Wolven rukken op naar Gelderland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:41

stef schreef:
goh, wat zijn we allemaal toch bang van een paar!!! (want het gaat echt niet over complete roedels) wolven die misschien tussen 2 en 10 jaar naar NL komen....
Waar sprookjes al niet goed (in dit geval slecht) voor zijn....

Om eerlijk te zijn vind ik die angst hier nog wel meevallen? :)

LadyMadonna

Re: Wolven rukken op naar Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:42

nou..... "ik hoop niet dat ze komen" "ik hoop dat ze van mn paard afblijven" etc
nee sorry.....
Ik denk ook dat NL niet geschikt is voor wolven, te druk, en teveel mensen bang, waardoor ze gerust afgeschoten worden

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:44

Wolven jagen toch vooral 's nachts? Dus dan staan de meeste paarden wel op stal, denk ik.
Wel griezelig, woon zelf ook in Gelderland...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:46

hoezo griezelig? Gelderland is groot, en voorlopig zijn ze er nog niet eens

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:47

Nou ja, 't was wat mij betreft een beetje een grapje, ben niet echt bang dat ze m'n paarden aanvallen. Hoewel.........ik lees net een oud boek met Russische verhalen.............

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:50

Leuk! :))
Nee nouja dan hoeft er niet veel wild meer afgeschoten worden denk ik ;)
Overigens denk ik niet dat ze echt komen en als ze komen zijn ze zo weer weg denk ik.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:50

Nou ik vind het ook geen fijn idee dat over een tijdje wolven hier zo kunnen wandelen. Zou vast en zeker niet gebeuren, maar stel dat het wel gebeurd, dan baal je behoorlijk en ben je ook behoorlijk geschrokken denk ik dan.

Verder is het toch logisch dat mensen zich afvragen hoe ze hun vee en alles kunnen beschermen? Vind het prima hoor, dat wolven weer hier komen, begrijp me niet verkeerd. Maar het is juist goed dat mensen zich gaan bekommeren om hun dieren. Mocht hier namelijk een keer een bericht staan dat een stuk vee is opgegeten door wolven, word er weer gezegt dat die mensen het te licht hebben opgevat. ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:52

Zolang er genoeg voedsel is eet een wolf heus geen mensen hoor.
Ik zou het wel gaaf vinden.

Wat ik ook denk is dat dat het probleem met wat extra stroomdraadjes prima op te lossen is.
Ook nog eens handig om te voorkomen dat de zwijnen je land omploegen! :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:53

Tja, ik heb net een boek gelezen waar complete volkeren worden gedemoniseerd en vervolgens afgeslacht ;)

Neuh, ik kan me er echt niet druk om maken, maar ben wel benieuwd naar waarom mensen bang zijn.

Lydia: Waarom zou je balen van de natuur
Ik vind het juist een goed teken. Wij (mensen) hebben de wolf 100/150 jaar terug verdreven, zou mooi zijn als ie zijn plekje weer op komt eisen.

Wolven vallen pas vee aan als ze uitgehongert raken, dan trekken ze nl naar de "bewoonde" wereld. Punt is wel dat ze dat in NL al vrij snel zitten, dus in dat opzicht denk ik niet dat NL nog geschikt is voor wolven

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:55

Ik heb toch ook duidelijk neer gezet dat ik het prima vind als de wolf weer terug komt? Veluwe is groot, met bende beesten. En de omliggende delen hebben vast wel eens schaapjes ofwat lopen, dan is het toch alleen maar mooi als wij als mensen al vast maatregelen gaan nemen/bedenken zodat onze schaapjes ofwat veilig is? :)

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:56

http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/14294
Hier nog een stukje over wolven.

@Stef, helemaal mee eens.
Wolven horen hier oorspronkelijk thuis, dus laat maar komen. Er komt steeds meer natuur, wilde zwijnen en herten doen het goed in NL, dus er is in het begin zeker voldoende voedsel. NL moet zich alleen wel voorbereiden. Aandacht voor dit verhaal is daarom heel erg goed!

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:03

Ik denk dat ze echt niet zo snel hier weer terugkomen. Nederland is te drukbevolkt voor wolven.

@Wesselady; wolven horen hier oorspronkelijk wel thuis, maar niet in de situatie die er nu is. Wolven hebben een zeer groot territorium en dat gaat echt niet lukken in Nederland (de enige 2 plaatsen die ik kan bedenken zijn dan de Veluwe en Oostvaardersplassen... die gebieden voldoen nog enigzins aan de ruimte die ze nodig hebben).

Nee laat de wolven maar lekker in Duitsland en dat zeg ik niet om ons of onze veestapel te beschermen, maar dat is voor de wolf zelf veel beter.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:05

Is die poema hier eingelijk nog gesinaleerd?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:07

moonfish13 schreef:
Toch is het best positief!
Alleen niet zo grappig, ik fiets graag in het bos daar..Nu worden de zwijnen afgeschoten, hopelijk houd de natuur het dan zelf in stand.

denk niet dat ze je op gaan eten hoor :Y)
vind het idee erg gaaf maar ben bang dat er niks van terchtkomt; afgezien daarvan is NL veel te druk en sensatiebleust voor dit soort dieren.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:10

We zullen het zien... Als NL echt te druk is voor wolven, zullen ze hier niet heen komen. Gelukkig zijn ze zelf in staat om te kiezen en worden ze hier niet uitgezet. Als het elders beter is voor de wolf, zal ie daar wel voor kiezen! ;)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 00:30

Ze organiseren een cursus voor boeren voor het geval dat.....! _O- http://www.freenature.nl/UserFiles/File/FlyerWolven.pdf

Maar goed, het wordt wel degelijk genoemd in het stuk; "Echter wanneer wij
aan onze angsten voorbij gaan en enkele simpele voorzorgsmaatregelen
nemen blijkt dat wij prima kunnen samenleven met de wolf en de schade kunnen beperken
of bijna in z’n geheel kunnen voorkomen."

Dus, is het zo vreemd dat iemand zich af vraagt (en dat is heel wat anders dan zich zorgen maken of angst hebben) hoe dat gaat verlopen als je een klein weitje hebt aan de rand van het bos, midden op de Veluwe??? En een kleine shettie zal zich echt niet kunnen verweren tegen een tweetal wolven (of flinke honden die op strooptocht zijn).
Een driedubbele stroomdraad houd een wild zwijn niet tegen, waarom een wolf wel? (hoe komen jagende honden dan wel eens in een weiland omgeven met stroomdraad?) :?

Verder vind ik het wel leuk. Hebben we weer wat te zien op de Veluwe!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 00:43

Leuk bedacht, geen prijs. Niets tegen wolven hoor, leuke en interessante dieren, maar in Nederland is simpelweg geen biotoop groot genoeg om een populatie van dergelijke predatoren te onderhouden (daarom zijn er ook bv. geen raven meer). Ik hoop van harte dat ze dit onzalige idee op de plank leggen, anders eindigt het met dezelfde (goedbedoelde) dierkwellerij als het otterproject, en het uitzetten van bevers in de biesbos.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 00:59

wat is er mis met de bevers in de biesbosch dan kuggur?dat gaat toch prima?
Laatst nog een heel positief artikel over gelezen!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 02:19

Toegegeven, mijn info over de Bevers is vrij oud, ben al meer dan 12 jaar in IJsland ;) .
Ik dacht dat die vrij snel naar uitzetting waren gestorven, dat is in ieder geval met de otters gebeurt, geen stabiele populatie. Wolven geef ik in Nederland geen enkele kans.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:01

Als de wolf hier uit eigen beweging komt dan zullen we denk ik weinig last hebben. Vorig jaar was er een plan om 100 wolven los te laten in Nederland. Nederland is nauwelijks groot genoeg voor 1 roedel, laat staan voor een groep van 100!!!

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:34

Kuggur schreef:
Leuk bedacht, geen prijs. Niets tegen wolven hoor, leuke en interessante dieren, maar in Nederland is simpelweg geen biotoop groot genoeg om een populatie van dergelijke predatoren te onderhouden (daarom zijn er ook bv. geen raven meer). Ik hoop van harte dat ze dit onzalige idee op de plank leggen, anders eindigt het met dezelfde (goedbedoelde) dierkwellerij als het otterproject, en het uitzetten van bevers in de biesbos.

Er leven nog wel degelijk raven in Nederland hoor.

Maar je hebt gelijk voor bepaalde dieren is Nederland niet meer geschikt om te leven. Simpelweg omdat wij er moeten leven. Wat dat betreft trekken dieren hier aan het korste eind, wat ik eigenlijk heel erg jammer vindt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:01

Raven in Nederland? vergeet het maar, je verwart ze vermoedelijk met zwarte kraaien.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:07

Nee geen raven in nl. Oh, heb je de IJslander weer, nog icetölt gezien? In Rjv dooit het alweer hard, hoorde ik.
Op IJsland wel raven? En verder, papegaaiduikers en van die stoere wollige pony's, ha,ha. Dat wist ik al. Geen wolven, wel b.v. vossen enzo?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:08

Hoe eerder hoe beter. :D

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:13

snap niet dat mensen zo bang voor wolven zijn, ze zijn ten eerste heel erg schuw en zullen een mens echt niet aanvallen hoor :n wij gaan ieder jaar naar Zweden en daar komen ze ook voor, de paarden lopen daar ook gewoon buiten en heb nog nooit van de lokale bevolking gehoord dat er 1 is gepakt door een wolf. als ze genoeg te eten hebben(in dit geval elanden) zullen ze wel van het vee afblijven. mochten ze naar de veluwe trekken, wild genoeg zou ik zeggen! mensen geloven teveel in sprookjes :D