Euthanasie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:29

Dat wou ik er nou net niet bij zetten Lia_ ;) maar precies - er wordt niks aan gedaan, want er valt niks meer te straffen :j En mensen die alleen een mislukte poging hebben gedaan, worden eerder behandeld dan gestraft. En terecht, lijkt me.

Nickeltje

Re: Euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:33

Even off-topic, door zelfmoord strafbaar te stellen, kun je schade die is aangebracht door een zelfmoord(poging) op een makkelijkere manier verhalen. Beetje vreemd verhaal, maar voor de NS bijvoorbeeld maakt dat het in een aantal gevallen makkelijker af te handelen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:35

Op wie wil je dat verhalen dan?
Op de nabestaanden die het al moeilijk genoeg hebben?

Als je het op de persoon zelf verhaalt, blijven het toch de nabestaanden die het op moeten knappen..

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:36

Ik vind euthanasie om onder de gevangenisstraf uit te komen niet kunnen. Maar.... net als elk normaal 'vrij' mens vind ik dat als ze doodziek zijn ze er wel voor mogen kiezen :j

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:05

ik vind dat gevangenen niet zomaar daarvoor kunnen kiezen, maar mochten ze niet gezond meer zijn dan zou ik er wel over na kunnen denken. Ik bedoel het blijven dan toch mensen.
Maar zomaar omdat ze vinden dat ze wel lang genoeg hebben gezeten, eh nee.

Maar zelfmoord is strafbaar, om heel eerlijk te zijn wist ik dat niet. Vind het nogal vreemd om te horen, die mensen die een poging doen... die hebben al problemen, in plaats van ze te straffen kun je ze toch beter proberen te helpen het leven weer zonniger in te zien... of ben ik nou gek???

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:37

Zo vreemd is het op zich niet. Iemand doden is verboden en dat geldt dus ook voor jezelf. Maar dat zeg ik al - die mensen die het overleven worden eerder geholpen dan gestraft, en dat lijkt me terecht.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:38

uhhhh ze krijgen toch nooit levenslang in nederland......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:39

Ik vind het echt bizar dat je er zelf niet voor mag kiezen om uit het leven te stappen. Waar is het zelfbeschikkingsrecht gebleven? Dat je dat in de gevangenis niet kan kiezen prima, daar heb je sowieso niet zoveel te kiezen.
Maar als je toch zo levensmoe bent, dan moet die mogelijkheid er gewoon zijn en daar moet ook goede begeleiding voor zijn. Dat zou een hoop drama's in de maatschappij kunnen voorkomen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:42

Ik ben licht positief denk ik.

Zulke soort mensen moet voor mij niet echt blijven leven hoor, ik denk dat het de wereld (en de nabestaanden) soms beter is als ze dood zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:48

faye schreef:
Ik vind het echt bizar dat je er zelf niet voor mag kiezen om uit het leven te stappen. Waar is het zelfbeschikkingsrecht gebleven? Dat je dat in de gevangenis niet kan kiezen prima, daar heb je sowieso niet zoveel te kiezen.
Maar als je toch zo levensmoe bent, dan moet die mogelijkheid er gewoon zijn en daar moet ook goede begeleiding voor zijn. Dat zou een hoop drama's in de maatschappij kunnen voorkomen.

Helemaal mee eens.

Ik ben voor euthanasie, voor iedereen die dat wil.
Ik zie nu toevallig een stukje op Hart van Nederland over treinmachinisten die mensen voor hun trein gehad hebben. Dat soort dingen hoeven niet te gebeuren als mensen onder begeleiding 'mogen' sterven wanneer zij dat willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 00:00

nicci88 schreef:
uhhhh ze krijgen toch nooit levenslang in nederland......

Wel hoor :h
NL is één van de weinige landen in Europa waar levenslang ook echt levenslang is.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 00:01

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 00:35

Mensen die een zelfmoordpoging doen worden niet gestraft voor hun poging, maar er wordt (als het hele gebeuren goed gaat) hulp geboden vanuit de zorg. Als je het die mensen aan zou doen ze de rekening te presenteren van hun daad, doen ze gegarandeerd een nieuwe poging.
Maar doordat het strafbaar is, kunnen mensen/bedrijven die er materiele schade van ondervinden, aankloppen bij de overheid voor een vergoeding...
Maar goed, dat is nu totaal off-topic. Sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 00:40

Nickeltje schreef:
Als je het die mensen aan zou doen ze de rekening te presenteren van hun daad, doen ze gegarandeerd een nieuwe poging.

Dat is niet waar.
In mijn werkgebied ligt een psychiatrisch ziekenhuis langs het spoor en daar hebben we soms bij vlagen last van mensen die langs het spoor lopen en "dreigen" te springen.
Ze krijgen dan gewoon een boete voor het belemmeren van de bedrijfsvoering van de NS en dat tikt behoorlijk aan.
Daarna zoeken ze echt wel op een andere, goedkopere, manier aandacht ;)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 00:43

Ow, dat wist ik niet Lia_. En dat is ook niet wat ons verteld wordt vanuit mn opleiding... Typisch geval weer van grote verschillend tussen wat er gedacht wordt van bovenaf, en hoe het daadwerkelijk in het werkgebied is. Bedankt voor je toevoeging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 00:52

De eerste keer dat we het deden was het personeel van het ziekenhuis echt in alle staten maar het is heel effectief gebleken :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 01:00

ik heb ook wel eensbegrepen dat het bij een iemand met zelfmoord neigingen vaak beter help om te vragen: heb je alles wel goedgeregeld voor je nabestaande?, dan te zeggen; maar je leven is nog zoveel waard!. Dus als je met een enorme boete zit heb je het niet zo goed geregeld voor je nabestaande. Die zitten dan met jou schuld opgescheept.

Op de stelling: mensen in de gevangenis moeten alleen onder precies dezelfde voorwaarde recht hebben op euthanasie als mensen erbuiten. Als je alleen dood wilt vanwege de gevangenis los je het zelf maar op. Dus ofje bind wat lakens aan elkaar en als je in een belgische gevangenis zit weet je te onsnappeen of je maakt jezelfvan kant. Maar niemand anders hoeft dat voor jou te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:12

Bij een groot gedeelte deel wel, het blijkt niet voor niets heel effectief te zijn :j
Degene die echt willen springen doen dat wel, die bellen niet eerst de politie of de NS om te vertellen waar ze lopen...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:10

liedje89 schreef:
en als je in een belgische gevangenis zit weet je te onsnappeen

:D .

Gewone euthanasie: absoluut helemaal voor als de persoon ondragelijk moet lijden en toch moet sterven. Ik vind het dieptriest en mensonterend om te moeten lezen dat er in westerse landen als Frankrijk, mensen zijn die alle dagen tegen de pijn vechten, die niets kunnen en wachten op de naderende dood, die niet alleen zelf maar waar ook de hele familie smeekt dat ze naar een pijnloze wereld mag gaan, maar die en brief krijgen van de President dat ze dat niet mag omdat het tegen ZIJN ethische waarden is. Jouw geloofsovertuiging en etische waarden zijn de mijne niet, dus beslis daar asjeblieft niet over op zo'n momenten. Het is mijn lichaam dan, en zeker als mijn hele familie er achter staat laat ik niemand egoïstisch achter. Als de vrouw enkele weken later dan ook nog eens na een zeer pijnlijke doodstrijd vanzelf sterft, is het al helemaal te triest.

Gevangenen: Ja als het gaat om terminaal zieken, nee als het gaat om onder levenslang uit te komen. Een straf heb je en die moet je imo gewoon uitzitten. Een vrije man met zelfmoordgedachten die voor de rest nog kerngezond is ga je ook niet even helpen met euthanasie omdat hij het wil, die praat je ook op andere gedachten. Dan is de dood imo een heel gemakkelijke manier om aan je straf te ontkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:21

xKatleentjex schreef:
Een vrije man met zelfmoordgedachten die voor de rest nog kerngezond is ga je ook niet even helpen met euthanasie omdat hij het wil.

Ik vind dat dat dus wel moet kunnen. Psychisch lijden kan ook ondraaglijk en uitzichtloos zijn.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:44

Ben het er niet mee eens.
Dat zou een mooie reden zijn om van je gevangenisstraf af te komen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:35

RedPassion schreef:
xKatleentjex schreef:
Een vrije man met zelfmoordgedachten die voor de rest nog kerngezond is ga je ook niet even helpen met euthanasie omdat hij het wil.

Ik vind dat dat dus wel moet kunnen. Psychisch lijden kan ook ondraaglijk en uitzichtloos zijn.

Maar dat mag onder de gewone wet ook niet. Bovendien psygisch leiden lijkt inderdaad vaak ook ondragelijk en uitzicht loos, Maar er zijn ook genoeg mensen die vroeger zo depressief zijn geweest dat ze echt dood wilden die jaren later toch weer van het leven kunnen genieten. Volgens mijmag je nu volgens de wet alleen euthanasie krijgen alsje echt ongeneselijk ziek bent en het echt alleen een verkorten van het leiden is. als de kans dat je overleeft nog groot is maar de behandelingsweg is verschrikkelijk mag het volgens mij ook niet. En dat is met een psygische aandoening vaker het geval dan ongeneselijkheid.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:56

faye schreef:

Of ik begrijp je helemaal verkeerd, of ik begrijp je goed en dan vind ik het echt de grootste onzin wat je zegt.
Ik vind dat zelfmoord absoluut niet tot het ''zelfbeschikkingsrecht'' valt, want hoeveel mensen teken je met jouw daad mee voor het leven? Zeker voor een trein springen is niks meer of minder dan puur egoïsme. Maar dat is weer een andere discussie.

En misschien (ik hoop het!) bedoel je dat mensen die ongeneeselijk ziek zijn en euthanasie willen plegen daar goede begeleiding bij moeten krijgen. Maar zoals je het verwoord komt het op mij heel erg over alsof je ermee bedoeld dat mensen die zelfmoord willen plegen goede begeleiding moeten krijgen en dat vind ik echt te %) 8)7 :x |o voor woorden.
Dat meen je toch niet serieus?!
Zelfmoord, de dood, is niks anders dan een vlucht. Een uitweg die geen uitweg is, aangezien het niks oplevert en vooral nergens naar leidt.
Het is een teken van zwakte.

Als mensen (en ja, ik spreek uit ervaring) het echt écht niet meer zien zitten en zelfmoord willen gaan plegen kun je rustig zeggen dat ze compleet op de bodem zitten. Met hun rug tegen de muur. Dieper en slechter kan het niet meer gaan. Dus ieder mens ziet dan nog 2 opties: 1. Je geeft je over en verdrinkt in zelfmedelijden. 2. Je legt de feiten naast elkaar en komt tot de conclusie dat je niks meer te verliezen hebt en het vanaf nu af aan alleen maar weer beter (omhoog) kan worden.

Mensen gaan begeleiden met zelfmoord.... 8)7 :evaw: Het moet niet veel gekker worden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:05

Jumpfreak schreef:
faye schreef:

Of ik begrijp je helemaal verkeerd, of ik begrijp je goed en dan vind ik het echt de grootste onzin wat je zegt.
Ik vind dat zelfmoord absoluut niet tot het ''zelfbeschikkingsrecht'' valt, want hoeveel mensen teken je met jouw daad mee voor het leven? Zeker voor een trein springen is niks meer of minder dan puur egoïsme. Maar dat is weer een andere discussie.

En misschien (ik hoop het!) bedoel je dat mensen die ongeneeselijk ziek zijn en euthanasie willen plegen daar goede begeleiding bij moeten krijgen. Maar zoals je het verwoord komt het op mij heel erg over alsof je ermee bedoeld dat mensen die zelfmoord willen plegen goede begeleiding moeten krijgen en dat vind ik echt te %) 8)7 :x |o voor woorden.
Dat meen je toch niet serieus?!
Zelfmoord, de dood, is niks anders dan een vlucht. Een uitweg die geen uitweg is, aangezien het niks oplevert en vooral nergens naar leidt.
Het is een teken van zwakte.

Als mensen (en ja, ik spreek uit ervaring) het echt écht niet meer zien zitten en zelfmoord willen gaan plegen kun je rustig zeggen dat ze compleet op de bodem zitten. Met hun rug tegen de muur. Dieper en slechter kan het niet meer gaan. Dus ieder mens ziet dan nog 2 opties: 1. Je geeft je over en verdrinkt in zelfmedelijden. 2. Je legt de feiten naast elkaar en komt tot de conclusie dat je niks meer te verliezen hebt en het vanaf nu af aan alleen maar weer beter (omhoog) kan worden.

Mensen gaan begeleiden met zelfmoord.... 8)7 :evaw: Het moet niet veel gekker worden....

Dat is lekker makkelijk gezegd. :n
Je vraagt er zelf niet om om op de wereld gezet te worden. Dus als je ongeneeslijk ziek bent of dusdanig geestelijke klachten hebt dat het leven te zwaar is dan vind ik dat je deze mensen moet begeleiden bij het beëindigen van hun leven ja. Dan HOEVEN ze niet voor de trein te springen.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:11

Zeg, is lezen te moeilijk voor je? :) Ik zeg toch echt OVERduidelijk dat als je het over euthanasie (als je ongeneeselijk ziek bent dus) hebt, ik het er helemaal mee eens ben dat die mensen goed begeleid moeten worden.
Maar zelfmoord begeleiden, nee, echt niet.

En aangezien je mijn situatie helemaal niet kent hoef je ook niet te oordelen (''dat is lekker makkelijk gezegd''). Dat stel ik niet echt op prijs.

En daarbij, iedereen is te genezen, iig tot op een bepaald niveau. Zolang je het zelf WILT en je ervoor inzet. Mensen die niet WILLEN en alles opgeven die verdienen ook geen hulp.
Ik weet zelf hoe je je dan voelt, ik zeg niet zomaar iets.

En als laatste; IK ben ervan overtuigd dat je er WEL zelf voor hebt gekozen om op de wereld te komen. Maar ook dit is een andere discussie, gaat het hier ook niet om. Maar dat laat dus wel zien dat de meningen daarin verschillen en je het daarom niet als een feit, maar als een mening moet neerzetten.