joostvangestel schreef:Mmm, ieder woord krijgt op den duur een negatieve bijsmaak als het in een negatieve context gebruikt wordt. Nette woorden kan je dus niet bedenken als de mensen die ze gebruiken niet netjes zijn. Ook bij mij zit wel allochtoon bloed. In de 5e generatie of zo heb ik een Franse voorouder, een verdwaalde soldaat uit het leger van Napoleon.
Napoleon kwam trouwens wel om dit land te bezetten, heel wat minder positief dan de huidige allochtonen, die hier in de eerste plaats vaak gekomen zijn om werk op te knappen dat wij "nette" Nederlanders niet willen doen. Vroeger noemden we de immigranten vaak "gastarbeiders". ook niet negatief bedoeld, maar kreeg wel een zure bijsmaak, met name voor de tweede generatie.
De tweede generatie baalt ervan dat wij "nette" Nederlanders desondanks toch op hun ouders neerkijken, merken dat ze feitelijk niet gewenst zijn in hun geboorteland (Nederland dus) en reageren daarop met allerlei vormen van protest. Helemaal niet vreemd, zouden autochtone nederlanders ook doen.
het woord allochtoon wordt vooral gebruikt om onderscheid te maken. Een ander woord voor onderscheid maken heet "discrimineren". En daardoor zal ieder woord dat gebruikt maakt om onderscheid te maken op den duur leiden tot een negatieve bijklank, mits diegenen met die onderscheidende titel minder goed behandeld worden dan diegenen die niet tot die groep met de onderscheidende titel behoort.
Dat is natuurlijk niet perce, je kan ook onderscheid maken tussen mensen zonder dat je deze mensen meteen achtersteld. Je maakt immers ook onderschijtd tussen mannen en vrouwen, betekend niet direct dat je die niet gelijk steld(kwa respect,rechten etc) maar er zit wel degelijk verschil tussen. Hoewel het woord allochtoon vaak wel op een denigrerende toon word gebruikt natuurlijk. Maar het zoeken van een ander woord maakt toch geen einde aan de discriminatie, zelfs als er geen woord voor zou zijn zouden de mensen nog wel discrimineren. Daarom vind ik die nieuwe woorden dus een beetje onzin.
Ik dacht trouwens dat de negerzoenen echt zoenen waren gaan heten omdat een of andere actiegroep tegen de naam protesteerde. Hoewel het buijs natuurlijk wel een boel publiciteit opleverde uiteindelijk, die naamsverandering.