Dood door schuld?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 18:42

Ylana schreef:
Tja, als we zo gaan beginnen...
Met een auto kan je ook opzettelijk iemand doodrijden. En natuurlijk de honkbalknuppel van je zoontje niet vergeten, want daar kan je iemand mee dood slaan.
Oja, en rattengif. Kan je ook wel iemand mee ombrengen...

Daarom, als het pistool er niet had gelegen waren er wel andere opties geweest...Dus ik vind inderdaad een straf voor de nalatigheid heel erg terecht, omdat je gewoon een regel breekt, maar dood door schuld vind ik te ver gaan. De vader heeft de zoon geenzins hiertoe aangezet, op welke manier dan ook.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:44

En dát weet je niet!
Wie weet had die jongen zich wel bedacht wanneer hij geen toegang tot het wapen had gehad...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 18:47

Ylana schreef:
En dát weet je niet!
Wie weet had die jongen zich wel bedacht wanneer hij geen toegang tot het wapen had gehad...

Iemand die zonder belasting van zijn geweten 16 mensen om het leven brengt had een andere manier gevonden...Als iemand zich zeker weten van kant wil maken laat hij zich ook niet tegenhouden door het feit dat hij nergens een touw kan vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:50

Je zult toch ook in Duitsland regels hebben omtrent de sportschutters? Je krijgt een vergunning voor de wapens, maar dan mag je ze niet buiten je kluis bewaren en zeker niet geladen. Idd vind ik de vader heel erg fout.

Ook een inbreker kan bij dat wapen komen, dan zal je als vader toch erg in paniek raken als dat wapen tegen je familie gebruikt wordt, beetje heel erg dom dit en dit domme is in mijn ogen gewoon een strafbaar feit. Idd vader is indirect heel erg fout aan dit gebeuren.

Adil, een wapen valt onder de wet wapens en munitie, waarom? Omdat het een middel is om mee te doden en dat is wat er mee is gedaan, dus paps is überschuldig, hij heeft een middel waarmee men kan doden voor handen laten liggen en voor een ieders stoegang. Is niet meer nalatig, je doet een examen als je een wapenvergunning krijgt, elk jaar wordt je vergunning verlengt en weet je dat je aan de voorwaarden moet voldoen, ook dat je tussentijds controles kan krijgen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-03-09 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:52

Het wapen was ongeladen en de kogels lagen in een afgesloten kluis waarvan die jongen kennelijk op een of andere manier de combinatie heeft weten te bemachtigen. Ik weet niet waar het wapen opgeborgen zou zijn als het niet in de slaapkamer had gelegen, maar (even los van de schuldvraag) denk ik dat in dit specifieke geval die jongen ook wel aan dit(of een ander wapen) was gekomen als deze niet in de slaapkamer had gelegen. Zegt verder niets over de schuldvraag, maar de redenatie dat de vader dit had kunnen voorkomen door het wapen beter op te bergen gaat volgens mij niet helemaal op.

Verder vind ik dat een 17 jarige prima verantwoordelijk kan worden gehouden voor zijn eigen daden. De realiteit is dat je met een beetje moeite in elke grote stad wel een wapen kan bemachtigen en dat deze knul met minder schietervaring misschien wat minder mensen (dodelijk) had geraakt, maar wel degelijk in staat zou zijn geweest eenzelfde drama te creëren zonder een vader met wapenbezit (en eventuele nalatigheid)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:54

Ylva, dan ben ik verkeerd op de hoogte, ik had een bericht gelezen dat het wapen wel toegankelijk was.

ylva

Re: Dood door schuld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:54

wapen was wel toegankelijk, maar de ammunitie niet, dat wil zeggen, dat is wat ik heb gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:57

Vind dat de vader idd beter op zijn spullen had moeten passen, wapens is een strenge controle op en daar dien je je aan te houden, hij kent zijn verantwoordelijkheid.
Kan hij dit niet aan en ontstaan daar brokken van is hij toch écht de enige persoon die dit had kunnen voorkomen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 18:59

russel schreef:
Je zult toch ook in Duitsland regels hebben omtrent de sportschutters? Je krijgt een vergunning voor de wapens, maar dan mag je ze niet buiten je kluis bewaren en zeker niet geladen. Idd vind ik de vader heel erg fout.

Ook een inbreker kan bij dat wapen komen, dan zal je als vader toch erg in paniek raken als dat wapen tegen je familie gebruikt wordt, beetje heel erg dom dit en dit domme is in mijn ogen gewoon een strafbaar feit. Idd vader is indirect heel erg fout aan dit gebeuren.

Adil, een wapen valt onder de wet wapens en munitie, waarom? Omdat het een middel is om mee te doden en dat is wat er mee is gedaan, dus paps is überschuldig, hij heeft een middel waarmee men kan doden voor handen laten liggen en voor een ieders stoegang. Is niet meer nalatig, je doet een examen als je een wapenvergunning krijgt, elk jaar wordt je vergunning verlengt en weet je dat je aan de voorwaarden moet voldoen, ook dat je tussentijds controles kan krijgen.

Ik weet dat het onder de wet valt (zie mijn eerdere uitspraken) en ook waarom. Verder zal de vader prima aan de wet hebben voldaan al die jaren, want de controles hier in Duitsland zijn regelmatig, onverwacht en heel erg streng! Wie weet waarom het wapen daar lag...

Dus ja, hij heeft zeker twee regels verbroken, maar hij heeft zijn zoon er op gen manier toe aangezet om te doden, ik zou dus niet weten waarom het in zijn schoenen moet worden geschoven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:01

Dat zou voor mij als vader al een reden zijn om geen wapens in huis te hebben; kinderen en dan zeker jongens van een puberale leeftijd. Wij weten ook niet hoeveel die wapens een rol speelden in dat gezin, zoon wist iig wel te laden, door te laden en het magazijn op nieuw te vullen.

De rechtzaak zal wel uitwijzen welke rol paps, paps-wapens en zoon-paps-wapens hebben gespeeld al die jaren.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 19:07

russel schreef:
Dat zou voor mij als vader al een reden zijn om geen wapens in huis te hebben; kinderen en dan zeker jongens van een puberale leeftijd. Wij weten ook niet hoeveel die wapens een rol speelden in dat gezin, zoon wist iig wel te laden, door te laden en het magazijn op nieuw te vullen.

De rechtzaak zal wel uitwijzen welke rol paps, paps-wapens en zoon-paps-wapens hebben gespeeld al die jaren.

Voor zover ik heb begrepen had de vader het max. aantal wapens wat je op een vergunning mag hebben in bezit (volgens mij 15). Hij is schutter bij een schuttervereniging. Inderdaad was dat de tweede regel die hij heeft verbroken: Hij leerde zijn zoon al op 10-jarige leeftijd hoe men met wapens om moet gaan.

We zullen inderdaad moeten wachten of de klacht aangenomen wordt (of überhaupt of die aanklacht er komt...)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:12

Zoals hier reeds gezegd is zullen velen kunnen begrijpen dat hij een straf krijgt wegens het niet correct opbergen van een wapen (niet voor de doden!!). En ook ik ga hier mee akkoord. Maar goh, ik vind het zo verschrikkelijk voor die vader.
Die moet nu al bijna kapot gaan van het schuldgevoel voor zowel die leerlingen als het feit dat hij zijn zoon verloren is. Waarom moeten mensen toch altijd weer een schuldige aanduiden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 19:14

Karennnn schreef:
Zoals hier reeds gezegd is zullen velen kunnen begrijpen dat hij een straf krijgt wegens het niet correct opbergen van een wapen (niet voor de doden!!). En ook ik ga hier mee akkoord. Maar goh, ik vind het zo verschrikkelijk voor die vader.
Die moet nu al bijna kapot gaan van het schuldgevoel voor zowel die leerlingen als het feit dat hij zijn zoon verloren is. Waarom moeten mensen toch altijd weer een schuldige aanduiden.

Maakt het verdriet om de verloren mensen niet minder lijkt me...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:16

Ik denk dat de ouders van de doodgeschoten kinderen gerechtigheid willen en niet mee zullen gaan met het schuldgevoel van de vader.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 19:19

russel schreef:
Ik denk dat de ouders van de doodgeschoten kinderen gerechtigheid willen en niet mee zullen gaan met het schuldgevoel van de vader.

Maar wat maakt gerechtigheid goed? En is het niet genoeg gerechtigheid dat de echte dader ook dood is?

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:22

Ehh nee, de echte dader heeft voor de makkelijkste weg gekozen en dat is geen verantwoordelijkheid nemen voor je daden. Voor de ouders van de slachtoffers is het alleen maar extra zuur dat hij nu niet meer op zijn gedrag aangesproken kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:23

Een gevoel van rechtvaardigheid, iemand ontneemt je je kind. Er zijn al zoveel schietpartijen op scholen geweest, ook door kinderen die de wapens van hun ouders kunnen pakken. Dan moet er een belletje gaan rinkelen als je zelf wapens hebt en een kind dat je hebt leren schieten en wellicht ook wel wat met wapens heeft.

Ik als ouder zou daar gerechtigheid mee willen, die vader heeft een verantwoording in zijn opvoeding naar zijn zoon toe en in dit geval vond die vader het nodig om zijn kind te leren schieten....dat het kind niet stabiel was, wist hij misschien niet, maar iedereen weet dat je voor schieten een stabiel karakter moet hebben. Er zitten geen fanatieke schietgrage labiele mensen op een sportclub, dus daarom acht ik die vader extra verantwoordelijk voor zijn rol in de opvoeding met zijn zoon..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 19:27

russel schreef:
Een gevoel van rechtvaardigheid, iemand ontneemt je je kind. Er zijn al zoveel schietpartijen op scholen geweest, ook door kinderen die de wapens van hun ouders kunnen pakken. Dan moet er een belletje gaan rinkelen als je zelf wapens hebt en een kind dat je hebt leren schieten en wellicht ook wel wat met wapens heeft.

Ik als ouder zou daar gerechtigheid mee willen, die vader heeft een verantwoording in zijn opvoeding naar zijn zoon toe en in dit geval vond die vader het nodig om zijn kind te leren schieten....dat het kind niet stabiel was, wist hij misschien niet, maar iedereen weet dat je voor schieten een stabiel karakter moet hebben. Er zitten geen fanatieke schietgrage labiele mensen op een sportclub, dus daarom acht ik die vader extra verantwoordelijk voor zijn rol in de opvoeding met zijn zoon..

Dat laatste kun je niet weten...

Maar welke gerechtigheid brengt dood door schuld? Even vanaf de andere kant gezien: De moeder van de jongen in kwestie verliest haar zoon, loopt haar hele leven lang met schuldgevoelens, moet misschien ergens anders wonen omdat mensen haar verantwoordelijk maken en dan moet haar man ook nog eens naar de gevangenis. Is dat gerechtigheid?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 19:28

ylva schreef:
Ehh nee, de echte dader heeft voor de makkelijkste weg gekozen en dat is geen verantwoordelijkheid nemen voor je daden. Voor de ouders van de slachtoffers is het alleen maar extra zuur dat hij nu niet meer op zijn gedrag aangesproken kan worden.

Natuurlijk is het de makkelijkste weg, maar als hij nu nog levend had rondgelopen haddenn vele hem dood willen zien...in een zekere zin is het dus nooit goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:29

Daar word je op gescreend. Dat is ook de instelling van zo een club, althans als het een goede club is. En dat verwacht ik ook wel omdat hij een vergunning heeft. Er is een soort "mentaliteit" op zo een schietvereniging. Ik heb een kennis die op een schietverenging zit, ben er ook wel eens geweest, ken meerdere mensen die op zo een vereniging zitten. Zijn geen rambo's.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 19:36

russel schreef:
Daar word je op gescreend. Dat is ook de instelling van zo een club, althans als het een goede club is. En dat verwacht ik ook wel omdat hij een vergunning heeft. Er is een soort "mentaliteit" op zo een schietvereniging. Ik heb een kennis die op een schietverenging zit, ben er ook wel eens geweest, ken meerdere mensen die op zo een vereniging zitten. Zijn geen rambo's.

Je wordt gescreend en goedgekeurd, zo, daar zit je dan...Na twee jaar verlies je je baan en je vrouw verlaat je, je kind haat je...Je toekomst lijkt uitzichtloos...Genoeg reden voor iemand (blijkbaar, immers vaak genoeg gebeurd) om willekeurig mensen dood te schieten.....

Wat te denken van op macht geilende politieagenten? Zijn er ook genoeg van. Er zijn genoeg mensen die om de verkeerde redenen aan wapens komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:40

Adil, je denkt te zwart wit, de omgeving heeft een grote rol daarin en politieagenten worden heel snel naar huis gestuurd als er blijk van dergelijk gedrag is of als ze instabiel over gaan komen ivm stress/problemen.

Natuurlijk zitten er wel eens rotte appels tussen, maar er zijn zoveel sportschutters, het is ook een sport en niet zomaar eentje en er zijn ook heel veel politieagenten en die vallen heel snel door de mand al tijdens de opleiding en die worden ook naar huis gestuurd. Er zijn genoeg mensen, instructeurs bv die er heel erg boven op zitten, dat als hun plicht zien.

Het is juist als die wapens in verkeerde handen vallen en dan gaat het fout en om te zorgen dat dat niet kan heb je een hele zware verantwoording....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:51

Chiqa schreef:
Kan hij dit niet aan en ontstaan daar brokken van is hij toch écht de enige persoon die dit had kunnen voorkomen.

Dat is natuurlijk niet waar. De persoon die dit had kunnen en moeten voorkomen is de schutter. Hij is altijd degene die de daad heeft gepleegd.

@all: dood door schuld vind ik iets dat je oplegt als je 'met enige redelijkheid' kunt vermoeden dat je acties dodelijke (of op z'n minst ernstige) gevolgen hebben.
Ikzelf zou een onderscheid maken: als je weet dat je een tiener hebt met gedragsmoeilijkheden, als je jonge kinderen hebt of als er al eerdere incidenten geweest zijn (en ik weet niet in hoeverre hiervan sprake is), dan vind ik dat de vader 'met enige redelijkheid' had kunnen weten dat er hele erge dingen konden gebeuren en zou de aanklacht voor mijn gevoel terecht zijn. (Als die vader bv al eerder was aangesproken, of als hij had gehoord dat zijn zoon hier al eens eerder mee had gedreigd bv. Dan moet je gewoon zorgen dat die dingen ver weg zijn.)

Overigens is het niet helemaal waar dat iemand die dat wil, het altijd voor elkaar krijgt. In veel gevallen rijpt het plan ook met de mogelijkheden die er zijn, en als er geen wapens in het huis te vinden waren geweest en de jongen er niet mee te maken had gekregen, was de kans ook kleiner geweest dat dit plan ontstaan zou zijn (en daarna uitgevoerd.)
De wapens zijn niet de hoofdschuldige, want uiteindelijk is het de mens die ze maakt, koopt en gebruikt, maar dat ze beschikbaar zijn draagt wel bij tot het ontstaan van dit soort excessen. ("If all you have is a hammer, everything seems to look like a nail". En dat zou ook kunnen zijn "if all you have is a gun, everything seems to look like a target".)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 19:56

russel schreef:
Adil, je denkt te zwart wit, de omgeving heeft een grote rol daarin en politieagenten worden heel snel naar huis gestuurd als er blijk van dergelijk gedrag is of als ze instabiel over gaan komen ivm stress/problemen.

Natuurlijk zitten er wel eens rotte appels tussen, maar er zijn zoveel sportschutters, het is ook een sport en niet zomaar eentje en er zijn ook heel veel politieagenten en die vallen heel snel door de mand al tijdens de opleiding en die worden ook naar huis gestuurd. Er zijn genoeg mensen, instructeurs bv die er heel erg boven op zitten, dat als hun plicht zien.

Het is juist als die wapens in verkeerde handen vallen en dan gaat het fout en om te zorgen dat dat niet kan heb je een hele zware verantwoording....

Hoezo zwart-wit? Er zijn enorm veel artikelen geweest over familiedrama's waarbij de dader een politieagent was en eindeloze discussies of een politieagent zijn wapen wel of niet mee naar huis mag nemen etc.

Natuurlijk zijn de tests goed, maar helaas haal je ze er lang niet allemaal uit...

Maar we gaan eigenlijk het punt een beetje voorbij....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 19:58

Shadow0 schreef:
@all: dood door schuld vind ik iets dat je oplegt als je 'met enige redelijkheid' kunt vermoeden dat je acties dodelijke (of op z'n minst ernstige) gevolgen hebben.
Ikzelf zou een onderscheid maken: als je weet dat je een tiener hebt met gedragsmoeilijkheden, als je jonge kinderen hebt of als er al eerdere incidenten geweest zijn (en ik weet niet in hoeverre hiervan sprake is), dan vind ik dat de vader 'met enige redelijkheid' had kunnen weten dat er hele erge dingen konden gebeuren en zou de aanklacht voor mijn gevoel terecht zijn. (Als die vader bv al eerder was aangesproken, of als hij had gehoord dat zijn zoon hier al eens eerder mee had gedreigd bv. Dan moet je gewoon zorgen dat die dingen ver weg zijn.)

Overigens is het niet helemaal waar dat iemand die dat wil, het altijd voor elkaar krijgt. In veel gevallen rijpt het plan ook met de mogelijkheden die er zijn, en als er geen wapens in het huis te vinden waren geweest en de jongen er niet mee te maken had gekregen, was de kans ook kleiner geweest dat dit plan ontstaan zou zijn (en daarna uitgevoerd.)
De wapens zijn niet de hoofdschuldige, want uiteindelijk is het de mens die ze maakt, koopt en gebruikt, maar dat ze beschikbaar zijn draagt wel bij tot het ontstaan van dit soort excessen. ("If all you have is a hammer, everything seems to look like a nail". En dat zou ook kunnen zijn "if all you have is a gun, everything seems to look like a target".)

Met dat bovenstaande ben ik het mee eens en dat iss dus nu ook het grote punt in de hele zaak...Dat laatste is eigenlijk ook wel een goed punt, ik denk inderdaad dat de plannen een stuk realistischer worden wanneer je zeker weet dat je een wapen ik handen kunt krijgen (in Amerika koop je er ff eentje, maar das in Duitsland natuurlijk een ander verhaal...)