Kan moord goed zijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Re: Kan moord goed zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 09:36

De film die we gister gezien hadden, ging over een man en die ging 2 jaar vreemd, toen kwam het moment dat hij erachter kwam dat het nu echt genoeg moest zijn en dat hij er een punt achter een relatie wilde zetten. De vrouw waarmee hij vreemd ging wilde dit absoluut niet en wilde met hem verder, ze wilde dat hij de relatie met zijn huidige vrouw zou beeindigen. Uiteindelijk wilde ze perse naar zijn vrouw, ze begon hem ook te chanteren en alles. Op een gegeven moment kwam zijn broer, waar hij het verhaal aan vertelde, en die zij dat hij het heel makkelijk op kon lossen, dat hij het wel even kon regelen dat ze dood zou zijn. Niemand zou eracter komen. Eerst was hij het er niet mee eens maar de vrouw bleef chanteren. Uiteindelijk bleef zijn broer aandringen en heeft de man toegestemd.
In het begin vond de man het heel moeilijk, maar hij had het een plekje gegeven zover als dat kon, voor hem was het op dat moment juist, voor hem waren de gevolgen van het uiitkomen van zijn huwelijk erger. Hij zou dan het leven van zijn vrouw, van hem en van die andere vrouw kapot maken. Hij vertelde zelf dat hij soms wel vlagen had in zijn leven en dat hij het soms erg moeilijk had, maar ik kreeg zelf de indruk dat hij nu tevereden was.

We hebben het hierna ook nog ove rgehad.
We kwamen toen ook tot de conclusie dat als je eenmaal voor zo'n dilemma komt te staan en je kiest ervoor om iemand te vermoorden, of laten vermoorden in dit geval, dat je bij een volgend dilemma makkelijker in staat zou zijn om het te doen.
Bovendien waren we het met de meeste eens dat het niet moet kunnen dat je om zo'n reden iemand vermoord. De fout ligt ook bij hem van het vreemdgaan, ik snap de vrouw heel goed dat ze chanteerd, als je van alles beloofd krijgt, een mooie toekomst etc.

Maar we hadden het er toen ook over, over 'onze normen en waarden'. We hebben het er over gehad hoe we deze krijgen, grotendeels vanuit de invloeden van buiten af. Geloof/opvoeding/ vrienden etc... Het zijn dus de normen en waarden die je geleerd krijgt van buiten af, mensen zoals in de maffia hebben andere normen en waarden gekregen. Als de een van de maffia iets fouts heeft gedaan t.o.v de andere van de maffia is het voor hem normaler dat er een punt achter zijn leven wordt gezet, omdat ze hier heel anders tegenaan kijken.
Omdat onze normen en waarden anders zijn dan die van hen, of mensen aan de andere kant van de wereld. Is het dan perse fout?

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:46

nee ik denk van niet. dan krijg je het kleuterschool verhaal van hij schopt mij dus ik mag terug schoppen...
Ik denk dat je moet laten zien dat je er boven staat. anders ben je net zo slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:50

Zoals ik ooit in een blaadje van Amnesty las: Why do we kill people who kill people to show that killing people is wrong? ;)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 09:51

Nou Lia, omdat ik niet geloof dat elke moord berust is uit wraak, maar ook uit angst, wanhoop, en haat opzichzelf :) .

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:56

Als een dierbare van je is vermoord en je daarom de moordenaar vermoord, ben je zelf eook een moordenaar en de dierbaren van de ander zal zich net zo voelen als jij je hebt gevoeld... Dan kan dat circeltje toch eindeloos doorgaan. Ook als het en dictator of zoiets dergelijks is...

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:37

Ja, moord kan goed zijn. Mocht het iemand lukken om bijv. Mugabe te vermoorden, is hij/zij mijn held.
Maar in de meeste gevallen is het natuurlijk niet goed...

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:46

moest iemand mijn familie,vrienden iets deon, maakte ik hun hele leven een hel, echt.. daar ben ik heel fel in.
ik heb gisteren de film dead man walking ofziets of talking gezien, tijdens de film had je ook medelijden met die man, hij zat in death row voor verkrachting en moord op jongen/meisje, maar ontkende het, maar uiteindelijk lieten ze zien HOE het gebeurt was, en dan heb ik zoiets van, hij deed het toch, denk dan toch na, en vond ik jhet uiteindelijk wel goed dat hij dood was, ookal vind ik levenslang véél beter..

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:25

Moord is niet goed, in welke situatie dan ook. Het is gewoon fout om het leven van een ander te ontnemen.

In het geval van die onderdrukte gebieden. Jah, dan snap ik het, het is de enige uitweg. Maar dat maakt het nog niet goed. Soms heb je de mogelijkheid niet om voor het goede te kiezen. Soms heb je geen andere keus dan te kiezen uit twee kwaden. En dan kan er voor zorgen dat moord de uitkomst is. Maar dat maakt het niet goed. Dat maakt het een hele treurige maar onoverkombare situatie.

Ethisch gezien niet goed, je kunt moord nooit met "goed" bestempelen in mijn ogen. Wel Ethisch verantwoord en daar vind ik persoonlijk een groot verschil in zitten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:28

Oorlogssituaties even buiten beschouwing gelaten, want dan veranderd alles. Maar voor de rest kan ik moord als vergelding voor een andere moord eigenlijk nooit goed noemen. Ik snap de gevoelens van bv nabestaanden wel, maar dat maakt het nog niet goed.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 22-01-09 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:50

hm, als ik zie dat iemand klakkeloos mensen aan het neerschieten is, en ik heb een pistool bij me denk ik toch dat ik hem neerknal. Dus dan vermoord ik iemand ja......

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 01:10

ik zal niet zeggen dat het goed is maar als iemand bv iemand uit mijn familie zou vermoorden en ik zou diegene tegenkomen of ik zou het zelfs zien gebeuren weet ik niet waar ik toe in staat ben op dat moment..

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:40

Ik vind dat ALS je dingen als wat Hithler gedaan heeft, of andere onderdrukkers doen, van te voren zou kunnen weten, dat je dan gewoon dingen als het leger of iets kan inschakelen.
Maar helaas weet je die dingen niet van te voren, en ik denk dat ik toch ergens ook wel respect op kan brengen voor mensen die de onderdrukkers ed vermoorden. Helaas wordt het die mensen niet in dank afgenomen, en belanden ze vaak net zo hard achter de trallies.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:46

Silvaantje schreef:
ik zal niet zeggen dat het goed is maar als iemand bv iemand uit mijn familie zou vermoorden en ik zou diegene tegenkomen of ik zou het zelfs zien gebeuren weet ik niet waar ik toe in staat ben op dat moment..

Helemaal mee eens!

Zoals wat er vandaag gebeurd is op dat kinderdagverblijf in Belgie, het zal je kind maar zijn die komt te overlijden door zo'n achterlijke idioot. Ik denk dat ik in staat zou zijn om diegene die mijn kind vermoord heeft iets aan te doen, is dat oke? Nee dat is het niet maar ik denk dat het me op dat moment niet meer zou kunnen schelen, dan wil ik maar 1 ding en dat is wraak. Maar goed dit is speculeren je weet niet hoe je zou handelen in zo'n situatie en ik wil het ook zeker niet mee maken!

Overigens heb ik wel altijd gezegd, als ik erachter kom dat iemand mijn kind misbruikt heeft, dan is dat zeker het laatste wat ze doen :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:18

Shiloh schreef:
Moord is niet goed, in welke situatie dan ook. Het is gewoon fout om het leven van een ander te ontnemen.

Als iemand mijn huis binnendringt, mij duidelijk de indruk geeft dat ik dat niet ga navertellen en ik de kans krijg om hem zwaar te verwonden/te doden ben ik dan fout?

In een niet acute situatie, dus moord is al gepleegd, kan ik moord op de dader niet zomaar goedkeuren. Er zijn daders die zo kapot zijn in hun hoofd (al dan niet aangeboren) dat zij dood beter af zouden zijn. Er zijn ook daders die stomweg hulp nodig hebben, al heb ik niet zo'n heel hoge pet op van veel experts die die hulp zouden moeten geven. Bij een goed functionerend rechtssysteem zal ik het berechten absoluut aan de rechters overlaten en als dat kan getuigen om zo iemand zo lang mogelijk achter de tralies te krijgen.
Als er geen rechters, etc. zijn wordt het moeilijk. De kans dat ik iemand die tot moord in staat is kan stoppen is nihil, risico is dan dat ik het volgende slachtoffer ben.

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:21

Ik denk dat iedereen zou kunnen moorden. Als er bijvoorbeeld ook hier hongersnood zou heersen. Ik denk dat men dan niet weet waar de mens toe in staat is. Survival :).

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:44

Moord is in het algemeen nooit goed omdat er een leeftijd zou komen je er toch spijt van gaat krijgen en het bij je rond zal gaan spoken.

Mensen die andere vermoorden zijn al klaar om de sterfen omdat ze weten er een grote kans is dood te gaan.

Ik zou eerder achter de waarheid willen komen waarom hij het deed. Maar ik zou er niet mee kunnen leven iemand te vermoorden (alleen uit zelf verdediging.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:58

persoonlijk zou ik er niet mee kunnen leven als ik iemand zou doden.
maar een pedofiel en andere mensen die bewust mensen schade toe wil brengen. mogen anderen van mij gerust doden. zo krijg je een stuk veiliger land en hoef je ook niet bang te zijn om in het donker te lopen. dat vind ik te gek voor woorden,bang zijn omdat andere mensen hun handen/wapen niet thuis kunnen houden. die mensen mogen van mij dus wel van de aardbodem verdwijnen,zodat het voor de rest een veilig leven leiden is.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:06

Die vent van dat kinderdagverblijf moeten ze gewoon tot een meter onder de grond graven met zijn benen, dan alle ouders en familie en vrienden van die kinderen veel kleine kiezels geven en dan net zo lang gooien tot hij dood is, langsaam en pijnlijk dus.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:11

Ik weet dat ik in staat ben om te moorden. Als ze mijn paard wat aan doen, bv, sta ik niet voor mijzelf in.
Ook heb ik twee keer samengewond in een soort van gijzelingssituatie, kan het niet anders noemen. Ik heb het over totale beroving van vrijheid. Dat je de wc deur open moet laten zodat hij kan zien wat je doet. Als je weggaat, wordt je gevolgd. Als hij weg gaat, moet je mee of mag je het huis niet uit. Eén bedreigde me regelmatig. Het was te gevaarlijk om ze met wat dan ook te lijf te gaan, omdat ze me hadden kunnen overmeesteren, maar als ik een vuurwapen had gehad, had ik ze in koele bloede neergeknald in hun slaap. Ik zweer het. Als je in zo'n situatie bent, wil je alleen maar een uitweg en denk je niet aan wat goed of niet goed is. Ik kan me dus wel inleven wat mensen tot moord brengt.
Maar het neerknallen van iemand omdat je hem/haar een ander niet gunt, wat hier in Portugal gruwelijk vaak gebeurt (toch zeker meer dan honderd gevallen per jaar) vind ik heel erg. Dat is het toppunt van egoïsme. Daarna proberen ze zichzelf van kant te maken om ook nog eens de straf te ontlopen.
Egoïsme telt denk ik zwaar mee. Je wilt meestal iets opgelost op die manier zodat JIJ je er beter bij voelt. Niet omdat je de wereld een dienst wilt bewijzen (uitzonderingen daar gelaten).
Zelfs als het voor een buitenstaander willekeurige moorden lijkt, is het vaak toch een soort bevrediging voor de moordenaar. Hij/zij rekent met iets af.
Is het goed? Voor de moordenaar ongetwijfeld. Die vindt zijn/haar moord altijd gerechtvaardigd.
Maar er zijn meestal wel andere uitwegen.
Er zijn wel situaties te bedenken dat het "omleggen" van iemand weinig medelijden oproept. Scherpschutters worden bv opgeleid om te doden. Die schieten niet op een willekeurige plek. In een gijzelingssituatie vindt bijna iedereen het "normaal" dat de boosdoeners gedood worden om de mensen te bevrijden, omdat er geen ander mogelijkheden bestaan en men vreest voor het leven van de onschuldigen.
En daar zit ook iets heel belangrijks.
Het rechtvaardigheidsgevoel. Een onschuldige verdient meer om te blijven leven dan iemand die kwaad doet, vind men over het algemeen. Een slachtoffer krijgt bijna het morele recht om de dader te doden. Iedereen heeft daar begrip voor. Of het goed is.... dat is wat anders.
Ik denk het niet. Het is al genoemd, je krijgt dan dat de wraak nooit op houdt. Want jij legt iemand neer, de broer daarvamn legt jou neer, jouw vader legt hem neer, zijn vader legt jouw vader neer, dat is juist wat er gebeurd bij bloedwraak.
Ik vind wraak een heel lelijk iets. Het lost niks op.

Wat mij betreft: Moorden is in veel gevallen volkomen begrijpelijk, maar dat maakt het nog niet okee.
Toch ben ik voor de doodstraf in gevallen waar het onomstotelijk bewezen is dat je te maken hebt met een seriemoordenaar die plezier schept in het martelen en doden van mensen met voorbedachtte rade. Ik denk nl dat die te gevaarlijk zijn in een gevangenis, voor de medegevangenen.
Maar dan wel vonnis en de volgende dag uitvoeren, en niet jaren gevangen houden vooraf. Dan kun je net zo goed levenslang geven.
En de doodstraf is ergens ook moord.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:17

ik denk dat ik best in staat zou zien iemand om te brengen........

Mocht er ooit iemand mijn kind wat gruwelijks aandoen, dan kan die zich beter zelf melden bij de politie, want als ik hem vind..... dan vind niemand hem ooit meer.......

maakt mij geen haar beter.......... dat weet ik :o

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:21

als iemand mijn vriend zou vermoorden dan zou ik die anders leven een hel maken.. niet vermoorden dat is niet leuk er zijn nog andere leuke dingen die je kan doen :Y)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:22

wendyashley schreef:
Dan heb je ook nog willen en het daadwerkelijk doen

Als mijn dochter verkracht zou worden,zou ik het liefst die persoon eigenhandig straffen door hem zijn sn*kkel af te hakken.
Net als dat iemand mijn dochter of familie zou vermoorden,het liefst zou je zo'n persoon op een zo'n pijnlijk mogelijke manier aan zijn einde helpen.

Maar dat is het willen doen

In de realiteit zou ik alles aan de mensen overlaten die daar voor bedoeld zijn en hoop je natuurlijk dat de dader flink word gestraft,al zou ik die persoon nooit tegenover mij willen hebben want ik denk zomaar dat het bloed dan kruipt waar het normaal niet kruipt.

Hier heb je een goed punt. In de situatie die de TS aandraagt is het heel normaal moordneigingen tov de dader te voelen. Dit hoort echter bij het verwerkingsproces. Zoiets meemaken is traumatisch, en kost ook erg veel tijd om te verwerken. Zulke gevoelens horen daar ook bij. Het is echter maar net hoe je er mee omgaat. Er aan denken, over fantaseren, over dromen is iets anders dan het ook daadwerkelijk doen.

Zelf vind ik moord onetisch, zou het niet kunnen. Ik heb me echter nooit in een situatie bevonden waarbij iemand me zoiets vreselijks heeft aangedaan ;) Ik zou niet weten hoe ik zou reageren, maar zou denk ik niet tot moord in staat zijn.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:16

ja.. soms is een moord goed vind ik..
dmv huurmoordenaren zijn er al heel wat nare vervelende criminelen omgelegd.. zie het als een soort onkruid wieden..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:29

Als iemand mijn kinderen wat aandoet, denk ik dat ik wel in staat zou zijn tot moord. Ben ik dan geen haar beter? Ik denk van wel, want ik zou het niet in mijn hoofd halen zomaar mensen in het wilde weg dood te schieten, neer te steken, te misbruiken of wat dan ook.
Ik ben heel aardig juist voor andere mensen :D , zolang je mij of mijn geliefden niets aan doet.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 23:18

Ik vind moord uit zelfverdeding wel goed. Je moet wat als je geen kans meer hebt met je leven...
Als iemand mijn vriend zou vermoorden en ik weet wie het is dan zou ik m aangeven, maar ik denk dat ik eerst zijn leven ook kapot ga maken. Lastige situatie. Zelf voor eigen rechter spelen is dan aantrekkelijk, maar niet altijd verstandig.

Moorden in de drugswereld en onderwereld zijn vaak onderling, dat ruimt altijd lekker op zeg ik maar.

Ook al ben je zo boos en kan je iemand wel vermoorden, eens krijg je toch spijt en nachtmerries en alles, dus het maakt jou leven dan ook tot een hel. Ik denk dat het bij de meeste mensen wel zo is.