eiwit envelop" nodig waardoor ze wel tegen gehouden worden. Een virus heeft een levende cel nodig om te overleven, bacterieen niet, vandaar de "eiwit envelop" die nodig is. Mits correct gebruikt natuurlijk werkt zo'n masker echt wel...en de duurdere zijn meer comfortabel en makkelijker rond je neus en gezicht te vormen. Niet zozeer voor mensen die niesen wat dan zg gestopt word door het masker, maar juist andersom, door een mondmasker te dragen bescherm je je juist tegen aerosol waar virusdeeltjes in kunnen zitten.

Handen wassen ....dat is de meest gangbare manier om een virus op te lopen, als je iemand op zijn mond kust is er minder bacterieen/virus overdracht, dan als je iemand een hand geeft! Ik merk dat altijd als ik weer eens een project in Belgie doe :D handen schudden dagelijks tussen collega's is daar heel normaal....gevolg: binnen 2 wkn heb ik zeker een verkoudheid te pakken ;)

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:16

Ik zag vandaag in het dorp al iemand met een mondmasker lopen...
Ik weet zelf niet zo goed wat ik ervan moet denken. Eerst hoorde je al weer allemaal enge berichten over het 'dodelijke' virus waar nog geen vaccin voor was, enkel medicijnen voor als je al besmet bent. Gister zei ik nog voor de grap dat het de volgende dag wel in Nederland vastgesteld zou worden, aangezien het elke dag steeds een beetje dichterbij kwam. Dat is dus echt zo, maar echt zorgen maak ik me er niet om. We hebben hier genoeg medische hulp lijkt mij. Voor andere delen in de wereld kan het nog wel een flink probleem worden.
Mijn moeder vond het vreemd dat er nu pas hard aan een vaccin wordt gewerkt, omdat ze op het ministerie waar ze werkt een tijd terug te maken had gehad met een speciaal team dat zich met dat vaccin bezig zou moeten houden. Maar ik vraag me af of ze daar niet gewoon al eerder mee bezig waren of dat er geen geld voor uit werd getrokken, in de gedachte dat het toch wel niet zover zou komen.
Het aantal dodelijke gevallen is wel heel erg klein vergeleken met het aantal besmette mensen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:36

In Japan is het al jaren gewoonte om als je verkouden bent een mondmasker te dragen...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:44

Suzeltje schreef:
Ik zag vandaag in het dorp al iemand met een mondmasker lopen...
Ik weet zelf niet zo goed wat ik ervan moet denken. Eerst hoorde je al weer allemaal enge berichten over het 'dodelijke' virus waar nog geen vaccin voor was, enkel medicijnen voor als je al besmet bent. Gister zei ik nog voor de grap dat het de volgende dag wel in Nederland vastgesteld zou worden, aangezien het elke dag steeds een beetje dichterbij kwam. Dat is dus echt zo, maar echt zorgen maak ik me er niet om. We hebben hier genoeg medische hulp lijkt mij. Voor andere delen in de wereld kan het nog wel een flink probleem worden.
Mijn moeder vond het vreemd dat er nu pas hard aan een vaccin wordt gewerkt, omdat ze op het ministerie waar ze werkt een tijd terug te maken had gehad met een speciaal team dat zich met dat vaccin bezig zou moeten houden. Maar ik vraag me af of ze daar niet gewoon al eerder mee bezig waren of dat er geen geld voor uit werd getrokken, in de gedachte dat het toch wel niet zover zou komen.
Het aantal dodelijke gevallen is wel heel erg klein vergeleken met het aantal besmette mensen.

Dat kan ook gewoon voor medische redenen zijn hoor dat mondmasker :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:57