Donner wil lonen bevriezen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:34

Anoeska schreef:
Even heeeeeel erg in JipenJanneke-taal; Lonen moeten betaald worden door bedrijven. Bedrijven lopen door de crisis even niet zo lekker. Dus door de lonen niet te laten stijgen, kan er bij bedrijven op de uitgaven aan lonen worden bespaard. Op dit moment staan veel bedrijven op het punt om mensen te ontslaan. Door de lonen niet te laten stijgen, en de kosten daarmee te beperken, zou het kunnen dat ontslagen nog (even) voorkomen kunnen worden.

Het is dus wel een maatregel die zou kunnen helpen.

Deze redenering is begrijpelijk maar gaat mank. Als de lonen bevriezen maar de werknemers wel steeds hogere kosten voor hun kiezen krijgen houden ze op andere vlakken hun portemonee stijf dicht m.a.g. bedrijven die niets meer kwijtraken omdat de mensen het geld niet meer hebben om het te kopen.

Hoe dan ook, ik ben er, net als 95% van de mensen, sch*tziek van dat de burger het steeds maar mag opknappen. In goede tijden moet de broekriem aangehaald omdat we moeten 'sparen' voor slechte tijden en in slechte tijden moeten we de broekriem aanhalen omdat het zo slecht gaat >;) 8)7 :?

Maar eerlijk gezegd, wat ze ook bedenken om deze 'crisis' te willen oplappen, het zal niet lukken.
Ze kunnen (onze!!!) miljarden pompen in wat ze willen dit systeem is kapot.
Dat hoeft niet eens spijtig te zijn trouwens want ik denk dat we er met elkaar alleen maar op vooruit zullen gaan in de toekomst. We zullen best nog een rotte tijd krijgen ook maar iedereen raakt er nu wel van doordrongen dat de economie die wij heilig hebben verklaard niet het belangrijkste is voor de mensen. Wat heb je aan geld en goederen als het onze planeet om zeep helpt wij alleen maar meer uitgeknepen worden?
Vragen jullie je trouwens wel eens af waar het geld blijft?
Ik bedoel niet je eigen geld alleen, lol, maar in het algemeen?
Hoe kan het dat zo ongeveer alle landen dik in het rood staan? Waar is dat geld? Wie heeft het? Het moet érgens zijn.

Anoniem

Re: Donner wil lonen bevriezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:43

Mick, ik woon in een stad en ik heb het afgelopen decennium gezien dat de rijkdom echt sterk omhoog ging bij de mensen. Door de krapte in de arbeidsmarkt heeft bijna iedereen de gelegenheid gehad om stappen te zetten voor zichzelf en op zoek te gaan naar een mooiere uitdaging en een baan met meer inhoud of gewoon een beter betaalde baan. Wie die kansen niet heeft gezien, heeft naar mijn idee een beetje zitten slapen. Het klinkt in mijn ogen dan ook raar om een beetje de Jan Modaal, de geslagen hond uit te gaan zitten hangen terwijl ook Jan en Sjaan Modaal hun kans hadden kunnen grijpen om de wereld naar hun hand te zetten.
Alles werd luxer, zelfs het aanbod in de supermarkt. Ga tegenwoordig tussen de haricot verts maar eens op zoek naar een potje gewone sperzieboontjes. Dankzij lenen.nl allemaal een grotere auto, plasmascherm aan de muur en een hastens om op wakker te liggen. In de tussentijd liet Jan Modaal zich een hut verkopen die hij nooit van zijn levensdagen kon betalen als Jan niet ook de kansen pakte om door te groeien. Aan het eind van het liedje mag Jan aankloppen bij de schuldsanering omdat een te duur huis, met een te dure keuken en een te groot plasmascherm toch wel erg de wissel gaat trekken op het rijplezier in de Opel SUV.
Vergeet niet dat we hier niet in een dictatoriaal regime leven waar de overheid alles voor ons bepaalt, maar dat we zelf in zeer hoge mate verantwoordelijk zijn voor onze levensloop en kansen. Teveel geld uitgeven is niet handig, niet in goede tijden en niet in slechte tijden. Het is daarom maar goed dat die ratrace weer even teruggezet wordt naar een normaal niveau, zodat alle Jannen Modaal het weer een beetje bij kunnen benen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:40

Ik vindt het belachelijk. Alleenstaande ouders die een kinderbijslag hard nodig hebben, gepensioeneerde die al bijna geen geld hebben doordat de pensioenfoendsen geld zijn kwijtgeraakt op de beurs. Waarom beginnen ze niet eens om hun eigen zak wat minder te vullen, als hun ook gewoon allemaal een minimum loon krijgen kan dit extra geld gebruikt worden om mensen aan het werk te houden en valt die hele kredietcrisis ook wel mee. Alleen de bedrijven die belegd hebben op de beurs hebben hier mee te maken, en zolang er tegen heel nederland gezegd wordt dat het zo slecht gaat wacht iedereen met kopen van b.v. een nieuwe auto. Leet maar op als nu in de krant gezet wordt dat de auto's over 5 jaar met zo'n 20% duurder zullen worden, gaat iedereen nu nog een nieuwe auto kopen. Het is allemaal niet zo erg als het lijkt maar laat dan wel veroorzakers boeten en laat die lui in de kamer eens gewone minimum loon vangen, is t zelfde als de voetbal wereld ze verdiennen alleen al tonnen met op de bank zitten, gek he dat ze er niet voor werken. Net zoals de huizenmarkt, dat loopt op het moment voor geen meter. Gooi alle belastingen en rentes eens omlaag en zorg ook gewoon dat die huizenprijzen lager worden ik kan me b.v. geen koopwoning veroorlofen. Kabinet en kamer heel erg bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:54

Welja, laten we de belastingen en rentes omlaag gaan gooien zodat Daffie1986 een huis kan kopen :n. Dat lijkt me geen goede oplossing om de hele economie weer aan de praat te krijgen. Voor jou persoonlijk zou ik eerder aan denken dat je je eigen mogelijkheden wat nauwkeuriger bekijkt en eraan gaat werken dat je straks een beter betaalde baan kan krijgen, zodat je dat huis wel kan financieren. Je bent nog jong zat om nog heel wat van je leven te maken.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:03

Nee ik bedoel de rentes en belastingen iets verlagen. Maar de huizenmarkt loopt gewoon heel slecht omdat die prijzen sinds de euro gigantisch zijn gestegen. V.b. : mijn ouders hebben 21 jaar terug een nieuwbouw woning gekocht van rond de 400.000 gulden, nu met de euro is die prijs wel iets gedaalt(omrekenen van gulden naar euro) maar doordat de huizen zo duur zijn kunnen mijn ouders dus met moeite zo'n zelfde huis terug kopen. Maar waar het mij omgaat is dat je bijna nergens een starterswoning hebt voor onder 100.000 euro en ik hoef ook niet persee een koop woning hoor mn vriend neemt de boerderij van zijn vader over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:08

Het zou echt verschrikkelijk erg zijn als de prijzen van de huizen in die 21 jaar niet gestegen waren. De prijzen stijgen overigens niet zozeer vanwege de belastingen en vanwege de rentes maar indirect, de meeste stijging onstaat door de marktwerking, de bereidheid dus van de koper om een prijs te betalen. Binnen ons economische systeem zijn er altijd starterswoningen en zouden die ook binnen handbereik moeten liggen van startende kopers omdat het peil van de lonen dergelijke financieringen toelaat. Is het echter het geval dat de koper dat huis alleen maar wil met compelete merkkeuken met kookeiland, uitgetunede badkamer, plasmascherm in de woonkamer, plasmascherm in de slaapkamer en een iets te dure Opel voor de deur, dan kan het wel eens een beetje boven je finacieringspet groeien. De mensen willen teveel tegenwoordig en ze willen NU. Sparen is er niet meer bij :n.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:55

Lovely, het is helaas inherent aan het systeem dat niet iedereen geluk kan hebben, of het geluk naar de eigen hand kan zetten. Er zijn hele groepen mensen die daar de capaciteiten niet voor hebben. Die zijn wel al jaren op de nullijn gebleven wat salaris betreft terwijl ze werk doen dat onmisbaar is in de maatschappij (bouwvakkers, verpleegkundigen, vuilophalers, ga zo maar door) en mogen nu weer verder de broekriem aanhalen.

Niet iedereen heeft de ambitie en/ of de capaciteiten om zelfstandig verder te gaan, of leiding te geven. Maar die mensen worden wel gestraft voor hun aangeboren gebrek aan selectief vermeend nuttig talent. Door mensen zoals jij die zeggen dat ze hun kansen maar hadden moeten nemen in de vette jaren. Nieuwtje: Ook in de vette jaren kreeg niet iedereen gelijke kansen, integendeel zelfs.

Het is Jan Modaal geweest wiens salaris al jaren op de nullijn is gebleven of net erboven (waarmee niet is gezegd dat dat hetzelfde nivo is als 20 jaar geleden, dat hangt van meer dingen af dan alleen het inkomen) terwijl Jan Modaal wel mocht toekijken en applaudiseren als weer een topman een bedrijf naar de knoppen had geholpen en als dank daarvoor een miljoenenbonus meekreeg.

En nu gaat het slechter en weer mag Jan Modaal verder bezuinigen waar de rijksten daar door belastingtechnische trucjes handig aan weten te ontkomen. Dat vind ik schandalig!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:32

dat bedoel ik idd mick75

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:04

Lovely ik ben het niet met je eens, de kans om te groeien is niet voor iedereen weggelegd. Ik werk al heel lang (te lang) in de gezondheidszorg, de groeimogelijkheden zijn op en ik zit aan mijn top, mijn salaris is amper 100,- meer dan sinds de invoer van de euro. Bijna alles is in prijs verdubbeld, huizen zijn verdubbeld. Een huis was 10 jaar geleden fl196,-, hetzelfde huis is nu €300.000.
Dan kun je wel zeggen: zoek een beter betaalde baan, nou ik ga mijn vaste baan niet opgeven voor een jaarcontract.
Een simpel, eenvoudig eigen huis, zonder luxe keuken, badkamer, plasmascherm, iets duurdere Opel voor de deur, kan ik mij niet veroorloven, vlak voor de euro had ik een goed salaris maar dankzij de euro is deze gehalveerd.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:10

Goed initiatief, ik snap dat als je een hoge functie hebt dat je meer verdient, omdat je belangrijker bent voor het bedrijf, maar is iedereen niet ergens even belangrijk?

Geen supermarkt die draait zonder de vakkenvullers...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:20

Equidea, vakkenvullers zijn er heel veel van, maar mensen met het talent en ervaring om een bedrijf goed te leiden juist weer niet.
Ikima, het is toch prima als je daarvoor kiest?

Mick, ik vind het altijd een beetje makkelijk om onderuit gezakt op de bank maar naar de overheid te wijzen en een klaagzang te houden over hoe slecht het allemaal geregeld is.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:22

Lovely schreef:
Equidea, vakkenvullers zijn er heel veel van, maar mensen met het talent en ervaring om een bedrijf goed te leiden juist weer niet.
Ikima, het is toch prima als je daarvoor kiest?

Mick, ik vind het altijd een beetje makkelijk om onderuit gezakt op de bank maar naar de overheid te wijzen en een klaagzang te houden over hoe slecht het allemaal geregeld is.

Misschien zijn ze makkelijker te vervangen, maar je hebt ze wel nodig om een supermarkt te laten draaien, in die zin zijn ze net zo belangrijk voor de maatschappij als een manager oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:26

Equidea, niet echt, juist doordat ze zo makkelijk te vervangen zijn.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:31

Iedereen kan vakkenvuller zijn, maar niet iedereen kan CEO van Ahold worden. Het is vraag en aanbod, daarom krijgt de CEO nou eenmaal meer betaald dan de vakkenvuller.

Hoorde vanochtend trouwens wel dat het FNV wil dat de topbestuurders van bedrijven niet meer 20x het salaris van de minst verdienende medewerker mag verdienen. Daar zit misschien ook wel wat in...

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:34

Mensen in de top worden vaak overbetaald, in een ziekenhuis zijn teveel regelneven. Bij mij op de afdeling hebben de managers er een zooitje van gemaakt, waar vallen de klappen? op de werkvloer, wij moeten korten op personeel, 10x zo hard weken omdat het aanbod veel groter is geworden. Omdat die managers er een zooitje van hebben gemaakt moeten we bezuinigen. Bij hun is er niets veranderd, zij lopen geen stap harder, verdienen nog net zoveel met hun wanprestaties.
Als het "gewone" werkvolk zo slecht zou functioneren als die managers dan waren ze al lang ontslagen.
Wanneer iemand die aan de top van een bedrijf staat en vanwege wanprestaties de laan uit vliegt, dan krijgt deze persoon ook nog eens als dank voor deze wanprestatie een gouden handdruk mee om zijn riante leventje voort te zetten. Deze mensen moeten dus aangepakt worden en niet Jan Modaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:38

Ikima, ik vind het wel erg kort door de bocht wat je daar allemaal roept. JIj vindt misschien wel dat die managers het allemaal verkeerd doen, maar waarschijnlijk doen zij precies wat het nog hogere management van ze verlangt en doen ze het dus uitstekend in de ogen van de mensen door wie ze beoordeeld worden :).

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:51

Lovely, er is zelfs iemand van buitenaf naar binnen gehaald omdat ze er een potje van hebben gemaakt en ons werd verteld dat de werkvloer er niets van zou merken want het probleem zat bij het management, dus niks kort door de bocht.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:11

Ik kijk niet meteen alleen naar de overheid, ik kijk naar de feiten. En de feiten zijn dat topmanagers bonussen en salarisverhogingen krijgen die los staan van de prestaties (Ahold, Fortis), en tegelijkertijd de lonen van de arbeiders al jaren zo goed als bevroren zijn. Fact, not fiction. Daarnaast zijn wel alle tarieven en kosten gestegen en daarin speelt de overheid wel een grote rol. Die voeren immers belastingverhogingen door en hebben nutsvoorzieningen verkocht waarmee ze meteen de grip op de tarieven uit handen hebben gegeven. Dus kan je niet anders dan naar diezelfde overheid kijken om dingen een beetje recht te trekken.

Zelfs al zou iedereen de capaciteiten en interesse hebben om een topfunctie te bekleden, het aantal van dergelijke functies is nogal beperkt dus er zal altijd een grote groep buiten de boot vallen. En die mogen best een beetje steun genieten.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:26

Mick75, je hebt het goed verwoord, ben het helemaal met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:02

Mick, dat van die bevroren salarissen en verhoogde belastingen moet je even uitleggen, want beiden komen me niet bekend voor.

Mensen die buiten hun schuld buiten de boot vallen, die krijgen steun. Volgens mij heet het WW?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:58

WW stelt ook niets voor

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:20

Ik herken er weinig van dat we de afgelopen jaren er niet op vooruit gegaan zijn. Ik heb elk jaar een nette (CAO) loonsverhoging gehad. Het grootste probleem is volgens mij dat iedereen vindt dat iedereen overal recht op heeft, een duur huis dat volgens de laatste mode is ingericht, een dure auto voor de deur, een keuken of badkamer is na tien jaar al verouderd en ga maar door.

Dat is nou net de oorzaak van deze crisis, als je je dat niet kon veroorloven, dan hielp Leen je wel een handje met een lening. Waardoor iedereen boven zijn stand is gaan leven. We zullen echt met z'n allen moeten accepteren dat we een stapje terug moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:25

Karl, my thoughts exactly.

Mistral, iets is beter dan niets en het valt niet te ontkennen dat die steun er wel degelijk is. De premie hoeft niet meer betaald te worden, dat is ook een voordeel geweest voor alle werkende mensen dat zich netto uit heeft betaald.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:27

Lovely, ben je nog student of werk je? Ik heb namelijk het idee dat je totaal niet weet hoe het er als werkende toegaat.

Karl66, die loonsverhogingen volgens het CAO stellen, in de gezondheidszorg, niet veel voor. Jaarlijks 1,75% soms een uitschieter naar wel 2%, terwijl producten en diensten met 10% omhoog gaan.
Weer komt er iemand met dat gezeur over een dure auto, keuken of badkamer. Dat is maar bij een klein gedeelte, de meeste Jan Modalers zijn al blij als ze hun huidige auto kunnen blijven rijden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:33

Ikima schreef:
Lovely, ben je nog student of werk je? Ik heb namelijk het idee dat je totaal niet weet hoe het er als werkende toegaat.

Karl66, die loonsverhogingen volgens het CAO stellen, in de gezondheidszorg, niet veel voor. Jaarlijks 1,75% soms een uitschieter naar wel 2%, terwijl producten en diensten met 10% omhoog gaan.
Weer komt er iemand met dat gezeur over een dure auto, keuken of badkamer. Dat is maar bij een klein gedeelte, de meeste Jan Modalers zijn al blij als ze hun huidige auto kunnen blijven rijden.

Precies!