HenJ schreef:Ik bedoel in het algemeen. Vaak doordat alle clienten rechten hebben zitten daar ook clienten bij die deze rechten zelf helemaal niet aan kunnen. Als begeleider sta je dan met je handen op je rug en kan alleen maar toekijken. Niet alleen in de ggz, want daar werk ik niet. IN vele instellingen het nu zo dat er steeds meer mensen met een lichte beperking of gedragsstoornis in de instelling komen. De GGz daarintegen heeft nog meer huisregels waar ze zich aan moeten houden. Die hebben ergens nog mazzel........als begeleider.
Om eerlijk te zijn schrok ik nogal van je manier van schrijven over clienten...
Maar goed, ook veel instellingen voor verstandelijk gehandicaptenzorg hebben bepaalde huisregels. Hier in de regio zit er zelfs één die daar behoorlijk in doorschiet. Roken, alcohol en drugs zijn verboden voor alle clienten. Als jij bij die instelling werkt en je komt tijdens het uitgaan een client tegen, dan mag je die client geen biertje aanbieden, je zult zelfs je eigen biertje weg moeten zetten. Ook mag bijvoorbeeld niemand op het terrein van deze instelling roken. Daarvoor zijn laatst nog personeelsleden ontslagen. Aan de andere kant zijn wel verschillende clienten van deze instelling het slachtoffer geworden van loverboys...
Natuurlijk zul je mensen met een verstandelijke beperking tegen alcohol en drugs moeten beschermen, want het is bewezen dat zij juist extra gevoelig zijn voor verslavingen. En dat het behandelaanbod van de verslavingszorg ook niet geschikt is voor deze doelgroep. Maar ik denk niet dat je het oplost met verbieden.