IJsbeertje Swimmer overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Re: IJsbeertje Swimmer overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:27

Eerder weg halen vindt ik juist niet eerlijk voor de moeder en het broertje.
Zij kunnen in de natuur ook zelf beslissen wanneer ze weg gaan.
En dat is wat de dierentuin nu heeft gerespecteerd. Niet voor de bezoekers gekozen. Pluim voor de dierentuin.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 21:42

Shadow0 schreef:
@TS: Ik vraag me af waarom je de schuldvraag wilt stellen? Is het nodig dat er gezocht wordt naar schuld of nalatigheid? Ik vind het namelijk helemaal niet nodig, en denk dat het soms gewoon zo is. Triest natuurlijk, omdat het zo'n vreselijk schattig beertje is, maar sterven hoort bij het leven.

Bovendien vraag ik me af of er iemand hier is die over genoeg informatie beschikt om een afgewogen oordeel te geven. Volgens mij lokt deze vraag alleen maar heel veel speculatie uit, zonder dat iemand het echt weet.
En dat lijkt me nergens voor nodig.

Komt niet helemaal uit mijzelf Shadow, volgens de regels van NM is het de bedoeling om enigzins discussie mee te geven aan het onderwerp dat je start. Het mag niet alleen maar leuk/raar/zielig/ etc zijn, maar moet ook discussiewaardig zijn, ik heb hier op deze manier invulling aan proberen te geven. Al zie ik op NM ook vele onderwerpen die hier niet aan voldoen, maar dat was voor mij geen reden om me niet aan deze regels te houden ;)

Ik denk ook niet dat de dierentuin het anders/beter had kunnen aanpakken dan ze gedaan hebben. Ik vind het ook een goede zaak dat ze het lijkje hebben laten liggen en de moeder afscheid hebben laten nemen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:27

De doodsoorzaak is bekend; een bloeding aan het middenrif. Hoe dit is ontstaan is helaas niet te achterhalen. Verder was hij wel kerngezond. :j

Ik vermoed dat hij gevallen is, een opstootje heeft gehad en dat daardoor de bloeding is ontstaan. Spelen is ook nooit zonder risico's natuurlijk. :n

Arme Swimmer. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:03

hoorde het idd.

hoop dat ie niet te veel geleden heeft.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:40

Zou mijn niets verbazen als het een aangeboren defect is geweest, dat die moeder het wist. Ik vind, voor mijn idee, dit iig fijner dan verdrinken. Het lijkt me voor hun wel fijn dat ze nu weten wat het geweest is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 23:51

Hm dus het was toch geen verdrinking...
Het zou zeker aangeboren kunnen zijn, het viel mij ook al op hoe de moeder beer met Swimmer smeet op tv. Ik vond dat bizar om te zien, maar dacht dat het een beetje normaal ijsberen gedrag was. Het zou heel goed kunnen dat ze wist dat hij niet in orde was en alle aandacht en zorg aan haar gezonde jong geschonken heeft.
Het blijft raden voor ons, maar feit blijft dat het heel sneu is voor de dieren en de verzorgers.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:25

LiNdA1986 schreef:
Vind het echt sneu dat dat beestje is overleden...
Ik denk dat ze de moeder best konden weglokken met iets om het lijkje weg te halen.

Ik vind het juist heel goed dat ze dat niet gedaan hebben. Veel dieren gaan ook door een rouwproces heen en ik vind niet dat je dat moet onderbreken omdat het niet fijn zou zijn voor de bezoekers.
Ik heb dit vorige week zelf mee moeten maken nadat een van mijn ganzen overleed, ganzen rouwen ook en ik heb dus ook de hele dag naar een dode gans moeten kijken die bewaakt werd door zijn vriendje. Uiteraard hebben we geprobeerd om erbij te komen maar de levende gans gaf naar ons een duidelijk signaal dat we uit de buurt moesten blijven en dat hebben we gedaan.
Toen hij erbij wegliep konden wij de dode gans weghalen en was er niks aan de hand. Dat hebben ze in Rhenen ook gedaan en ik vind dat het dierenpark ook een dikke pluim verdiend dat ze het welzijn van de dieren in dit geval voor de bezoekers laten!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 13:34

Ik vind het ook heel goed dat de dierentuin het lijkje heeft laten liggen zodat moeders afscheid kon nemen. Het is even vervelend voor de bezoekers, maar het belang van de dieren hoort bij een dierentuin toch voorop te staan :j

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:04

Mas schreef:
Het zou heel goed kunnen dat ze wist dat hij niet in orde was en alle aandacht en zorg aan haar gezonde jong geschonken heeft.

Dat is absoluut niet zo Mas. De moeder was erg begaan met beide berenjongen. De kleine hoefde maar te roepen en moeders rende naar haar jong.
Moeder ijsbeer nam zelfs de kleine in de poot om haar te ondersteunen tijdens het drinken. En daarbij was het kleine jong wel gezond alleen wat kleiner dan gewoonlijk het geval is.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:31

Dat is wel een feit, maar op tv was toch echt te zien hoe ze met het jong gooide toen die andere riep. Of dat zo hoort weet ik niet, maar het zag er niet erg vriendelijk uit.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 19:54

hopla schreef:
Mas schreef:
Het zou heel goed kunnen dat ze wist dat hij niet in orde was en alle aandacht en zorg aan haar gezonde jong geschonken heeft.

Dat is absoluut niet zo Mas. De moeder was erg begaan met beide berenjongen. De kleine hoefde maar te roepen en moeders rende naar haar jong.
Moeder ijsbeer nam zelfs de kleine in de poot om haar te ondersteunen tijdens het drinken. En daarbij was het kleine jong wel gezond alleen wat kleiner dan gewoonlijk het geval is.

Hm er was dus niets aan de hand... Op tv waren er beelden van de moeder ijsbeer die met Swimmer gooide en dat zag er niet zo vriendelijk uit. Vandaar dat ik mij afvroeg of zij wellicht wist dat er iets mis was. Ik wist niet of dit normaal ijsberen gedrag was of dat eea toch op een gebrek duidde, maar blijkbaar was alles toch in orde dan.

Hoe dan ook, het blijft heel jammer natuurlijk...

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:28

jammer het swimmer is gestorven maar aan zo n doodsoorzaak
kun je weinig doen...