Vanaf 1 juli: WW-ers moeten alles aanpakken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:18

Dat zijn meestal geen ww ers. Iemand die ww krijgt is ontslagen (al erg genoeg) en heeft dus wel degelijk werk gehad dus niet te lui om te werken.

En is het dan niet gewoon motiverender om banen beter te betalen? Dat het verschil groter wordt? Of dat je een aanmerkelijke bonus krijgt voor elk jaar dat je werkt?

lesilla

Re: Vanaf 1 juli: WW-ers moeten alles aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:21

Juist inderdaad, mijn fout.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:21

Of mensen waarvan het contract niet verlengd werden, omdat het bedrijf al aan het bengels was op de rand van de afgrond. Uiteindelijk oktober 2008 faillet verklaart. |o

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:22

Lusitana schreef:
Als je huur moet betalen enzo is thuis zitten zonder inkomsten geen optie.

Ik zit wel thuis, maar heb het geluk dat ik het momenteel ff kan uitzingen omdat ik 3 pensionpaarden heb staan.
Mijn vriend heeft en volledige baan....dus nog eventjes uitzingen :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 02:19

Ik denk dat het een recept is voor heel veel psychische ellende en daarbijkomende hoge zorgkosten.

Heb er trouwens niets op tegen dat je tijdelijk min of meer gedwongen wordt laagopgeleid werk uit te voeren. Heb zelf ook wel eens in een periode tussen twee banen aan de lopende band gestaan, niets mis mee zolang het niet te lang duurt. Als mensen te lang werk doen onder hun nivo zijn ze vatbaarder voor zaken als depressie, burnout en overspannenheid, om over de nodige fysieke of psychosomatische klachten maar niet te spreken.

Ik vind het dus een kortzichtige kortetermijnoplossing. Bovendien denk ik niet dat het gaat werken. Waarom zou een bedrijf een ongemotiveerde professor aan de lopende band willen zetten terwijl ze genoeg wel gemotiveerd personeel kunnen krijgen? Een schijnoplossing dus die hooguit lekker bekt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:41

Hup werken met je luie reet, je hebt een jaar de tijd om goed te zoeken, desnoods ga je naar ander kant van het land (slaapt maar bij B&B ofzo.

Vind goede maatregel ben het zat dat veel hoog-opgeleide mensen perse de baan willen hebben waar ze voor gestudeerd hebben.
Kunnen ze niet vinden maar zijn zooooooo beroerd om iets minder te doen, en ik maar betalen.
Betaal me scheel aan allerlei soort belastingen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:00

Waarom zou je dan nog studeren? Waarom zou je dan nog beroepskeuze maken? Als de staat toch gaat bepalen waren je komt te werken?
Als de hoger opgeleiden niet meer aan het werk komen, of mensne helemaal niet meer gemotiveerd zijn om te studeren hoe wil je dan dat er straks nog een regering is? Artsen? Etc...

Overigens werkt hier (in Portugal)meer iets van 80% van de afgestudeerden het eerste jaar in en baan waar hij/zij echt niet voor gestudeerd heeft. Maar ze hopen wel om uiteindleijk terecht te komen waar ze voor gestudeerd hebben.
Minimum loon is hier net 400 euro, om een idee te geven.
Hier is ook gewoon werkloosheid en crisis.
Maar hier kom je niet zo makkelijk in aanmerking voor andere soorten uitkeringen.
Een lerares met kanker moest bv vor de klas staan tot ze doodging.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:07

Oké ik heb nu al een tijdje op mijn vingers gezeten...

Oh oh oh, wat is het makkelijk praten als je NIET ontslagen bent...
Jullie hebben gewoon geluk gehad....ik niet..

Nu is het wel zo dat ik niet op jullie geld zit te teren omdat ik geen uitkering wilde......maar alsjeblieft zeg! :(

Er zijn genoeg mensen die inderdaad te lui zijn......
Maar het spijt me, maar ik ga echt geen geestdodend werk doen...vakkenvullen oid is niet aan mij besteed....en vind je het gek!! Dat is ook de reden dat ik ergens voor geleerd heb!
Ik ga mijn uiterste best doen om iets te vinden waar ik mijn ei ik kwijt kan....

Ik ben 22 jaar en heb nu eindelijk tijd om mijn rijbewijs te gaan halen, dat is het enige voordeel aan dit alles.

Misschien ga ik wel een tijdje als courier aan het werk.....dat zou dan nog te overizien zijn..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:15

Lusitana schreef:
Waarom zou je dan nog studeren? Waarom zou je dan nog beroepskeuze maken? Als de staat toch gaat bepalen waren je komt te werken?
Als de hoger opgeleiden niet meer aan het werk komen, of mensne helemaal niet meer gemotiveerd zijn om te studeren hoe wil je dan dat er straks nog een regering is? Artsen? Etc...

Overigens werkt hier (in Portugal)meer iets van 80% van de afgestudeerden het eerste jaar in en baan waar hij/zij echt niet voor gestudeerd heeft. Maar ze hopen wel om uiteindleijk terecht te komen waar ze voor gestudeerd hebben.
Minimum loon is hier net 400 euro, om een idee te geven.
Hier is ook gewoon werkloosheid en crisis.
Maar hier kom je niet zo makkelijk in aanmerking voor andere soorten uitkeringen.
Een lerares met kanker moest bv vor de klas staan tot ze doodging.

Je kan werken en blijven solliciteren toch. Een jaar is al een serieuze periode in die periode kan je zelfs bijcursussen volgen om jobmogelijkheid te vergroten.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 05-03-09 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:16

mag hopen dat je pas al koerier/courier aan het werk gaat als je je rijbewijs hebt gehaald :D

Als ik nu ontslagen wordt, dan vind ik ook niet meer hetzelfde maar ik ga echt niet de WW in.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:19

@Tita: Duh ;)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:50

Ik vind het wel een goede aanpak.
Zeker voor de mensen die te lui en te laks zijn om te werken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:59

Ja, meteen strafkampen invoeren voor iedereen die niet werkt.

Ik vind het zo apart dat er maar vanuit wordt gegaan dat iemand die ww heeft niet wil werken.
Het is een overbrugging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:04

Ja en als dat te lang duurt an doe je maar iets wat je minder leuk vind. Ik ken ze hoor, diegenen die solliciteren voor het UWV en zo snel mogelijk weer werkeloos zijn. Keer op keer. Aanpakken, gaan ze maar schoonmaken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:07

En zich ziek melden...
Ik denk niet dat we daar wat mee opschieten.

Hoeveel banen zijn er eigenlijk "over"??? En waarom hebben werkgevers daar dan moeite mee om daar mensen voor te krijgen?

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:20

Ik ben ook helaas de dupe geworden van de financiele crisis en ben sinds afgelopen maandag werkloos :( Geloof mij dit was het laatste wat ik wilde en heb met pijn in mijn hart WW moeten aanvragen. Maar ik heb geen keuze, de huur moet betaald worden en wil ook graag eten. Ik ben als een gek aan het solliciteren en hopelijk heb ik snel weer een baan. Wat ik wel merk is dat ik in een hokje gestopt word door de overheid en wel bij de mensen die ww krijgen en niet willen werken. Voor deze mensen is het zeker goed dat ze na een jaar ww alles moeten aanpakken. Ze zijn namelijk te lui om te werken! Daarnaast zijn er ook mensen die wel willen werken en waarbij het gewoonweg niet lukt. Voor deze mensen is het vrij zuur als je dan iets moet aanpakken wat onder je niveau ligt.

Helaas zijn deze regels de gevolgen van mensen die onterecht ww trekken..... (en waarschijnlijk een zwart bijbaantje erop nahouden :o )

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:17

mick75 schreef:
Ik denk dat het een recept is voor heel veel psychische ellende en daarbijkomende hoge zorgkosten.

Dit denk ik dus ook. Hierdoor krijg je veel meer ziekteverzuim en psychische klachten.
Daarbij komt dat bedrijven liever een hoger opgeleid persoon in dienst hebben, ook voor een functie waar geen opleiding voor nodig is en hierdoor wordt de werkgelegenheid voor de niet opgeleide mensen alleen maar kleiner.
En wat gebeurt er dan met de criminaliteit?
Ik werk zelf bij een uitzendbureau en voor de meest criminele, van school getrapte jongens hadden we wel een baantje om ze weer een beetje op het rechte pad te krijgen, nu hebben we die baantjes niet meer.
En nu zie ik die jongens alleen maar in de stad hangen..

Ik ben benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:22

Ik hoorde dit op het nieuws en ik vind het belachelijk.
Tuurlijk vind ik wel dat wanneer je in de ww zit zo snel mogelijk een baan moet vinden en actief moet zoeken.
Maar ook moet je dus banen aanpakken die ver onder je niveau kunnen liggen, waar je dus ook minder zult verdienen. Ga je vanuit daar opzoek naar je droombaan heb je dus iets op je CV staan, je zult maar tijdens je sollicitatiegesprek horen: "Goh en waarom heb je daar gewerkt beviel deze branche je toen niet meer?".
Zo kan je een hele lijst creeren.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:23

Marchador schreef:
waar je dus ook minder zult verdienen.

Hier krijg je eerst een toeslag op, aanvullend tot 70% van je laatstverdiende loon.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:24

Het wordt nu allemaal op de crisis gegooid, maar dit is een maatregel die er al veel langer aan zit te komen. In de WAO/WIA moeten mensen ook passende arbeid zoeken en worden gekort, zelfs richting bijstandsniveau, als ze dit niet kunnen vinden. Het is niet gek dat deze maatregel in navolging hiervan plaatsvindt.
Als je voor de crisis langer dan een jaar geen werk kon vinden zit er structureel iets mis. Sommige mensen gaan een studie doen die ze "leuk" vinden maar waar op de arbeidsmarkt maar weinig bijbehorende functies voor te vinden zijn. Spijt me erg, maar dan moet je maar wat anders gaan doen. Nu heeft de WW een beetje de naam van luie mensen, maar dat heeft te maken met het feit dat er voorheen meer banen waren dan werkelozen. Dat gaat wel veranderen met de crisis.
Overigens is het prima als werk leuk is, maar naar mijn mening is de eerste prioriteit om brood op de plank te krijgen. Het is zuiver een arbeidsovereenkomst waarbij arbeid uitgeruild wordt tegen salaris.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:25

Nistria schreef:
Marchador schreef:
waar je dus ook minder zult verdienen.

Hier krijg je eerst een toeslag op, aanvullend tot 70% van je laatstverdiende loon.

Dus weer een soort uitkering. Wat schiet men daar nou per saldo mee op?

En ik vraag me dus nog steeds af hoeveel banen er werkelijk beschikbaar zijn. En waarom dan.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 05-03-09 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:25

Marchador schreef:
Ga je vanuit daar opzoek naar je droombaan heb je dus iets op je CV staan, je zult maar tijdens je sollicitatiegesprek horen: "Goh en waarom heb je daar gewerkt beviel deze branche je toen niet meer?".
Zo kan je een hele lijst creeren.

Ik zou liever als werkgever iemand willen hebben die zijn handen uit de mouwen wil steken, ook voor een wat mindere klus.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:29

Je kunt dus ook iemand treffen die MOET, en helemaal niet gemotiveerd is.
Dat is dus het hele probleem wat wordt gecreëerd. Want die gaat echt de ziektewet in, vroeger of later.
Die al geen moeite hadden met tijdelijk wat anders zullen ook gewoon blijven bestaan.
Maar hoe haal je ze als werkegever uit elkaar?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:35

Lusitana schreef:
Je kunt dus ook iemand treffen die MOET, en helemaal niet gemotiveerd is.
Dat is dus het hele probleem wat wordt gecreëerd. Want die gaat echt de ziektewet in, vroeger of later.
Die al geen moeite hadden met tijdelijk wat anders zullen ook gewoon blijven bestaan.
Maar hoe haal je ze als werkegever uit elkaar?

Edit, ik typte en zag dat Lusitana me voor was.
Moeten, maar niet gemotiveerd. Je zou er vanuit kunnen gaan dat ze vroeg of laat niet meer op komen dagen, door bijv. de ziektewet in te gaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:38

Slecht plan...
Echt een enorm slecht idee. Om dat voor te stellen voor mensen in de bijstand: prima. Maar niet voor mensen in de WW, want als je daar langer dan een jaar in zit heb je in ieder geval al een arbeidsverleden opgebouwd.
Vergeet niet dat daar ook veel mensen in zitten die door veel werkgevers als 'te oud' worden bestempeld omdat ze boven de 50 zijn. Gaan we die dan achter de lopende band zetten omdat de werkgevers op leeftijd discrimineren?