Josef Fritzl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Josef Fritzl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:20

Die straf is inderdaad onwaarschijnlijk :P
Maar ik weet niet of het zo'n goede zaak is als de maatschappij zich zo verlaagd door de daders hetzelfde aan te doen als zij bij hun slachtoffers gedaan hebben. De daden van Fritszl zijn onmenselijk te noemen, door hem hetzelfde aan te doen zet je je ook als maatschappij onmenselijk neer en ik denk niet dat je dat moet willen.

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:23

Mas schreef:
Die straf is inderdaad onwaarschijnlijk :P
Maar ik weet niet of het zo'n goede zaak is als de maatschappij zich zo verlaagd door de daders hetzelfde aan te doen als zij bij hun slachtoffers gedaan hebben. De daden van Fritszl zijn onmenselijk te noemen, door hem hetzelfde aan te doen zet je je ook als maatschappij onmenselijk neer en ik denk niet dat je dat moet willen.
Oke hier zit idd waarheid in, en natuurlijk gaat de maatschappij zich niet verlagen en zijn er ook nog wetten. die fritzl is tenslotte ook een (on)mens.
Eigenlijk zou ik pleiten voor de doodstraf, opruimen die handel !!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:26

Waarom zo iemand behandelen, terugkeren in de maatschappij gaat niet gebeuren. Iemand die zulke walgelijke dingen doet mag voor mij levenslang opgesloten worden zonder wat voor behandeling dan ook.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:29

Achja, de man is 73, dus echt lang heeft hij toch niet meer.. Hoop wel dat hij nog tenminste een jaartje of 20 leeft om te voelen wat hij heeft gedaan..

En het zou zomaar kunnen dat dat ook echt gaat gebeuren.. Hij is net als die freaks in de horrorfilms, die zijn niet dood te krijgen.. :n

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 14:53

Tallie_Ho schreef:
Achja, de man is 73, dus echt lang heeft hij toch niet meer.. Hoop wel dat hij nog tenminste een jaartje of 20 leeft om te voelen wat hij heeft gedaan..

En het zou zomaar kunnen dat dat ook echt gaat gebeuren.. Hij is net als die freaks in de horrorfilms, die zijn niet dood te krijgen.. :n

Je hebt gelijk...

En het boek zou ik wel willen lezen, is het wel Nederlands?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:57

maar hoe dom is die vrouw van die kerel dan? Of misschien houdt ze zich dom om medeplichtigheid te ontlopen?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:58

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar het boek en de titel + autheur, misschien kan ik het lenen in de bibliotheek :)

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:59

sflj: dat vraag ik me ook af.

het boek zou ik ook wel willen lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:00

ik zou het boek ook wel graag willen lezen, ben benieuwd of iemand weet waar het te koop is en of het in het nederlands is

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:07

Wat me nog wel 'interesseert / intrigeert' is de vraag:"hoe komt zo'n man tot zulke daden". Wat is er gebeurd dat zijn referentiekader zo compleet verkeerd is gegaan dat deze acties voor hem 'goed' leken te zijn'. Ik kan me er namelijk helemaal niets bij voorstellen (natuurlijk). Hoe komt iemand erop om op een dag z'n dochter op te sluiten in een kelder?

Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat deze man nooit meer vrij mag komen. Ik ben zelf niet zo voor lijfstraffen, en dat soort dingen. Een man van 73 kan je prima tot hij doodgaat in een kamertje opsluiten. Hij mag alleen nooit meer in de maatschappij terugkeren.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:10

Toch grappig dat een man zonder hart, toch spijt kan hebben in het diepst van zijn hart. Vuile huichelaar! Als je je dochter 24 jaar opsluit en verkracht, ben je geen ‘man’. En hoezo wil hij de ‘schade’ zoveel mogelijk beperken???
Er is toch onherstelbare schade aangericht, dit valt niet meer goed te maken. Aan de ene kant zou je zo’n persoon een koekje van eigen deeg moeten geven, maar of je daar nu iets mee bereikt dan enkel genoegdoening??? Denk het niet. Persoonlijk vind ik dat we aan zulke mensen niet teveel energie/geld moeten verspillen in de vorm van psychiatrie .
Hij heeft toch op alles bekend en hij is op alle punten schuldig bevonden?
Tegen de muur en kogel door de kop. Klaar, opgeruimd.
Voor zulke mensen heb ik geen greintje respect of sympathie meer over!
Weg ermee! En maar hopen dat de kinderen nog een klein beetje ‘normaal’ kunnen leven/ontwikkelen!
En dat die vrouw nooit van iets heeft geweten, alsjeblieft! Ze zal heus niet alles hebben geweten (anders mochten ze haar naast Josef tegen de muur zetten) maar dat je in al die jaren nooit iets door hebt gehad…kan het me moeilijk inbeelden.
Je ziet je vent toch meermaals per dag naar die kelder verdwijnen??? Ik kan er echt niet bij met mijn verstand.

aatjuh12

weet je wat ik niet snap?
dat zo een man dus een aantal kinderen heeft met zijn vrouw.. maar 1 dochter zoiets aandoet?
en dat hij dus zijn ene dochter een aantal x zwanger maakt..
3 keer!!! kinderen die *te vondeling zijn gelegd* in huis neemt.. en niemand door heeft dat zoiets zeeeer onwaarschijnlijk is!

Kwanyin

Ik vraag me altijd af wat er zo'n mensen hun hoofd omgaat. Wat ze eigenlijk denken als ze zoiets doen, hoe het komt dat ze geen schaamtegevoel hebben. Waar is het ergens misgelopen, zijn zulke mensen gewoon zo geboren, zijn ze gemaakt, is het de combinatie van beiden...
Helaas laten zulke zwaar psychische stoornissen als van zo'n man veel zwaardere sporen na dan iemand die gewoon zijn been breekt of in een depressie beland. Dat hij ziek is in zijn hoofd kan je niet ontkennen, geen enkel normaal denkend mens is tot zoiets in staat, maar hij heeft daarmee zijn omgeving vernietigd. De drie kinderen die zijn opgegroeid in de kelder hebben een te zware sociale achterstand opgelopen. De jongste van 6 kan zich misschien nog net goed genoeg aanpassen, voor de andere zal het te laat zijn, zij zullen nooit normaal leren functioneren in de maatschappij. Ook de bovengrondse kinderen zijn plots verwikkeld een nachtmerrie waar ze niet voor gekozen hebben. Zijn dochter zelf is ook getekend, zij ziet er door de slechte leefomstandigheden en gebrek aan zonlicht dertig jaar ouder uit dan ze eigenlijk is.
Je zou haast denken dat zo'n man wel bezeten moet zijn van de duivel om zoiets te kunnen. Hij zit waar hij hoort, verwijdert uit de maatschappij zodat hij geen kwaad meer kan doen. Helaas alleen meer dan 20 jaar te laat, je kan er mee doen wat je wil, Fritzel heeft zoveel kwaad aangericht dat geen enkele marteling voldoening zal geven om alles te kunnen vergeten. Ik denk dat Fritzel zelf trouwens maar al te graag doodwil(hij staat ook onder verhoogde bewaking), ik vraag me af hoe zijn collega-gedetineerden met hem omgaan.

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:12

[quote="Zwelgje"]Hij heeft toch op alles bekend en hij is op alle punten schuldig bevonden?
Tegen de muur en kogel door de kop. Klaar, opgeruimd.
Voor zulke mensen heb ik geen greintje respect of sympathie meer over!
quote]
dat is veel te vriendelijk! eerst al zijn botten breken!

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:13

aatjuh12 schreef:
weet je wat ik niet snap?
dat zo een man dus een aantal kinderen heeft met zijn vrouw.. maar 1 dochter zoiets aandoet?
en dat hij dus zijn ene dochter een aantal x zwanger maakt..
3 keer!!! kinderen die *te vondeling zijn gelegd* in huis neemt.. en niemand door heeft dat zoiets zeeeer onwaarschijnlijk is!

dat is inderdaad ook erg vreemd.
en 3! kinderen te vondeling leggen bij dezelfde mensen zou toch op moeten vallen?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:17

Zwelgje schreef:
En dat die vrouw nooit van iets heeft geweten, alsjeblieft! Ze zal heus niet alles hebben geweten (anders mochten ze haar naast Josef tegen de muur zetten) maar dat je in al die jaren nooit iets door hebt gehad…kan het me moeilijk inbeelden.

Hmm dit betwijfel ik toch. Tuurlijk zal ze bedenkingen hebben gehad, maar ze zal het uit haar hoofd hebben gelaten om vragen te stellen. Ken je blinde gehoorzaamheid?
Er is meermaals aangehaald dat Fritzel heel dominant is, heel vlug woedend werd en heel losse handen hand. Het is ook een bejaard koppel, dus nog wel een grote kans dat ze uit zeer conservatieve milieus komen. Vroeger, en nu nog volgens sommige levensovertuigingen, was de plaats van de vrouw aan de haard en had de man àlles te zeggen. Een vrouw moest gehoorzaam zijn, en sommigen gingen daar zelfs zo ver in dat als een man zijn vrouw sloeg-om welke reden dan ook-het altijd zo was dat de vrouw het verdiende en dat ze maar beter haar best moest doen om haar man te behagen(let wel: ik spreek niet over algemene koppels, maar in de hele conservatieve kringen). Scheiden kon je vroeger ook niet zomaar, je bent een beetje gedrilt om maar braaf ja en amen te zeggen tegen je man.
Als de Fritzels zo'n koppel waren, dan kan het goed zijn dat de vrouw selectief blind was voor de signalen. Je hebt immers geleerd je geen vragen te stellen bij het gedrag van je man, wil je nieuwe klappen vermijden. Het verhaal van de sekte/adoptie was blijkbaar ook zo goed uitgewerkt dat zelfs de instanties het gewoonweg geloofden.

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:17

jaa.. 1 kindje te vondeling is al vreemd.. dan komen er maatschappelijk werkers.. en daar gaat geen lichtje branden? word er niet gezocht naar ouders? DNA etc?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:20

aatjuh12 schreef:
jaa.. 1 kindje te vondeling is al vreemd.. dan komen er maatschappelijk werkers.. en daar gaat geen lichtje branden? word er niet gezocht naar ouders? DNA etc?

Dat van die kinderen vind ik idd ook heel vreemd, dat daar niet een belletje is gaan rinkelen. Naar wat ik heb begrepen waren er zogenaamd brieven van Elizabeth meegestuurd waarin ze uitlegt dat de sekte waarin ze zogenaamd zit de kinderen niet wil hebben.
Meestal echter worden kinderen wel ingelijfd in die sektes en anders zorgen ze er zelf voor dat ze verdwijnen... daar is dus al een heleboel misgegaan.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:20

Tja, maar hoe onwaarschijnlijk is het dat iemand 24 jaar lang zijn dochter op sluit in een kelder?

Verder zijn er bij mijn weten altijd brieven bij de kinderen geweest, van Elisabeth, met de vraag of de ouders voor haar kinderen wilden zorgen...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:23

Als ik een handgeschreven brief krijg van mijn dochter dat ze in een sekte zit en het kind niet mag houden, zou ik dat ook zonder nadenken geloven. Het is nu gewoon omdat je het weet, maar anders is er ook niemand die denkt: "hé maar wacht eens, misschien wordt ze wel in een kelder verkracht en is ze gedwongen om dit schrijven". Dit lijkt zo hollywood-film achtig en onwerkelijk, terwijl het eerste veel logischer overkomt-er zijn zoveel verschillende sektes met zulke vreemde denkwijzen dat eentje waar vrouwen bepaalde kinderen zouden moeten afstaan ook niet helemaal vreemd zou klinken.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:23

Het ergste van al vind ik nog dat die eikel zijn dochter en de kinderen die bij haar verwekt zijn zo zwaar psychisch heeft toegetakeld dat normaal functioneren er waarschijnlijk bij de meesten niet in zal zitten. Misschien denk ik al weer te ver door als ik zeg dat de kans ‘aanwezig’ is dat een van de kinderen wellicht ook verkeerde gedachtes gaat ontwikkelen en misschien dezelfde fouten zal gaan maken. Als je al die jaren in een kelder hebt geleefd en je hebt je moeder meermaals verkracht zien worden, je hebt geen normale beweging en voeding gehad, dan zou het me niets verbazen als je dat uiteindelijk als ‘normaal’ gaat beschouwen. Dat kan over een aantal jaren nog wel eens vreemde ontwikkelingen geven. Ik hoop maar dat ze voor de rest van hun leven begeleid en gemonitord worden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:26

Ik vraag me zelfs af als de kinderen lang blijven leven(de ondergrondse). De 6-jarige misschien nog wel, de andere 2 hebben zo'n grote sociale achterstand opgelopen die gewoon biologisch onmogelijk goed te maken is. Ze zullen de trauma's hun leven lang blijven hebben en het zou me niet verbazen als ze vroegtijdig zelf een einde maken aan deze nachtmerrie.

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:28

Passionata schreef:
_Madelon schreef:
Zulke mensen mogen van mij de straf krijgen die zij hun slachtoffers hebben aangedaan. In dit geval opsluiten met weinig zuurstof en weinig voedsel.

Vind het zonde van het geld om zo iemand nog te gaan behandelen.
volledig mee eens, maar helaas werkt dit niet

Dat is waar. En erg jammer.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:32

xKatleentjex schreef:
Ik vraag me zelfs af als de kinderen lang blijven leven(de ondergrondse). De 6-jarige misschien nog wel, de andere 2 hebben zo'n grote sociale achterstand opgelopen die gewoon biologisch onmogelijk goed te maken is. Ze zullen de trauma's hun leven lang blijven hebben en het zou me niet verbazen als ze vroegtijdig zelf een einde maken aan deze nachtmerrie.

Zoiets denk ik ook... . Wellicht dat ze het fysiek niet heel lang zullen uithouden maar er zelf een einde aan maken is ook niet geheel uitgesloten. Daarom hoop ik maar dat ze goed begeleid worden voor de rest van hun leven.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:47

En hoe moet je in vredesnaam aan je kinderen uitleggen dat je vader ook je opa is?
En hoe groot is de kans dat ze zelf gezonde kinderen kunnen krijgen,als ze ooit in staat zijn om een normaal gezin te hebben?

En waarom heeft Josef alleen 1 dochter gehouden als een beest,een huisdier,een slaaf?
Heeft hij zijn andere kinderen nooit iets gedaan?

Té walgelijk voor woorden,ik kan het werkelijk niet uitdrukken... :=
Voor Elisabeth en haar kinderen is dit nooit afgelopen,wat voor straf Fritzl ook zal krijgen.