Armoede in ons land; oorzaak en gevolg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Armoede in ons land; oorzaak en gevolg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:31

Wat is voor jou armoede,
en waar haal je die ondergrens van modaal vandaan? Er wordt gesproken over op of onder de armoede grens. Ik weet niet waar die ligt in Nederland is dat werkeljk hetzelfde als ondergrens van modaal???

Kun je iets meer uitwijden dan alleen zo'n statement?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:38

Die ondergrens van modaal komt bij Rock vandaan. ;)
Een modaal inkomen is in Nederland rond de 2500 euro bruto per maand. De Bijstand ligt volgens mij ergens rond de 1000 euro per maand. Nogal een verschil dus.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 22:06

Betteke schreef:
Die ondergrens van modaal komt bij Rock vandaan. ;)
Een modaal inkomen is in Nederland rond de 2500 euro bruto per maand. De Bijstand ligt volgens mij ergens rond de 1000 euro per maand. Nogal een verschil dus.

ik weet alleen netto bedragen; volgens mij is modaal netto 1750 en bijstand netto voor alleenstaand zonder kids een dikke 500 dus ja, flink verschil
@lusitana, portugal ligt veel lager dan nl heb ik begrepen qua modaal inkomen, klopt dat>?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:20

Het begrip armoede is moeilijk te omschrijven, wat de 1 armoede vindt, vindt de ander wel meevallen. Niet genoeg geld om eten te kunnen kopen is imo in ieder geval wel armoede. Geen vakanties kunnen betalen valt bij mij niet in die categorie.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:25

Definitie van armoede volgens Wikipedia:

Gebrek aan voedsel wordt hongersnood genoemd, gebrek aan huisvesting woningnood. Verder kan het begrip armoede als volgt gedefinieerd worden:

In armoede leeft een bepaald percentage van de bevolking met het laagste inkomen. Volgens deze definitie blijft armoede altijd bestaan, en kunnen alleen de nadelige gevolgen van armoede bestreden worden.
In armoede leeft iedereen die minder dan een bepaald percentage van het modaal of gemiddeld inkomen heeft. Volgens deze definitie kan armoede worden opgeheven, of volgens sommigen weggedefinieerd, door het instellen van minimumlonen en minimumuitkeringen. Als deze niet bestaan is de omvang van de armoede afhankelijk van de spreiding van het inkomen.
Armoede wordt bepaald door een aantal uiterlijke kenmerken, zoals slechte voedingstoestand of een slechte woning. In dit geval kunnen mensen met voldoende inkomen in armoede leven omdat zij hun geld niet aan de eerste levensbehoeften uitgeven, maar bijvoorbeeld aan alcohol , tabak, drugs, gokken of luxe-multimedia apparatuur.
Armoede heerst onder mensen die zich zelf arm vinden. Armoede volgens deze definitie kan toenemen door de groei van de behoeften.
Armoede is het niet kunnen voldoen in de eerste levensbehoefte. definitie van de VN.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:30

Rock schreef:
Onze financiële situatie is in het verleden iets beter geweest. Verder zijn er heel veel emotionele redenen voor geweest. Kan er heel lang over uitwijden, maar dat is denk ik niet echt nuttig voor de discussie.
We kunnen onze kinderen gelukkig vanalles bieden, alleen verre vakanties zitten er niet in. Ze gaan gewoon op zwemles, en als ze hun diploma hebben mogen ze een andere hobby kiezen. Wel maar ééntje, en niet drie zoals ik vroeger als enig kind van twee fulltime werkende ouders had.
Komende zomer hebben we twee weken gereserveerd waarin mijn man vrij neemt. Als we geld hebben pakken we de auto in en rijden we tot waar de zon schijnt en slaan we daar onze tent op.
Ik zal mijn kinderen nooit laten lijden onder het feit dat wij het financiëel niet al te breed hebben. Desnoods eet ik dan zelf droog brood :)

No-offence Rock, maar in dit verhaal schets jij mij geen beeld dat jij financieel zo weinig heb. 3 kinderen is gewoon duur en als ze ook nog een hobby mogen hebben, is 3 x een hobby.

Eerlijk gezegd zijn wij al 10 jaar niet meer op vakantie geweest, idd ik heb een paard en dat is mijn hobby, mis het niet hoor vakantie, maar dat kan er niet van af.

En als kind had ik geen hobby, kon er niet van af bij mijn ouders, eigenlijk weet ik niet of ik dat heb gemist. Tja paardrijden, heel erg, maar dat was toen ik een kind was al duur, 6 gulden per uur :D , maar dat was ook een andere tijd :+

Wij hebben wel eens momenten dat we aan het brood gaan en even een weekje geen boodschappen doen, dan is de maand nl een stukje langer, hadden we even een onvoorziene uitgave. Maar Rock, wij vinden ons nl erg rijk als we in ons oude autootje rondrijden.. en deze is dan nog het mooist van wat we ooit hebben gehad, dat merk en jaartal kwam je nl niet op de snelweg tegen :+
Nogmaals wij zijn rijk.

Armoe is als je kind niet naar de dokter kan omdat je medicijnen niet kan betalen, je geen 3 maaltijden per dag kan veroorloven en als het vriest dat het kraakt de verwarming maar een paar uur aan kan. De rest is roeien met de riemen die je hebt en prioriteiten stellen. :Y)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:38

KiWiKo schreef:
dit soort uitzonderlijke gevallen had ik niet voor ogen als ik de gezinnen in de beginpost van dit topic lees........ Voor situaties als de jouwe is de bijstand een prima vangnet.......... ECHTER denk ik te kunnen denken dat jij NIET de rest van je leven in de bijstand zit, want jij bent volgens mij het type mens dat zich niet berust in die situatie en jij komt ook weer uit de bijstand. Ik heb in dit topic meer de gezinnen voor ogen die al generaties in de bijstand zitten, en het eigenlijk allemaal wel prima vinden zo......... voor zo een leven in de bijstand kies je :)

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Je leven lang een vangnet nodig hebben als je gezond bent heeft met je instelling te maken, niet met geboren zijn voor altijd "pech" te hebben.
Deze mensen willen gewoon niet veranderen, vinden het wel goed zo. Anders gebeurd dat niet generaties lang, dat gebeurd dat niet eens enkele jaren lang. Mensen met de instelling ik wil aan de slag, gaan daar wel oplossingen voor zoeken. Gaan er ver voor reizen of misschien zelfs verhuizen, maar uiteindelijk komen die er wel uit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:39

Wat Portugal betreft:Je kunt hier van weinig rondkomen als je normaal doet (en goedkoop kunt huren en geen auto rijdt). Het minimum loon ligt hier op ongeveer 400 per maand. Een leraar krijgt iets van 1000 in de maand. Dat is best veel voor hier, maar er is dus niet zo'n groot verschil tussen zeg een vakkenvuller en iemand die gestudeerd heeft, wat salaris betreft. Veel hebben twee banen of werken wat losse uren bij.
Een groot probleem is dat je niet eens zeker weet of je wel aan het einde van de maand uit betaald wordt. Het is niet ongewoon dat bazen achterlopen met betalingen tot er weer nieuwe orders komen en als die niet komen en er een faillisement wordt uitgesproken, heb je vaak te maken met arbeiders die al maanden geen geld meer kregen...
Ook is hier veel werk dat per uur betaald wordt en dat je geen ziektekosten vergoeding hebt of wat dan ook. Als je ziek bent wordt je dan dubbel gestraft omdat je a niet kunt werken dus geen inkomen hebt die dagen en b je voor de ziektekosten op moet draaien. (Haast niemand gaat naar de tandarts, 40 euro voor een bezoekje is gewoon te duur, daar kun je een week van eten)
Uitkeringen zijn hier ook niet zo goed geregeld hoor. Bijstand is ook maar iets van 250 euro, ww betalen ze alleen als je al negen maanden gewerkt hebt. Je hoeft hier niet het land in te komen om op je gat te gaan zitten....
Pensioenen kunnen zo laag zijn als 75 euro per maand.... Gelukkig hebben de meeste oudjes een eigen huis, dus huurvrij, en vaak is er een zoon of dochter die voor ze zorgt. Vaak wonen ze zelfs in bij een kind. Je ziet hier ook veel zussen en broers een huis delen. Elk een verdieping met hun gezinnen.
Men heeft bijna allemaal een moestuin, dat helpt wel. In de dorpen slacht men ook nog de eigen beesten.
Hier zijn kinderen die als ontbijt wijn met brood en suiker krijgen (dat heet paardensoep) en dat de maaltijd die ze op school krijgen (hier eten ze tussen de middag op school) de enige warme maaltijd is die ze per dag krijgen. Dat zijn dan ook nog kinderen die voor en na schooltijd bv geiten moeten hoeden of koeien moeten melken en bij kaarslicht hun huiswerk moeten maken.
Dan heb je het over echte armoede die niet te vergelijken is met gezinnen in Nederland waar ze nog ijs kunnen eten en computerspelletjes hebben.... sommige kinderen worden van school gehouden om te helpen thuis, vooral meisjes, en jongens gaan na de lagere school aan het werk, gewoon om het gezin te kunnen onderhouden. Alcoholisme is alom verspreid, en echt een probleem. Een ander groot probleem is de verslaving aan anti depressiva, die de artsen hier heel gemakkelijk voorschrijven.
Er zijn hier in de kleinere oudere dorpjes nog heel veel huizen die bestaan uit twee vertrekken, kamer waar ook gekookt wordt, en slaapkamer en die geen badkamer hebben.... sommigen hebben niet eens een schoorsteen en daar branden ze in een hoekje dan toch maar wat hout voor de warmte. De rook moet maar door de kieren tussen de dakpannen verdwijnen. Er zijn huizen waar geen stromend water is en geen electra...
Maar goed, ik weet dat in Nederland ook gezinnen zijn die echt geen geld hebben om hun huis te verwarmen bv. Maar de armen zijn hier slechter af dan de armen in Nederland, dat denk ik wel.
Wat arm is, is slecht te definiëren, maar als je honger en kou moet lijden, dan ben je bij mij echt arm.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 24-01-09 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 23:07

Ik zeg ook niet dat ik in armoede leef hoor, wel dat we het zwaar hebben. Bruto krijgen wij 1800 euro per maand, onze huur -bepaald door de overheid dat wij dat moeten kunnen betalen- is 500. Een goedkopere woning kunnen we niet krijgen tenzij we in de schuldsanering komen.

Mijn kinderen zijn nog niet in de leeftijd van de sporten, ze zijn 4, 2,5 en 1 jaar oud. Mijn oudste gaat in maart hopelijk op zwemles. Als we dat niet kunnen betalen springt mijn moeder bij...

Af en toe vraag ik me wel eens af waar we nog meer op kunnen bezuinigen, maar met drie kinderen is dat nu eenmaal erg moeilijk.

Los daarvan is het onze eigen keuze geweest, drie kinderen, en zijn we nog steeds heel blij met die beslissing hoor.

En nee, we houden geen handje op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 23:17

Voor jullie ligt bruto 1800 euro mét kinderen en 1 salaris, anders dan voor ons, zónder kinderen. Huursubsidie zullen jullie wel krijgen. Kinderbijslag.

Ik merk wel vaker dat mijn man met goed salaris veel belasting betaald en dat er weer een hoop toeslagen zijn en subsidies voor bv alleenstaande moeder en dan met wat bijverdienen nauwelijks minder hebben netto in handen. Het verschil soms wel erg klein is. Bruto-bruto wellicht wel, maar bruto-netto aan het eind van de rit, errug klein is....in vergelijking met iemand die dus een stuk meer verdiend bruto gezien, maar in geen een subsidie of toeslagregeltje valt.

Ook weer geen aanval hoor, maar de laatste jaren is er heel veel gedaan voor gezinnen met kinderen en waar 1 ouder niet werkt.

Als ik in jouw situatie zat, zou ik als zovele huisvrouwen, 1 of 2 middagen ergens gaan poetsen. Toch wel een oma die 2 middagen wil oppassen? Volgens mij heel modern dat oma's de kids verzorgen. Ik persoonlijk vind als je willens en wetens kiest voor een situatie om jong je gezin te starten en na je school geen werkervaring op kunnen doen, dus bv een part-time baan aan kunnen houden, je eigenlijk gewoon je eigen bestedingspatroon invult.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 00:32

Huursubsidie krijgen wij niet, kinderbijslag inderdaad wel.
Ik heb in 2007 wel gewerkt, maar uiteindelijk ben ik in de ziektwet beland en is mijn contract niet verlengd. Financieel heeft het ons een grotere klap gegeven dan het ons ook echt iets had opgeleverd helaas.

Ik kon nu kiezen, keihard leren om volgend jaar mijn opleiding te kunnen beginnen, of ook nog werken. Er speelt nog meer waardoor momenteel de tweede keuze helaas geen optie was... Maar dat zijn dingen die ik liever niet hier in het topic zet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 10:06

We kunnen het ook beter algemeen houden dan het leven van 1 persoon uit pluizen.
Wel kunnen we de conclusie trekken dat weinig geld te besteden hebben niet altijd echte armoede is.
Ook besteed men vaak gewoon het geld dat er is. Ik bedoel er zijn mensen die, als er duizend te besteden is die duizend opmaken, maar als er honderd te besteden is daar ook mee rondkomen. Ze houden nooit geld over, terwijl er best voor minder rond gekomen kan worden. Anderen zijn eeuwige spaarders en houden van een euro nog een cent apart bij wijze van spreke.
Ik ken overigens zeer schrijnende gevallen van echte armoede en als ik dan naar sommige mensen die zich arm VOELEN, dan heb ik bijna de neiging om ze uit te lachen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 25-01-09 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 10:09

Mee eens :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 10:16

Sorry, ik heb later nog even wat toegevoegd. Ik neem aan dat je het eens bent met algemeen houden en nog niet reageert op de rest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 10:20

Hihi ik heb de rest ook even gelezen :) Ik voel mezelf niet specifiek arm, dus voel me door je onderste stukje niet echt aangesproken.

Zelf ken ik ook mensen die roepen óooohhh ik heb helemaal geen geld!! Maar dan rijden ze wel een dikke auto op afbetaling, hebben ze een breedbeeldtelevisie met home cinema weet-ik-veel en dan denk ik altijd maar; het is maar net waar je prioriteiten liggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 10:29

Rock schreef:
Ik heb in 2007 wel gewerkt, maar uiteindelijk ben ik in de ziektwet beland en is mijn contract niet verlengd. Financieel heeft het ons een grotere klap gegeven dan het ons ook echt iets had opgeleverd helaas.

Ik kon nu kiezen, keihard leren om volgend jaar mijn opleiding te kunnen beginnen, of ook nog werken. Er speelt nog meer waardoor momenteel de tweede keuze helaas geen optie was... Maar dat zijn dingen die ik liever niet hier in het topic zet.

Nee, hoor heb je groot gelijk in! Is privé. Wellicht krijg je wel huursubsidie voor een jaar, probeer het eens. Jouw situatie zal in de toekomst alleen maar beter worden.

Maar weet je, s*hit happens en soms is het even 7 magere jaren en dan komen de vette meer.

M.i. is armoede iets wat zo ver de diepte in is, daar kom je niet zomaar uit. Dat gaat verder dan een opleiding en een minder betaalde baan. Die is er vaak niet en die ligt ook niet binnen bereik.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 10:35

Ik heb de uitzending gezien, was erin gezapt en heb met tranen in mijn ogen zitten kijken.

Van het vluchtelingen gezin viel heel erg op dat hun sociale cirkel zich op loop afstand bevond, moeder was gevallen met de fiets en durfde niet meer te fietsen en vader kwam volgens mij al helemaal niet buitenshuis zonder begeleiding. Zie dan maar eens een baantje te scoren! Maar ik had dan ook sterk het gevoel dat in deze de moeder gestimuleerd moest worden om toch de vader het huishouden te laten doen en zelf buitenshuis te moeten gaan werken. Betaald of niet betaald, gewoon om die sociale kring te vergroten!

Het Friese gezin, ja, ergens stond dat de ouders waarschijnlijk zwak begaafd waren en daar sluit ik me bij aan. Geen 2 euro willen uitgeven aan een ordner( alle papieren zaten in boodschappen tassen) maar wel een gloednieuw en duur aquarium.... jij en ik zouden het voor 25 euro, met vissen, op marktplaats scoren....zij hadden de hele kinderbijslag eraan uit gegeven, want de kinderen hadden net een vuilniszak met kleren van buren gekregen....

Dit gezin had ook een coach en het zal me niet verbazen als de financiën ze helemaal uit handen wordt genomen. Of de kinderen onder toezicht komen.... Er zat werkelijk geen leven in bij deze ouders.

Van de 2, hebben de kinderen uit het vluchtelingen gezin zeker de beste kansen om iets van hun leven te maken, ondanks de grote problemen.

Als je zou moeten kiezen welke van de ouders je zou mogen helpen zou ik voor die gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 10:53

russel schreef:
Rock schreef:

Nee, hoor heb je groot gelijk in! Is privé. Wellicht krijg je wel huursubsidie voor een jaar, probeer het eens. Jouw situatie zal in de toekomst alleen maar beter worden.

Maar weet je, s*hit happens en soms is het even 7 magere jaren en dan komen de vette meer.

M.i. is armoede iets wat zo ver de diepte in is, daar kom je niet zomaar uit. Dat gaat verder dan een opleiding en een minder betaalde baan. Die is er vaak niet en die ligt ook niet binnen bereik.

We gaan inderdaad achter huursubsidie aan weer. Mijn man heeft een andere baan waar hij bruto minder mee verdient, maar netto meer aan overhoudt. Daardoor komen we waarschijnlijk weer net onder de huursubsidiegrens. Huursubsidie is 200 euro in de maand, dus dat zou een hele verademing zijn. Verder krijg ik dit jaar weer VT die ik vorig jaar niet kreeg omdat ik in het begin van het jaar zwangerschapsuitkering kreeg van het uwv...
Krom gedoe is dat geweest, wat ons een hele klap heeft gegeven (mijn werkgever gaf pas een paar dagen voor het aflopen van mijn contract aan dat ze het niet zouden verlengen, en kinderopvang liep toen volgens het contract nog 2 maanden door, wat je dus moet afnemen, maar waar je geen subsidie meer voor krijgt (want je bent thuis) en omdat je inkomen hebt uit zwangerschapsuitkering krijg je geen VT meer, geen huursubsidie, geen zorgsubsidie, dus je wordt aan alle kanten genaaid omdat je zonder werk komt te zitten :\ ).
Dit jaar wordt voor ons hopelijk weer wat beter, en dat is inderdaad een groot verschil met de uitzichtloze situatie waar de mensen uit de documentaire in zitten.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 11:07

@amondi; wellicht ben ik wat zwart wit maar ik denk dat het voor de ontwikkeling van de kinderen uit het friese gezin wellicht wel beter zou zijn als ze uit huis geplaatst werden.
Ben het nog niet helemaal met mezelf eens :D
maar die gedachte kwam wel in mijn hoofd op toen ik zat te kijken(ook met tranen in mijn ogen trouwens!)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 11:14

Ik heb het ook gezien, werd er misselijk van, zo sneu vond ik het voor Kyra dat ze niet naar het kerstfeest kon. De discussie of je qua inkomen wel of niet arm bent is erg persoonlijk; ben je arm als je geen nieuwe auto kan kopen of als je geen eten kan kopen? Dat is voor iedereen anders.

Niet naar het kerstfeest kunnen vind ik pas armoede; uitgesloten worden van sociale gebeurtenissen en scholing. Een oplossing zou ik hier zo snel niet voor hebben; haar ouders zitten in een bepaald patroon vast waar zij niet snel uit zullen komen. Uit huis plaatsing zou het kind zeker wellicht helpen, maar ik ben van mening dat, dat niet het probleem op lost, je helpt daar een individu mee. Haar broertjes en zusjes die er zijn of wellicht nog komen zitten dan in dezelfde situatie.

Wat ik zag van maatschappelijk werk wat wekelijks langs komt etc. is denk ik een goede start. De gedachtewereld van de ouders moet veranderd zien te worden, zij moeten uit hun armoedecultuur stappen. Wat overigens makkelijker gezegd is dan gedaan.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:14

Wildgirl schreef:
@amondi; wellicht ben ik wat zwart wit maar ik denk dat het voor de ontwikkeling van de kinderen uit het friese gezin wellicht wel beter zou zijn als ze uit huis geplaatst werden.
Ben het nog niet helemaal met mezelf eens :D
maar die gedachte kwam wel in mijn hoofd op toen ik zat te kijken(ook met tranen in mijn ogen trouwens!)

Ja misschien wel, alleen hangt dat meisje zo aan haar ouders dat eea wel eens op onherstelbare emotionele schade kan uitlopen..... Moeder gaf ook wel toe dat ze heel erg haar best deed om niet te schreeuwen tegen de kinderen als de coach erbij was..... Of te wel, die kinderen zijn er niet met uit huis plaatsen, die zijn al heel erg beschadigd.
Heel anders dan het andere gezin, die kinderen waren zelfstandig en mondig en hadden ideeën over de toekomst.

Vaak zie je dit "soort" ouders "gewoon" weer een baby "nemen" om de uit huis geplaatste kinderen te vervangen.... nog meer ellende en werk en kosten. De ouders moeten veranderen, niet de kinderen.

De ouders moeten dan ook onder streng toezicht komen, hun leven en inzicht zal moeten veranderen, desnoods verplichten. Wie weet zou er een soort van internaat kunnen komen om deze volwassenen te leren wat discipline is, hoe je hoofd- van bijzaken kan onderscheiden, hoe je van niets iets kunt maken etc.
En bovenal dat je kan gaan werken voor je geld, ook al is het maar voor 20 uur per week. In Leeuwarden liggen de banen niet voor het opscheppen, zeker niet als je laag bent opgeleid, maar productie of schoonmaakwerk is er altijd wel!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 12:45

nou idd, ik vroeg me ook af waarom de moeder niet werkte, de vader was afgekeurd(terecht????)dus die kan dan op de kids letten en het aquarium schoonmaken *lol* zodat mams iig een paar uurtjes kan werken

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 15:10

Inderdaad; Kyra's familie was gewoon 'arm' in de breedste zin van het woord; ze hadden geen geld, geen vrienden, Kyra kon zelfs helemaal niet goed praten omdat ze nauwelijks woorden had geleerd. Grrrr, die mensen zijn zo passief. Dat vluchtelingengezin was alleen arm in de zin van geld. Die kinderen komen er wel. Ik vond het bijvoorbeeld grappig dat die Mohammed tegen z'n moeder zei: waarom ga jij niet werken? Dat vond ik wel heel goed; betekent waarschijnlijk dat hij, het als 2e generatie-immigrant, heel normaal zal vinden dat zijn vriendin later werkt. Die Maria, zijn zusje was ook één van de beste leerlingen van de klas en ze vond leren echt heel leuk.

Ik weet eigenlijk niet of Kyra's familie te helpen zou zijn met veel begeleiding of iets dergelijks. Die mensen waren sociaal en intellectueel gezien zo... zwak.