Ongekende terugval van de economie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:05

Consort schreef:
Ehm.. En dan nog gaat het over cijfers van het CPB en niet het CBS.. :+

Succes met je rijbewijs! :P

Dankje ;)

Ik had het wel over het CBS, die kwamen eind vorige week met cijfers over de recessie, en dat deze recessie al bijna een jaar gaande was. ;)

Marietje1990

Re: Ongekende terugval van de economie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:12

Ik denk dat mensen vooral bang worden gemaakt door kranten en tv. Het gaat slechter met de economie, er vallen meer ontslagen dan anders, maar het wordt ontzettend aangedikt en dit lijkt me dan ook een beetje het probleem. Als mensen bang zijn om geld uit te geven, stoppen ze het in een oude sok, dit geld komt dus de komende jaren niet in de economie terecht en de economie moet ze draaien met minder geld (dit met alle gevolgen van dien)

Als je ontslagen wordt, kan ik me voorstellen dat je minder aan gaat doen met je geld, maar zolang hier geen teken van is zou het eigenlijk beter zijn als deze mensen gewoon doordoen zoals altijd.

Nu hebben jongeren zoals ik natuurlijk een stapje voor, wij kosten bijna niks en zullen niet snel ontslag krijgen, maar tegen de tijd dat ik mijn HBO-diploma heb moet ik maar zien of ik aan een baan kom. Als je eenmal echt in het bedrijfsleven zit merk je snel genoeg dat er crisis is of niet.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:50

Prive merk ik er weinig van, maar op mijn werk merk ik het toch wel aardig.
Ben benieuwd hoe alles af gaat lopen en hoe ze het weer goed willen laten komen.
Wil ook een huis gaan kopen, maar deze tijd is nou zo onzeker dat je gewoon niet weet wat je moet doen.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:29

Ik merk wel degelijk dat de crisis gaande is. Mijn vriend is zijn baan kwijtgeraakt doordat het bedrijf over de kop ging. En dat was misschien ook wel gebeurt zonder de crisis. Maar toen hij op zoek ging naar ander werk was het wel degelijk te merken. Hij had in de eerste week 3 gesprekken en alle drie gingen ze in onderhandeling met hem maar uiteindelijk ging er bij alle drie de bedrijven een vacaturestop in door de kredietcrisis. Ondertussen heeft hij ander werk maar ook dat was een heel gezond bedrijf maar dat staat ook niet meer zo stevig als in het begin. En op mijn eigen werk zijn ook steeds minder opdrachten. En ik wordt gek van de media en hun crisis. Ik wilde eigenlijk mijn 3 jaar oude auto inruilen voor een nieuwe, maar ik doe toch maar dan hou ik wat extra reserve over. Want je weet maar nooit.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:24

ik werk bij een vakbond, en merk er ook wel wat van, we krijgen een boel nieuwe leden deze tijd.... 'de een zn dood is de ander zn brood??'

op zich bne ik voor mezelf niet heel bang, heb geen beleggingen etc, hoef niet te verhuizen, de auto is nog niet zo oud, dus we zingen het wel eventjes uit. Misschien is het nu juist wel de tijd om die nieuwe keuken te gaan kopen, nu kun je goede deals sluiten lijkt me.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:49

Ik ben sinds Augustus werkeloos, en het is heel moeilijk wat anders te vinden. Ik heb een huurhuis, de auto moet nog even mee, wel 2 paarden en de derde is onderweg (dekking was gepland en betaald voordat ik werkeloos werd).
Op dit moment voor mij geen grotere uitgaves, solliciteer me het schompus maar krijg om verschillende redenen een afwijzing. We zullen zien waar het schip strand. Ik ben alleenstaand dus kan desnoods zelf beslissen om een maand op maccaroni met kaas te leven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:55

De crisis is al in 2007 begonnen, maar had even wat tijd nodig om de ocean over te stomen. In Nederland zitten we nu in het derde kwartaal van de recessie. Je moet namelijk minstens twee kwartalen krimp achter elkaar hebben om van recessie te spreken en ik geloof dat officieel het vierde kwartaal van 2008 de tweede was, het huidige is dus het derde. Dat betekent inderdaad dat het punt van ommekeer steeds dichterbij komt.

Er zijn ook lichtpuntjes in deze recessie, de prijzen van allerlei producten zullen normaliseren omdat het onmogelijk wordt om hoge prijzen te handhaven. Samen met de voortdurende supermarktoorlog zal dat misschien weer leiden tot weer iets normale bedragen voor de wekelijkse boodschapjes. Met de invoering van de euro is het extra opgevallen, maar gewone dingen zijn soms idioot duur geworden. Tweedehands auto's worden ook goedkoper en er zal meer keuze zijn (waarschijnlijk ook veel grote auto's van mensen die toch op iets te grote voet/autoband probeerden te leven). Aannemers, keuken- en sanitairleveranciers moeten misschien wat scherper prijzen en wat harder hun best doen om klussen binnen te halen.

Loonmatiging staat echter ook voor de deur en zal de tijd van jezelf in een duurder baantje bluffen voorlopig wel even over zijn. Hierdoor zal men door de bank genomen wat langer op hetzelfde salaris- en bestedingsniveau blijven hangen en hoeven we van de overheid niet nog meer verlichting te verwachten, die van dit jaar via de wwpremie zal voorlopig de laatste zijn. We zullen het de komende tijd iets soberder aan moeten doen en is de tijd van decadent met geld smijten wel voorbij. Er is een tijd geweest dat je met elk slim idee een goedlopend bedrijfje met een ludieke naam kon beginnen, maar dat is al wat langer voorbij. Soberder dus, net als in de tijd dat we nog maar uit 6 soorten tandpasta konden kiezen ipv 16 en de kant-en-klaarmaaltijden een dure zeldzaamheid waren.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:06

Elke keer als ik op het nieuws iets hoor over de crisis begint het bij mij enorm te kriebelen en onrustig te worden...

Ik moet elke keer weer hier aan denken:
http://www.youtube.com/watch?v=AuPgdZeA ... re=related

Ik ben absoluut geen doemdenker, ik heb echt een hekel aan paniek gezaai en "ow jee wat als dit, of ow jee wat als dat"

Maar deze documentaire vond ik ERG realistisch...

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:54

Shiloh schreef:
Elke keer als ik op het nieuws iets hoor over de crisis begint het bij mij enorm te kriebelen en onrustig te worden...

Ik moet elke keer weer hier aan denken:
http://www.youtube.com/watch?v=AuPgdZeA ... re=related

Ik ben absoluut geen doemdenker, ik heb echt een hekel aan paniek gezaai en "ow jee wat als dit, of ow jee wat als dat"

Maar deze documentaire vond ik ERG realistisch...

Het 'enge' van deze docu vind ik dus dat die al in 2005 is gemaakt, en dat het scenario aardig gelijk loopt, hetzij iets langzamer.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:57

jah precies dat vind ik dus ook. "Het is al een tijdje onrustig in de financiele wereld" wordt er in de docu gezegd. Dat is dus precies wat er aan de hand is.

Bizar ook als je in het begin van die docu die grafieken ziet. De uitgaven aan defensie van de US is absurt. En dan te bedenken dat er onder clinton zelfs een budget OVERSCHOT was. Gelukkig is bush van zijn troon gekicked... de vraag is alleen? Is het te laat? Ik ben haast bang van wel...

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:15

Bush is inderdaad degene die voor zo'n diep dal heeft gezorgd.
Nu kunnen we alleen maar hopen op Obama...

Ik moet zeggen dat ik wél denk dat de media hier een groot aandeel in heeft, het duurt niet lang meer, tot niemand hun geld op de bank durft te zetten, en het in een oude sok bewaart.
Wat gebeurd er dan? De banken hebben geen geld meer.
Zodra de media niet zo histerisch meer doen, zal je zien dat het consumenten geld weer gewoon bij de banken blijft.

Zo blijft het balletje rollen, of beter gezegd, blijft het geld rollen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:22

Is dat de docu 'de dag dat de dollar viel'? Die heb ik ook eens gezien en hoe onwaarschijnlijk het toen ook leek, het is nu wel de realiteit.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:28

dat is inderdaad die docu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:32

Daar heb ik een aantal jaar geleden (toen nog) met afgrijzen naar zitten kijken, het leek onwaarschijnlijk.
Maar dat was het dus niet. Wat ik mij toen ook al realiseerde is dat de financiele wereld voor een groot deel draait op geld dat eigenlijk niet is en dat is nu dus ook wel gebleken.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:37

Di docu heb ik een jaar geleden ofzo ook gezien, en heb hem gister weer gekeken, vandaar mijn reactie dat ik het er nu zo eng veel op vind lijken.

Toen ik gister het nieuws keek, kneep ik hem toch een beetje.

Obama wil nu het begrotingstekort halveren, word net verteld op RTL.
Het lijkt erop dat hij het snapt!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:50

Ik ben het met de meeste eens dat de media er niet teveel op moet zitten. Mensen hebben gespaard om bijvoorbeeld een nieuwe auto te kopen maar hebben toch zoiets door die berichten van nou toch even wachten. Dit is dus met alle grote aankopen.
Zelf ben ik ook een beetje zenuwachtig, we zijn in oktober gestart met de bouw van ons eigen huis. We hebben hier behoorlijk wat geld ingestoken en zijn blij dat we elke maand de rente terug krijgen. Ik hoop dus echt dat dat blijft en dat ze dat niet gaan afschaffen. Echter ben ik er wel van bewust dat we op dit moment alles op het duurste hebben staan bij wijze van. Huis zou over 30 jaar volledig afgelost moeten zijn en we hebben geen restschuld. Dit zijn dingen die we eventueel wel nog zouden kunnen doen als het echt niet anders kan. Daarbij hebben we ons ook goed verzekerd rondom de hypotheek.
Ja ik maak me dus soms wel wat zorgen en ik hoop dat de media niet teveel paniek blijft zaaien.