(BE)Schokkende tv-spot i.v.m treinverkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Orlando

Re: (BE)Schokkende tv-spot i.v.m treinverkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:22

ik heb zelf het zelfde mee gemaakt. ik ben ook geramd door de trein. en dit gaat echt niet zo. die scenes kan je zo op de pc ook maken.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 21:33

__Orlando schreef:
ik heb zelf het zelfde mee gemaakt. ik ben ook geramd door de trein. en dit gaat echt niet zo. die scenes kan je zo op de pc ook maken.

Maar dan maak je alles mee vanuit de auto, toch?
Misschien krijg je op camera een heel ander beeld.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:36

mag het op TV?
zeker en vast wel!!!

mensen EN kinderen moeten inzien dat die slagbomen er voor een reden zijn. er gebeuren teveel ongelukken met mensen die er snel tussen gaan

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:38

Joh, playboy tv, actiefilms, geweldadige tekenfilms en andere ellende mag ook, dus waarom dit niet? Uitzenden die hap!

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:42

De filmpjes waarbij het wazig is, is het echt! Want ik heb het al in de kranten gelezen.

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:42

hja maar je word echt niet zo mee genomen door de trein door de snelheid blaast hij je weg.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:53

tessyke schreef:
mensen EN kinderen moeten inzien dat die slagbomen er voor een reden zijn. er gebeuren teveel ongelukken met mensen die er snel tussen gaan

Helemaal mee eens, vooral die middelbare scholieren...... die maken er hier een gewoonte van slagbomen te negeren

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:13

Of de filmpjes nu 'echt' zijn of niet, het geeft een duidelijk statement. Ik snap ook niet waarom mensen de signalisatie negeren. Ik zou gewoon niet durven oversteken, ik zou nog eerder omdraaien en een alternatieve route kiezen.
En te voet over het spoor al helemaal niet.
Hopelijk zet het mensen aan het denken over hun eigen gedrag.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:37

Ik kan begrijpen dat het als effectief middel wordt gezien om mensen af te schrikken en voortaan twee keer na te laten denken alvorens een spoorwegovergang te passeren. Tegelijkertijd denk ik ook aan de mensen die familie en vrienden hebben verloren door treinongelukken of conducteurs die een trein in botsing hebben bestuurd- zij zullen keer op keer geconfronteerd worden met beelden die ze maar al te graag willen vergeten. Deze groep mensen, die vaak al lijden aan stoornissen als PTSS (waarvan een van de kenmerken 'herbeleving van de gebeurtenis' is), kunnen dit soort filmpjes gewoonweg niet altijd aan en zouden dus geen televisie meer kunnen kijken zonder in de stress te zitten dat misschien zo'n reclame spotje voorbij komt (films en series over dit onderwerp kunnen ze makkelijk kiezen niet kijken). Immers, zou jij, als je voor je ontspanning televisie zit te kijken, geconfronteerd willen worden met de wijze waarop iemand die je dierbaar is/was om het leven is gekomen alleen omdat andere mensen het geduld niet hebben om even te wachten? Tuurlijk willen deze mensen net zo graag dat het aantal slachtoffers geminimaliseert wordt, ik kan me alleen niet voorstellen dat zij dit als de oplossing zien.

kelly_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:47

Op mijn opleiding (communicatie) heb ik meegekregen dat schokkende campagnes (bijv. 'je bent een rund als je met vuurwerk stunt', of deze..) niet werken, omdat mensen zich afsluiten voor schokkende beelden.

Daarnaast denk ik, als mensen op zo'n moment denken overzicht te hebben (en dus alvast te kunnen rijden) zich dan niet laten tegenhouden door een spotje. Om gedrag te veranderen, moet je de houding ten opzichte van iets veranderen. Of dat gaat lukken met dit spotje betwijfel ik. Zal die houding wel veranderen als je een eind moet lopen en het spoor ook lopend over kan steken (begrijp niet dat iemand dat ooit doet, maargoed dat is dus een bepaalde attitude)? Of als je moe bent en snel naar huis wilt en de lampen zijn nog rood, maar de bomen open? Mensen die dat doen, zullen dat niet 1,2,3 aanpassen door een campagne.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:51

IndianLady schreef:
En jij weet dat omdat?

De scenes binnenin de auto zijn nep ja. Maar de scenes in het zwart/wit zijn door beveiligingscameras gedaan en dus wel zeker echt.

Ik denk het eigenlijk niet, denk dat er toch enig privacyrecht op zit?

In ieder geval vind ik het zeker goed als zulke spotjes uitgezonden worden. Vind het trouwens nog altijd raar dat voetgangers in roekeloosheid er soms gewoon voorstappen. Je ziet zo'n trein toch aankomen en anders hoor je het wel?

(woon zelf op 2 á 3 honderd meter van een spoor en hoor ze als het overal stil is wel aankomen hoor :j )

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:25

Van mij mogen ze de filmpjes uitzenden, al moet ik zeggen dat ik persoonlijk niet geloof dat die ''beveiligingsbeelden'' echt zijn. Gewoon omwille van het feit dat daar téveel bezwaren tegen zouden zijn; het privacyrecht van de personen in kwestie bijvoorbeeld. Zoiets is ongelofelijk makkelijk met een computer te manipuleren en het resultaat is (kennelijk) heel geloofwaardig.

Maar goed, dat is de discussie helemaal niet - of ze nu echt of nep zijn, het blijven vrij schokkende beelden - en voor mijn part mogen ze ze best uitzenden. Al is het altijd maar de vraag of mensen zich écht laten afschrikken, bijvoorbeeld om een simpele reden als het feit dat die vrouw oversteekt in het donker. Helaas zijn er een hoop simpele zielen die overdag dus net zo makkelijk wél oversteken, ''omdat je dan wel overzicht hebt''. Kortom: prima, na bepaalde tijden uiteraard, maar ik vraag me af of het écht gaat werken.