Is het nu zo moeilijk om foutloos te spellen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:37

Ik erger mij ook aan vele (eigenlijk) onnodige (spel)fouten die mensen maken. Voorheen kon ik het niet laten dit keer op keer, bij wie dan ook, te verbeteren. Maar ik heb de hoop opgegeven, ik verbeter het voor mijzelf in mijn hoofd en laat het meestal daarbij.

Wat betreft horse-nation.nl. Deze site is (vind ik) erg verbeterd. Sinds daar een beter team is samengesteld en er meer aandacht wordt besteed aan de 'details', wordt alles gemeld en doorgegeven. Maar dat terzijde. :)

En tijdens dit bericht ging ik aan elk d/t woord twijfelen. :')
Laatst bijgewerkt door Muisbal op 18-01-09 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Re: Is het nu zo moeilijk om foutloos te spellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:41

ik maak ook erg veel fouten...en dat ik "maar"37 fout had in het nationale dictee op t.v....
Kunnen ze geen spellingscorrector maken in de software van bokt?
Dus als je een berichtje plaatst het automatisch verbetert wordt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:42

geerke schreef:
ik maak ook erg veel fouten...en dat ik "maar"37 fout had in het nationale dictee op t.v....
Kunnen ze geen spellingscorrector maken in de software van bokt?
Dus als je een berichtje plaatst het automatisch verbetert wordt?

Firefox installeren die doet dit automatisch bij elk bericht wat je typt. ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 22:43

automatisch verbeterd wordt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:47

Ik kan me meer ergeren aan mensen met dyslexie die te eigenwijs zijn om de tekst na te kijken voordat ze het posten. Bij firefox zit er bijvoorbeeld automatisch zo'n checkgeval in.

Met d/dt ga ik ook nog wel eens in de fout. :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:49

germie schreef:
automatisch verbeterd wordt :D

hi hi...dat bedoel ik dus....schaam,schaam

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:55

Nouja dat d/t gebeuren kan iedereen nog wel te boven komen, maar de teksten als zij ipv zei of juist andersom en idd lach ipv lag endergelijk. Dat vind ik toch persoonlijk stapje erger.

Rietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:06

Persoonlijk denk ik dat we spellen aan de Belgen over moeten laten.
waarom ? ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:07

Ik zeg niks, ik heb er hier al een paar mooie uitgehaald :+
Maar goed, ik ben docent Nederlands en Engels, dat noemt men wel 'beroepsdeformatie' ;)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:10

d/t ben ik een grote ramp in. Heb voor mezelf de nieuwe regel ingevoerd dat ik gewoon alles met een d schrijf :+ . Stukken gemakkelijker .

Voor de rest probeer ik op te letten dat mijn woorden juist zijn geschreven, maar dat lukt wsl veel niet.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:19

Topic naar mijn hart dit! Het gebruik vd Nederlandse taal is toch om te janken. Ik heb nog wel een leuk 'verslagje' van m'n broertje, waar hij het serieus over 'me vader', 'me racket' en 'me wedstrijd' heeft. (En da's dan de 2e klas heh!) Vriendin van mij (=HBO Rechten) had afgelopen week haar spellingstoets, die heb ik nog maar de hele d/t/dt uitleg gegeven.

Ik heb het idee dat er gewoon veel te weinig aandacht aan wordt besteed, helemaal op het middelbaar onderwijs. Het is dat ik de grammatica al op de basisschool gehad heb, dit is op de middelbare echt nauwelijks aan de orde gekomen hoor.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:25

Persoonlijk vind ik Nederlands een bijna onmogelijke taal om netjes en foutloos te schrijven. Ondanks dat ik ben opgevoed door een journalist met een taalafwijking wil het er maar niet in wanneer je nou dees, tees of deetees achter een woord plant of hoe je in hemelsnaam écht netjes moet schrijven. Een ander zal ik daar dus ook niet op aanvallen, ha, ik zal er nog eerder overheen lezen dan opmerken...
Fouten als me fiets, hun kunnen haar, zei is of hij zij vind ik, tenzij de 'auteur' echt jong is, eigenlijk niet kunnen. Mijn vader zou een rolberoerte krijgen als ik ooit zoiets had durven schrijven...
(btw ik moest toch wel drie keer kijken voordat ik lonseren begreep, ik dacht even dat het iets met Lonsdale te maken had :D )

Toch vind ik ook dat sites, en zeker die van bedrijven, best moeite kunnen doen om teksten foutloos op de site te zetten. Staat idd wat onprofessioneel, storende spelfouten in een tekst en hoeveel kost het nu helemaal extra om ook even de teksten te laten nalezen en corrigeren?
Zelf erger ik me eigenlijk meer aan gebrekkig Engels op Nederlandse sites die iets zo nodig in het Engels moeten aanprijzen. Erg jammer en ook onnodig storend.

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:43

Ik ben echt verschrikkelijk slecht in Nederlands (en dat terwijl m/n moeder toch Nederlandse lerares is). De fouten van hen en hun zijn er bij mij wel ingebeukt (om ze niet te maken dan he...) maar verder weet ik er echt helemaal niets van.
Als ik een formele brief moet schrijven vervorm ik mn zinnen altijd zo dat ik geen d/t hoef te gebruiken...
Vind het eigenlijk zelf heel vervelend, maar ik heb het gewoon nooit geleerd op school... |(

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:00

Ronja_b schreef:
Persoonlijk denk ik dat we spellen aan de Belgen over moeten laten.
waarom ? ;)

Tja jullie winnen altijd 10 voor taal _O-

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:36

__SAMMY__ schreef:
(en dat terwijl m/n moeder toch Nederlandse lerares is).

Is je moeder Nederlands of onderwijst ze Nederlands? Dit vind ik ook zó'n vervelende fout :o

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:41

najah om die kleine spelfouten kan me er niet echt druk om maken eigenlijk :O
Het kan wel slordig staan vooral voor een groot blad, site of wat dan ook.

maar nee kan me er echt verder niet druk om maken, weet wat er staat en kom er dan dus wel uit.
en voor sommige mensen is dit wel heel moeilijk. De 1 is er nou eenmaal beter in als de ander.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:42

StalNollie schreef:
De 1 is er nou eenmaal beter in als de ander.

Inderdaad, sommige mensen ergeren zich er meer aan dan de ander. ;)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:46

hier dat bedoel ik nou, waar letten mensen op, je weet toch wat er staat:P

snap er niks van dat mensen zich daar druk over kunnen maken. ik lees altijd heel snel zie dat nog amper allemaal staan.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:46

Het is dat je 'Horse-nation' vermeldt in je opening, want ik heb me daar ook aan zitten ergeren en heb een lange post met veel van de spelfouten over dat spel naar het beheer opgestuurd en daar is destijds gewoon niks mee gedaan. (Wie weet is er nu wel verandering in gebracht) De fouten daar zijn ook gewoon ontzettend stom.

Hier op Firefox inderdaad ook een spellingchecker op internet, scheelt een hoop!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:55

Typefouten, taalfouten, grammatica fouten. Ik maak ze allemaal. Nederlands en ik zijn geen vrienden.
Het is gewoon een lastige taal. Misschien niet zo lastig als bepaalde andere talen maar toch lastig genoeg.

Als bedrijf moet je natuurlijk beter weten. Alleen soms staan er op een site zo enorm veel tekst. Vaak geschreven door 1 of 2 personen. Die zien dan gewoon door de bomen het bos niet meer. Als je op zo'n grote site 1 foutje vind... Ach, dat is toch niet zo rampzalig? Veel fouten, ja dat is dommig... Maar meer dan dat ook niet.

Reacties hier op het forum... Mensen schrijven en komen hier voor hun plezier. Zolang het leesbaar is, waarom dan al te moeilijk doen? Of verwachten jullie nu echt dat ik vanaf nu elk van mijn reacties onder de loep ga nemen? Gewoon om te kijken of er fouten in zitten.
Die tijd is voorbij. Ik maak taalfouten, ik maak typefouten en ik maak grammatica fouten. Je kan het lezen... En nee, verbeterd worden hoef ik ook niet. Zeker niet als ik woorden gebruik die nu eenmaal niet simpel zijn.

Begrip voor elkaar is misschien iets wat bij veel mensen in dit geval niet opgaat... Jammer

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 01:03

@Veulen84: Bericht van de TS gaat ook niet over het taalgebruik op Bokt, maar over het taalgebruik in het algemeen. Uiteraard hoef je niet elk bericht onder de loep te nemen, maar om het even na te lezen en de spel/typfouten er uit te halen is een kleine moeite, toch?
Als bedrijf is je site je visitekaartje, ik vind het persoonlijk niet dommig als er meerdere fouten op staan, maar gewoon oerstom. Ik zou als toekomstige klant dat bedrijf echt niet meer serieus nemen als er onwijs veel fouten op de site zouden staan.
Het is imo gewoon echt van belang dat je de Nederlandse taal goed beheerst, ook schriftelijk. Als jij je sollicitatiebrief stuurt kom je niet ver met 'ja, je weet toch wat er staat'.
Grammaticale fouten zit ik op Bokt ook echt niet mee, maar bij fouten zoals ik wordt en hij werdt vraag ik me echt af waar je interesse op school lag.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 01:13

_Denise_ schreef:
Het is dat je 'Horse-nation' vermeldt in je opening, want ik heb me daar ook aan zitten ergeren en heb een lange post met veel van de spelfouten over dat spel naar het beheer opgestuurd en daar is destijds gewoon niks mee gedaan. (Wie weet is er nu wel verandering in gebracht) De fouten daar zijn ook gewoon ontzettend stom.

Hier op Firefox inderdaad ook een spellingchecker op internet, scheelt een hoop!

Wat betreft die site, mocht je er nog eens komen en je komt dingen tegen (qua) spelling en je hebt zin om die eruit te halen, PB een van de huidige moderators of de admin (niet de beheerder zelf). En dan gaat dat wel goed komen. ;)

On topic:
De fout die in mijn omgeving het meeste voorkomt en waar ik mij aan erger is overigens de als-dan fout... Tenenkrommend....

mik2987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 01:17

ik erger me er ook aan vooral als ze heb zeggen in plaats van heeft... of inderdaad wouden! dan zeg ik altijd wouden zijn bossen :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 01:23

Onlangs kreeg ik een afwijzing per e-mail van een uitzendbureau met 2 (!) taalfouten. En dat was maar een kort mailtje van een paar regeltjes, waar die 2 fouten in te vinden waren...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 01:35

LizMD schreef:
@Veulen84: Bericht van de TS gaat ook niet over het taalgebruik op Bokt, maar over het taalgebruik in het algemeen. Uiteraard hoef je niet elk bericht onder de loep te nemen, maar om het even na te lezen en de spel/typfouten er uit te halen is een kleine moeite, toch?
Als bedrijf is je site je visitekaartje, ik vind het persoonlijk niet dommig als er meerdere fouten op staan, maar gewoon oerstom. Ik zou als toekomstige klant dat bedrijf echt niet meer serieus nemen als er onwijs veel fouten op de site zouden staan.
Het is imo gewoon echt van belang dat je de Nederlandse taal goed beheerst, ook schriftelijk. Als jij je sollicitatiebrief stuurt kom je niet ver met 'ja, je weet toch wat er staat'.
Grammaticale fouten zit ik op Bokt ook echt niet mee, maar bij fouten zoals ik wordt en hij werdt vraag ik me echt af waar je interesse op school lag.

Ach taalfouten in de buitenwereld zijn in mijn geval nogal van de categorie "eeeh... wat staat daar eigenlijk". De meeste mensen kijken er inmiddels overheen. Ze weten wie ik ben. Ik heb er wel een minderwaardigheidscomplex aan overgehouden. Leuk hoor. 20x in de week uitleggen dat je de moeite heus wel ooit hebt genomen hebt maar dat het in je hoofd zit en het toch niet ziet. Ik neem de moeite niet meer. Mensen nemen me maar zoals ik ben. Inclusief die schrijffouten.

A l l e w o o r d e n z i e n e r v o o r m i j z o u i t . D u s e r z i j n g e e n s p a t i e s , s o m s s t a a n l e t t e r s a n d e r s o m e n s o m s s p r e e k j e z e a n d e r s u i t d a n d a t j e s c h r i j f t , e r z i j n z e l f s l e t t e r s d i e j e n i e t s p r e e k t . V e r w a r r e n d . I k h e b h e t d r u k g e n o e g m e t b e d e n k e n w a a r j u l l i e o o k a l w e e r d e s p a t i e s l e g g e n , d e t o f d e d p l a k k e n . o f e u o f u e s c h r i j v e n.

Alle woorden zien er voor mij zo uit. Dus er zijn geen spaties, soms staan letters andersom en soms spreek je ze anders uit dan dat je schrijft, er zijn zelfs letters die je niet spreekt. Verwarrend. Ik heb het druk genoeg met bedenken waar jullie ook al weer de spaties leggen, de t of de d plakken. of eu of ue schrijven.

Kan me niet voorstellen dat ik elke keer sorry moet zeggen voor als ik het even niet meer weet. Die keer dat ik moe ben, of een woord tegenkom dat niet helemaal aan de standaard taal regeltjes voldoet...
Ik zal het nooit kunnen en met mij 100.000den andere mensen. Mensen die een taalprobleem hebben, mensen die eigenlijk niet van hier zijn, mensen die het nooit goed geleerd hebben. Er zijn zelfs mensen die nooit leren schrijven.
Respectvol dat jij die allemaal oerstom vind. Ik heb respect voor ze: Ze doen het toch elke dag weer, ondanks dat er mensen zijn die ze er keihard op afrekenen.
Ik ben ook wel eens afgewezen op me sollicitatiebrief, ik weet het zeker. Heb er een paar 100 verstuurd en ben slecht een kleine 10tal keren op gesprek gevraagd. Jammer voor die mensen. Ze weten niet wat ze missen aan mij.

Ohja en uit respect voor jou zal ik maar niks zeggen over die typefout in het woord typefout bij jou. 1 waar mijn spellingscontrole geen probleem mee had :o