wie de pil gebruikt handelt of hij zelf god is....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Re: wie de pil gebruikt handelt of hij zelf god is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:05

Wat ik nog veel erger vond, is wat een klasgenoot van me laatst vertelde. Die had een leerkracht(vervangend) op het middelbaar gehad met een nog wel heel erg extentriek geloof. En die vertelde de 16-jarige doodleuk dat een pil een placebo was. Dat je het allemaal in je hoofd zat en je geen anticonceptie nodig had om te falalalieren. Zolang je maar hard genoeg geloofde dat je niet zwanger was, dan zou je het niet worden.
Echt waar, lang geleden dat ik zo ogen heb getrokken.

Ik blijf mijn pil trouwens gebruiken(heb ze voor mijn regels, niet voor seks), ik heb niets met de kerk dus ik doe ook niets met uitspraken, wanneer ze ook gemaakt zijn Haha! .

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 09:35

Jemig.... van welke planeet kwam die leerkracht????? Zo'n eikel zal je kinderen les geven zeg Boos!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 09:40

Ik word zo moe van dat Vaticaan en paus..
Er is ook al een topic over homo's met belachelijke uitspraken erin van de paus.
Omdat dit in 1962 is gezegd, zal dit dan de andere paus nog zijn geweest?
In ieder geval: als er steeds maar weer aandacht aan die onzin wordt besteed, krijgt die man nog aandacht ook.

Ik denk in mijn leven geen ene minuut aan de paus en vaticaan en wat ze zeggen, wilde ik graag zo houden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:07

Def: de vórige paus? Zeg maar 4 pausen geleden (dank u, Wikipedia Knipoog). Daarom zeg ik - lekker achterhaald! Gaan we daar NU nog over z**ken?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:17

Tja…moeilijk, gevoelig onderwerp. Niemand, ook geen hogere macht die ik nog nooit ontmoet heb, bepaalt wat ik wel en niet mag doen. Wat ik wel en niet mag doen en wat wel of niet juist is, wordt bepaald door mijn opvoeding, normen en waarden, vrienden etc. Ik ben overigens wèl katholiek en geloof ook wel in….iets.

Ik ben op mijn 15e aan de pil gegaan omdat ik krom lag van de pijn. Nu slik ik hem nog steeds omdat het…ja…makkelijk is, omdat ik het gewend ben, omdat ik niet wil ondervinden dan de pijn terugkomt als ik stop.

Ik ben nu 29 en heb een aantal vriendjes gehad. Maw, ik ben niet rein (met korte ei mensen) meer. Ik dacht overigens wel met allemaal te gaan trouwen, telt dat ook Knipoog? Ik heb overigens wel met allemaal minimaal 1 ½ jaar verkering gehad. Niet Jan en alleman dus. Maar volgens mij zijn er ook niet zoveel mensen meer die dat doen hoor. En al zou dat wel zo zijn, dan nog zijn er talloze, makkelijkere mogelijkheden om niet zwanger te worden.

Ik vind het zo’n beladen onzinonderwerp. Wat kan het een ander nou schelen of ik het wel of niet veilig doe, of dat ik het überhaupt doe? Ik val er verder niemand mee lastig. Neemt niet weg dat ik wel vind dat men tegenwoordig veel te lichtvoetig over seks denkt en er op veeeeel te jonge leeftijd mee begint. Ik vind het echter ook verstandiger dat die mensen aan anticonceptie doen anders krijg je allemaal onervaren jongen moeders en ontspoorde kinderen Lachen.

Overigens (en dit zou sommige mensen tegen de schenen kunnen schoppen) is een goed, fijn en regelmatig seksleven een absolute MUST in een relatie. Om een relatie gezond te houden is de liefde bedrijven nu eenmaal onontbeerlijk (er zijn hier zoals jullie vast wel weten ontelbare onderzoeken naar gedaan).

Wat ik me alleen afvraag, tegenwoordig zijn er steeds minder mensen die trouwen, mogen die dan wel seks hebben (en anticonceptie gebruiken) als ze een langere relatie hebben?

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:22

Het Vaticaan boycot iedere vorm van anticonceptie (helaas). Dat heeft helaas een cruciale rol gespeeld in Afrika, toen dit gekoloniseerd werd. Men introduceerde het geloof, met daarbij de overtuiging om veel kinderen te krijgen. Terwijl er een enorme voedselschaarste heerstte. Mensen hadden geen dak boven hun hoofd, geen bed om in te slapen, maar wel wel geinvesteerd in prachtige kerken.... De gevolgen lijken me bij iedereen bekend... (hongersnoden, AIDS....). Nee, heb geen goede woorden over voor deze manier van geloofverspreiding.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:50

RedPassion schreef:
Jeetje, die lui leven echt nog in de Middeleeuwen.
Dan moeten we alle dokters en ziekenhuizen ook maar afschaffen, we mogen immers niet handelen alsof we god zijn.

Inderdaad!!

Wat een domme uitspraak, als iedereen dat geloofde dan zal de wereld nou zwaar overbevolkt zijn!!
Ik kan me niet voorstellen dat mensen hierin geloven, maar als het zo is denken die wel erg krom!

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 14:01

Nouja, ik vind het wel interessant om te zien hoe sommige mensen juist wel achter deze stelling staan, Ben dan ook wel benieuwd of jullie er in kunnen komen, Ik vind het opzich een heel mooi idee, zoals blokje het uitlegt Lachen Voor degene die erover heen hebben gelezen. Ik bedoel dit stukje:

Citaat:
God schiep ons als zijn schepsels hij gaf ons de vruchtbaarheid en de kans om een kindje te krijgen.
Een kind krijgen is een wonder en geen klein wonder nee een groot wonder. Het wordt geschapen door God.
Een volmaakt nieuw mensje wat terwereld komt.

Kunnen jullie je plaatsen in dit, of andere ideeen hierover?

Dat ik me er goed in kan plaatsen wil overigens niet zeggen dat ik geen pil meer zou slikken erom hoor! Maar ik vind het weln mooie gedachte Lachen Ik vind het sowiso harstikke mooi hoe mensen hun kracht kunnen halen uit hun geloof,

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:10

Ik ben katholiek en ook nogal streng katholiek opgevoed, maar ik ben NIET van de overtuiging dat ik voor God speel als ik de pil slik.

Ik slik de pil tegen zwangerschap zoals de meeste mensen onder ons. Er zijn al meer dan genoeg mensen op de wereld en het zijn ook niet echt tijden meer voor kindjes te krijgen (vind ik dan...) dus ja, ik trek het mij niet echt aan. God weet wel waarom we het slikken, we doen er best goed aan om veilig seks te hebben. Anders liep het hier vol van de mensen! Dan zouden er meer tienerkinderen zijn dan wat anders...

Ik denk dat als God zelf zijn mening kon geven dat ze dan pas kunnen spreken of het al dan niet mag.

Wat wil het Vaticaan dan wel? Geen anticonceptie meer? Je zal het abortuscijfer eens zien stijgen zeg....

Nee, als katholiek persoon steun ik het inzicht van het Vaticaan helaas niet. Ik verkies liever de keuze van al dan niet een kind op de wereld te zetten zelf...

@ChantalSmook: dat wou ik ongeveer proberen uitleggen. God geeft ons de kans om kindjes te krijgen, hij zegt niet dat iedereen kindjes MOET krijgen. Iedereen zal wel een kindje krijgen op tijd en stond, maar ik vind het onverantwoord dat ze anticonceptie willen afschaffen zodat iedereen te pas en te onpas zwanger loopt. Fijn stukje tekst trouwens!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:12

Ik ben niet religieus, gebruik de pil en zie elk kind als een wonder.
Ik denk dat het Vaticaan nog steeds achter hun idee uit de jaren 60 staat en dat vind ik jammer en onnodig. Het lijkt soms wel alsof de tijd daar stil is blijven staan op sommige gebieden; de Paus gaat toch ook niet met de koets het land door? Tijden veranderen, in plaats van tijdelijke onthouding, kunnen we nu een pil slikken. Hartstikke handig toch? En dat zegt niets over hoe wij pilgebruikers denken over God, de wereld en de mensen. Wij zijn geen losgeslagen vrouwen met iedere nacht een ander schatje. Ik ben keurig getrouwd, heb een superdochter en vind het zo wel goed.
En ik ben beslist niet van mening dat ik voor God speel, ik heb gewoon de mogelijkheid met dit soort producten die de vooruitgang ons biedt, om mijn eigen leven in te richten (voor zover dat gaat natuurlijk).

missfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:03

Ik ben zelf niet Katholiek maar wel protestands,overigins is anticonseptie bij ons ook niet voor d 100%toegestaan
ik slik zelf nu zo een 3 jaar de pil niet als anticonseptie maar wel om de pijn te verminderen,
als het ooit is zo uitkomt dat het als anticonseptie moet dienen dan is dat zo.
Ik wil niet zeggen dat je voor God speelt als je de pil slikt,
Voor God speel je als je over leven en dood Heerst(wil heersen)
Maar de opmerking over de Ziekenhuizen afschaffen is ook weer niet correct,
dit omdat je er wel alles aan moet doen om mensen levens te redden.
Een dicipel van Jezus was immers ook Dockter,
Dus waarom zouden die er dan niet mogen zijn als hij het wel mocht zijn.
Maar daarin tegen wil God niet dat er zomaar een eind wordt gemaakt aan iemands leven,
omdat familie het niet meer ziet zitten mensen het niet meer zien zitten,
Met aborus is het, hetzelfde,
het embryo is en schepsel van God het is een wonder en het is niet de bedoeling dat je zo en wonder afkapt.
Dat is iets wat op dat moment wat is en al leeft.Op zo een moment beslis je over leven en dood.
misschien zie ik het wat zwart wit maar met de pil is het nog geen levend schepsel,
dan zou sex opzich al fout zijn hoeveel zaadcellen (en dus aankomende levens)gaan er wel niet verloren dan?
(ik bedoel eigenlijk te zeggen dat ik vind dat je best anticonseptie kan gebruiken)

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:23

Nee hoor, ik handel alsof het mijn eigen lichaam en leven is Lachen

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:17

ChantalSmook schreef:
Citaat:
God schiep ons als zijn schepsels hij gaf ons de vruchtbaarheid en de kans om een kindje te krijgen.
Een kind krijgen is een wonder en geen klein wonder nee een groot wonder. Het wordt geschapen door God.

Het klinkt mooi zo. Maar ik mag hopen voor de mensen, die geen voorbehoedsmiddel gebruiken en op die manier dus vele kinderen ter wereld brengen, dat zij een goede baan krijgen om hun kinderen ook een goed leven te kunnen geven. Zo zijn er dus gezinnen met 11 kinderen... Kunnen die allemaal studeren later? Krijgen die gelijke kansen? Ouders moeten toch een flink inkomen hebben om 11 kinderen te moeten voeden, onderdak te moeten geven en zeker de studie kost een hoop geld.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:01

ChantalSmook schreef:
Citaat:

Ik vind het een mooie gedachte in deze harde wereld van tegenwoordig Ja!

Maar ik denk dat ie gedachte niet meer zo mooi is als er plots kinderen uit huis geplaatst moeten worden omdat de moeder financieel en emotioneel geen 5 of meer kinderen aankan, om het even extreem te zeggen Knipoog ...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:48

Bravespots, daar hoef je niet eens 5 kinderen voor te hebben.. eentje is soms wel genoeg. (hier in de wijk heb je van die opvanghuizen voor kinderen die niet meer thuis kunnen en mogen zijn, heel verdrietig allemaal)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:50

ChantalSmook schreef:
'Wie de pil gebruikt handelt of hij zelf God is'.

Ik ben ook God. Wees dus maar lief voor mij!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:56

Overigens heb ik eergister de documentaire jesuscamp gezien, over de indoctrinatie op zomerkamp van kleine christenkindjes. De voorganger of hoe dat ook heet vertelde hen dat 1/3e van hun vriendjes en vriendinnetjes er niet bij kon zijn vandaag. Die waren gebaorteerd. De kinderen kregen kleine plastic embryootjes en foetusjes, en toen moesten ze allemaal schreeuwen en huilen. Ziek!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:22

Dat gaat mij overigens ook te ver...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:27

RedPassion schreef:
Jeetje, die lui leven echt nog in de Middeleeuwen.
Dan moeten we alle dokters en ziekenhuizen ook maar afschaffen, we mogen immers niet handelen alsof we god zijn.

Als je goed leest komt deze stelling uit 1962, en das een stuk dichter bij de middeleeuwen als 2009 Haha!
Kort door de bocht, ja; vanuit het Katholicisme gezien 'controleer' je het krijgen van kinderen.
Enige verschil is dat zoiets nu positief wordt opgevat omdat de gevolgen wellicht niet te overzien zijn; anno 1962 was men nou eenmaal nog niet zo ver.
Overigins is de gereformmeerde beweging in Nederland nog veel vervelender want daar is pil -en condoom gebruik in sommige gevallen nog steeds uit den boze; want ja, als de moeder het niet aan kan nog een kind te krijgen dan vangt de kerk en zijn gemeenschap de problematiek wel op.....
En dát gebeurt nog wel anno 2009, imo véél erger.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:40

Citaat:
Overigins is de gereformmeerde beweging in Nederland nog veel vervelender want daar is pil -en condoom gebruik in sommige gevallen nog steeds uit den boze

Hoho... in sommige gevallen inderdaad, dus: sommige uitstulpsels van de gereformeerde kerken. Ik ken echter heel veel mensen in de gereformeerde gezindtes van Nederland en niet 1 (!) die om een of andere reden niet aan anticonceptie 'mag' doen van de kerk. Wat jij benoemt, zijn echt alleen de allerstrengste gemeentes nog.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:43

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
Overigins is de gereformmeerde beweging in Nederland nog veel vervelender want daar is pil -en condoom gebruik in sommige gevallen nog steeds uit den boze

Hoho... in sommige gevallen inderdaad, dus: sommige uitstulpsels van de gereformeerde kerken. Ik ken echter heel veel mensen in de gereformeerde gezindtes van Nederland en niet 1 (!) die om een of andere reden niet aan anticonceptie 'mag' doen van de kerk. Wat jij benoemt, zijn echt alleen de allerstrengste gemeentes nog.

Vandaar dat ik zei; in sommige gevallen Knipoog
Maar, ze zijn er wel en nog redelijk veel ook.
Niet alleen de gemeente hoeft zo 'streng' te zijn, soms zijn er ook gezinnen die binnen hun gemeente strengere regels er op na houden.
Er was een tijd geleden een onderzoek in volgens mij de elsevier waarin een helder beeld geschetst werd en daar schrok ik toch wel van.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:47

Blue_Eyes schreef:
totaal niet

Als ik het goed begrijp zijn gereformeerden een soort van apart geloof? Waar je ook minder en meer extremen in hebt? Ik hoor het begrip wel vaker langskomen hier op bokt maar ik ken het niet. Volgens mij bestaat dit geloof niet in België ofzo?

Naja, wel jammer van die allerstrengste dan, maar in zulke gemeenschappen, leven ze daar dan niet met 12 of meer kinderen per gezin? Als je totaal geen voorbehoedsmiddelen mag gebruiken?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:51

Ik ben wel heel benieuwd naar dat onderzoek dan... want Elsevier staat bij mij niet echt bekend als een objectief tijdschrift als het gaat over christelijke zaken... Knipoog

Overigens: wat mensen op persoonlijke titel besluiten aan kinderen te krijgen of aan anticonceptie te doen, is voor mij een te persoonlijk iets om mee te nemen in mijn telling. Dat kan net zo goed ergens anders mee te maken hebben.

@BraveSpots: De gereformeerde kerk is een onderdeel van de protestantsen - dus voor het gemak even kort door de bocht: alles wat niet rooms-katholiek is. Net als iedere levensovertuiging heeft ook de gereformeerde kerk haar extremen en minder extremen.
Het kan daar inderdaad voorkomen dat gezinnen 12 kinderen hebben. Overigens zijn mijn schoonouders gereformeerd en hebben ook 6 kinderen, maar dat heeft er meer mee te maken dat ze zo graag een groot gezin wilden, dan dat er iets tegen anticonceptie zou zijn. Scheer dus niet meteen alle gereformeerde grote gezinnen over die ene kam: 'mag zeker de pil niet slikken'.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:54

Ik denk altijd zo... als er echt een god is die regelt hoe alles gaat op de wereld, dan heeft hij volgens die theorie er toch ook voor gezorgd dat die wetenschappers er kwamen die de pil uitgevonden hebben... Kortom, dan zouden we juist moeten zeggen dat de pil er door god gekomen is.

(het is ook maar een theorie hè...)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:04

PriscaZ schreef:
Ik denk altijd zo... als er echt een god is die regelt hoe alles gaat op de wereld, dan heeft hij volgens die theorie er toch ook voor gezorgd dat die wetenschappers er kwamen die de pil uitgevonden hebben... Kortom, dan zouden we juist moeten zeggen dat de pil er door god gekomen is.

(het is ook maar een theorie hè...)

Leuke gedachte, was ik nog niet op gekomen! Haha!

@ blue eyes

weet niet mer 100% zeker of het de elsevier was; zal het eens aan mijn vader vragen want die attendeerde mij er toen op.
Ben zelf licht katholiek opgevoed maar kom uit een dorp in friesland waar iedereen behoorlijk gereformeerd was, daarom heeft het mij ook altijd geinteresseerd.
Ik scheer zéker niet alle gereformeerde mensen over 1 kam alleen kom ik meer protestantse 'extremisten' tegen dan katholieken.
Overigins ben ik van mening dat mensen zelf moeten kunnen beslissen of ze kinderen willen zónder daarbij gelijk non te worden Haha!
Oftewel, seksueel op non actief blijven staan omdat je geen kinderen wilt vind ik te ver gaan.