Shadow0 schreef:@all: dood door schuld vind ik iets dat je oplegt als je 'met enige redelijkheid' kunt vermoeden dat je acties dodelijke (of op z'n minst ernstige) gevolgen hebben.
Ikzelf zou een onderscheid maken: als je weet dat je een tiener hebt met gedragsmoeilijkheden, als je jonge kinderen hebt of als er al eerdere incidenten geweest zijn (en ik weet niet in hoeverre hiervan sprake is), dan vind ik dat de vader 'met enige redelijkheid' had kunnen weten dat er hele erge dingen konden gebeuren en zou de aanklacht voor mijn gevoel terecht zijn. (Als die vader bv al eerder was aangesproken, of als hij had gehoord dat zijn zoon hier al eens eerder mee had gedreigd bv. Dan moet je gewoon zorgen dat die dingen ver weg zijn.)
Overigens is het niet helemaal waar dat iemand die dat wil, het altijd voor elkaar krijgt. In veel gevallen rijpt het plan ook met de mogelijkheden die er zijn, en als er geen wapens in het huis te vinden waren geweest en de jongen er niet mee te maken had gekregen, was de kans ook kleiner geweest dat dit plan ontstaan zou zijn (en daarna uitgevoerd.)
De wapens zijn niet de hoofdschuldige, want uiteindelijk is het de mens die ze maakt, koopt en gebruikt, maar dat ze beschikbaar zijn draagt wel bij tot het ontstaan van dit soort excessen. ("If all you have is a hammer, everything seems to look like a nail". En dat zou ook kunnen zijn "if all you have is a gun, everything seems to look like a target".)
Met dat bovenstaande ben ik het mee eens en dat iss dus nu ook het grote punt in de hele zaak...Dat laatste is eigenlijk ook wel een goed punt, ik denk inderdaad dat de plannen een stuk realistischer worden wanneer je zeker weet dat je een wapen ik handen kunt krijgen (in Amerika koop je er ff eentje, maar das in Duitsland natuurlijk een ander verhaal...)