Minister wil dierenactivisten aanpakken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:16

SorayaDL schreef:
@RedPassion: Of het wat bereikt op een positieve manier weet ik niet. Maar net als nu, het komt wel in het nieuws waardoor de discussie weer oplaait. Mensen krijgen het dus te horen en hopelijk zitten er mensen tussen die er over gaan nadenken. Daarnaast zal het sommige mensen afschrikken om bij zo'n bedrijf te gaan werken. Begrijp me niet verkeerd, ik ben persoonlijk helemaal niet agressief ingesteld en zie het ook liever op een vredige, legale manier veranderen. Maar helaas werkt dit vaak niet zo. Demonstreren en acties voeren zijn dus helaas nog steeds nodig om er iig aandacht voor te krijgen.
Trouwens...ik benadeel ook dieren in mijn levensstijl hoor. Het is bijna niet mogelijk om hier in Nederland helemaal diervriendelijk te zijn. Maar elk ding is meegenomen denk ik dan maar.

Als ik tijdens mijn sollicitatie activisten had gezien, had het mij denk ik ook wel afgeschrikt. Ik moet eerlijk zeggen, ik heb er nooit zo over nagedacht. Ik ben secretaresse. De functie leek me leuk en de cultuur van het bedrijf (informeel, geen pakkencultuur etc.) Pas toen ik hier een tijdje zat, hoorde ik van collega's over de actievoerders die hier komen etc.

Ik denk ook dat het vooral een schreeuw om aandacht is, het komt allemaal wel weer in het nieuws, stukje in de krant, en dat is denk ik ook wat ze willen bereiken. Het is alleen jammer dat het zo agressief moet. Als ik ze zie staan denk ik soms, zijn jullie nou echte dierenvrienden, of zijn jullie er gewoon op uit om een partijtje te rellen...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:17

Hoe zou jij reageren als jouw auto in de fik staat omdat een ander het niet eens is met wat jij doet? Of nog erger je garage staat in fik? Dat er dan geen lichamelijk letsel is, is meer geluk dan wat anders.
Hoe zou jij het vinden dat er leuzen op je huis staan die er nooit helemaal af te poetsen zijn? (en zoals pas op sbs te zien was bij de verkeerde persoon met toevallig dezelfde naam?)
Hoe zou jij het vinden als je zelfs echt bedreigd wordt? Maar dat laf zonder echte naam?
Ik ben ook een dierenliefhebber, maar ik ben ook een liefhebber van gewoon aan de wet houden, geen uitzonderingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:16

barbara28 schreef:
Met echt noodzakelijk bedoel ik dat het gewoonweg niet eerst op de mens getest zou kunnen worden, het risico op ernstige bijwerkingen is gewoon te groot.

Het zou wel kunnen, maar er wordt voor gekozen dat niet te doen. Dat begrijp ik, maar dat dieren er wel voor opgeofferd mogen worden begrijp ik niet. Er zijn alternatieven. Daarbij is een dier anders dan een mens, bij een mens kan het resultaat heel anders zijn.
(Algemene opmerking hoor, geen persoonlijke aanval naar jou.)

kazary schreef:
Ik ben ook een dierenliefhebber, maar ik ben ook een liefhebber van gewoon aan de wet houden, geen uitzonderingen.

Ook als je het niet eens bent met bepaalde wetten? Kan zijn dat jij helemaal achter het dierproevenbeleid staat, maar er zullen vast wetten zijn waar jij je minder in kan vinden?
Een bepaalde wet overtreden om een andere te wijzigen is niet (altijd) nodig, maar hoe zorg je dat mensen gaan nadenken over jouw visies?
Nogmaals, geweld keur ik absoluut af en ik denk dat het eerder averechts werkt maar we hoeven nu ook niet alles maar te pikken omdat het nou eenmaal in de wet staat.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 19:01

Ik probeer mij te verdiepen in proefdieren, dus een aantal antwoorden kan ik voor jou beantwoorden redpassion.

Heb je misschien concrete voorbeelden van wanneer het echt noodzakelijk is? Wanneer is een alternatief niet goed genoeg?

De wet zegt zodra er een alternatief is mag je geen proefdier gebruiken. Maar als een bedrijf een geneesmiddel op de markt wil brengen moet het medicijn getest worden op 2 soorten proefdieren dit zegt ook de wet. Wat voor alternatieven er dan ook zijn. En ze moeten eerst die regel veranderen.

Dat geloof ik in veel gevallen ook wel. Ik heb alleen best veel moeite met 'zo goed mogelijk'. Dat kan namelijk alsnog betekenen dat het dier in erbarmelijke omstandigheden gehouden wordt.

Nee de dieren worden niet gehouden onder erbarmelijke omstandigheden. Dat is echt onmogelijk in Nederland gelukkig. Wat wel is dat dieren ondanks dat mensen er goed voor zorgen ze wel ziektes hebben. En dan kunnen ze er nog zo goed voor zorgen de ziekte wordt niet minder.

Ik ben een aantal weken terug op een symposium geweest over alternatieven van proefdieren. En hierin kwam naar voren dat er steeds meer organisaties zijn die zich inzetten om alternatieven te ontwikkelen. Ze al veel bereikt hebben, maar nog steeds veel te weinig. Ze proberen nieuwe jonge onderzoekers anders te leren denken. Eerst wat wil ik weten en hoe zou ik dit te weten kunnen komen en dan vooral hoe kan ik het te weten komen zonder proefdieren. Veel oudere onderzoekers houden teveel vast aan proefdieren en dat alternatieven niet betrouwbaar zijn. Maar komen gelukkig steeds meer alternatieven die juist veel betrouwbaarder zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:21

Okee, interessant. :)

Ik heb me er ook wel veel in verdiept in het verleden (ben het wat los gaan laten omdat ik soms de last van de hele wereld op mijn schouders wil nemen en uiteindelijk alleen mezelf daar mee heb) en heb vanmiddag wat gelezen omtrent huidige wetgeving.

nowornever schreef:
De wet zegt zodra er een alternatief is mag je geen proefdier gebruiken. Maar als een bedrijf een geneesmiddel op de markt wil brengen moet het medicijn getest worden op 2 soorten proefdieren dit zegt ook de wet. Wat voor alternatieven er dan ook zijn. En ze moeten eerst die regel veranderen.

Dat las ik ook ergens, dat vind ik echt belachelijk. Eerst dus wel de alternatieven -in het gunstigste geval- , maar uiteindelijk moeten er hoe dan ook dieren onder lijden. Het moet mogelijk worden om van alternatief meteen naar testen op mensen die zich vrijwillig aanmelden te gaan.

nowornever schreef:
Nee de dieren worden niet gehouden onder erbarmelijke omstandigheden. Dat is echt onmogelijk in Nederland gelukkig.

Dat ligt denk ik een beetje aan de definitie van erbarmelijk... ze zullen vast eten en drinken krijgen, maar ik vind het dus al te ver gaan dat groepsdieren apart gehouden worden of in dusdanig kleine verblijven dat ze nauwelijks kunnen bewegen. Daar komt dan vaak nog een ziekte bij, dus ik noem dat wel erbarmelijk. Ik trek het me misschien te veel aan maar ik kijk nu even naar mijn eigen ratje waarbij afgelopen maandag een tumor is verwijderd ('leuk' erfenisje van al die dieren die uit laboratoria komen). Te bedenken dat er ratjes zijn waarbij zo'n tumor juist door moet groeien, of nog sterker: met opzet veroorzaakt wordt, doet me echt pijn.

nowornever schreef:
Veel oudere onderzoekers houden teveel vast aan proefdieren en dat alternatieven niet betrouwbaar zijn.

Dat is een groot punt inderdaad, dat vasthouden aan tradities (op zo veel gebieden trouwens). Dan kunnen er nog zoveel alternatieven geboden worden, mensen houden (te) graag vast aan wat ze kennen en 'nou eenmaal zo doen'.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:15

Er zijn geen proefdiervrije medicijnen (misschien hoogstens wat homeopatische middelen) je mag namelijk absoluut niets op mensen testen voor het op dieren is getest. Denken jullie werkelijk dat er mensen zijn die zich zullen aanmelden voor medicijn onderzoek wat nog niet op dieren is gedaan? Of dat dit uberhaupt door de medisch ethische commisie komt?

Redpassion: of groepsdieren apart worden gehouden is wel 1 van de dingen waar de DEC op let, groepsdieren moeten zoveel mogelijk samen worden gehouden en uiteraard moeten ze ook genoeg ruimte hebben. Tja, de definitie van genoeg ruimte zal per persoon verschillen. Ik ben in een proefdierlab geweest en ik vond de hokken nog klein, maar dat vind ik van een gemiddeld hamsterhok ook :+

Ik snap best dat mensen tegen dierproeven zijn, ik ben er zelf ook niet echt van gecharmeerd (alhoewel het wel belangrijk is in mijn studiegebied). Maar waarom daarbij geweld gebruiken? Er worden wel degelijk mensen de dupe van, zag laatst een filmpje van een man waarbij de kinderen niet meer alleen thuis durfde te zijn omdat activisten ze al meerdere malen bedreigd hadden ed.

Ik geloof ook niet werkelijk dat de dieren hier iets mee op schieten. In plaats van dat er iets aan dierproeven wordt gedaan gaat de aandacht nu naar het oppakken/voorkomen van dierextremisten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:45

steeffie schreef:
Denken jullie werkelijk dat er mensen zijn die zich zullen aanmelden voor medicijn onderzoek wat nog niet op dieren is gedaan?

Niet veel, nee. Maar testen op mensen lijkt me effectiever, een mensenlichaam steekt immers anders in elkaar dan een -willekeurig- dierenlichaam, ook kunnen mensen beter pijn/ongemak/bijwerkingen aangeven lijkt mij.

steeffie schreef:
Of dat dit uberhaupt door de medisch ethische commisie komt?

Ook waarschijnlijk niet. Maar ik vind dat moeilijk te verkroppen, ik vind een dier niks minder dan een mens (in veel gevallen zelfs nog meer). Wat maakt mensen zo superieur aan dieren dat dit allemaal moet kunnen?

steeffie schreef:
Ik ben in een proefdierlab geweest en ik vond de hokken nog klein, maar dat vind ik van een gemiddeld hamsterhok ook :+

Ben ik helemaal met je eens. ;)
Ik ken alleen de standaard labbakken en ik weet niet in hoeverre die nog gebruikt worden. Maar dat zijn bakken die in de eerste plaats al veel te laag zijn voor veel dieren. En in de tweede plaats qua oppervlakte ook te klein naar mijn mening, maar dat zijn heel veel dierenverblijven, ook buiten laboratoria.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:11

Redpassion, dat vind ik ook moeilijk te verantwoorden. Testen op mensen zou absoluut effectiever zijn, alleen op dit moment niet mogelijk.
Maar het is wel puur een gevoelsding.. over een worm of een spin kan ik me namelijk totaal niet druk maken terwijl die in principe net zoveel rechten zou moeten hebben als een muis :)

Overigens hebben ze dat niet, ongewervelde dieren vallen namen niet onder de wet op proefdieren en mogen dus ongestoord gebruikt worden, een beetje krom imo..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:59

Ja redpassion, ik hou me aan de wet, ook al bevalt die me soms niet.
Ik ga geen geweld gebruiken tegen mensen, ik steek geen branden aan om een punt te maken. Het risico is mij te groot dat er gewonden of zelfs doden vallen.
Dan ga ik wel met een bordje lopen. Desnoods zou ik een rot ei naar iemand gooien, dan maak je ook wel een punt. Maar die zware vergrijpen, nee, nooit.
Ik ben ook tegen dierproeven, maar ik ben dus ook tegen zulke belachelijke dingen doen. Aanpakken die mensen die het wel doen, nu worden ze steeds de hand boven het hoofd gehouden onder het mom van, ze moeten toch kunnen uiten wat ze denken.

Leonie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:11

Ik ben het zeer eens met de minister.
Dit soort 'dieractivisten' vind ik niets anders dan terroristen!
In Engeland is ooit een keer de dode schoonmoeder van een directeur opgegraven, zodat hij maar stopte met zijn bedrijf. Dat is toch niet normaal!
Die mensen denken zo zwart-wit en je kunt geen gesprek meer met ze aan gaan. Als zij tot geweld overgaan om hun mening over te laten komen, dan vind ik dat terrorisme.

Over dierproeven, na mijn opleiding kan ik er best mee in aanraking komen.
Ik zou liever willen dat er genoeg alternatieven waren om op te testen, maar ik weet dat die er niet zijn. Als je weet hoe complex het dierlijk en menselijk lichaam is, dan is het onmogelijk om daar computermodellen van te maken. Ook op stukjes weefsel testen is in veel gevallen niet toereikend, want hoe weet je dan wat de gevolgen van je proef op orgaan niveau zijn.
Wil je onderzoek doen naar een hart? Dat kan gewoon niet in een reageerbuis.
Ik ga volgend jaar het vak proefdierkunde volgen omdat ik heel erg geinteresseerd ben in de regelgeving omtrend proefdieren, en ook omdat volgens mij veel mensen het verkeerde idee hebben bij proefdieren.
Bijvoorbeeld die bloederige plaatjes van honden die activisten bij zich hebben, dat kan best in andere landen gebeuren. Maar hier in Nederland laten ze echt niet een dier halfbloedend in zijn hokje kreperen. Daar zijn zulke strenge regels voor. Ook wat betreft pijnbestrijding en huisvesting, de dieren zijn inderdaad ziek, maar er wordt verder goed voor ze gezorgd en ze mogen ook zo weinig mogelijk pijn hebben.

Als ik er heel eerlijk in ben dan vind ik het doen van onderzoek en het zoeken naar medicijnen voor ernstige ziektes belangrijker dan de muizen die er voor opgeofferd moeten worden.
Ik vind het heel jammer dat er niet genoeg alternatieven zijn, en ik kan me ook geen onderzoeker voorstellen die het leuk vind dat er dieren moeten sterven of ziek moeten worden voor zijn of haar onderzoek. Het is ook inderdaad wettelijk verplicht dat als er een alternatief is voor een dierproef, dat deze ook gebruikt MOET worden!

Het is en blijft een moeilijke kwestie...
Maar gelukkig zijn er ook veel mensen die zich op een andere manier tegen dierproeven inzetten, door bijvoorbeeld zich bezig te houden met alternatieven ontwikkelen. Veel nuttiger dan auto's in brand steken imo

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:12

Maar gelukkig zijn er ook veel mensen die zich op een andere manier tegen dierproeven inzetten, door bijvoorbeeld zich bezig te houden met alternatieven ontwikkelen. Veel nuttiger dan auto's in brand steken imo
Ik denk dat je hier een erg belangrijk punt aanhaalt. Tegen zijn is zo gemakkelijk. Iets werkelijk veranderen is heel wat anders. Als ze daar hun energie eens in zouden stoppen gaat het misschien de goede kant in.

Sonja_vR

Re: Minister wil dierenactivisten aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 01:15

dieren "activisten" vind ik ook een misleidende naam, tzijn gewoon terroristen in mijn ogen
aanpakken die handel

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:50

Absoluut met de minister eens. Die mensen doen hun werk. Laten ze dan gaan proberen de wet te wijzigen inplaats van de mensen lastig te vallen die gewoon hun werk doen.

Het lijkt me niet echt prettig om een gezin te hebben en dat je kinderen dan zien dat de auto van papa of mama in de hens gaat terwijl die alleen maar proberen voor je te zorgen.

Voor iedereen die trouwens z'n geweten schoonwrijft met de opmerking "ik koop make-up die niet op dieren is getest"... Dan word je mooi geflest. Ongeveer 50 tot 75% van de losse stoffen die daar inzitten zijn namelijk ooit getest op dieren. Het totaal product is niet getest op dieren. Meer dan dat zegt het niet.
Het is behoorlijk lastig te achterhalen wat nu wel en niet getest is.

Overigens moet je ook niet vergeten dat dankzij het testen op dieren er ook goeie dierenmedicijnen zijn ontdekt. Veel geneesmiddelen voor mensen worden door hun goede werking op dieren namelijk nu ook voor dieren gebruikt. Er zijn maar weinig bedrijven die zich specifiek richten op dierenmedicijnen.

Ik praat het gebruik van proefdieren niet goed. Maar het is toch echt niet zo zwart wit als mensen soms denken. Veel van mijn collega dierverzorgers aan de andere kant van de hekken zijn namelijk dol op hun beesten.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:11

veulen84: maar voor proefdiervrije make-up worden geen nieuwe diertesten meer gedaan. De testen die vroeger gedaan zijn kunnen we toch niet meer terugdraaien. Maar door proefdiervrije make-up te kopen geef je wel een signaal af dat het niet oke is om nog steeds producten op dieren te testen (imo is het namelijk niet echt nodig om nieuwe make-up producten te ontwikkelen, in tegenstelling tot medicijnen :) )

Vroeger werd er toch anders over dit soort dingen nagedacht, het eerste vaccin is uitgetest op een kind :=

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:18

Echt waar? Op een kind?

Maar ik ben het zeker met je eens. Dingen van vroeger zijn niet meer terug te draaien. Maar door nu die producten te kopen geef je wel een signaal af. Voor make-up zou voor mij echt nooit meer 1 dier aangeraakt mogen worden.
Medicijnen, hoe egoistisch misschien ook, is naar mijn gevoel toch wel wat anders.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:41

:j

wikipedia schreef:
Melkmeisjes hadden wel vaker koepokken, en toen een van hen met koepokken Jenner raadpleegde, zag hij zijn kans om zijn theorie uit te testen. Hij koos James Phipps, de zoon van zijn tuinman uit, en infecteerde hem met de koepokken van het melkmeisje. James werd licht ziek en binnen een week weer beter. De uitgevoerde handeling werd inoculatie met vaccinia gedoopt, later werd dit vaccinatie genoemd.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:56

goede zaak als je het mij vraagt.

Ik ben absoluut niet tegen dierproeven. Ik krijg er elke keer weer meer mee te maken vanuit mijn studie en als je het mij vraagt zijn de wetten en regels rond dierproeven in Nederland super geregeld. Tuurlijk, het blijft poedersuiker, maar het moet gebeuren...

Ik vraag me trouwens af of die mensen die zich zo dapper voelen om om banden lek te steken en mensen te bedreigen. Ook zo dapper zijn om antibiotica en andere belangrijke medicijnen te weigeren als ze doodziek in het ziekenhuis oid. liggen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:58

Veulen84 schreef:
Laten ze dan gaan proberen de wet te wijzigen inplaats van de mensen lastig te vallen die gewoon hun werk doen.

Wat zou je aan die wet willen wijzigen dan? Met die wet zit het namelijk wel goed als je het mij vraagt.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 20:18

Shiloh schreef:
Veulen84 schreef:
Laten ze dan gaan proberen de wet te wijzigen inplaats van de mensen lastig te vallen die gewoon hun werk doen.

Wat zou je aan die wet willen wijzigen dan? Met die wet zit het namelijk wel goed als je het mij vraagt.

Zoals er al eerder is gezegd moet de wet wel degelijk gewijzigd worden. Nu staat in de wet dat je geen dieren mag gebruiken zolang er een alternatief is. Maar het stomme is dat er ook in de wet staat dat als je een geneesmiddel op de markt wil brengen je eerst op twee soorten proefdieren moet worden getest. Of er nu alternatieven zijn of niet.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:27

Eindelijk dat hier wat aan gedaan wordt!!!!

Het is bij wet verplicht dat dierproeven worden uitgevoerd en dat deze mensen dan zo belaagd worden is echt te triest voor woorden. Als het kan worden er al alternatieven gebruikt maar helaas kunnen we nog niet zonder op dit moment. Niemand is voor proefdieren, ook niet de mensen die met proefdieren werken. Maar ik vind het knap dat zij wel het lef hebben zich in te zetten voor de mens (want tja het ontwikkelen van medicijnen is vaak als eerste voor de mens) en al die (voor)oordelen over proefdieren en de activisten etc voor lief te nemen en toch doorzetten.

Maar toch zou het mooi zijn als we ooit helemaal geen dieren meer hoeven te gebruiken voor testen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:43

nowornever schreef:
Zoals er al eerder is gezegd moet de wet wel degelijk gewijzigd worden. Nu staat in de wet dat je geen dieren mag gebruiken zolang er een alternatief is. Maar het stomme is dat er ook in de wet staat dat als je een geneesmiddel op de markt wil brengen je eerst op twee soorten proefdieren moet worden getest. Of er nu alternatieven zijn of niet.

Ik zie daar geen probleem in. Waar mogelijk worden er zeker te weten alternatieven gezocht, lijkt me dat je als je een medicijn echt op de markt wilt brengen je inderdaad uiteindelijk toch echt een keer op een dier moet testen voor je op een mens kunt testen. Je maakt mij niet wijs dat daar uberhaubt een alternatief voor is. Dus volgens mij is hier totaal geen conflict...

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 20:50

Dat is jou mening ik heb een andere mening. En er wordt ook wel degelijk gezocht naar alternatieven maar nog steeds niet genoeg. Er wordt nog altijd eerst gedacht aan proefdieren voor alternatieven en ik dat is niet altijd zo maar wel vaak.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:59

Ik denk ook niet dat er alternatieven zijn voor het testen van medicijnen op dieren en ik vraag me af of die er zullen komen..

Maar er kunnen wel degelijk dingen aan de huidige regelgeving verandert worden, ik weet toevallig dat ze momenteel bezig zijn met regelgeving omtrent vissen en ongewervelden, die nu ook regelmatig in studentenpractica gebruikt worden.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:06

nowornever schreef:
En er wordt ook wel degelijk gezocht naar alternatieven maar nog steeds niet genoeg. Er wordt nog altijd eerst gedacht aan proefdieren voor alternatieven en ik dat is niet altijd zo maar wel vaak.

Ik vraag me daadwerkelijk af welke bron je voor deze bewering hebt. Er wordt enorm veel naar alternatieven gezocht en als mogelijk dan worden deze alternatieven wel degelijk toegepast. Een onderzoeker kan best eerst denken aan proefdieren, maar als er een alternatief aanwezig is, wordt de door de onderzoeker voorgestelde proef absoluut niet goedgekeurd.

Ik denk niet dat je door middel van testen op weefsels of andere alternatieven het effect kan testen van een medicijn op een heel lichaam van een mens of dier. Tuurlijk, de basics kunnen best op alternatieven getest worden, maar het uiteindelijk medicijn zal toch getest moeten op veiligheid dmv toepassen op dieren voordat je dit op mensen kunt gaan testen. Je kunt met een alternatief niet de werking van een compleet dier vervangen. Dat is gewoon niet mogelijk. Dus die regel in de wet vind ik helemaal geen vreemde en ik zie nog steeds geen conflict tussen "testen op dieren mag niet als er een alternatief is" en "medicijnen die op de markt gebracht worden moeten op minstens 2 diersoorten zijn getest"

Ik zie trouwens ook niet zo'n probleem met de proeven met vissen door studenten. Ik heb ook zulke "proeven" gedaan met vissen in mijn studie. Ik hebal best wat proeven gedaan met dieren (lang niet zo dramatisch als de meeste dierproeven worden voorgesteld, maar goed) en in het geval van proeven met dieren die gedood zijn vraag ik altijd waar de dieren vandaan komen ed. Meestal zijn de dieren al in een eerdere proef gebruikt en worden ze na die proef opnieuw ingezet voor de studenten proeven.

Vaak wordt ook nog eens vergeten dat lang niet alle dierproeven zo gruwelijk zijn als wordt voorgesteld. Het gaat niet allemaal om medicijnen of whatever. Ik heb een officiele dierproef gedaan met een groep van 20 biggen van enkele weken oud. Verschrikkelijk he, zoveel biggetjes! Ocherm. Jeetje, we hebben ze in twee groepen op gesplitst en een bal in de stal gegooid en hun reacties beschreven. Erg he. Klinkt misschien overdreven, maar dat zijn ook officieel dierproeven.

zo heeft de universiteit ook 5 proef paarden. Jazeker, paarden, ons door allen op dit forum zo geliefde dier. Zij worden regelmatig gebruikt in voedings en bewegings proeven. Ik durf op mijn volledige hebben en houwen te beweren dat deze paarden een van de best verzorgde paarden in Nederland zijn. Die beestjes hebben een toplevendje.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 22-02-09 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 21:13

Ik zal iets duidelijker proberen te zijn omtrent alternatieven. Zoals je zelf zegt zodra er een alternief is zal hij gebruikt worden maar zodra er nog geen alternatief is wordt er door een kleine groep wel gezocht maar door een grote groep niet. Ja ik weet niet hoe ik het het best kan verwoorden. Maar zodra er alternatieven zijn willen ze graag gebruiken maar naar zoeken is een ander verhaal. En nee je zal niet een compleet dier kunnen vervangen dat weet ik ook wel ook al zou ik dat graag willen. Maar zoveel voor onderzoek moet toch gedaan kunnen worden met weefsel en andere alternatieven. Ik vind persoonlijk dat er nog veel te dieren worden gebruikt dan nodig is. Ik droom ook vaak dat ik de staatloterij win en een stichting kan oprichten die naast andere stichtingen heel actief opzoek gaat naar alternatieven. Maar dat terzijde. Het is gewoon een gevoelig onderwerp. Mag ik trouwens vragen wat voor studie jij doet.