Nieuwe benaming voor allochtoon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:23

sillyhorse schreef:
Je bent allochtoon als één van je ouders in het buitenland is geboren. Eigenlijk is zo een heel groot gedeelte van de Nederlandse bevolking allochtoon, want een aantal jaren na WOII zijn veel Nederlanders met Duitsers getrouwd.

Groot deel van het koningshuis bijvoorbeeld ook. (willemallexander en de kids, beatrix zelf geloof ik ook?)
Ik snap niet waarom allochtoon vaak direct zo negatief opgevat wordt... 'k vind het wel een netjes klinkend woord opzich :=

Medelander is opzich best gaaf :))
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 15-04-09 13:26, in het totaal 3 keer bewerkt

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:24

Tellie schreef:
Noem het beestje gewoon bij zijn naam. Immigrant.
Ik snap niet waar iedereen zo moeilijk over doet.
Het is zo, waarom zouden we er dan allemaal mooie woorden voor verzinnen? :=

Edit: Noem het beestje bij z'n naam is gewoon gebruikt als uitdrukking. Niet om een banketstaaf opmerking te maken oid. Kom er net achter dat het er misschien wel heel apart staat. :')

immigrant klopt niet helemaal. Want de dochters en zonen van een immigrant zijn officieel nog wel allochtoon, maar geen immigrant.

als je ouders in nederland geboren zijn, maakt niet uit welke taal ze spreken of hoe ze eruit zien, dan ben jij gewoon autochtoon.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:26

geerke schreef:
volgens mij heeft het negatieve label ,een piepkleine groep allochtonen ,er zelf aangehangen..

Volgens mij zie ik daar een wijzend vingertje.

Er zijn IMO ook 'politiek correcte Nederlanders' die een negatief label aan het woord hebben gehangen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:29

Voor mij is een Nederlander of medelander of hoe je het noemen wilt, iemand die nederlands spreekt. Dat dit nog met een buitenlands accent is maakt me niets uit.
Een Nederlander of medelander gaat hier gewoon naar school of werkt hier. Betaald dezelfde balstingen en heeft daardoor dezelfde rechten.
Een Nederlander of Medelander heeft alleen het Nederlandse paspoort. Je wilt hier thuishoren en daarbij de nationaliteit graag aanemen, ben je er trots op dat te mogen zijn want hier ligt je toekomst.

Alle andere ellende van niet willen werken, niet naar school gaan, overal schijt aan hebben is voor mij gewoon rotvolk.
En waar ze dan geboren zijn maakt me niet uit, of het paspoort dan Nederlands is al 20 generaties of turks. dat maakt me echt niet uit.
Die lui moeten ze gewoon heel hard aanpakken.
Zonder Nederlands paspoort terug naar land herkomst. Dubbel paspoort ook. Met nederlands paspoort naar een opvoed/dril kamp.
Geen uitkering.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:53

Nieuwe benaming slaat nergens op. Uiteindelijk zal nieuwe nederlander het zelfde betekenen als nu allochtoon (wat ze er uiteindelijk van maken dan, want allochtoon is geen scheldwoord)

Mensen moeten is ophouden met dingen zoeken. Wij nederlanders worden zo vaak zwart gemaakt maar druk maken we ons niet. En de "nieuwe nederlanders" met nl paspoort voelen zich toch echt echte marokanen/turken hoor?! Dus hou het maar lekker op allochtoon ;)

Anoniem

Re: Nieuwe benaming voor allochtoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:27

Een belediging is pas een belediging als je je beledig voelt.
Ik kan me er kapot aan irriteren als donkere mensen door het lint gaan omdat iemand hem neger noemt.
Ja hallo, je bent toch ook een neger?
Hetzelfde bij andere dingen, ook al scheld iemand je verrot, zodra je het je zichtbaar laat aangrijpen hebben ze hun zin.
Lekker laten gaan, zo blijven we nieuwe woorden verzinnen voor de tig miljoen rassen op deze wereld.
Een mens is een mens, klaar.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:34

Karin schreef:
De definities van de verschillende categorieën allochtonen vind je op website van het CBS: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dos ... nceptID=37

Ik ben een westerse tweede generatie allochtoon. :')

Medelander klinkt wel leuk, maar op de een of andere toch niet helemaal ''welkom''. Zo van, je mag wel meedoen maar je hoort er eigenlijk niet bij. :P

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:56

Guernica schreef:
Ik kan me er kapot aan irriteren als donkere mensen door het lint gaan omdat iemand hem neger noemt.

euhm, ja, ik ben ook een 'wijf' maar ik zou het toch ook niet prettig vinden als mensen mij zo noemen ;)
(terwijl ik het weer niet erg vinden als mijn vriendinnen mij 'wijf' noemen... dus hetzelfde zoals bij het woord 'neger')

Het woord 'buitenlander' : voor een toerist kan wel, maar voor iemand die in Nederland woont en werkt (maar allochtoon is) klinkt het weer negatief!

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:59

ik vindt zulke dingen eigenlijk maar apart, wij nederlanders moeten altijd maar met respect met buitenlanders omgaan, maar of ze het zelf doen?

eerst mag je geen negerzoen zeggen, nu geen allochtoon, en de joden koeken zijn er nog wel altijd!
dat klopt niet voor mijn idee! :n

met het woordt allochtoon is toch niets mis? ik vindt het niet discriminerend... :n

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:09

Je mag wel negerzoen zeggen, Dat was gewoon een publiciteitsstunt van Buijs :D :D haha!

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:16

liedje89 schreef:
Ik vind het wel weer een beetje onzin. Waarom mag je dan geen allochtoon meer zeggen? Of buitenlander/marokaan/surinamer etc. ik vind het juist een beetje vreemd dat we er allemaal woordjes voormoeten verzinnen. Alsof dat 'vieze' woorden zijn ofzo.

Maar hoe weet je dan of iemand Marrokaan is of iets anders? Sorry maar ik hoor al vaak genoeg: 'en toen op de bus kwam er een Marokkaan naast me zitten...' Of 'Het was weer een Marokkaan'. Dat vind ik zo dom. Je weet toch niet zeker van welk land iemand komt, waarom dan al direct in een hokje plaatsen?

Ik vind medelander wel leuk, want volgens mij heeft allochtoon wel een negatieve bijklank gekregen nee? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:19

Ielsje schreef:
Guernica schreef:

euhm, ja, ik ben ook een 'wijf' maar ik zou het toch ook niet prettig vinden als mensen mij zo noemen ;)
(terwijl ik het weer niet erg vinden als mijn vriendinnen mij 'wijf' noemen... dus hetzelfde zoals bij het woord 'neger')

Het woord 'buitenlander' : voor een toerist kan wel, maar voor iemand die in Nederland woont en werkt (maar allochtoon is) klinkt het weer negatief!

Wijf is geen net woord, neger wel.
Wat moet je anders zeggen? Donker persoon? Zwarte?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:33

Mmm, ieder woord krijgt op den duur een negatieve bijsmaak als het in een negatieve context gebruikt wordt. Nette woorden kan je dus niet bedenken als de mensen die ze gebruiken niet netjes zijn. Ook bij mij zit wel allochtoon bloed. In de 5e generatie of zo heb ik een Franse voorouder, een verdwaalde soldaat uit het leger van Napoleon.

Napoleon kwam trouwens wel om dit land te bezetten, heel wat minder positief dan de huidige allochtonen, die hier in de eerste plaats vaak gekomen zijn om werk op te knappen dat wij "nette" Nederlanders niet willen doen. Vroeger noemden we de immigranten vaak "gastarbeiders". ook niet negatief bedoeld, maar kreeg wel een zure bijsmaak, met name voor de tweede generatie.

De tweede generatie baalt ervan dat wij "nette" Nederlanders desondanks toch op hun ouders neerkijken, merken dat ze feitelijk niet gewenst zijn in hun geboorteland (Nederland dus) en reageren daarop met allerlei vormen van protest. Helemaal niet vreemd, zouden autochtone nederlanders ook doen.

het woord allochtoon wordt vooral gebruikt om onderscheid te maken. Een ander woord voor onderscheid maken heet "discrimineren". En daardoor zal ieder woord dat gebruikt maakt om onderscheid te maken op den duur leiden tot een negatieve bijklank, mits diegenen met die onderscheidende titel minder goed behandeld worden dan diegenen die niet tot die groep met de onderscheidende titel behoort.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:41

joostvangestel schreef:
Mmm, ieder woord krijgt op den duur een negatieve bijsmaak als het in een negatieve context gebruikt wordt. Nette woorden kan je dus niet bedenken als de mensen die ze gebruiken niet netjes zijn. Ook bij mij zit wel allochtoon bloed. In de 5e generatie of zo heb ik een Franse voorouder, een verdwaalde soldaat uit het leger van Napoleon.

Napoleon kwam trouwens wel om dit land te bezetten, heel wat minder positief dan de huidige allochtonen, die hier in de eerste plaats vaak gekomen zijn om werk op te knappen dat wij "nette" Nederlanders niet willen doen. Vroeger noemden we de immigranten vaak "gastarbeiders". ook niet negatief bedoeld, maar kreeg wel een zure bijsmaak, met name voor de tweede generatie.

De tweede generatie baalt ervan dat wij "nette" Nederlanders desondanks toch op hun ouders neerkijken, merken dat ze feitelijk niet gewenst zijn in hun geboorteland (Nederland dus) en reageren daarop met allerlei vormen van protest. Helemaal niet vreemd, zouden autochtone nederlanders ook doen.

het woord allochtoon wordt vooral gebruikt om onderscheid te maken. Een ander woord voor onderscheid maken heet "discrimineren". En daardoor zal ieder woord dat gebruikt maakt om onderscheid te maken op den duur leiden tot een negatieve bijklank, mits diegenen met die onderscheidende titel minder goed behandeld worden dan diegenen die niet tot die groep met de onderscheidende titel behoort.

Dat is natuurlijk niet perce, je kan ook onderscheid maken tussen mensen zonder dat je deze mensen meteen achtersteld. Je maakt immers ook onderschijtd tussen mannen en vrouwen, betekend niet direct dat je die niet gelijk steld(kwa respect,rechten etc) maar er zit wel degelijk verschil tussen. Hoewel het woord allochtoon vaak wel op een denigrerende toon word gebruikt natuurlijk. Maar het zoeken van een ander woord maakt toch geen einde aan de discriminatie, zelfs als er geen woord voor zou zijn zouden de mensen nog wel discrimineren. Daarom vind ik die nieuwe woorden dus een beetje onzin.

Ik dacht trouwens dat de negerzoenen echt zoenen waren gaan heten omdat een of andere actiegroep tegen de naam protesteerde. Hoewel het buijs natuurlijk wel een boel publiciteit opleverde uiteindelijk, die naamsverandering.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:48

Hoi liedje: discrimineren betekent letterlijk onderscheid maken. Je hebt het over de betekenis die het woord discrimineren in de volksmond gekregen hebt, dat is wat anders.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:00

Juridisch gezien heeft het ook de betekenis dat een bepaalde groep (meestal van een minderheid)/ of een individue van zo'n groep anders (op een negatieve manier) word behandeld. De letterlijke betekenis word dus eigenlijk niet meer gebruikt. Vandar de verwarring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:12

nou ik vind neger ook geen nette benaming... Ik heb ook altijd geleerd dat je een donker persoon zo niet mag noemen, hoogstens negeroïde :)

Turk of Marrokkaan vind ik dan weer anders.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:56

joostvangestel schreef:
discrimineren betekent letterlijk onderscheid maken. Je hebt het over de betekenis die het woord discrimineren in de volksmond gekregen hebt, dat is wat anders.

Of zoals Herman Finkers het ooit zei: 'Waarom zou ik jou wel discrimineren en een ander niet?' :+

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:04

Menino schreef:
nou ik vind neger ook geen nette benaming... Ik heb ook altijd geleerd dat je een donker persoon zo niet mag noemen, hoogstens negeroïde :)

Turk of Marrokkaan vind ik dan weer anders.

Ik vind neger ook geen nette benaming. En mijn vader (die ook een 'neger' is) zegt dat er iets negatiefs aan de naam zit vanwege de slaventijd nog. Ik heb het nooit helemaal begrepen :+

Medelander klinkt wel gezellig :D Maar zijn we inderdaad niet allemaal medelanders van elkaar?
Allochtoon vind ik trouwens ook nog steeds prima klinken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:24

Karin schreef:
joostvangestel schreef:
discrimineren betekent letterlijk onderscheid maken. Je hebt het over de betekenis die het woord discrimineren in de volksmond gekregen hebt, dat is wat anders.

Of zoals Herman Finkers het ooit zei: 'Waarom zou ik jou wel discrimineren en een ander niet?' :+

Heeft hij ook niet ooit in een van zo'n voorstellingen een radio programma nagedaan waar het spelletje 'geen jager, geen neger' voorkwam. (een parodieop spelletjes waarbij je geen ja en nee mag antwoorden. Vind ik ook wel toepasselijk voor dit topic.

Ik vind heb met neger niet perce een negatieve asosiatie maar ik gebruik het woord eigenlijk ook niet. (gebruik dan eerder zwarte man/vrouw weet eigenlijk niet waarom)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:32

Ik heb een donker zusje en heel veel donkere vrienden en zij zeggen allemaal dat ze niks tegen het woord neger op zich hebben. Een donker mens is een donker mens en ik vind dat als je gewoon op een normale toon iemand een neger noemt er geen reden is om beledigd te zijn. Het ligt echt aan de toon waarop het gebruikt wordt. Toen een of ander joch mijn zusje uitschold voor een neger, en met schelden bedoel ik 'vieze neger', ja, dan heb je aan mij je handen vol want ik timmer dat kreng zo plat. Maar als je het in een nette context en op een nette manier gebruikt is er niks mis mee .
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-04-09 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:33

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:04

joostvangestel schreef:
Hoi liedje: discrimineren betekent letterlijk onderscheid maken. Je hebt het over de betekenis die het woord discrimineren in de volksmond gekregen hebt, dat is wat anders.

Volgens de van dale is het ongeoorloofd onderscheid maken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:09

@Kazary

Helemaal mee eens, niets aan toe te voegen.

Mijn broer gaat om met molukkers. Moet hij zelf weten. :D Enig idee hoe die jongens (zwart onder elkaar dus) elkaar aanspreken? He zwarte, dag blauwe, nikker, enz, enz. Zelf mogen ze elkaar dus wel zo aanspreken, maar als je blank bent en je noemt ze zo heb je gelijk een ram voor je kop te pakken.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:05

Ik vind het woord allochtoon, medelander, nieuwe Nederlander of wat dan ook ontzettend generaliserend en beledigend. De officiële definitie van allochtoon is iemand die zelf uit het buitenland naar Nederland is gekomen, of wiens ouders of grootouders (of één daarvan) uit 't buitenland zijn gekomen (je bent dus absoluut geen allochtoon als één van je voorouders half Frans of Duits is ofzo, anders zijn we allemaal allochtoon). Meisjes die bijvoorbeeld maar een kwart Turks zijn, niet eens Turks meer spreken en naar de universiteit gaan worden over dezelfde kam geschoren als net aangekomen Nigeriaanse vluchtelingen die geen Nederlands spreken maar hier wel willen blijven of Poolse werknemers die hier gewoon even de economie een handje helpen en dan weer weggaan...

Ik vind het heel erg discriminerend om zo'n hele groep als homogeen te bestempelen. Ik vind dat mensen van de tweede of derde generatie die alleen maar Nederlands spreken en zich totaal niet meer associëren met het land van hun (groot)ouders de term 'allochtoon' niet verdienen. Mensen die hierheen geëmigreerd zijn lijken me gewoon immigranten en hun kinderen Nederlanders. Of wat te denken van de golf immigranten uit Indonesië in de jaren '50. Hun kinderen zijn nu toch ook Nederlanders?