Waarom zoveel kritiek op dierenbescherming?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:30

er gebeuren gewoon ook een heleboel dingen rondom dierenbescherming en AID/LID die echt vraag tekens oproepen, paarden die inbeslag genomen worden en voor de uitspraak van de rechter al op marktplaats verschijnen...pittbul achtige hond die afgemaakt zou worden vanwege uiterlijk maar is doodgeslagen.... dat soort dingen en daar zijn er meer van.... en daar komt bij dat dierenambulances ook niet heel erg goed bereikbaar zijn en dan soms ook erg onprofessioneel zijn........ (zijn natuurlijk vrijwilligers dus was wil je... kende een medewerker die niet tegen bloed kon en eentje niet tegen naalden....)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:33

Beste TS: van mij hoeft die hele DB niet. Ze bestaan uit een hoop niet geclassificeerde puppie liefhebbers. Kortom een stel vrijwilligers die totaal geen verstand van zaken hebben.

Iedere penny kan daar als vrijwilliger beginnen en mensen die het wel degelijk goed met dieren voor hebben het leven enorm zuur maken. Gewoon omdat ze nul komma nul kennis hebben op het gebied van dierenwelzijn.

Met alle respect: op ander gebied is veel meer vrijwilligerswerk nodig. Laat het Dierenbeschermingswerk aan gediplomeerde goed opgeleide mensen over.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:40

laetitia schreef:
mariska32 schreef:
ik kan me heel erg goed voorstellen dat ze daar gek worden van de onzin telefoontjes,zaken als de kat loopt buiten maar het regent :o

waarom ik afgeef?
omdat ik nu meerdere gevallen ken waar het de spuigaten uitloopt.
1 zaak speelt al jaaaaaaaaaaaaaaaaren,en dan praat ik echt over blubber,wormen [tot de dood!] ondervoeding ect ect.
en na wat zand in de ogen gestrooid te hebben bij de DB begind het feest steeds weer opnieuw.
oke daar kan je 1 of 2 x intrappen maar geen jaartje of 20?

weer een ander word melding van gemaakt,later blijkt door meerdere.om een heel lang verhaal kort te maken,gebeurd niets mee.
ik heb zelf niet gemeld,ben ik niet van plan ook.
je snapt wel waarom.

Je moet je er wel bewust van zijn dat de DB zich binnen de wet moet begeven! Ze MOGEN vaak niets doen en dat is het frustrerende.
Als de Nederlandse Grondwet nu eens aangepast wordt door de politiek mbt dierenwelzijn en een organisatie als de DB als overheidsorgaan gaat dienen, kunnen er heel wat zaken wel aangepakt worden...

Vergelijkingen met Animal Cops heb ik vandaag ook gemaakt, helaas is de wetgeving in Amerika heel anders dan hier in Nederland en Europa. En met die wetgeving moeten we het dus doen...hoe frustrerend ook.

Voorbeeldzaak: iemand doodde eksters op zijn land en hing ze vervolgens aan de bomen, om andere vogels te weren van zijn akkers.
De DB en LID mochten hier geen actie op ondernemen, dit is namelijk binnen de wet mogelijk, het was op zijn land en op eigen grondgebied mag je dieren volgens de wet doden...

ja TS,dit is algemeen bekend.
het is niet fijn geregeld allemaal,maar vertel mij maar eens waarom je nog zou melden dan.
verklaringen waarom er niets gebeurd is en oud nieuws en hebben we nu niets aan.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:46

zelf klaag ik ook over de db(was trouwens niet als aanval op jou bedoel), heb gewoon wat slechte ervaringen met hem. maar natuurlijk vind ik het wel erg goed dat ze er zijn. Ben zelf wel lid, maar af en toe vraag ik of wel eens af of het niet zonde van mijn geld is, aangezien zij één van de rijkste verenigingen in nederland zijn. Vind het goed van je dat je daar vrijwilligerwerk gaat doen en jezelf er van tevoren in verdiept. Wat ik me wel afvraag: waar blijft de partij voor de dieren? Hadden die er inmiddels al niet eens voor kunnen zorgen dat de db meer bevoegdheden krijgt? Ik had trouwens pas gelezen dat er plannen waren om een soort animal cops te maken,het ging maar over een aantal mensen. Maar toen heeft de partij van de dieren aangegeven dat ze dit niet wilden. (tenminste dat had ik ervan begrepen, correct me if i am wrong) vind ik toch een gemiste kans.

Perrokai

Re: Waarom zoveel kritiek op dierenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 02:04

Voorgaande reageer ik even niet op want het bevestigt wat ik hiervoor al heb geschreven.

Voor zover ik er uit ben in grove lijnen is het hier zo geregeld dat ten eerste de dierenbeschermingswetten in het burgerlijk wetboek verankert zijn. Daarnaast zijn overheidsinstanties of organen zoals de gemeente en de politie hier degenen die deze wetten dan ook per direct ten uitvoer mogen brengen zoals een in beslagname. Daarnaast zijn alle grote dierenbescherminsbonden verenigingen die eigenlijk niet direct te maken hebben met het mishandelde katje van de buurvrouw. Dan heb je nog de kleine regionale verenigingen dus met een bestuur en leden die leven van donaties en lidmaatschappen daar vallen ook de asiels onder. Als ik nu iets signaleer hier kan ik de regionale DB vereniging in kennis stellen. Die kunnen gaan kijken maar moeten om iets voor elkaar te krijgen toch de gemeente of de politie alarmeren die naar eigen inzicht en volgens de wet per direkt eventueel tot in beslagname over kunnen gaan en niet ander organen of toezichthouder behoeven te raadplegen en een hele papierwinkel klaar moeten maken.

Dat klinkt misschien geweldig maar dat werkt helaas niet altijd zo en zeker niet op het platte land met een lage bevolkingsdichtheid. Dit omdat de politie alsook de gemeente ambtenaren hier zich veelal op een ander niveau bevinden. Dat wil zeggen, in kleine gemeenschappen kijkt men ten eerste enorm tegen ze op en geeft dat ze ook de mogelijkheid op hun eigen creatieve manier met de wet om te gaan. Da is hier echt een probleem. Als de rijkste varkensboer bijvoorbeeld die ook in de gemeenteraad zit (heel toevallig) zijn varkens houdt op een manier die eigenlijk niet aan de wet voldoet dan zal hij er dus ook nooit op aangesproken worden al belt het halve dorp er constant over wat ze weer niet doen omdat het zo'n kleine gemeenschap is. Kortom een heel ander probleem ligt hier op de loer wat betreft het handhaven van de wet wat voor heel veel situaties op gaat. Niet voor moord uiteraard. Maar in het grootste deel van de gevallen bij ernstige mishandeling nemen ze toch per direkt maatregelen en worden ook niet tegen gehouden je grond of woning te betreden. In dichter bevolkte gebieden werkt dit nog beter dan bijvoorbeeld hier. Omdat men daar wat individueler ingesteld is en elkaar dus niet de hand boven het hoofd houdt.

Zwerfkatten worden hier bijvoorbeeld op het platte land niet opgenomen door de gemeente, die moet je gewoon laten zwerven en ander is het je eigen verantwoordelijkheid. Hier ligt nu eenmaal helaas de grens van wat wel of geen dierenleed is toch ietsje hoger dan in de steden triest genoeg. Helaas heb ik dat eigenlijk min of meer net aan den lijve ondervonden en dat was een enorme teleurstelling.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 03:29

Perrokai, dank voor de duidelijke uitleg.

TS, dapper dat je dat werk gaat doen!

Over mijn ervaringen met de DB kan ik kort zijn: Moeizaam. Precies door wat Perrokai hierboven vermeld. De boer waar het om ging (kinderboerderij) was voormalig politieagent en daardoor onaantastbaar. Hoewel de dieren er ronduit slecht bij stonden, er regelmatig kinderen en volwassenen vrij ernstig gebeten werden en voeren ook wel eens "vergeten" werd (en dat is maar een topje van de ijsberg) en de DB vaak genoeg kwam kijken, konden ze niets ondernemen want niemand had het lef het vriendje van de lokale politiecommissaris aan te pakken.

Verder zit denk ik inderdaad een probleem bij het gebrek aan kennis. Ook van vrijwilligers mag je best een basiskennis verwachten. Er zijn genoeg vrijwilligersbaantjes waarbij iemand eerst een al dan niet interne opleiding moet volgen. Dat zou bij de DB ook het geval moeten zijn denk ik. Dan zouden ze in elk geval beter in staat zijn de ernst van meldingen in te schatten. (kat die in de regen loopt is NIET zielig, de mijne kan ik niet binnenhouden als het regent. Dan breekt ie pas de tent af en het kattenluik staat vrijwel altijd open. Het is dus zijn eigen keuze). En als ze beter in staat zijn meldingen te schiften bij binnenkomst kunnen ze een stuk effectiever ingezet worden.

En verder is er zeker het gebrek aan wetgeving. Maar dat is meteen een heel moeilijk punt. Wat voor de een pure mishandeling is (er zijn hier op Bokt al mensen die rijden met een bit zware mishandeling vinden en als paard dan ook nog op ijzers staat wordt het praktisch doodgemarteld volgens hen) vind de ander nog acceptabel. Waar trek je de grens zonder daarbij mensen die een eigen theorie hebben over het houden van dieren (en die dieren het feitelijk niet slecht hebben) te schofferen?

De een vind het pure mishandeling dat een paard in de winter geen dikke, warme deken om krijgt. De ander vind het juist mishandeling dat een paard WEL die deken om krijgt. De een vind het mishandeling dat een paard met bit wordt gereden, de ander vind het juist mishandeling als het paard met bepaalde bitloze optomingen wordt gereden. De een vind het mishandeling als een paard in de winter het bevroren land op mag, de ander vind het juist mishandeling als paard de hele dag binnen staat...

Daarnaast zijn de normen over dierenwelzijn ook nog eens aan mode onderhevig. Nu is NH heel erg in de mode lijkt het, morgen kan het weer een andere goeroe zijn en daarbij horen ook weer andere huisvestingsmethoden. Of omgangsmethoden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 04:18

Wat hiervoor ook al genoemd wordt; de kennis. Een vage kennis van mij is fanatiek veganist en een echte dierenliefhebber en die heeft zich bij de DB aangemeld als vrijwilliger. Heel goed van hem. Maar nog nooit zelf een beest gehad. Volgens mij zelfs nog nooit langdurig op een boerderij geweest.

Zo iemand hoef ik echt niet aan mijn stal, die gaat waarschijnlijk zeuren dat mijn loopstal van 50 m2 niet overal dik bestrooid is (doe ik expres, want waar stro ligt gaan ze schijten en vervolgens gaan ze daar dan in liggen) en dat mijn paarden niet geborsteld zijn of het misschien wel koud hebben. Of dat mijn jonge paard de eerste 2 jaar in groepsverband in weer en wind buiten heeft gestaan. Of dat het zielig is dat de shetjes de hele winter buiten staan.

De meeste vrijwilligers doen het uit een soort idealisme. Maar dat wil niet zeggen dat hun visie de juiste is voor de situatie.

Maar ook de vreemde dingen die gebeuren, de fouten die worden gemaakt, de gevolgen van inbeslagname. Lekker, zie je je in beslag genomen paard op marktplaats staan bijvoorbeeld :?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 04:31

Als TS toch vrijwilliger is/wordt, kan ze dan ook vertellen of ze een bepaalde selectie hebben voor ze mensen op pad sturen?
In hoe verre moet je kennis van zaken hebben? Of mag elke kantoormiep die zich aanmeld meteen op pad terwijl diegene mss nog nooit een paard of koe van dichtbij heeft gezien?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 08:13

dat is ook mijn grootste bezwaar tegen de DB :) er lopen teveel mensen rond zonder enige kennis....... maar met een heel groot idealistisch beeld......

Kweetnietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 08:57

knuffeldier schreef:
Wat ik me wel afvraag: waar blijft de partij voor de dieren? Hadden die er inmiddels al niet eens voor kunnen zorgen dat de db meer bevoegdheden krijgt?

Alsjeblieft niet zeg: verschaf ze eerst maar de kennis voordat ze bevoegdheden krijgen. Goede opleidingen, gediplomeerde mensen, daar eerst eens mee beginnen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:31

laetitia schreef:
faye schreef:
De DB komt hier gewoon niet als ze nodig zijn. Daarom doneer ik ook geen cent aan ze :n

Wie bel je dan als de DB niet komt? Heb je een alternatief?

Niet altijd. Ik heb hier twee keer een hond moeten laten lopen bij een drukke weg omdat ze te beroerd waren om te komen.

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:04

Ik vind het goed van je dat je daar als vrijwilliger gaat meehelpen.
Ik vind dat ze hier in nederland echt te weinig doen,als je bijv. op tv kijken animalplanet > animal rescue.
Daar hebben ze echt teams enzo, maar daar is het ook een stuk extremer dan in nederland, maar onderschat ons land niet, het word soms ook onbewust gedaan..

Ik zou als er hier in nederland zoiets op word gezet, zeker erbij gaan.. hoe jij die situaties beschrijft, vreselyk.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:56

laetitia schreef:
@frieswytske: dat is wel een kwalijke zaak! Heb je een klacht ingedient?
En waarom deden ze het alleen voor het geld? Je bedoelt het geld dat ze van de gemeente zouden krijgen voor het opvangen van het dier? Hoeveel krijgen ze per rit?

Nee, niet wat ze van de gemeente krijgen. Ze vroegen ons 35 euro voor de gemaakte kosten.
En je kon het gewoon aan hun verhaal merken. Eerst hadden ze hem tussen 2 plaatsen gepakt die kunnen kloppen. Ons dorp en een naastgelegen stadje. En toen hadden ze haar gepakt tussen dat stadje en een verderop gelegen dorpje. Nou zover loopt onze hond niet.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:21

Gediplomeerde mensen als vrijwilligers halen is natuurlijk ook niet eenvoudig, die willen namelijk wel geld verdienen en zijn dus vaak niet uit puur idealisme gediplomeerd.

Mick75, daar heb je ook een punt, wat is wel of geen mishandeling. Je kat hier op straat laten zwerven, plat of aangereden laten worden, er niet mee naar de DA gaan, nestjes laten krijgen bij de vleet, de kittens aan hun lot over laten en hoe ziek ook er overheen stappen is in de ogen van het plattelandsmens geen mishandeling. Dus dan kun je de politie hier bellen maa die lachen je uit, je kunt dan de DB bellen en die komen dan wel en vangen het op, proberen dan aangifte te doen maar komen ook van de koude kermis thuis. Dus dat idealisme redt het gewoon niet. Daarom moet de wet feitelijk definieren wat mishandeling is en wat niet en dan moeten de instanties daar naar oordelen.

Nu zie je een shetlandje of twee, jaar in jaar uit op een stukje kaal land staan, tuurlijk ligt achter in de hoek een berg hooi maar het gros van de mensen snapt de behoefte van zo'n diertje toch niet ?
Hier andersom, je ziet shetjes in vol vette weides staan het hele jaar door. Heel deze streek puilt dan ook uit van de hoefbevangen shetjes. Snappen deze mensen het ook niet dan ?

En dan kun je daar wetten voor maken maar die dekken nooit de individuele behoefte van ieder diersoort af of ras. Dus nu is het zo, zo lang ze overeind staan, te eten en te drinken hebben en uiterlijk niet verwaarloost zijn dat ook de idealist geen poot heeft om op te staan.

Nog een voorbeeld: De koeboer heeft zijn koeien in een eeuwenoude stal staan (vleeskoeien). Omdat deze stal al heel lang niet meer aan de norm voldoet en onveilig is gebleken door talrijke ongelukken met koeien waarbij dus onnodig dierenleed is ontstaan heeft hij met regelmaat een koe die zich verwond. De boer pakt daarop zijn slagerssetje en slacht het dier en knikkert het in de vriezer of laat het door de slager ophalen. Dit herhaalt zich telkens weer en de boer kijkt dan niet zo als de meeste van ons, leed ?? direct uit zn lijden verlossen, nee over vier weken zit er meer vlees aan..... Denk je dat iemand hier iets aan doet, of denk je dat je wettelijk een poot hebt om op te staan om dit leed te gaan voorkomen of uit te bannen ? Denk je dat een DB met wat voor gekwalificeerde mensen dan ook hier iets aan kan veranderen ?? Ja, roepen de idealisten maar in de praktijk is het nee...

Dus dit is absoluut geen makkelijk vraagstuk om even op te lossen. Roepen hoe slecht de DB georganiseerd is kunnen we allemaal.....komt weer voort uit onwetendheid en onbegrip maar los het dan maar eens op. Roepen uit idealisme zet geen zoden aan de dijk in het echte leven. Helaas ! Want wat zou de wereld er mooier uitzien als dat wel zo was.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 15:23

Perrokai schreef:
Dus dit is absoluut geen makkelijk vraagstuk om even op te lossen. Roepen hoe slecht de DB georganiseerd is kunnen we allemaal.....komt weer voort uit onwetendheid en onbegrip maar los het dan maar eens op. Roepen uit idealisme zet geen zoden aan de dijk in het echte leven. Helaas ! Want wat zou de wereld er mooier uitzien als dat wel zo was.

Het is inderdaad een erg moeilijk en ingewikkeld vraagstuk, ik ben er zelf nog niet achter hoe alles in zijn werk gaat. Echter is er vandaag bijv. een samenwerkingsoverleg met gemeentes en diverse gemeenteraden waaronder ook de PvdD...

Ik snap de kritiek die men heeft op de DB en ik denk dat de DB zelf ook heel veel verbeterpunten ziet.

Echter doen ze zeker ook goed werk met bijvoorbeeld, het op bepaalde dagen, gratis chippen/enten van katten en honden zodat bij vermiste/gevonden dieren de eigenaar snel te achterhalen is en dieren niet onnodig in asiels terecht komen.
Daarnaast heeft elke afdeling een dierenasiel voor het opvangen van gevonden dieren maar ook voor dieren die afgestaan worden. Verder werken ze nauw samen met (tijdelijke) opvangadressen voor bijvoorbeeld egels/vogels etcetera.

Ze worden niet alleen ingezet bij gevonden/gewonde dieren en bij meldingen van verwaarlozing en mishandeling (wat meestal door de LID afgehandeld wordt. De beroepsinspecteurs van de LID hebben een opleiding gehad).

Ik heb zelf geen opleiding gehad, maar ik doe dan ook meer secretaressewerk voor het kantoor omdat er veel dingen blijven liggen waar de kantoorleden niet aan toe komen...
Telefonisten en vrijwilligers van de dierenambulance krijgen een inwerkperiode van 2,5 maand, naar wat ik begrepen heb.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:46

Ik vind het stom dat ze zo weinig 'macht' hebben om iets te veranderen. Daar moeten ze in de eerste plaats voor strijden, niet dweilen met de kraan open zoals ze nu doen, want dat helpt niks en mensen worden er alleen maar gefrustreerd van...

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:15

Ik denk dat het echt per regio verschild, over hoe er over de DB gesproken wordt!
Zo ben ik ook echt niet tevreden over de DB in mijn omgeving.
Laats liep er in de straat een hond rond die volledig doorgedraaid was. Hond greep alles wat in zijn omgeving kwam. O.a twee kleine hondjes. De eigenaar van de hondjes liep op krukken(!) en heeft toen uiteindelijk de hond eraf weten te krijgen en de overburen hadden de DB gebeld, uitgelegd wat er gebeurde en ook dat de eigenaar van de andere hondjes op krukken liep..! DB vertelde vrolijk dat mevrouw eerst de hond moest vangen omdat zij (van de DB) niet gebeten wouden worden! Uiteindelijk heeft ze de hond op kunnen sluiten en weer gebeld. DB gekomen, werden ze nog boos ook omdat de hond niet aangelijnd was en ze hem alsnog moesten vangen!

Twee dagen geleden zag ik een schaap op zijn rug liggen. Kon er niet bij in de buurt komen omdat het op een plaats was waar alleen bussen rijden mogen. Ik de DB gebeld. Ik schrok serieus van de reactie van die mevrouw; 'ach, zo'n beest is na 20 minuten toch dood, heb nu toch geen zin meer!'
Heb haar vriendelijk gevraagd toch even te gaan kijken, want dat was tenslotten hun taak! Na een diepe zucht ging ze dan wel kijken.

Ik vind dat echt niet kunnen! Ik bel om een melding en je wordt zo te woord gestaan.
En dit is echt niet het enigste voorbeeld er zijn er nog veeeeel meer!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:29

mijn kater was laatst ontsnapt terwijl we net verhuisd waren, ik in dikke tranen natuurlijk.
We vonden hem in de bosjes vlak bij ons huis maar was zo bang dat hij niet naar ons toe durfde te komen. Na vier dagen heb ik de Db gebeld die direct kwamen. Heel vriendelijke mensen, maar konden helaas niets doen behalve tips geven. ( ik had allemaal animal cops ideeën bedacht: voederkooi neerzetten, net om bosjes en insluiten, schieten met een verdovingsgeweer *D )

gelukkig is mijn kater weer terug, maar ben de DB en amivedi (voor vermiste dieren) heel erg dankbaar voor het begrip en de tijd die ze genomen hebben.

Ik zou graag zien dat ze meer bevoegdheden krijgen zoals in Amerika, en dat er ook goede straffen op dierenleed komen te staan.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:38

Ik heb ook helaas geen hoge pet op van de DB...

Alle lof voor de vrijwilligers die écht hun stinkende best doen en met alle goede bedoelingen van dien hun werk doen!
Maaaar... Zoals velen hier al aangeven, heel veel vrijwilligers hebben schitterende ideeen, maar hebben totaal geen kaas gegeten van de dingen die ze wél zouden moeten weten. Ik vind het daarmee erg jammer dat de vrijwilligers geen 'opleiding' krijgen zodat ze in ieder geval weten waar zij over praten en wat écht nodig is of wat 'zielig' is en niet wat zij dénken dat nodig of zielig is...

Verder zijn er idd ook niet veel middelen en dan met name geld beschikbaar, waardoor het er ook niet beter op wordt...

Dus niets tegen de vrijwilligers die hun best doen, maar wel tegen de kennis waar zij niet over beschikken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:32

Dierenbescherming... *zucht*

Ja ik ben er wel zo 1 die er de pest aan heeft.
Waarom, dat vind ik een heel goeie vraag. Heb je even?

Ik ben 4 jaar naar school geweest. Heb daar veel geleerd. Weet niet alles, simpel weg omdat dieren gecompliceerd zijn en elk dier zijn eigen behoefte heeft. Of omdat niet elke methode mij aanspreekt of omdat er geen onderzoek naar de schadelijkheid is gedaan.
Vervolgens komt Truus (of Jantje) van de plaatselijke DB met theorie zoveel.

- "Nee mevrouw, paarden horen niet op bevroren weides thuis. Daar kunnen hun voeten en knieen echt niet tegen.Bovendien kunnen
ze uitglijden als ze galopperen in zo'n wei" - " Eeeh... beste Truus, beest heeft nergens last. Ze voeten zijn piek fijn en hij is niet zo
dom om te galopperen op zo'n wei. Oh en 10 meter verderop staan 10 herten die ook nergens last van hebben" Tuurlijk Truus ik zal
hem binnen halen, daar word ie heel gelukkig van.
- Konijn Flap is 15 jaar oud en is mager, heeft traanogen en zit mottig in z'n vacht. "Dat kan echt niet". "Ja ik vind ook dat die
beesten dood moeten gaan voordat ze oud zijn, absoluut"
- Natuurlijk geweid perceel met herten staat vol met brandnetels. "Dat is zielig, die moeten weg" "Ja, die kan ik weghalen, maar dan
komen ze met een elektrische maaier. Die ziet misschien de jonge herten in het gras niet... Oh en waar moeten die beesten zich
anders verstoppen als er gevaar is."

Gewoon een kleine greep van dingen die ik zelf gezien heb, of die collega's van mij mee gemaakt hebben. Ik heb legio van die verhalen. Het is niet zo dat ik geen geduld heb met onwetendheid of domheid. Daar kom ik dagelijks mee in aanraking. Leg het met liefde uit. Maar niet aan mensen die er op semi-professionele basis mee bezig zijn. Want dat is eigenlijk wel wat je aan het doen bent. Voor de buitenwereld ben je geen vrijwilliger, je bent de autoriteit op dat gebied. Gedraag je dan ook zo en zorg dat je op de hoogte bent van hoe het werkt.

Verder zet ik me vraagtekens bij instellingen waarvan:
- de landelijke vereniging zoveel geld heeft, maar plaatselijke afdelingen hun asiels moeten sluiten.
- asiels verwilderde kittens afspuit omdat ze niet herplaatsbaar zijn.
- geestelijk gehandicapte er op uitstuurt om te collecteren omdat dat simpatie opwekt.

Ik moet ze niet, ze krijgen van mij geen cent. Sterker nog, ze zijn op mijn erf en in mijn huis niet welkom. Ik ben niet verplicht ze die toegang te verlenen en dat doe ik ook niet. Heb geen zin om het boeren bestaan uit te leggen aan een stelletje puppy-knuffelaars.

Ohja en dit is geen aanval op ts want iedereen moet doen wat hem of haar goed dunkt.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 10:13

even korte reactie: mijn labtop is stuk, dus lees alles op het werk, maar inmiddels zo druk dat ik niet de tijd heb om uitgebreid te reageren op alle reacties.

Zodra labtop gemaakt is dan een uitgebreide post van mij!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:53

Ik snap het niet helemaal Veulen84. Dus iemand belt de DB

-omdat er herten staan in een wei vol met brandnetels
-omdat er een oud konijntje niet helemaal glimt als een jong konijntje
-en omdat jij je paard buiten op de wei zet die bevroren is

Je kunt je beter afvragen waarom er mensen zijn die voor die onzin bellen en zo de DB op je afsturen. Hier gaat de DB dan echt niet op eigen houtje kijken of er iets in de omgeving niet goed gaat of bij mij niet goed gaat. Daar moeten ze op geatendeerd worden. En dan nog laat je ze wel op je erf, ze kunnen al niets doen al hebben ze een goede reden dus op grond van onzin gebeurt er al helemaal niets.
Ik maak me eerder zorgen over de mensen die wel heel wat te verbergen hebben die ze ook de toegang kunnen weigeren en overbrandnetels als schuilplek of paarden die niet galopperen omdat het glad is kun je uren discussieren of je dan dat doet of het anders aan pakt met andere schuilmogelijkheden of omdat je het risico wel of niet neemt omdat je je paard ook niet binnen kan houden weken lang.

Zo zijn er hier boeren die desnoods zelf de jonge katjes de nek omdraaien en niemand die daar wat van zegt hoor in zn omgeving en ieder jaar weer. Dan kan ik de DB hier bellen en die worden er kwaad om vanwege hun idealisme wat jij puppyknuffelaars noemt. Ik ben blijer met dat idealisme dan met de mentaliteit van de boer hier die te beroerd is de kat te laten castreren stereliseren en verder geen enkel respect voor het leven van zulke diertjes vertoont. Ben dan blij dat die puppyknuffelaars ze nog een kans geven al word je hier overspoeld met katten.

Ze sturen hier ook gehandicapten langs de deur om leden te werven voor het rode kruis. Ik kijk daar wel even heel anders tegen aan aangezien die gehandicapten hun ziel er in gestopt hebben. Ze vinden het zelf geweldig om te doen, voelen zich ook goed erbij en is een heel belangrijk deel van hun leven. Ik zou ze niet het gevoel willen ontnemen dat ze belangrijk werk verrichten en iets betekenen voor iets of iemand. Ik heb hier heel gebiologeerd zitten kijken naar een jongen die amper kon lopen waarbij het kwijl uit zn mondhoeken kwam omdat hij zo begaan was met het doel......niet fris nee haha.......had geen trek meer in mn thee....maar geweldig dat het hem zo drijft dit te doen. Ze worden niet gestuurd, ze willen het zelf en anders doen ze het niet namelijk.

Dus als hier een gehandicapte aan de deur komt met zijn persoonlijke missie om bijvoorbeeld steun te zoeken ergens voor in de vorm van geld met welk idealistische beeld dan ook, uitvoerbaar of niet.....hij is welkom. Zonder dat idealisme zijn we namelijk helemaal nergens meer en komen de echte dierenbeulen overal mee weg, gun ze het dan ook om foutjes te maken aangezien ze niet opegeleid zijn om alles te weten over alle diersoorten en hun behoeftes. Zonder idealen zijn we niets meer....

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 01:39

Het waren niet allemaal voorbeelden die mij overkomen zijn. Wat ik er overigens toch vrij duidelijk bij gezet heb. Het verhaal van de herten is mij zelf overkomen. Het verhaal van het paard me buurman. En het konijn een goede collega.

Ik heb een publieke functie. Het is zo dat die instanties bij ons (sector breed) op de Kiebo (meervoudig, heb meer dan 1 locatie onder me hoeden) de deur plat lopen. Behalve de DB heb je bv ook nog stichting konijnen belangen die ook wat te zeggen heeft (en vast nog wel meer van dat soort groepjes waar ik op dit tijdstip even niet aan denk).
Ze houden zichzelf allemaal voor dat ze het geweldig doen. Dat hun waarheid de waarheid.

Ik heb zo tussen de 110.000 en 120.000 bezoekers op jaarbasis. Die zich vermaken op mijn terrein. Als er maar 0,00001% van de mensen klaagt heb je al een klacht. Overigens niet alleen voor wat er op mijn terrein gebeurt. Maar ook rustig voor wat er bij de buren gebeurt. Dat onderscheid kunnen melders namelijk niet maken

Ik ontken niet dat we ergens een instantie nodig hebben om te controleren. Geen goed bedoelende vrijwilligers, maar professionals. Die weten ook niet alles, maar die weten meer hoe het werkt. In het land van de blinde is 1 oog koning. De DB wil altijd wel met ons praten over hoe het beter kan. Maar hun waarheid blijft toch altijd de waarheid en daar schiet ik geen fluit mee op.

Voor je het weet geloof het publiek er ook in. Want immers DE DB is er voor geweest en die weten wel hoe het hoort. Daar krijg je nu haagse* taferelen van. Niet dat ze daar nou alles perfect deden. Het is duidelijk dat het publiek daar al niet meer gelooft in boeren, maar wel in knuffelwijsheid.

Ik pas ervoor. Ben van plan me vak nog zeker 40 jaar uit te voeren. Breek het potje niet, dan heb je er niks meer aan...
Overigens moeten mensen nu niet denken dat mijn dieren het slecht hebben. Heb een verplichte keuring aan de gemeente 4x in het jaar. 2x in het jaar komt daarvoor ook een dierenarts om de gezondheid van de beesten te controleren. Dat zijn dagen dat ik naast me schoenen loop van verwaandheid. Want daar gaat het er om dat de dieren er goed uit zien. Dat doen ze allemaal. En de dierenarts klopt nog graag even mijn 13 jarig konijn op z'n kop om te zeggen, "goh dat zien we ook niet elke dag meer zo'n oudje".

En dat gedoe met die gehandicapten. Ja dat vind ik walgelijk. Maar dat is mijn mening, ik zou er geen halszaak van maken als dat de enige was.

* In den haag is er jarenlang een actiegroep actief geweest die extreme eisen stelde. Geen enkel dier mocht daar nog naar de slacht, elk dier moet verkocht worden met een contract waarin staat de het niet zal gebeuren ook. Aai-hoeken kregen openingstijden en sluitingstijden. Geen foto's van hoe kippen en kuikens in legbatterijen leven... Dat is niet het voorbeeld wat we willen geven.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:06

Ik begrijp je wel hoor maar het klinkt mij meer in de oren als dat je tegen alle mensen met dat penny en knuffel idee zo aankijkt niet per definitie tegen de DB. Als ik hier die boer bij zn lurven pakte vanwege de jonge katjes dan denken ze dat ik gek ben, als ik naar de politie ga denken ze dat ook alleen de DB zou dat niet denken en ieder pennykind of volwassene ook niet. Dat ligt niet helemaal aan de DB.
Met vrijwilligers krijg je nooit een professionele organisatie maar dat betekent niet dat ze hun best niet doen. Daar zou ik doorheen kijken en verder kunnen ze je ook nog eens totaal niets maken als er een fanatieke Penny tussen zit.

Er zijn er nu eenmaal die vinden dat je een Gazelle nog uit de klauwen van een leeuw zou moeten redden...bwvs ;)

Het gevaar hierin zit het hem in dat de echte mishandelaars ook de DB ervan beschuldigd dat het hun waarheid is. Zoals een oplettende bokker heeft kunnen zien van de week op bokt werd er een Topic geopend door juist die "foute" die dan de "goede" de schuld ervan probeerde te geven..... Zonder DB had de dierenwereld er toch ook een stuk slechter uit gezien want er zijn maar weinig mensen bereid of in de gelegenheid dergelijke mishandelde of verwaarloosde dieren op te vangen en weer een kans te geven.

Maar hier zit tussen jou en de knuffelaars ook een heel verschil in opvatting tussen dierwaardig en natuurlijk leven van dieren. Jij zegt bijvoorbeeld, tja als een hert verstoten word door de kudde dan is dat niet anders dat hoort erbij want ....... (ik zeg maar wat want ik weet er niets van) de knuffelaars vinden dat sjieluuuug en vinden dat het beest "gered" dient te worden en vinden het mishandeling als je de natuur de natuur laat. Zo zijn er talrijke die dat denken dat hoef je niet alleen op de DB te projecteren. De bedoelingen zijn goed en ze roeien met de riemen die ze hebben en streven ernaar harder te kunnen roeien en ook profs in dienst te hebben, maar dat gaat gewoon erg moeizaam met dank aan de overheid en de bureaucratie.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:17

Geen idee of de inkomsten van de DB transparant te krijgen zijn maar ik krijg af en toe toch wel het idee dat er per jaar vele miljoenen binnenkomen. Denk aan donaties maar ook meeliften met de Nationale Postcodeloterij etc.

Vraag me af of het allemaal niet beter te organiseren is. Lijkt ook op een stukje wanbeleid. En dan kun je het wel schuiven op bureaucratie maar wat blijft er aan die o zo beroemde strijkstok hangen?