Straatkrantverkopers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Straatkrantverkopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 00:26

Wij hebben hier ook bij heel veel supermarkten van die verkopers staan, meeste zijn type zwerver die jij in je OP beschrijft TS. Ik heb maar zelden een vriendelijke gezien, de meste mompelen iets en houden die krant omhoog, de meesten irriteren mij ook een beetje moet ik zeggen :o

Het eerste wat ik vaak denk is: 'ga toch werken', ookal kunnen sommigen niet anders. Ik heb er ook weleens één in een prachtig Diesel jasje gezien dat ik zelf niet eens zou kunnen betalen... Dan vraag ik me toch ook wel één en ander af....

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 09:37

Mas schreef:
Het eerste wat ik vaak denk is: 'ga toch werken', ookal kunnen sommigen niet anders. Ik heb er ook weleens één in een prachtig Diesel jasje gezien dat ik zelf niet eens zou kunnen betalen... Dan vraag ik me toch ook wel één en ander af....

Dat van dat jasje snap ik! :D Maar een "echte" baan is voor sommige dus gewoon niet weggelegd.

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 09:41

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:54

Er staat trouwens ook een straatverkoper in Rotterdam die altijd uitgebreid met me flirt, die vind ik wel heel aardig! :D

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:04

Effe reageren, wij hebben er ook één in het dorp, aardige vent. Zegt iedereen gedag ( tot drie keer toe) en ik weet niet of ze het slecht hebben of wat dan ook. Ik geef nooit geld, maar wel een broodje of wat dan ook. Nou komt hij altijd geld wisselen en ik moet zeggen dat hij meer verdiend als ik :+ .

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:11

heb op mijn vorige opleiding wel eens voorlichtnig gehad van een straatkrant verkoper
het was best heftig wat hij vertelde over het wereldje waar je in komt zodra je op straat beland (als je er niet zelf voor kiest)

Hij vertelde dat hij liever een kop koffie of een broodje kreeg dan geld :) dus zodoende, elke keer als ik hem tegen kwam gevraagd of hij trek had in een broodje of koffie.
Verder zat er altijd eentje onderaan de roltrap, aardige vriendelijke man, voor hem heb ik ook wel eens een half brood, pakje kaas en een halve liter melk gehaald, en manman wat was hij blij daar mee :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:16

bij ons zit er 1 en die is toch zoo grappig.. Altijd zingen en doen en eigenlijk nooit opdringerig. Bij het station zitten wel een paar van die "zwerverfiguren" maar echt opdringerig is er nooit 1!

Ach, die mensen doen teminste wát.. hoeveel zwervers/junks heb je wel niet lopen die zomaar op je afkomen en zeggen; mevrouw heeft u een euro voor mij? Dat soort mensen vind ik vele malen irritanter.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:21

Vende schreef:
Er staat trouwens ook een straatverkoper in Rotterdam die altijd uitgebreid met me flirt, die vind ik wel heel aardig! :D

Hihi, t is maar waar je blij van wordt :D :P

Grappig van die hyves, ik zie die man idd vaak bij de Bijenkorf, en altijd wel aan het zingen :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:34

Als ik sommige reacties hier lees, vraag ik me ernstig af of mensen wel weten waarom het de STRAATkrant heet. Opmerkingen als dat ze maar moeten gaan werken slaan namelijk helemaal nergens op. Deze mensen hebben namelijk geen mogelijkheid om te gaan werken. Het gaat hier om dak en thuislozen, mensen zonder BSN en mensen zonder verblijfsvergunning. En zonder die dingen, krijg je domweg geen baan. Door de straatkrant te verkopen, doen ze nog IETS voor hun geld, ipv te bedelen of te stelen. Oké, het is niet veel, en er zijn er inderdaad die het op behoorlijk asociale manier doen. Maar er zijn er ook ontzettend veel die er heel erg blij mee zijn en die er heel erg hun best voor doen.

Ikzelf koop ze bijna nooit, maar moet nog altijd terugdenken aan een artikel in de yes of de flair of een van die tijdschriften. Een van die redactrices heeft dit bij wijze van experiment een dag van zo'n persoon overgenomen. Wat zij het ergste vond, was het feit dat veel mensen haar niet eens meer als mens zagen.... en dat is toch wel triest, zeker als je bedenkt dat veruit het meerendel van deze mensen niet om deze situatie gevraagd heeft.....
Ja, er zitten rotte appels tussen. En die zal ik zeker negeren, en stug voorbijlopen. Maar sinds ik dat artikel gelezen heb, kijk ik de betere wél aan. Ik groet ze wel. Financieel heb ik het helaas zelf ook niet zo ruim dat ik regelmatig dat geld kan missen. Maar ze als mens behandelen, dat kost me niks. En dat onderscheid tussen de goeden en de slechten, ach, dat is zo gemaakt toch? Gewoon negeren die botteriken. Maar daar hoeven de goeden niet onder te lijden in mijn ogen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:51

Lalidan: mooie post, ik heb er echt even bij nagedacht en je hebt gelijk dat we die mensen zeker altijd als mens moeten blijven zien.
Ze als mens behandelen kost je inderdaad niets en het zegt ook iets over jezelf natuurlijk. :)

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 16:03

@ Lalidan, ben het met je eens hoor! Ik zeg ze altijd gewoon netjes gedag en zo af en toe geef ik ze wat. Ik kan niet iedere keer dat ik boodschappen doe een krantje kopen, maar het komt toch regelmatig voor. Overigens had ik eerder al gepost dat de meeste gewoon niet mogen werken. ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:14

Citaat:
Het gaat hier om dak en thuislozen, mensen zonder BSN en mensen zonder verblijfsvergunning

Mogen mensen zonder verblijfsvergunning een straatkrant verkopen dan?

Bij mijn winkelcentrum staat altijd een buitenlandse vrouw en die roept altijd heel zielig "mevrouw alstublieft". Komt bij mij zo bedelend over dat ik eigenlijk nooit een krantje koop.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:21

Waar ik vaak van baal is dat ze staan te roken.
Als je weinig geld hebt kan je niet roken ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:21

Mas schreef:
Wij hebben hier ook bij heel veel supermarkten van die verkopers staan, meeste zijn type zwerver die jij in je OP beschrijft TS. Ik heb maar zelden een vriendelijke gezien, de meste mompelen iets en houden die krant omhoog, de meesten irriteren mij ook een beetje moet ik zeggen :o

ik woon zelf ook in vlaardingen en heb nog niet 1 onaardige opdringerige straatkrant verkoper gezien hoor! Er heeft een tijdje 1 bij de Ah bij de loper gestaan die vervelend was maar die is toen ook weggestuurd verder mag ik ze allemaal wel en koop ik vaak zon krant, vind de artikelen erin ook wel leuk, en als ik bijna geen geld meer heb geef ik ze een sigaretje of een broodje

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:56

Cowgirl schreef:
Citaat:
Het gaat hier om dak en thuislozen, mensen zonder BSN en mensen zonder verblijfsvergunning

Mogen mensen zonder verblijfsvergunning een straatkrant verkopen dan?

Bij mijn winkelcentrum staat altijd een buitenlandse vrouw en die roept altijd heel zielig "mevrouw alstublieft". Komt bij mij zo bedelend over dat ik eigenlijk nooit een krantje koop.

Er weleens bij nagedacht dat ze misschien niet meer Nederlands kent dan dat? Waarschijnlijk is het haar bijgebracht dat dat de kortste manier is om het netjes te vragen.

Ik geef zelf ook altijd wat. Of het nou een straatkrantverkoper is of een straatmuzikant - die mensen doen tenminste wat voor hun centen. Ben het verder helemaal met Lalidan eens.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:46

breezy302 schreef:
Mas schreef:

ik woon zelf ook in vlaardingen en heb nog niet 1 onaardige opdringerige straatkrant verkoper gezien hoor! Er heeft een tijdje 1 bij de Ah bij de loper gestaan die vervelend was maar die is toen ook weggestuurd verder mag ik ze allemaal wel en koop ik vaak zon krant, vind de artikelen erin ook wel leuk, en als ik bijna geen geld meer heb geef ik ze een sigaretje of een broodje

Nah onaardig en opdringirig heb ik ook nergens geschreven, maar ik vind de meeste nu niet echt vriendelijk over komen moet ik zeggen :o

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 00:33

Lalidan schreef:
Ikzelf koop ze bijna nooit, maar moet nog altijd terugdenken aan een artikel in de yes of de flair of een van die tijdschriften. Een van die redactrices heeft dit bij wijze van experiment een dag van zo'n persoon overgenomen. Wat zij het ergste vond, was het feit dat veel mensen haar niet eens meer als mens zagen.... en dat is toch wel triest, zeker als je bedenkt dat veruit het meerendel van deze mensen niet om deze situatie gevraagd heeft.....
Ja, er zitten rotte appels tussen. En die zal ik zeker negeren, en stug voorbijlopen. Maar sinds ik dat artikel gelezen heb, kijk ik de betere wél aan. Ik groet ze wel. Financieel heb ik het helaas zelf ook niet zo ruim dat ik regelmatig dat geld kan missen. Maar ze als mens behandelen, dat kost me niks. En dat onderscheid tussen de goeden en de slechten, ach, dat is zo gemaakt toch? Gewoon negeren die botteriken. Maar daar hoeven de goeden niet onder te lijden in mijn ogen.

Dat artikel heb ik ook ooit eens gelezen.
Echt erg hoe mensen op straatkrantverkopers reageren (of juist NIET reageren).
Ok, sommigen zijn wat opdringeriger dan een ander, maar als zo'n verkoper mij gedag zegt, kijk ik die persoon recht aan en zeg gedag terug. Beetje beleefdheid kan geen kwaad.

Overigens moeten de straatkrantverkopers de kranten zelf óók kopen; ze krijgen ze NIET! Ze kopen ze voor inkoopsprijs en verkopen ze voor de vastgestelde prijs van ik geloof 1,80. De winst is voor hen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:07

die mensen krijgen met kerst zooveel geld. laatst zei collega van mij toevallig, dat ie is in den haag was en ineens iemand uit zn straat zag, straatkrant verkopen!

hier staat er ook een voor mn werk, het enige woordje wat ie spreekt is hallo volgens mij.
nja dat is ook het enige wat ik tegen hem zeg.
zit volgens mij niet zoveel kwaad in, zegt iedereen gewoon gedag enzo!

zitten ook van die losers tussen, negeren :)

ZitAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:19

Laatst was er geloof ik op Nederland 2/3 een programma waarin een vrouw 2 dagen zou leven als een dakloze, ook zij ging 1 dag de straatkrant verkopen.Je kunt je eigenlijk niet voorstellen hoe die mensen kunnen leven.
Het was ook heel erg om te zien hoe minachtend sommige mensen waren tegen die straatkrantverkopers, het zijn ook maar mensen en soms is het niet eens hun eigen schuld dat ze in zon situatie zijn beland.